Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Grootouders Grootouders

Grootouders

Samenwonen met grootouders

Hoi Allemaal
Door de moeilijk huizenmarkt  en om mantelzorg te kunnen bieden. hebben wij besloten samen te gaan wonen met de grootouders van mijn man. Toen we met ze allen de beslissing maakte om dit te doen zouden wij een eigen woonkamer en slaapkamer daar krijgen en de badkamer en keuken delen. Nu is mijn man hoog sensitief en is sneller overprikkelt waardoor hij sneller vermoeid is en verschillende klachten krijgt waaronder erge hoofdpijn. Koken is een van de dingen die hem rust geeft en voor hem altijd een momentje voor zichzelf op de dag is. De psycholoog waar hij loopt heeft daarom aangegeven dat als wij voor langere tijd met hun willen wonen het een goed idee is om ook een eigen keuken te hebben bij onze woonkamer. Zodat hij niet te veel prikkels krijgt omdat de gezamelijke keuken anders aan de woonkamer van de grootouders zit. Nu hebben wij dit voorgesteld en uitgelegd waarom wij dit graag zo willen in eerste instantie reageerde ze daarop positief echter een paar dagen later belde ze op dat ze het toch een slecht idee vonden we zouden dan een water voorziening maken in de badkamer voor onze keuken en dat zouden we dan maar vies en vet achter laten. We hebben het nogmaals proberen uit te leggen en gezegd dat we er misschien nog eens samen naar kunnen kijken wat de opties zijn. Maar we kregen meteen beschuldigingen naar ons hoofd dat we niet ons zin kunnen door duwen omdat het beter zou zijn voor de gezondheid van mijn man. We moesten maar gewoon wat water bij de wijn doen en in de gezamenlijke keuken koken. Dit alles deed mijn man best wel pijn dat zijn gezondheid niet serieus word genomen van de week gaat hij hierover weer in gesprek met zijn psycholoog. En we willen het nog eens met de grootouders bespreken als we met ze afspreken. 
Wat denken jullie wat verstandig is te doen? We willen echt wel met ze samenwonen maar we willen ook niet dat gezondheid daar onder lijd.


Tja sorry maar ik vind dat jullie zeuren, en wie moet die nieuwe keuken plus apparatuur bekostigen?? En wat moet allemaal voor verbouwd worden?

Als dit soort dingen al gebeurt voordat jullie überhaupt samen in een huis wonen, dan zou ik die keuze nog even serieus heroverwegen. Het is heel mooi dat jullie op die manier willen mantelzorgen, maar niet ten koste van jullie eigen welzijn. 

Het klinkt alsof jullie je constructief opstellen, maar dat de grootouders van man daar niet (meer) toe in staat zijn.

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 14:43 Topicstarter

Nick90 schreef op 28-01-2024 om 14:31:

Tja sorry maar ik vind dat jullie zeuren, en wie moet die nieuwe keuken plus apparatuur bekostigen?? En wat moet allemaal voor verbouwd worden?

Die keuken plus apparatuur bekostigen we uiteraard zelf. En omdat zij verder geen dingen veranderd willen als in wateraansluiting zijn wij bereid ons water en afwas in de badkamer op onze verdieping te doen. Dit doen we nu ook altijd meteen na het eten schoonmaken dus daar zouden ze ook geen last van hebben.

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 14:46 Topicstarter

kaatjecato schreef op 28-01-2024 om 14:40:

Als dit soort dingen al gebeurt voordat jullie überhaupt samen in een huis wonen, dan zou ik die keuze nog even serieus heroverwegen. Het is heel mooi dat jullie op die manier willen mantelzorgen, maar niet ten koste van jullie eigen welzijn.

Het klinkt alsof jullie je constructief opstellen, maar dat de grootouders van man daar niet (meer) toe in staat zijn.

Ik vind het ook zo rot voor me man hij wilt ze zo graag helpen. Maar heeft inderdaad wel ook om ze eigen gezondheid te denken. Daarom dachten wij ook als we zelf onze voorzieningen hebben heeft ook iedereen daarin ze eigenplekje.

Gaat het samenwonen in het huis van de grootouders plaatsvinden? Het kan een mooie constructie zijn maar vraagt heel heldere afspraken en flexibiliteit (afspraken heroverwegen als iets niet blijkt te werken). En daar op een constructieve en respectvolle manier over communiceren. Zijn de grootouders daartoe in staat? Is de situatie van jouw man zo dat hij zich goed kan navigeren in deze situatie? 

Is er informatie te vinden over hoe je dit zorgvuldig uit denkt? Wat hebben jullie al voor gesprekken gehad met de grootouders over wederzijdse verwachtingen en hoe verliepen die?

Een hoop vragen misschien, maar het lijkt mij echt goed om deze dingen af te wegen voordat je begint. Het is niet niks om twee huishoudens samen te voegen. 

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 14:59 Topicstarter

kaatjecato schreef op 28-01-2024 om 14:49:

Gaat het samenwonen in het huis van de grootouders plaatsvinden? Het kan een mooie constructie zijn maar vraagt heel heldere afspraken en flexibiliteit (afspraken heroverwegen als iets niet blijkt te werken). En daar op een constructieve en respectvolle manier over communiceren. Zijn de grootouders daartoe in staat? Is de situatie van jouw man zo dat hij zich goed kan navigeren in deze situatie?

Is er informatie te vinden over hoe je dit zorgvuldig uit denkt? Wat hebben jullie al voor gesprekken gehad met de grootouders over wederzijdse verwachtingen en hoe verliepen die?

Zij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waar we met ze alle zouden intrekken. 

Vorige gesprekken liepen tot dus ver goed maar vaak waren dit dan ook ideeën van hun kant of gedeelde ideeën waarin wij ons ook konden vinden. Maar nu wij dit brachten ging het opeens helemaal de verkeerde kant uit. Dit terwijl we dit juist ter spraken hadden gebracht toen zij bij ons op visite waren en we meer dingen gingen bespreken hoe we het gaan doen. 

Wij hebben altijd veel begrip voor hun gezondheid gehad en denken hier ook in mee wat voor voorzieningen we eventueel nodig hebben in het huis. En dit werd allemaal goed ervaren. Ze zijn ook al langer op de hoogte van de situatie van mijn man en we zijn daarin ook altijd open geweest dat hij dit soort dingen met zijn psycholoog bespreekt zodat hij niet over zijn grenzen heen gaat in het verleden is hij hier namelijk we eens zo over heen gegaan omdat hij geen grenzen durfde aan te geven en kwam toen met een burnout thuis te zitten. Dus het is ook niet een klein dingetje waarvan we zeggen dan doen we het op de manier die zei willen. 

Dit is dan eigenlijk een hele goede testcase: kunnen jullie met grootouders tot een compromis komen? Dat vraagt dat alle betrokkenen hun zorgen moeten kunnen uiten, dat deze zorgen serieus genomen worden, en dat er gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht. Je zou zelfs dat gesprek op dat meta niveau kunnen trekken, en precies dat bespreken. Hoe kunnen we met elkaar communiceren zodat dit een succes wordt en geen extra stress of zorg oplevert. 

Je zou zelfs kunnen overwegen om daar wat hulp bij te vragen van iemand die expertise op dit vlak heeft (multigenerationeel wonen), of bouwkundige expertise. Misschien komen die wel met heel handige oplossingen die jullie nog niet bedacht hebben.

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 15:09 Topicstarter

kaatjecato schreef op 28-01-2024 om 15:06:

Dit is dan eigenlijk een hele goede testcase: kunnen jullie met grootouders tot een compromis komen? Dat vraagt dat alle betrokkenen hun zorgen moeten kunnen uiten, dat deze zorgen serieus genomen worden, en dat er gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht. Je zou zelfs dat gesprek op dat meta niveau kunnen trekken, en precies dat bespreken. Hoe kunnen we met elkaar communiceren zodat dit een succes wordt en geen extra stress of zorg oplevert.

Je zou zelfs kunnen overwegen om daar wat hulp bij te vragen van iemand die expertise op dit vlak heeft (multigenerationeel wonen), of bouwkundige expertise. Misschien komen die wel met heel handige oplossingen die jullie nog niet bedacht hebben.

Dankjewel voor de tips. We gaan dit zeker eens voorstellen als ze straks langskomen om te praten.

Ik krijg nu al de indruk dat ze zichzelf wijs maken dat zij eigenlijk jullie een grote gunst bewijzen en dat jullie nu erg aan het overvragen zijn. Als uitgangspunt lijkt het me helemaal niet zo geruststellend. Samen wonen met mensen die dat helemaal niet gewend zijn (ze zijn al een tijd met zijn 2en) is een behoorlijke uitdaging en gaat veel stress opleveren, en daar kan je man niet tegen, wat nog veel meer stress op gaan leveren. 
Welke zorg gaan jullie bieden voor de grootouders? Zien zij dat ook zo, of gaan ze dat allemaal for granted nemen en daarnaast jullie er steeds aan herinneren dat jullie in hun huis wonen en dat jullie toch maar boffen met hun goedgeefsheid?

Kun je er nog vanaf zien?

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 17:24 Topicstarter

Valeria schreef op 28-01-2024 om 17:21:

Kun je er nog vanaf zien?

Ja inprincipe wel het zijn alleen dingen die we mondeling hebben besproken en er staat niks op papier.

Bij samenwonen moet je zeker ook vooraf de verwachtingen wederzijds duidelijk hebben. Met deze houding zou ik het hele plan nog eens heroverwegen. Sowieso heb ik dergelijke constructies in de omgeving vaker fout dan goed zien gaan. 
Je wil ook niet water bij de wijn doen en dan ook nog moeten mantelzorgen voor je man omdat hij de hele situatie niet meer trekt.

AnnaPollewop schreef op 28-01-2024 om 16:48:


Welke zorg gaan jullie bieden voor de grootouders? Zien zij dat ook zo, of gaan ze dat allemaal for granted nemen en daarnaast jullie er steeds aan herinneren dat jullie in hun huis wonen en dat jullie toch maar boffen met hun goedgeefsheid?

Die kans lijkt me best groot eigenlijk. Het komt op mij over alsof ze inwonend personeel worden waar geen rekening mee gehouden hoeft te worden en die je ook nog eens de les mag lezen (voordat ze de badkamer/keuken zelfs maar vies hebben gemaakt - wat gaat dat wel niet worden met leefgeluiden en leefsporen?). Dat klinkt toch niet leuk? En dan nog met een man die niet belastbaar is. Dan mag zij straks zijn schoonouders en haar man gaan verzorgen. Nou, doei. Met een man met klachten zou ik er helemaal niet aan beginnen. 

Lisselot123

Lisselot123

28-01-2024 om 20:38 Topicstarter

Valeria schreef op 28-01-2024 om 19:47:

[..]

Die kans lijkt me best groot eigenlijk. Het komt op mij over alsof ze inwonend personeel worden waar geen rekening mee gehouden hoeft te worden en die je ook nog eens de les mag lezen (voordat ze de badkamer/keuken zelfs maar vies hebben gemaakt - wat gaat dat wel niet worden met leefgeluiden en leefsporen?). Dat klinkt toch niet leuk? En dan nog met een man die niet belastbaar is. Dan mag zij straks zijn schoonouders en haar man gaan verzorgen. Nou, doei. Met een man met klachten zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Hoe zouden jullie adviseren om te vertellen dat we er toch vanaf zien. Ik wil ook niet ruzie er over krijgen of maken want dat vind ik onnodig maar wil wel graag op een nette manier vertellen dat we het toch niet gaan doen. Vanmiddag waren ze namelijk hier en stonden nergens voor open. We hebben om toen het toch gezellig te houden gezegd dat we er nog even over gaan denken. Maar met ze tweeën toch tot besluit gekomen dat we het niet willen gaan doen.

Eens met Valerie; de grootouders hebben een nieuwbouwhuis gekocht ervan uitgaand dat jullie daar ook intrekken. Dan neem je de opties zoals tweede keuken mee in de aanbouw van dat huis.. Het komt bij mij over dat TO straks als mantelzorger voor drie volwassenen mag zorgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.