Grootouders Grootouders

Grootouders

Stiefoma jarig

FvdS schreef op 06-06-2025 om 09:11:

ik wil helemaal niet impliceren dat dr oma nu opeens de boeman is omdat ze haar verjaardag viert op een doordeweekse dag. Dat moet ze uiteraard helemaal zelf weten. Voor ons is het niet altijd mogelijk om even eerder weg te gaan voor werk om toch langs te gaan. Ons idee was dat mijn vrouw na het werk zelf even zou gaan (het is tenslotte haar vader en stiefmoeder), en dat we dat in het weekend met z’n alle nog even zouden gaan. Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Ik vind dit een keurig voorstel!

Als ze er niet blij mee zijn, jammer dan. Graag of niet, zou ik zeggen.

FvdS schreef op 05-06-2025 om 22:58:

Ze passen inderdaad al enige tijd op op de vrijdag. De stiefoma en opa wilden het zelf, en ik vond het belangrijk dat de kids een band zouden hebben. En ja er zit zeker eigen belang bij, want iedereen weet hier ook hoe duur een extra opvang dag is voor 2 kinderen. Overigens zit ik wel best hard in de wedstrijd: oppassen is fijn, maar het is wel een commitment die je aangaat.
Omdat mijn dochter de laatste tijd aangeeft daar niet meer naartoe te willen, hebben we besloten om vanaf volgend schooljaar- tevens ook de maand waarin ze 4 wordt - de kinderen toch een extra dag naar de opvang te brengen.
Door alle (dankbare) reacties realiseer ik me dat veel situaties anders zijn. De band met opa’s en oma’s speelt mee, maar ook de persoonlijkheid van de kinderen en de wensen van de ouders. Onze dochter gaat graag naar de opvang en we willen de maand juli gebruiken om haar voor te bereiden op school door regelmaat te bieden.
Tot slot, is het zo raar dat wij het gewoon niet willen (voor whatever reason), en dat daar dan door de opa en oma zo moeilijk over wordt gedaan? Ik snap gewoon niet waarom het zo’n probleem moet zijn dat wij een al betaalde opvangdag willen afzeggen omdat iemand anders zijn of haar verjaardag wil vieren. Maar misschien ben ik wel een simpele ziel.

Ik snap het ook niet helemaal dat de schoonouders er problemen van maken.  Bij de verwachting die stiefoma heeft, stel ik me eerder een vrouw van 80 dan een eigentijdse vijftiger voor. Ik ben nog  een stukje ouder dan stiefoma, en ik zou daar echt geen tijd  voor hebben

Aan de andere kant, jullie bespaarden wel op de kinderopvang door haar dienst. Nu blijkt die dienst niet gratis, want ze verwacht  daar wat voor terug.  En eigenlijk vind ik dat weer niet onredelijk, dat je iets terugverwacht  voor geleverde diensten. WIl je daaraan tegemoet komen? Dat is de vraag, niet of wij dat onredelijk vinden. De vraag is of je er de heibel voor  de tent in over hebt.

De onuitgesproken verwachtingen/verplichtingen is een van de redenen waarom ik geen voorstander zou zijn van vaste oppasdagen van grootouders. Goed dat jullie andere opvang gaan zoeken.

IMI-x2 schreef op 06-06-2025 om 12:37:

[..]

Ik vind dit een keurig voorstel!

Als ze er niet blij mee zijn, jammer dan. Graag of niet, zou ik zeggen.

Dus als jij je je verjaardag viert op vrijdag en een van je kinderen kan niet en zegt dat het ipv vrijdag woensdag wel kan zit jij daar echt op te wachten? 

Nick90 schreef op 06-06-2025 om 21:45:

[..]

Dus als jij je je verjaardag viert op vrijdag en een van je kinderen kan niet en zegt dat het ipv vrijdag woensdag wel kan zit jij daar echt op te wachten?

Nee, daarom informeer ik van te voren bij mijn kinderen wanneer ze allemaal kunnen en dan vieren we het op die dag. Doen we bij elke verjaardag en dat maakt het veel gezelliger omdat iedereen kan. 

Voor kleine kinderen is de dag zelf belangrijk, en zelfs dan is het partijtje vaak op een andere dag of komt de familie pas in het weekend langs. Bij volwassenen is het wat kinderachtig om felicitaties alleen te waarderen als iedereen op de dag zelf wil komen. Mensen hebben nu eenmaal verplichtingen, zoals werk bijvoorbeeld. Ik ben wel benieuwd hoe groot de groep is die de betreffende Sara uitnodigt voor haar 50ste verjaardag en of die allemaal niet hoeven te werken de volgende dag.

Verwachten dat een kind van 2 en van 3 savonds op een verjaardag voor volwassenen gaan zitten vind ik vreemd. Kinderen zijn op die leeftijd bek-af na een dag KDV en sowieso horen ze savonds in bed. Nog afgezien van wat ze aan die avond hebben, gaat de jarige dan echt langdurig aandacht aan ze geven of zijn ze gewoon behang?

AnnaPollewop schreef op 06-06-2025 om 22:37:

[..]

Nee, daarom informeer ik van te voren bij mijn kinderen wanneer ze allemaal kunnen en dan vieren we het op die dag. Doen we bij elke verjaardag en dat maakt het veel gezelliger omdat iedereen kan.

Voor kleine kinderen is de dag zelf belangrijk, en zelfs dan is het partijtje vaak op een andere dag of komt de familie pas in het weekend langs. Bij volwassenen is het wat kinderachtig om felicitaties alleen te waarderen als iedereen op de dag zelf wil komen. Mensen hebben nu eenmaal verplichtingen, zoals werk bijvoorbeeld. Ik ben wel benieuwd hoe groot de groep is die de betreffende Sara uitnodigt voor haar 50ste verjaardag en of die allemaal niet hoeven te werken de volgende dag.

Verwachten dat een kind van 2 en van 3 savonds op een verjaardag voor volwassenen gaan zitten vind ik vreemd. Kinderen zijn op die leeftijd bek-af na een dag KDV en sowieso horen ze savonds in bed. Nog afgezien van wat ze aan die avond hebben, gaat de jarige dan echt langdurig aandacht aan ze geven of zijn ze gewoon behang?

Jij snapt mij geloof ik niet helemaal, stiefoma viert dinsdag haar verjaardag maar to beslist dat ze zaterdag wel even kunnen gaan, houdt geen rekening met evt andere plannen van stiefoma dus. Dat kun je niet maken en zeker niet als je je kinderen er wekelijks heenbrengt om te besparen op de opvang. 

FvdS

FvdS

07-06-2025 om 08:57 Topicstarter

het had ook prima een op een zondag of een ander weekend gekunnen hoor. Wij willen echt wel meedenken welke dag zij ook kunnen. En ik breng mijn kinderen niet naar hun toe om kosten te besparen, zeker niet. Ze willen zelf (met name oma, opa wil het liever niet) érg graag oppassen en ja, dat bespaart ons ook geld. 

FvdS schreef op 07-06-2025 om 08:57:

het had ook prima een op een zondag of een ander weekend gekunnen hoor. Wij willen echt wel meedenken welke dag zij ook kunnen. En ik breng mijn kinderen niet naar hun toe om kosten te besparen, zeker niet. Ze willen zelf (met name oma, opa wil het liever niet) érg graag oppassen en ja, dat bespaart ons ook geld.

Serieus waarom zou je je jonge kinderen brengen bij iemand die dat liever niet heeft! En dan doet die man het toch om zijn vrouw en dochter blij te maken en is een verjaardag al te veel moeite en een berg gezeur, dan is de band ineens niet goed genoeg. 

To je geeft aan dat de band tussen je vrouw en haar stiefmoeder niet goed is maar willen jullie een betere band? Stiefmoeder doet zo te horen erg haar best, elke week oppassen op 2 peuters terwijl haar man er niet achterstaat. Met jullie meedenken in oplossingen zodat jullie toch bij het 50 jarige feest kunnen zijn met zijn allen. En ik vind jou nogal negatief , ze zeggen het oppassen te vaak af met in jouw ogen geen goede reden, heb je wel eens een betaalde gastouder gehad? vrienden van mij wel en die mensen worden ook ziek enz.
Zelfs een kinderopvang kan morgen bellen dat ze gesloten zijn door personeelstekort.. als ze minder vaak afgezegd hadden , had je dan wel naar de verjaardag gegaan? Hadden ze het dan wel verdiend?

FvdS

FvdS

07-06-2025 om 11:56 Topicstarter

nee wij hoeven niet een betere band, dat hebben we ze ook een paar keer verteld. En dus ook dat wij niet aan hun verwachtingspatroon kunnen voldoen. Maar ik wil mijn kinderen niet de kans ontnemen om een band op te bouwen met hun grootouders, zo raar is dat toch niet? Het zijn geen slechte mensen dus het argument “ze zijn wel goed genoeg om op te passen maar voor een verjaardag” vind ik geen juiste vergelijking. 
Het gaat er mij om dat wij, tijdens een volle werkweek, niet de behoefte hebben om ons hele schema overhoop te gooien omdat iemand een verjaardag (ook oma die 50 wordt) wil vieren op een doordeweekse dag. Ook het geboden alternatief is gedoe met brengen, ophalen, en de routine in de avond. Ik vind het gewoon vreemd dat dit wel wordt verwacht/geeist door de stiefmoeder en vervolgens hier ontzettend moeilijk over gaat doen. Het is helemaal niet dat we haar niet gunnen, maar wij zien het gewoon niet zitten. Is dat zo gek? Als het o zo belangrijk vond, had ze haar plannen vooraf ook even kunnen afstemmen.

Ik snap ook niet dat je mij negatief vindt, wij proberen juist vaak aan ze toe te komen wanneer ze zelf andere plannen hebben gemaakt op de oppas dag of dat we ze ineens eerder moeten ophalen omdat ze een weekend weg gaan. Maar ook dan staat het “oppassen” hier wat mij betreft helemaal los van. Ze wil het zelf heel erg graag en ik vind niet dat daar persé iets tegenover moet staan. Als dat het geval was, was ik er nooit aan begonnen.

Misschien is dit wel weer een leermoment met het gebruik maken van oppasdagen bij opa en oma. Precies wat hierboven werd gezegd, hebben we blijkbaar eenmaal te maken met onuitgesproken verwachtingen. 

Ik vind het wel een beetje apart om een verjaardag op een doordeweekse dag te vieren. Een normale vijftiger beseft dat de meeste mensen dan werken, en zeker op de dinsdag. Los van allerlei veronderstellingen en verwachtingen, kun je dus gewoon aangeven dat dit niet uitkomt.
Verder zou ik het oppassen door grootouders compleet los zien van andere verwachtingen. Mijn partner heeft ook een vaste oppasdag. Daar ben ik, strikt bekeken, ook de stiefoma, maar ik werk die dag gewoon. We krijgen zo nu en dan een bedankje voor het oppassen, ook wel eens in de vorm dat we dan met kleinzoon een dagje uit mogen Maar verder doet mijn partner het omdat hij het leuk vindt zonder bijbedoelingen of verwachtingen.

FvdS schreef op 07-06-2025 om 11:56:

nee wij hoeven niet een betere band, dat hebben we ze ook een paar keer verteld. En dus ook dat wij niet aan hun verwachtingspatroon kunnen voldoen. Maar ik wil mijn kinderen niet de kans ontnemen om een band op te bouwen met hun grootouders, zo raar is dat toch niet? Het zijn geen slechte mensen dus het argument “ze zijn wel goed genoeg om op te passen maar voor een verjaardag” vind ik geen juiste vergelijking.
Het gaat er mij om dat wij, tijdens een volle werkweek, niet de behoefte hebben om ons hele schema overhoop te gooien omdat iemand een verjaardag (ook oma die 50 wordt) wil vieren op een doordeweekse dag. Ook het geboden alternatief is gedoe met brengen, ophalen, en de routine in de avond. Ik vind het gewoon vreemd dat dit wel wordt verwacht/geeist door de stiefmoeder en vervolgens hier ontzettend moeilijk over gaat doen. Het is helemaal niet dat we haar niet gunnen, maar wij zien het gewoon niet zitten. Is dat zo gek? Als het o zo belangrijk vond, had ze haar plannen vooraf ook even kunnen afstemmen.

Ik snap ook niet dat je mij negatief vindt, wij proberen juist vaak aan ze toe te komen wanneer ze zelf andere plannen hebben gemaakt op de oppas dag of dat we ze ineens eerder moeten ophalen omdat ze een weekend weg gaan. Maar ook dan staat het “oppassen” hier wat mij betreft helemaal los van. Ze wil het zelf heel erg graag en ik vind niet dat daar persé iets tegenover moet staan. Als dat het geval was, was ik er nooit aan begonnen.

Misschien is dit wel weer een leermoment met het gebruik maken van oppasdagen bij opa en oma. Precies wat hierboven werd gezegd, hebben we blijkbaar eenmaal te maken met onuitgesproken verwachtingen.

Maar jullie kunnen die volle werkweken maken mede door hun hulp toch? 

Anoniemvoornu schreef op 07-06-2025 om 13:26:

[..]

Maar jullie kunnen die volle werkweken maken mede door hun hulp toch?

Ik las dat stiefoma druk heeft uitgeoefend om te mogen oppassen hoewel ze regelmatig afzegt. Voor opa hoeft het niet, dat hadden de ouders in hun besluit mee moeten nemen. Opa is wellicht niet zo assertief. Ik vraag mij af hoe duurzaam deze stiefoma is als ze misschien vaker minder rekening houdt met de wensen van haar vriend/man. Als opa de stekker uit de relatie trekt komt er mogelijk in de toekomst weer een nieuwe stiefoma die er misschien weer hele andere ideeën op na houdt.

Maar eh Anoniemvoornu ik vind dat jij je best wel vastbijt in dit topic en vooral to een schuldgevoel probeert aan te praten

MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 11:57:

Ik vind het wel een beetje apart om een verjaardag op een doordeweekse dag te vieren. Een normale vijftiger beseft dat de meeste mensen dan werken, en zeker op de dinsdag.

Dit vind ik ook. 

Bolmieke schreef op 07-06-2025 om 15:06:

[..]

Ik las dat stiefoma druk heeft uitgeoefend om te mogen oppassen hoewel ze regelmatig afzegt. Voor opa hoeft het niet, dat hadden de ouders in hun besluit mee moeten nemen. Opa is wellicht niet zo assertief. Ik vraag mij af hoe duurzaam deze stiefoma is als ze misschien vaker minder rekening houdt met de wensen van haar vriend/man. Als opa de stekker uit de relatie trekt komt er mogelijk in de toekomst weer een nieuwe stiefoma die er misschien weer hele andere ideeën op na houdt.

Maar eh Anoniemvoornu ik vind dat jij je best wel vastbijt in dit topic en vooral to een schuldgevoel probeert aan te praten

Ik vind dat het oppassen op kleine kinderen nogal onderschat wordt door veel ouders en als opa en oma een vaste oppasdag hebben vind ik het zeker een rare opmerking om te zeggen dat de band niet goed is , want je vertrouwd wel je in mijn ogen kostbaarste bezit aan die mensen..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.