Grootouders

Pippapet
06-04-2025 om 10:43
Oma mag nauwelijks op bezoek
Mijn kleinzoon is in de nacht van dinsdag op woensdag om 05.15 uur geboren. De volgende avond om 21.15 belt mijn zoon om het me te vertellen. Ik mocht niet meteen langskomen, maar de volgende dag wel. Max 1 uurtje. Dus donderdag geweest. Zaterdag wou ik weer langskomen, maar dat mocht niet. Uiteindelijk, doordat ik zo zat te 'drammen', mocht ik op vrijdag weer langskomen. Dat gaat zo door. In 1,5 maand tijd heb ik mijn kleinzoon nu 4x mogen zien. Er is niets mis met het kindje. Zij willen alleen rust voor hun baby. Ik ben er helemaal kapot van. Ik ben constant aan het huilen en kan er nauwelijks van slapen. Het is mijn enige zoon/kind en ik dacht een hele hechte relatie met hem te hebben. Ook met mijn schoondochter, die 5,5 jaar bij mij heeft ingewoond. Ze zijn nog niet zo lang de deur uit. Mijn moeder vindt echter dat ik me moet vermannen. Zij hebben tijd nodig, en daar is niets op tegen. Daar mag ik ze niet op aanspreken, want daar is niets mis mee. Ik heb het te respecteren. Maar dat kan ik dus niet (meer). Wat vinden jullie hiervan?

Valeria
08-04-2025 om 08:13
Dweedledee schreef op 08-04-2025 om 08:03:
Waarom moet jij steeds benoemen dat iemand oma moét zijn voordat iemand hier iets over mag roepen, Cindy? Dat is een hele irritante manier van discussiëren. Jij bepaalt dat namelijk niet en het is zeker geen vereiste om je mening te mogen geven.
Zeker als het om twee partijen gaat waarbij de andere partij óók geen oma is
Ik ben (schoon)dochter. Als (schoon)dochter begrijp ik prima dat mensen oma niet iedere dag langs willen hebben. Dat staat verder los van wat oma of oma's willen. Het kan dat die wél iedere dag langs willen en ze kunnen hoog en laag springen met hoeveel andere oma's dat ook normaal vinden, maar uiteindelijk is het NIET hun huis, NIET hun gezin en NIET hun baby, en dus NIET hun beslissing. Het gezin met de baby kiest wat bij hen past en niet wat bij oma past.

Gingergirl
08-04-2025 om 08:34
Cindy_meid schreef op 08-04-2025 om 07:58:
[..]
Nee klopt het is je kleinkind, ik vermoed iets wat jij nog moet meekijken. Snap niet zo goed wat er storend moet zijn als mensen naar de kleine willen kijken dat is toch normaal, en natuurlijk gaat daar de meeste aandacht naar uit. Meestal vraag je ook hoe het met de ouders gaat etc. Ik vermoed in het geval van TO dat er iets meer heeft afgespeeld en er eigenlijk een goed gesprek moet komen.
Dat er mensen op kraambezoek komen is inderdaad normaal maar wel als de kersverse ouders eraan toe zijn, de regie ligt bij hun. Op bijna alle geboortekaartjes staat ook meestal een tekst in de trant van leuk als je langskomt maar wel op afspraak. Meerdere keren per week is gewoon niet nodig, ten eerste omdat je niet de enige bent die de baby wilt zien en constant mensen over de vloer voor veel kersverse ouders gewoon niet prettig is en dus storend, ongeacht of je de grootouder bent of niet.

Marianne76
08-04-2025 om 09:19
Dwaze-Opa schreef op 07-04-2025 om 22:14:
[..]
Dit heeft toch niks met intro of extravert te maken? Begrijp het als er wordt gezegd we vallen met zijn tienen binnen. Dit is alleen de moeder.
Je begrijpt de boodschap niet. Dat introvert-extravert was maar een voorbeeld (bv = bijvoorbeeld).
Mijn boodschap was dat iedereen anders is en dat dat oké is. Je kunt dat ook als interessant, mooi en/of waardevol zien, zonder meteen op je achterste poten te gaan staan.

Wilmamaa
08-04-2025 om 11:15
Hoi Pippapet, misschien heb jij dubbel last van het lege nest syndroom? Je hebt lange tijd een gezinnetje gevormd met je zoon én schoondochter. Dat ze vrij kortgeleden samen uit huis zijn gegaan, zal best emotioneel voor je zijn geweest. Dat heb je misschien nog niet helemaal een plaatsje kunnen geven.
Nu is daar nog een emotionele stap bij gekomen. Zoon + schoondochter zijn niet alleen het huis uit. Ze zijn ook nog eens zelf een gezin gestart. Een gezin waar jij alleen nog afstand bij hoort.
Je had misschien gehoopt dat jullie alledrie + de baby weer een soort gezin zouden vormen. Dat is niet zo, en dat kan heel verdrietig aanvoelen. Onderga dat verdriet, het heeft tijd nodig om dat te verwerken. Maar leg het niet neer bij je zoon en schoondochter. Geef het tijd en ruimte, dan vind je vast een plekje voor de nieuwe situatie.
Veel liefs, veel sterkte!

rutiel
08-04-2025 om 13:03
Pippapet, ik begrijp heel goed jouw verdriet. Het is een ongelooflijke gebeurtenis om voor het eerst oma te worden, jouw kind dat nu een eigen kind op de wereld heeft gezet (nou ja, zijn vriendin dan, maar toch...). Je wil heel graag in dit nieuwe geluk delen en je krijgt de kans niet. Daar mag je echt wel verdrietig om zijn.
Ik denk dat Wilmama een goed punt heeft. De overgang van inwonende zoon en schoondochter naar een volledige afstand is gewoon groot. Wat daar achter zit, daar kunnen wij als forumlezers alleen maar naar gissen. Is het nodig geweest dat je zoon en schoondochter zich extreem hard hebben losgeweekt van jou? Wie weet.
Ik denk dat jouw moeder gelijk heeft en dat je je erbij neer moet leggen. Maar tegelijk wil ik je ook op het hart drukken je verdriet te erkennen. Het is gewoon heel verdrietig dat je pas in de avond hoort dat je al sinds 's morgens vroeg een kleinkind hebt.
Wat je concreet kunt doen is bijvoorbeeld een brief schrijven aan je kleinzoon. Of zelfs een boekje maken. Ik weet niet of zoiets bij je past, maar het kan wel richting geven aan je emoties op dit moment. Je kunt daarin kwijt wat zijn komst voor jou betekent, of wat je maar wil. En zo ben je, hoewel op afstand, toch bij hem betrokken. Of je het hem op een later moment geeft, moet je zelf weten. Daar gaat het nog niet eens zo om.

mana_sutiyuq
08-04-2025 om 13:19
Cindy_meid schreef op 08-04-2025 om 07:58:
[..]
Nee klopt het is je kleinkind, ik vermoed iets wat jij nog moet meekijken. Snap niet zo goed wat er storend moet zijn als mensen naar de kleine willen kijken dat is toch normaal, en natuurlijk gaat daar de meeste aandacht naar uit. Meestal vraag je ook hoe het met de ouders gaat etc. Ik vermoed in het geval van TO dat er iets meer heeft afgespeeld en er eigenlijk een goed gesprek moet komen.
Ik vond al dat bezoek ook heel storend, daar ging mijn kleine beetje rust. Ik snap degenen die 2 maanden later een baby-feest geven op een externe locatie en in de tussentijd maar heel beperkt of zelfs geen bezoek ontvangen heel goed.

mana_sutiyuq
08-04-2025 om 13:22
Dwaze-Opa schreef op 07-04-2025 om 22:14:
[..]
Dit heeft toch niks met intro of extravert te maken? Begrijp het als er wordt gezegd we vallen met zijn tienen binnen. Dit is alleen de moeder.
Voor een introvert kan ook 1 persoon al te veel zijn, het is maar net wat voor energie die persoon mee neemt.
Zeker als je in een emotioneel kwetsbare periode bent, zoals de eerste maanden na je bevalling. En al helemaal van een eerste kind.

Gingergirl
08-04-2025 om 13:40
rutiel schreef op 08-04-2025 om 13:03:
Pippapet, ik begrijp heel goed jouw verdriet. Het is een ongelooflijke gebeurtenis om voor het eerst oma te worden, jouw kind dat nu een eigen kind op de wereld heeft gezet (nou ja, zijn vriendin dan, maar toch...). Je wil heel graag in dit nieuwe geluk delen en je krijgt de kans niet. Daar mag je echt wel verdrietig om zijn.
Ik denk dat Wilmama een goed punt heeft. De overgang van inwonende zoon en schoondochter naar een volledige afstand is gewoon groot. Wat daar achter zit, daar kunnen wij als forumlezers alleen maar naar gissen. Is het nodig geweest dat je zoon en schoondochter zich extreem hard hebben losgeweekt van jou? Wie weet.
Ik denk dat jouw moeder gelijk heeft en dat je je erbij neer moet leggen. Maar tegelijk wil ik je ook op het hart drukken je verdriet te erkennen. Het is gewoon heel verdrietig dat je pas in de avond hoort dat je al sinds 's morgens vroeg een kleinkind hebt.
Wat je concreet kunt doen is bijvoorbeeld een brief schrijven aan je kleinzoon. Of zelfs een boekje maken. Ik weet niet of zoiets bij je past, maar het kan wel richting geven aan je emoties op dit moment. Je kunt daarin kwijt wat zijn komst voor jou betekent, of wat je maar wil. En zo ben je, hoewel op afstand, toch bij hem betrokken. Of je het hem op een later moment geeft, moet je zelf weten. Daar gaat het nog niet eens zo om.
To, krijgt die kans wel, alleen niet in de frequentie zoals zij het graag zou willen. Daar mag ze zeker verdrietig om zijn. Maar stellen dat ze geen kans krijgt vind ik niet kloppen.

Kimdekim
08-04-2025 om 13:42
Ik begrijp to best. Misschien heeft ook te maken met je eigen ervaring. Ik vond het heel fijn als mijn moeder langs kwam toen ik net een baby had. En ik zou het jammer vinden als mijn kinderen mijn aanwezigheid als storend ervaren. Ik vind sommige reacties dan ook onnodig onvriendelijk naar TO. Natuurlijk kan je je kinderen niet dwingen je toe te laten. Maar dat het pijn doet begrijp ik helemaal.

Kersje
08-04-2025 om 14:10
Kimdekim schreef op 08-04-2025 om 13:42:
Ik begrijp to best. Misschien heeft ook te maken met je eigen ervaring. Ik vond het heel fijn als mijn moeder langs kwam toen ik net een baby had. En ik zou het jammer vinden als mijn kinderen mijn aanwezigheid als storend ervaren. Ik vind sommige reacties dan ook onnodig onvriendelijk naar TO. Natuurlijk kan je je kinderen niet dwingen je toe te laten. Maar dat het pijn doet begrijp ik helemaal.
Denk dat iedereen hier haar emoties (tot een bepaalde hoogte dan) wel begrijpt, het is alleen zo jammer dat men de andere kant maar niet wil/kan begrijpen, puur omdat je zelf een andere ervaring hebt gehad!

Kimdekim
08-04-2025 om 14:17
Kersje schreef op 08-04-2025 om 14:10:
[..]
Denk dat iedereen hier haar emoties (tot een bepaalde hoogte dan) wel begrijpt, het is alleen zo jammer dat men de andere kant maar niet wil/kan begrijpen, puur omdat je zelf een andere ervaring hebt gehad!
Dat gaat het helemaal niet om. Ik begrijp ook best dat ouders rust willen. Maar dan kan dat nog steeds verdriet oproepen en dan zijn die onvriendelijke kwetsende reacties niet helpend.

Kersje
08-04-2025 om 14:19
Kimdekim schreef op 08-04-2025 om 14:17:
[..]
Dat gaat het helemaal niet om. Ik begrijp ook best dat ouders rust willen. Maar dan kan dat nog steeds verdriet oproepen en dan zijn die onvriendelijke kwetsende reacties niet helpend.
Dat schrijf ik toch, dat men haar verdriet best zal begrijpen? En dat je sommige reacties als onvriendelijk en kwetsend ziet, is dus enkel omdat jij andere ervaringen hebt.

Dwaze-Opa
08-04-2025 om 15:23
Kersje schreef op 08-04-2025 om 14:19:
[..]
Dat schrijf ik toch, dat men haar verdriet best zal begrijpen? En dat je sommige reacties als onvriendelijk en kwetsend ziet, is dus enkel omdat jij andere ervaringen hebt.
Het is niet omdat iemand andere ervaringen heeft of niet. Ze zijn kwetsend en onvriendelijk.

Kersje
08-04-2025 om 15:26
Dwaze-Opa schreef op 08-04-2025 om 15:23:
[..]
Ze zijn kwetsend en onvriendelijk.
Haha, nou, daarover ga ik niet met je in discussie gezien jouw eerdere bewoordingen en benamingen in een ander topic afgelopen week.

Dwaze-Opa
08-04-2025 om 15:30
Kersje schreef op 08-04-2025 om 15:26:
[..]
Haha, nou, daarover ga ik niet met je in discussie gezien jouw eerdere bewoordingen en benamingen in een ander topic afgelopen week.
Dat hoeft ook niet. Bij mij in de topic waren ze ook niet echt complimenteus😉. En daarin tegen heb ik niet iemand hier van de forum afgekraakt met mijn mening.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.