Grootouders Grootouders

Grootouders

Mantelzorg delen

Ik ben een moeder van 2 puberzonen en mijn man is nu 6 jaar geleden invalide geworden. Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden en mijn vader is 83 en woont alleen. Ik heb 3 broers en zussen, alleen wonen die ver van onze vader. De zorg komt op mij neer, hij kan gelukkig veel zelf maar ik voel me verantwoordelijk. Ik ben dan ook 2-3 dagen in de week bij hem langs. Hiernaast heb ik thuis ook de nodige verantwoordelijkheden en kan niet zomaar weg. Ik werk al jaren niet meer en kreeg een vergoeding voor mijn hulp aan mn ouders, er is nl ook nog een familie bedrijf waar wat voor gedaan moet worden ( deels door mij). Tot nu toe vond ik het een goede deal, alleen nu word de situatie lastiger.  Mijn vader doet vaak boos, zegt dat het geld & werk wat ik voor hem mag doen een gunst is. Mijn broers en zussen vinden t wat ik doe erg meevallen, anderen zouden het ook wel kunnen. Ben er erg verdrietig en boos over. Ik heb al gezegd dat t geld nu een voorschot op de erfenis is zodat t geen loon is. Maar t voelt erg scheef, ik wil graag blijven helpen, alleen als t wel gewaardeerd wordt. Wat is wijsheid, zo doorgaan of stoppen en een normale baan gaan zoeken en de zorg op een andere manier regelen?


Als jouw vader vindt dat het een gunst is, misschien moet je hem dan eens vertellen dat jij de eer graag aan een ander laat. Dan zal die wel boos worden maar dat werd ie toch al.
Hetzelfde voor je broers en zussen. Stelt het niets voor dan mogen ze het zelf komen doen. Dit gebeurt ergerlijk vaak: eentje blijft dichtbij wonen enis de klos: tegelijkertijd is de dankbaarheid ver te zoeken.
Wordt maar eens boos en laat ze een tijdje het uitzoeken met zijn alle.

kern is: je voelt je verantwoordelijk.

Tov je vader ben je dat niet!
Je verantwoordelijkheid begint bij jezelf, dan je kinderen en partner en dan pas de kring daar buiten.

Die broers en zussen vinden het wel makkelijk. Ook op afstand kun je best veel regelen. 
Is er al thuiszorg betrokken bij je vader? 
Als je dingen voor het bedrijf doet is het salaris en geen vergoeding,  dat is zakelijk en anders is het uitbuiting.

Wat je nu krijgt is geen voorschot op de erfenis, dat is bezopen.
En als het volgens je broers en zussen ook door een ander kan, dan mogen zij dat regelen en  hoef jij het niet te doen.

“Het werk wat ik doe wordt door niemand gewaardeerd en ik stop ermee. Aangezien het volgens jullie niks voorstelt is het vast geen probleem om het op te lossen. Ik ga weer aan het betaalde werk.”
Laat ze het maar even uitzoeken.

Het lijkt er op dat jouw hulp als vanzelfsprekend wordt gezien. 
Ik denk dat je anderen alleen wakker krijgt en in de startblokken als je stopt te doen wat je nu doet. Laat het even in de soep lopen en leun achterover tot dat je een hernieuwde waardering voor je werk voelt. Kan wel even duren en zal in eerste instantie veel woede van de omgeving opwekken want nu moeten zij dus opeens iets. Hou je gedeisd tot de woede over is. Leer te reageren met, ik denk ook dat we moeten praten maar ik hoor nu dat je nog boos bent. Laten we praten als je dat niet bent.  Het is hard maar als praten was gelukt, had je het al voor elkaar gekregen, toch? 

Caroline226

Caroline226

01-04-2023 om 14:53 Topicstarter

Wat ik zo lastig vind, om de knoop door te hakken is dat ik;
Graag voor mijn vader zorg, ondanks zijn onaardige opmerkingen. Ik weet niet hoe lang hij er nog zal zijn. 
Ik nadat mijn man invalide is geworden erg snel moe ben, heb bijv piepende oren enz, overbelast. Hierdoor vind ik t ook lastig te bedenken welk werk ik kan kan doen. 
Ik wel graag waardering wil krijgen voor wat ik doe en heb gedaan. Kan met ze meegaan en t door anderen laten oplossen maar dan verlies ik ook.
Met mijn hoofd weet ik t wel, loslaten en op mijzelf focussen. 

Caroline226 schreef op 01-04-2023 om 14:53:

Wat ik zo lastig vind, om de knoop door te hakken is dat ik;
Graag voor mijn vader zorg, ondanks zijn onaardige opmerkingen. Ik weet niet hoe lang hij er nog zal zijn.
Ik nadat mijn man invalide is geworden erg snel moe ben, heb bijv piepende oren enz, overbelast. Hierdoor vind ik t ook lastig te bedenken welk werk ik kan kan doen.
Ik wel graag waardering wil krijgen voor wat ik doe en heb gedaan. Kan met ze meegaan en t door anderen laten oplossen maar dan verlies ik ook.
Met mijn hoofd weet ik t wel, loslaten en op mijzelf focussen.

Als zij jou nou waarderen dan hoef jij niets en dan is alles opgelost. Zo werkt het niet.
Jij bent overbelast en dus hoeft jij in elk geval even niets. Bij deze. 

Daar zou ik wel een discussie voor overhebben. Natuurlijk is het geen voorschot op de erfenis.
Je vader mag zich milder opstellen en je negeert je broers en zussen óf ze gaan meehelpen of overnemen. 

Ik ben ook het enige kind dat in het leven van m'n ouders iets doet en wie het beter weet mag het overnemen. 

Leene

Leene

01-04-2023 om 17:22

komt je vader in aanmerking voor een indicatie uit de Wet Langdurige Zorg? Als dat zo is kun je een PGB aanvragen. Overigens ook als de zorg betaald wordt uit de Zorgverzekeringswet maar dat vind ik nog meer gedoe dan een PGB uit de WLZ. Het is een gedoe om te regelen maar dan heb je ook wat. Zou evt ook voor je man kunnen. Hij krijgt de PGB en jij wordt betaald. Het is lariekoek dat het geld dat jij krijgt een voorschot op de erfenis is. Belachelijk. Per Saldo is een organisatie die PGB houders bijstaat. Daar kun je veel informatie en hulp vinden. Bel het sociaal wijkteam van de gemeente, in sommige gemeenten heet het anders, gebiedsteam of zoiets. Velen hebben een mantelzorg ondersteuner. Die doen fantastisch werk. Kom op Caroline, zoek hulp er kan vaak meer dan je denkt

Ik zou ook denken aan een soort van assertiviteitscursus of zo maar denk dat een psycholoog je dat ook kan leren. Misschien doe je dat al, sorry dan, heb niet de hele draad gelezen.

Stoppen dus met alles, pgb voor je man aanvragen desnoods, en niet meer onbetaald werken of zorgen voor anderen. En niks voorschot op de erfenis, dat is idioot. Zij doen ook niks voor de erfenis, of wel?

Als PGB teveel gedoe is: met de broers en zussen elk maandelijks een paar tientjes lappen en daar een werkster van inhuren. Of iemand die naast huishoudelijk werk ook andere klusjes doet (dingen als medicijnen halen etc). Kom jij eens per week langs voor koffie en dat is het dan.

Temet schreef op 01-04-2023 om 19:11:

Als PGB teveel gedoe is: met de broers en zussen elk maandelijks een paar tientjes lappen en daar een werkster van inhuren. Of iemand die naast huishoudelijk werk ook andere klusjes doet (dingen als medicijnen halen etc). Kom jij eens per week langs voor koffie en dat is het dan.

Waarom als kind lappen voor een werkster voor vader. Dat hoort vader dan toch zelf te betalen?

Wmo via de gemeente kan voor huishoudelijke hulp zorgen, momenteel kost dat zo'n €20 per maand.
Of informeer eens wat een mantelzorgmakelaar vraagt, dan kan hij zien wat hij kwijt zou zijn! 
Maar hoe voelt het voor jezelf? Zou je zelf liever een andere baan zoeken? Denk daarbij ook even na over later hè, pensioen bv. 
Ik snap heel goed dat je er graag bent voor je vader, maar denk ook aan jezelf. En dat je broers en zussen ver weg wonen noem ik niet een geldig excuus om niet wat te doen hè.

Ik vind waardering ook belangrijk. Als vader het niet waardeert wat je allemaal doet, dan kun je daar misschien maar even tijdelijk mee stoppen. Als het allemaal toch niks voorstelt, kan hij het ook zelf regelen en door anderen laten doen. Oh nee, wacht, die doen dat niet. Dus heel fijn dat jij het doet, maar dat hoeft niet onbetaald en ook niet als voorschot op de erfenis. Zoals al gezegd; de rest doet ook niks voor de erfenis. PGB is een budget om iemand in te huren voor zorg. Dat kan dus ook een familielid zijn. Als je een bedrijf hebt en je neemt een familielid in dienst, hoor je die ook gewoon te betalen. 
Ik zou hier best een ruzie voor over hebben. Het komt nu op me over alsof je als een soort sloofje behandeld wordt. 

Boos en achterdochtig worden kan komen door beginnende dementie. Het schijnt een van de eerste symptomen te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.