Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

05-03-2015 om 15:49

actifry versus airfryer

Hallo,

Wij hebben besloten om wat gezonder te gaan eten en in dat kader past het goed de frituur de deur uit te zetten
Nu is een frietje of een kroketje op zijn tijd wel lekker en denken erover om een actifry of een airfryer te kopen.Volgens de reclames veel beter en gezonder

Zijn er hier mensen die een dergelijk apparaat hebben? Wat zijn jullie ervaringen?

Vertrouw meer op jullie ervaringen.

Ben benieuwd

Ben ook benieuwd want het is misschien ook wel iets voor ons. De friteuse schoonmaken is ook zo'n ^&*# klus. En ovenfriet e.d. vind ik OK voor een keertje maar geen volwaardig alternatief.

Ik lees ook mee.

Pas op een feestje een kroket gehad die uit zo'n apparaat kwam (weet niet meer welke)
Zag er niet uit, omdat het paneermeel niet verkleurde, maar was erg lekker.

Brianna F

Brianna F

06-03-2015 om 12:06

Ik zou

Als je gezond wilt koken geen van deze apparaten aanschaffen en als je op z'n tijd een frietje of kroketje "nodig" hebt gewoon naar een snackbar gaan. Want hoe je het ook went of keert, friet uit zo'n apparaat kan dan iets minder vet zijn maar de sausen die erbij komen doen dat weer teniet. En een beetje vet op z'n tijd kan geen kwaad.
Meisje Klein: sinds ik frituur in ossewit blijft mijn pan brandschoon. Olie is de boosdoener.

Brianna F

Brianna F

06-03-2015 om 12:06

Friet uit beide apparaten vind ik heel erg droog worden, niet lekker dus.

Geen aanrader dus

OK da's duidelijk. Wel jammer.

Patat halen bij de snackbar vind ik ook geen feest. Ja alleen als je het ter plekke opeet, maar als je het afhaalt en thuis eet vind ik het al snel niet zo lekker meer. Dus dan bak ik het lekker zelf.

Ossewit? Dat had mijn moeder vroeger ook. Maar dat is toch nog slechter vet dan plantaardige olie?

Kinne

Kinne

06-03-2015 om 12:47

Zeker jammer

Vind friet van de snackbar enorm duur en op de dag ( vaak een zaterdag) dat wij weleens friet eten is het zo druk dat het een uur duurt voor je weer buiten staat.

Airfryer

Hier al 5 jaar de gelukkige bezitter van de Philips Airfryer . Friet droog?? Absoluut niet want de diepvries patat die je bakt is al voor gefrituurd en kleurt ook gewoon en is alles behalve droog. Geen ovenfriet gebruiken . Snacks kleuren minder maar smaken er niet minder om. Belangrijk is wel te weten dat een Actifry een draai arm heeft die je kroketten en bitterballen tot pap roert.
Wij gebruiken de Airfryer ook voor het snel opwarmen van een saucijzenbroodje, het afbakken van broodjes . Lekker knapperig , met een kleurtje en snel klaar en je hoeft er geen hele over voor te verwarmen . Mijn gezin zou niet meer zonder willen.

groot voordeel ook: het stinkt niet !!

verschil

Maar wat is het verschil (voordeel) van een Airfyer t.o.v. een heteluchtoven? Daar stop ik dat saucijzenbroodje nl nu in.

Nou het verschil is

Een hete lucht over is absoluut onmisbaar in ons huishouden maar wel groot en dus duur in gebruik voor een simpel saucijzen broodje. In de airfryer is dat in 3 hooguit 3 minuten klaar zonder voorverwarmen. Eigenlijk is een airfryer een kleine hete lucht over . Dus alles wat in het mandje past en wat je normaal in de oven doet kan nu daar in .Sneller warm en dus sneller klaar dus zuiniger in energie kosten

Marea

Marea

06-03-2015 om 15:27

Denkfout Groentje

Als iets sneller warm wordt, betekent het niet dat het minder energie kost. Het enige dat energie bespaart is dat het volume van de inhoud van de actiefryer kleiner is. Maar een bepaald volume lucht een graad verwarmen kost altijd dezelfde eenheid energie (uitgedrukt in Joule). Of je het nou snel of langzaam doet.

Sandra

Sandra

06-03-2015 om 15:50

geen idee

Ik heb geen verstand van dat soort dingen maar het lijkt me toch dat een oven die je best lang moet voorverwarmen en dan daarna je ding erin om even op te warmen meer kost dan een klein apparaat wat je niet voorverwarmd en in een minuutje of 2 / 3 klaar is .Een grote hete lucht over gebruikt voor mijn gevoel toch meer dan mijn kleine airfryer en het scheelt ook nog eens flink wat tijd . Kortom, ook hier een tevreden gebruiker

Caesar

Caesar

06-03-2015 om 15:55

Eens met Brianna

Als je gezonder wilt eten, dan maar wat minder vaak friet of een kroketje. Maar als je dat dan maakt, dan lekker frituren in de ossewit! (En ja dat bedrag meer verzadigde vetzuren dan vloeibare frituur olie).

frituren

In de oven kan ook. Het staat vaak op een pak. Maar je kunt het ook gewoon zelf doen. Die paar keer per jaar dat ik frituur doe ik gewoon olie in de pan en zeef die na afloop en terug in de fles. Dat is minder werk dan het schoonmaken van die vieze frituurpannen die ik zelf vroeger ook wel had. Spoel de juspan om in een licht sopje en klaar.
Al die extra apparaten stonden bij mij vroeger toch maar vet en stof te vangen en een gedoe om schoon te houden. Minder is meer.

Ik vind het geen succes

Wij hebben de Philips Airfryer, maar vind het geen succes.
Frikadellen, kroketten, kipnuggets en zo dat gaat nog wel. Kleur ziet er niet uit, maar smaak is goed.
Patat vind ik niet lekker uit de Airfryer. Het kleurt nauwelijks en wordt niet lekker knapperig en krokant. Gewone friet geprobeerd, ovenfriet geprobeerd en verse patat. Verse patat is dan nog het beste vind ik.
Eén voordeel: het is wel goed voor de lijn, want ik eet nu bijna nooit meer patat (en vette saus dus ook niet )

Katniss

Katniss

06-03-2015 om 19:36

Geen frituurpan

Ik heb mijn friteuse jaren geleden al de deur uit gedaan omdat het te makkelijk was om meerdere keren per week aardappels in allerlei vormpjes te frituren. Nu maak ik wel eens ovenfrites, met dan ook bitterballen en kipnuggets uit de oven. Of ik haal bij de snackbar om de hoek.

Wel frituren!

Maar gewoon wat minder vaak.

Dat vind ik trouwens met veel ongezonde etenswaren...liever af en toe ' the real stuff' dan valer een of andere flut/ light of nep- versie.

Gewoon met jezelf afspreken dat Jemen nog maar half zo vaak gebruikt als nu.

Overigens hier een komplete metalen frituurpan. Goede olie erin, en schoonmaken is een makkie. Gewoon leeg gieten, stuk keukenrol ardoorheen en dan in. De vaatwasser. Klaar.
ingrid

Caesar

Caesar

06-03-2015 om 21:18

Inderdaad

Inderdaad Ingridt, minder vaak maar dan goed. Alleen snap ik niet waarom we datum Jemen moeten doen
Hier ook ook een metalen frituurpan. Ossewit erin. Heerlijk. Maar dat doen we dus heel weinig.

Caesar....Hahaha

.... Dat je hem nog maar half zo vaak gebruikt......

Lang leve de autocorrect!

Denise

Denise

08-03-2015 om 11:48

Actifry hier geen succes

Met dezelfde gedachte (gezonder eten) hebben wij een tijd geleden ook een actifry aangeschaft maar ik vond het geen succes. De friet wordt niet echt lekker knapperig en duurt het heel erg lang voor het klaar is. Bovendien was hij voor ons gezin (6 personen) veel te klein. Als je dan twee of drie porties moet actifry-en is dat helemaal geen succes vanwege de tijd.

We hebben ook geen frituurpan meer en als we een keer zin in friet hebben gaan we naar de snackbar op de hoek. Wel de lusten, niet de lasten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.