Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha the first

Nasha the first

06-01-2009 om 16:45

Afkokers, wat wil dat zeggen?

Vanmiddag bij de aardappelboer, over de aardappels, de eigenheimers kookten nogal af, dus dat was misschien niet zo'n goed idee, en ik knikte begrijpend ja....en nam de Dore's....Maarre, wat is nu eigenlijk, afkoken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-01-2009 om 16:47

Dochter van aardappelman

Afkokers zijn ontzettend stukkokende aardappels. Eigenheimers zijn idd notoire afkokers of papkokers... Volgens mijn vader wel de lekkerste...,maar geef mij maar een iets stevigere aardappel.Al issie voor de puree natuurlijk uitermate geschikt! Suus

Tihama

Tihama

06-01-2009 om 18:40

Kruimig

Alleen voor patat ben ik bereid een bint te kopen. Ik vraag me ook al jaren af wie er nou uit vrije wil een vastkokende aardappel koopt als je ook een eigenheimer kunt nemen? Die aardappel smelt op de tong. Heerlijk.

Tihama

Gruwel

Een jeugdtrauma van mij: de kruimige pieper. gelukkig kocht mijn moeder binten of andere vastkokers maar die werden dan toch voor het effect nog even flink in de pan door elkaar gerammeld, zodat ze toch een beetje kruimig werden. Driewerf juk! Zonder jus een droge melige hap, en met jus een natte melige pappige hap.
Prakken met de groente, dat ging dan nog...

Pas nu ik 40 ben eet ik af en toe min of meer met smaak gekookte aardappels, al maak ik ze eigenlijk nog altijd niet zelf.

Maar goed, we dwalen af. Afkokers zijn dus piepers die bij het koken de neiging hebben volledig uit elkaar te vallen. Eigenheimers zijn inderdaad berucht, Dore's zijn als ik me goed herinner ook kruimig (dus geen vastkokers zoals binten, muizen of alfa's), maar vallen niet helemaal uit elkaar.

Ja, de theorie ken ik wel, ben een paar jaar hulpje geweest in een groentenzaak.

Groe(n)ten,

Temet

amk

amk

06-01-2009 om 21:24

Afkokers yuk

prakken doe ik voor een baby, en daarna niet meer. Hier dus geen afkokers, maar gewoon aardappels die je in blokjes kunt snijden na het koken. Jus eten we ook niet, maar vaak wel een kleddertje zelfgemaakte ketchup en daar wil ik 'm gewoon aan mijn vork geprikt door heen kunnen halen.

Ik heb het idee dat ouderen meestal de afkokers prefereren en jongeren de vastere aardappel.

groet,
Angela

Yta Chalne

Yta Chalne

06-01-2009 om 22:29

Oh ja, aardappels

Er bestaan natuurlijk niet voor niets verschillende soorten. Voor in een stamppot of puree gebruik je afkokers, net als voor begeleiding van ouderwets lang gekookte groentes (worteltjes enzo) en ander babyvoedsel. Die afkokers nemen namelijk goed jus op (uiteraard hoort er dan jus bij)(amk, ketchup zelfgemaakt??? Waarom??)
Bij curry's, als begeleiding bij een moderner groentegerecht etc. gebruik je natuurlijk vastkokers. Die hebben geen jus nodig, houden mooi hun vorm en hebben een goede bite. De pofaardappel zit er qua structuur liefst een beetje tussenin.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat overigens uit naar een aardappel die je makkelijk kunt schillen, wat het ook voor soort is. En dan liefst bio, dat is bij aardappels wel een enorme pré.

Nasha the first

Nasha the first

06-01-2009 om 22:32

Dan ben ik een "oudere" kennelijk

ik wil graag een kruimig aardappeltje, maar het verhaal over de eigenheimer, dat is me duidelijk Had geen beeld bij een afkoker, maar ik snap het nu helemaal....ik houd het maar bij de Dore's!! Heerlijk kruimig, maar nog wel aardappelvorm in de pan )

reina

reina

07-01-2009 om 07:02

Angela

Dan ben ik een jongere ? Ik vind afkokers handig als je stamppot maakt, maar gewoon bij groente eet ik het liefst vastkokers (al eten we trouwens maar zelden gewone aardappelen)

Nasha the first

Nasha the first

07-01-2009 om 09:11

Cameron

Wis en Waarachtig!!!

Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 09:18

Nasha.

Ik hou ook zo van een kruimig aardappeltje.
( het liefst met karnemelk !).
M.

Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 09:21

Zeeuwse kleiaardappels.

Die neem ik meestal.
Ik koop altijd tien kilo en die brengt mijn Zeeuwse aardappelboer netjes thuis voor mij.
M.

Ligt aan de toepassing

Ik heb geen echte voorkeur voor een bepaald soort aardappel. Ja, Opperdoezer Ronde, omdat ze zo lekker zijn Als ik van plan ben veel te stamppotteren, koop ik kruimige aardappels, heb ik gebakken aardappels op het nabije menu staan, dan worden het wat vastkokender exemplaren. Maar zelden Nicola's of dergelijke keistenen, dat is me dan weer te hard. Voor "gewoon" gekookte aardappels neem ik toch liever wat kruimiger versies.

An

An

07-01-2009 om 14:48

Mmmmm, nicola's

Jawel!!! Nicola's! Die smaken altijd. Eigenheimers vind ik alleen te eten als stamp. zelfs puree vind ik er niet lekker van.
eet smakelijk!
An

Amarins

Amarins

08-01-2009 om 00:21

Ja, roseval!

Sini, je was me voor. Heerlijk zijn ze, echt! Inderdaad, een beetje markt heeft ze wel. Opperdoezers zijn trouwens ook lekker: koken (ongeschild), in plakken snijden en dan bakken, in roomboter natuurlijk, jummie.

Mmmmm kruim....

Ik ben gek op afkokers, maar ze vallen bij mij niet uit elkaar. Ik stoom ze altijd.
En de hele familie wil sju!

Roseval is ook lekker, in de schil gekookt en dan koud als aardappelsalade.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.