Grootouders Grootouders

Grootouders

Kleinkind weinig zien

Decembermamma schreef op 19-05-2025 om 21:50:

[..]

Nou precies dat ook hier. Hier werken we beiden nagenoeg fulltime toen onze zoon klein was werkten we beiden 32 uur. De vrije dag gebruikten we om te genieten van 1 op 1 contact met onze zoon en tijdens de slaapjes wat huishouden. Rest van het huishouden kwam in het weekend. Echt vrij waren we dan vaak maar 1 dag. Veel ouderen beseffen dat niet.

Denk dat dat alleen geldt voor de (generatie) moeders die zelf niet werkten. Zoals mijn moeder. Mijn schoonmoeder werkte als alleenstaande moeder fultime, die begreep heel goed dat er buiten werk, huishouden, sport en hobby's nog maar weinig tijd overbleef. Maar goed, zij paste vaak op onze kinderen, dus zag ze heel erg regelmatig. We woonden ook bijna bij elkaar om de hoek. Mijn ouders in het buurdorp, dus ook niet ver weg, maar het had niet uitgemaakt als ze naast ons hadden gewoond. Mijn moeder en ik is gewoon niet zo'n match, en met man al helemaal niet...

Decembermamma schreef op 19-05-2025 om 21:50:

[..]

Nou precies dat ook hier. Hier werken we beiden nagenoeg fulltime toen onze zoon klein was werkten we beiden 32 uur. De vrije dag gebruikten we om te genieten van 1 op 1 contact met onze zoon en tijdens de slaapjes wat huishouden. Rest van het huishouden kwam in het weekend. Echt vrij waren we dan vaak maar 1 dag. Veel ouderen beseffen dat niet.

Ouderen zijn niet onnozel. Er bestaan gezinnen waar de band hecht is; ook als niet alles goed gaat. 

Gelukkig gaat de omgang hier fijn, is er tussen de volwassenen een goede band en zie ik mijn kleinkind best vaak, van 5 minuten als pitstop tot hier logeren samen met z'n moeder. Ik ben ongelooflijk blij dat ik echt oma mag zijn en dat we deel uitmaken van elkaars gezinnen en dat me dat gegund en gegeven is. 

Max88 schreef op 19-05-2025 om 23:12:

[..]

Ouderen zijn niet onnozel. Er bestaan gezinnen waar de band hecht is; ook als niet alles goed gaat.

Gelukkig gaat de omgang hier fijn, is er tussen de volwassenen een goede band en zie ik mijn kleinkind best vaak, van 5 minuten als pitstop tot hier logeren samen met z'n moeder. Ik ben ongelooflijk blij dat ik echt oma mag zijn en dat we deel uitmaken van elkaars gezinnen en dat me dat gegund en gegeven is.

Maar daar zal wel een goede band met je kind voorwaarde voor zijn. Als die er niet is, is het niet realistisch te denken dat die band vanzelf wel zal verbeteren als er kleinkinderen komen.

Ik heb zelf wel een aantal dingen weggeslikt/over dingen heen gestapt in de relatie met mijn moeder, maar dat was omdat ik mijn kinderen een oma gunde en niet andersom. Effect is natuurlijk grotendeels hetzelfde, maar toch zit er vooral een gevoelsverschil. En: op het moment dat mijn moeder zich weer eens misdroeg ging het contact een tandje omlaag. 

Engeltje schreef op 19-05-2025 om 23:16:

[..]

Maar daar zal wel een goede band met je kind voorwaarde voor zijn. Als die er niet is, is het niet realistisch te denken dat die band vanzelf wel zal verbeteren als er kleinkinderen komen.

Ik heb zelf wel een aantal dingen weggeslikt/over dingen heen gestapt in de relatie met mijn moeder, maar dat was omdat ik mijn kinderen een oma gunde en niet andersom. Effect is natuurlijk grotendeels hetzelfde, maar toch zit er vooral een gevoelsverschil. En: op het moment dat mijn moeder zich weer eens misdroeg ging het contact een tandje omlaag.

Ik snap dat, maar ook hier gaat niet alles vanzelf. We werken hard aan die band.

Ook ik heb/mijn kinderen hebben/mijn moeder heeft beschadigingen opgelopen. Ik denk dat er geen gezinnen zijn zonder een enkele deuk. Ik weet dat er beroerde ouders zijn, ook beroerde kinderen trouwens, of ouders/kinderen met serieuze aandoening, je zult het maar hebben of ermee moeten leven. Maar het hoeft elkaar niet altijd voor altijd te bijten. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, de band kan toch bestaan, al is dat vast niet overal.

Ik vind alleen dat (groot)ouders er hier soms erg bekaaid afkomen. Het is onnodig om (groot)ouders over één kam te scheren. 

Max88 schreef op 20-05-2025 om 00:35:

[..]

l.

Ik vind alleen dat (groot)ouders er hier soms erg bekaaid afkomen. Het is onnodig om (groot)ouders over één kam te scheren.

Ik denk dat dat is om dat er in een topic als dit vooral mensen gaan reageren die zich herkennen in de slechte band en/of weinig contact.  En dat niemand daarvan serieus denkt dat álle oma's zus of zo zijn, maar ik denk dat het wel zo is dat veel oma's hun oma-rol heel anders zien dan hun (schoon)kind en dat daar problemen door ontstaan en juit niet door weggaan.

Max88 schreef op 20-05-2025 om 00:35:

[..]

Ik snap dat, maar ook hier gaat niet alles vanzelf. We werken hard aan die band.

Ook ik heb/mijn kinderen hebben/mijn moeder heeft beschadigingen opgelopen. Ik denk dat er geen gezinnen zijn zonder een enkele deuk. Ik weet dat er beroerde ouders zijn, ook beroerde kinderen trouwens, of ouders/kinderen met serieuze aandoening, je zult het maar hebben of ermee moeten leven. Maar het hoeft elkaar niet altijd voor altijd te bijten. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, de band kan toch bestaan, al is dat vast niet overal.

Niemand scheert grootouders over een kant , en niet iedereen beschadigd zijn kinderen, dat vind ik dan weer te makkelijk geroepen ja,  iedere ouder maakt fouten maar lang niet alle kinderen raken beschadigd in hun jeugd en er zijn heel veel "kinderen" zoals mijn man die uit een " gewoon " fijn nest komen. Waar het contact als vanzelf gaat. TO geeft zelf aan dat ze begrijpt waarom haar zoon de behoefte voelt om het contact te begrenzen. Verdriet en begrip kunnnen prima naast elkaar bestaan. Ik denk dat de meeste mensen die zelf beschadigd zijn door hun ouders eerder reageren omdat ze weten hoe ontzettend moeilijk het is als "kind" los te komen daarvan en hoe een geboorte van een kind juist de boel op scherp kan zetten want ineens kan heel veel trauma aan de oppervlakte komen als je zo'n weerloos hummeltje in je handen hebt en ineens je beseft dat jij toen zo'n hummeltje was afhankelijk van anderen.. het komt zo vaak voor dat ik een maatschappelijk werker toegewezen kreeg toen ik zwanger was om die reden. , ik ben als kind verwaarloosd en mishandeld en kon dit ook pas echt erkennen na de geboorte van mijn eigen kind.

Maar wat zijn dan de issues met je zoon? Misbruik? Geen intresse tonen? Was je het niet eens met zijn levenskeuzes? Ga eerst die relatie met hem verbeteren voordat je je gaat storten op dat kleinkind. 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 09:44:

Maar wat zijn dan de issues met je zoon? Misbruik? Geen intresse tonen? Was je het niet eens met zijn levenskeuzes? Ga eerst die relatie met hem verbeteren voordat je je gaat storten op dat kleinkind.

Volgens mij weet TO wat er fout is gegaan, erkent ze haar eigen rol hierin en voelt ze zich hier ook schuldig over. Het is dus al duidelijk wat er speelt. Ze vraagt hier enkel naar tips om ervaringen uit te wisselen met mensen in soortgelijke situaties.

rutiel schreef op 20-05-2025 om 12:23:

[..]

Volgens mij weet TO wat er fout is gegaan, erkent ze haar eigen rol hierin en voelt ze zich hier ook schuldig over. Het is dus al duidelijk wat er speelt. Ze vraagt hier enkel naar tips om ervaringen uit te wisselen met mensen in soortgelijke situaties.

En mijn tip is die issues met je zoon oplossen. Als TO koppig blijft zeggen dat ze het niet wil oplossen omdat ze de fout niet ziet, gaat die relatie met het kleinkind niks worden. 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 13:55:

[..]

En mijn tip is die issues met je zoon oplossen. Als TO koppig blijft zeggen dat ze het niet wil oplossen omdat ze de fout niet ziet, gaat die relatie met het kleinkind niks worden.

Er staat dat ze de fout wel ziet (of snapt waar het over gaat).

Maar er staat niet wat ze ermee heeft gedaan. Of ze heeft er niets mee gedaan, of nog niet het juiste, blijkbaar. Maar daar hebben we nog geen uitsluitsel over gekregen van haar.

Astrantia, kom je zelf ook nog even terug om te reageren in jouw eigen topic?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.