Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 12:45

18 graden in huis, en dan?

Het is hier in huis nu 18 graden, en dus echt wel een beetje kil. Ik heb een vest aan, want het is pas 6 september dus ik wil nog niet beginnen met de verwarming aan te zetten. 1 oktober is vroeg genoeg, maar als dit koude weer aanhoudt zwicht ik misschien wel eerder.
Is het bij jullie ook zo fris? En wanneer 'mag' dan bij jullie de verwarming aan?


Amare

Amare

06-09-2015 om 12:49

hier

Staat de thermostaat standaard op 17 graden. Wordt het kouder, dan springt de verwarming aan. Ik let daarbij niet op de datum.

Half a twin

Half a twin

06-09-2015 om 12:58

geprogrammeerde thermostaat

Onze thermostaat heeft een programma, voor het opstaan gaat er een graadje bij in de winter en dan is het de hele dag 19 graden tegen de tijd dat we gaan eten is de temperatuur opgelopen naar 20 en dan als het echt avond is en we zitten met een handwerkje voor de tv gaat de temperatuur naar 21.
De ketel kan niet uit zoals vroeger thuis, omdat de warmwatervoorziening ook via de combi-ketel loopt. Als er dus dips zitten in de temperatuur gaat de verwarming zomer of winter gewoon aan. De avond dat we thuis kwamen van vakantie was het buiten 14 graden en met de deur wat langer open dipte de temperatuur binnen ook even, dus ging de verwarming aan.
Sowieso vind ik je huis op temperatuur houden, lekkerder dan het af laten koelen en dan weer opstoken.
Als je nu met die regenachtige dagen de verwarming uit laat wordt alles ook wat klam en vochtig, vooral goed te merken aan je bed.
Ik zou zeggen gewoon even de verwarming aan.
Het is trouwens ook zuiniger stoken, een steenkoud huis heeft veel meer energie nodig om het aangenaam te maken dan een wat warmer huis.

Hadewich

Hadewich

06-09-2015 om 13:14

Hier...

een voorgeprogrammeerde thermostaat, meestal is het half september als die voor het eerst weer aanslaat. Vanmorgen was het in de woonkamer ook 18 graden, ik heb een stuk of 8 waxinelichtjes aangedaan: dan is het ook gauw een graad warmer. En iedereen is nu wakker en is in de woonkamer,scheelt ook! Het is nu 20 graden.

Hadewich

Hadewich

06-09-2015 om 13:26

En prompt...

slaat de verwarming aan, op zondagmiddag vanaf 13 uur moet ie het op 20 graden houden, dat is het ook maar blijkbaar moet er toch wat bijgewarmd worden...

Mikke

Mikke

06-09-2015 om 13:30

Datum

Standaard staat de verwarming hier op 18 graden en gaat vanzelf aan als het kouder wordt. Zoals vandaag (voor het eerst). Ik ga in elk geval niet zitten verkleumen omdat het nog niet de juiste datum is

hier

hebben we vrijdag (nadat diverse huisgenoten nogal nat geregend waren) voor het eerst weer de houtkachel aangedaan. De CV gaat voorlopig nog niet aan. Maar de houtkachel is ook gewoon erg gezellig.

Overigens, als we de cv aandoen, zetten we die op 18 graden. Dus veel warmer dan dat is het hier in huis in de winter ook niet vaak.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-09-2015 om 13:53

Combiketel

Van onze combiketel kunnen we in de zomer apart het CV-deel uitzetten. Dan maakt hij alleen nog warm water, en zet af en toe de pomp even aan om na het maken van warm water de overtollige warmte in de ketel af te voeren. Ook dat pompprogramma kunnen we uitzetten als het echt warm is. Het pompprogramma staat al een tijdje weer aan, net als de (electrische) vloerverwarming in de badkamer, heerlijk om die in de vroeg ochtend een uurtje aan te hebben zodat de kilte eruit is. Verder nog niet nodig om de CV aan te zetten, in ons thuiskantoor staat wel de ontvochtiger aan (op laagtariefstroom, dus weekend en 's nachts), die zorgt daar voor wat extra warmte en dat is voldoende.

Lou

Lou

06-09-2015 om 13:54

Heerlijk

Wat lijkt me dat heerlijk, zo'n thermostaat met een programma dat ook precies doet wat je hebt ingesteld. Die van ons heb ik geprogrammeerd met allerlei verschillende tijden en temperaturen, maar hij doet maar wat. Grr. Maar goed, ik zou dus ook niet op de datum letten.

moeders

moeders

06-09-2015 om 14:41

hier geen verwarming aan

Hier staat de verwarming op 15 graden en die slaat dus bijna nooit zelf aan.
Wij vinden het juist heerlijk dat het nu in huis 18 graden is. Nou zijn wij wel een beetje apart geloof ik,we hebben zelfs de hele dag de buitendeur en alle ramen open!
Ik heb het veel liever te koud dan te warm,dus heerlijk zo

bieb63

bieb63

06-09-2015 om 14:49

hier ook een thermostaat

Die staat standaard (hele jaar door) op ochtend 18 gr, middag 19 gr avond 20 gr, en 's nachts 15 gr. Als de temp in huis hieronder komt (ook als is het september...) dan slaat de combiketel aan.

Astrid

Astrid

06-09-2015 om 15:39

ik ben

ik ben warmbloedig en heb sinds een tijdje last van opvliegers, dus het is me al snel te warm. Hij staat hier altijd op 17 graden, maar het is hier nu nog steeds 21.5 graden (appartement). Ik vind het een verademing bij de 27 graden die het eerst binnen was, maar mijn kinderen vinden het hier koud. De verwarming gaat hier wel aan als het binnen maar 18 graden is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-09-2015 om 17:01

Hier

Het is hier in huis nu 22 graden. Zon schijnt onze woonkamer in en voor heb ik een raampje open, boven staat alles open. Onze thermostaat staat nu op 15 graden, als ik weer wil gaan stoken draai ik m weer naar het programma en dan springt ie aan bij 20 graden.
We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis en ik ben echt niet van plan om begin september de verwarming al aan te zetten.

Zus

Zus

06-09-2015 om 17:54

Koud!

Brrr, wat een kille boel bij jullie, zeg! Ik kijk niet naar de datum, maar naar de temperatuur. Wilde ook wel dat het nog lekker warm was op 6 september, maar helaas. Ik heb vandaag (thermostaat gaf 22 graden aan) de thermostaat even omhoog gegooid naar 23 graden zodat het even wat warmer hier zou worden. Wel na kwartier weer uitgezet, maar heerlijk even wat warmte! Ben wel snipverkouden en wat rillerig vandaag, kan ermee te maken hebben .

Half a twin

Half a twin

06-09-2015 om 18:07

Die herken ik zus

Ik ook snipverkouden en rillerig, wil zelf de cv optoeren maar de gezinsleden niet. Morgen als iedereen gaat werken/school dan ga ik effe met de rug tegen de radiator.

18 of 18

Als het binnen 18 graden is met buiten droog weer en zonneschijn vind ik dat heerlijk. Geen verwarming nodig. Maar donker, regenachtig en klammig weer vind ik kouder aanvoelen.
Het is hier nu 21 graden in de woonkamer en ik doe nu het raam dicht en de verwarming op 22. Even de warmte erdoor voelt veel lekkerder.

Ik heb geen vaste datum wanneer er gestookt mag worden, koud is koud. Maar ben toch een zuinige verbruiker.

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 18:24

Gesnotter

We zijn hier ook alle drie aan het snotteren. Jongste begon, toen ik en nu was oudste ook rillerig. Die heeft dan wel 'mazzel' want ik had gezegd dat ik minimaal een snottebel wilde zien om haar ziek te melden voor gezellige outdooractiviteiten op school deze week.
Bij mijn vriend in huis (nieuwbouw) was het overigens nog 23,5 graden en hadden we de tuindeur open. Dit is gewoon een oud rothuis

Tine

Tine

06-09-2015 om 18:26

Leuk Katniss

Het is pas 6 september dus eigenlijk kan de kachel nog niet aan. Hoe ga je dat doen als het volgend jaar toevallig al heel vroeg een warm voorjaar wordt? Mag de kachel dan nog niet uit?

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 18:34

Tine

Meestal is het andersom. Ik wil de verwarming eigenlijk niet meer aan na 1 april, maar in de praktijk ga ik dan nog wel een paar weekjes langer door.
Vroeger woonden mijn ouders in een flat met blokverwarming. Die ging gewoon uit tussen 1 april en 1 oktober, die goede gewoonte heb ik volgehouden

nostalgie

Ooit heb ik een jaartje in Italië verbleven en daar hadden ze systeem-Katniss. Pas op datum x ging de verwarming aan. Weet niet meer wanneer dat was, december ofzo. In elk geval te laat.

De verwarming gaat bij mij aan als het koud is. Maar ons huis is waanzinnig goed geïsoleerd en pas vandaag is de temperatuur in de woonkamer onder de 23 graden gezakt. Dus ik zing het nog wel even uit.

groeten,

Temet

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 19:58

Heel zwak

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb hem toch maar aangezet. Het was echt niet vol te houden en we zaten klappertandend op de bank. Dat kun je je kinderen natuurlijk niet aandoen, dus vandaar...

Noet

Noet

06-09-2015 om 20:05

korte mouwen, blote voeten

wij zitten nog met korte mouwen en blote voeten hier. Ik heb net de ramen voor het eerst sinds we terug zijn van vakantie dicht gedaan. Het is nu 20 graden in huis..
Kachel aan meestal zo rond begin november.

Pug

Pug

06-09-2015 om 20:20

altijd op 18

Ik heb geen idee hoe warm of koud het nu in de kamer is. De thermostaat zetten we 's nachts en in de warmere maanden op 14 of zo. Als het wat kouder wordt gaat hij 's morgens naar 18. Als ik het daar koud bij heb trek ik een vest aan. Als ik hem op 20 zou zetten zou ik het echt te warm krijgen. Zeker de temperatuur 's avonds hoger zetten is toch een soort verspilling? Wij zetten hem juist lager omdat het toch niet zo snel afkoelt.

Half a twin

Half a twin

06-09-2015 om 21:29

's avonds hoger maar op tijd weer uit

De thermostaat gaat 's avonds omhoog, maar op tijd weer uit. Als ik dan begin te voelen dat het afkoeld is het tijd om te gaan slapen. Door in de avond nog even te verwarmen koelt het in de nacht niet zo erg af en is het 's morgens weer snel op temperatuur. Is juist wel zuinig stoken zo.

Ely

Ely

06-09-2015 om 21:54

Doet mij denken

Aan een klasgenootje vroeger, die kreeg haar zomer dan wel wintergarderobe ter beschikking op basis van datum en niet op basis van de weersomstandigheden. God wat heb ik dat kind het zwaar zien hebben, klappertandend op de fiets want het was al voorjaar volgens de kalender maar het weer vond het nog winter. En puffend met haar winterjas aan als het weer onverwacht vroeg lente achting was. Elk jaar weer.
Zuinig zijn en opletten of je niet voor nop stookt vind ik een hele goeie maar ik leef nu en als het kil in huis is, zeker nu zit er gewoon een soort waterkou in de lucht ga ik echt niet afzien zonder reden. Nou hebben we hier ook een houtkachel, dat geeft wel een mooie tussenoplossing voor gure dagen

Half a twin

Half a twin

06-09-2015 om 22:01

Pasen is zomerkleren redeneerde onze oude buurvrouw

In de straat van mijn ouderlijk huis hadden we ook zo'n buurvrouw. Met pasen gingen de zomerjassen aan en de winterkleren in de kast. Dat pasen het ene jaar al rond 21 maart is en een ander jaar pas eind april deerde haar niet.
Ook heel veel medelijden gehad met haar kinderen, soms in de sneeuw begin april op de sandalen naar school, en dan thuis ook geen kachel om je nog lekker aan te warmen. Mijn zusje nodigde die dochter wel eens uit om te spelen hoewel ze een heel stuk verschilden in leeftijd, gewoon omdat het zielig was.

bieb63

bieb63

06-09-2015 om 22:54

Grappig

Daarom blij met mn thermostast, die kent geen data, alleen de temperatuur.... Ook aan zomer en winterkleren doe ik niet. Alles hangt en ligt in de jast en kapstok. We grekken aan waar we zin in hebben en passend bij de temp van de betreffende dag.

Trek me ook niets aan van de datum

maar bij ons in huis is het nog steeds 21 graden, dus warm zat. Voor mezelf zou ik de thermostaat graag op 18 hebben staan (van huis uit meegekregen - als je het koud hebt trek je warme sokken en een vest aan) maar manlief houdt het op 19 graden. Nou ja, daar kan ik ook nog wel mee leven. Maar warmer wordt het bij ons zelden gestookt. Hoogstens eens een keer als we flink nat zijn geregend, dan is het wel lekker als het binnen warm is. En bovendien kunnen dan alle natte spullen drogen op warme radiatoren. Ik moet wel zeggen dat ik deze tijd (koel en nat) lastig vind, de was wil niet zo lekker drogen nu. Dan is het wel handig om de verwarming even aan te zetten. Of ik gooi de was even in de droger, zodat het net wat minder vochtig aan het rek hangt.

hier

Even gekeken: de achterdeur staat wijd open en in de woonkamer is het 18,5 graden. De verhuurder komt eind september de ketel aanzetten, tot die tijd gaat de verwarming hier niet aan; hooguit de open haard maar dat is meer voor de sfeer.

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 11:44

Verschillen

Volgens mij hebben die thermostaten allemaal een afwijking. Met 18 graden is het hier echt wel fris, dan kom je er niet met een vestje. Aan de andere kant kan ik het hier echt niet 23 graden maken, wat ik ook wel lees. Dan zweet je de kamer uit. In de winter heb ik hem 's nachts op 16,5 en overdag op 20, hooguit 20,5.
Nu is het 19 graden en dat is net te doen.

Hadewich

Hadewich

07-09-2015 om 12:11

verschillen

Wij hebben ook een aparte thermometer in de kamer staan, volgens die is het nu 20,8 graden, volgens de thermostaat is het 20 graden. En toch vind ik het net niet behaaglijk. Een vest en dikke sokken helpen wel, maar mijn handen zijn dan zo koud. Soms kom ik bij mensen thuis die met dit weer een raam openzetten en het heerlijk vinden dat het 18 graden is in huis. Maar ik heb het dan echt koud!
Er zitten waarschijnlijk wel wat verschillen in de temperatuurmeting van verschillende thermostaten, maar er zitten ook veel verschillen in mensen. Ik ben blijkbaar een koukleum!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.