Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sascha2

Sascha2

27-12-2008 om 12:38

Aftelverkeerslichten, de zin ervan

Sinds kort is er hier in de buurt een pilot met aftelverkeerslichten. Staat het licht op rood, dan verschijnt er ineens een 3-2-1 en dan springt het licht op groen. Manlief en ik zijn het niet helemaal eens over de (on)zin van deze lichten. Kennen jullie dit soort verkeerslichten? Wat vinden jullie van het nut? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar jullie input!
Sascha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yep

heb ze in amsterdam volgens mij gezien en in overvloed van de zomer in turkije

Het nut ervan is, althans in turkije, dat je vast bij nummer 5 je gaspedaal in kan trappen zodat je bij 0 als 1e wegbent

Eerlijk gezegd weet ik het nut er niet van hoor, misschien zodat je weet wanneer of je kunt rijden of oversteken???
Zal eens googlen, misschien vind ik daar wat?

gula

Handig

Zoals jij ze beschrijft ken ik ze niet, maar in Amsterdam staan een aantal stoplichten die vanaf dat ze rood worden al gaan aftellen tot het groen wordt. Ik vind het ideaal, zo weet je waar je aan toe bent en daardoor merk ik dat ikzelf geduldiger ben, sneller geneigd om te denken 'ach, die 20 seconden kan ik nog wel wachten'.

Je maakt me trouwens wel nieuwsgierig Sascha, wie van jullie 2 vindt het zinnig en wie vindt het onzinnig?

Ja, prettig

Ik heb het in Spanje bij een voetgangersstoplicht voor het eerst gezien en vond het voor mijn ietwat ongeduldige inborst wel prettig eigenlijk.
Ik zag dat ik nog 25 seconden moest wachten voordat ie op groen ging en dacht; ach, wa's nou 25 seconden en werd ineens heel rustig van binnen
Hier in Groningen heb ik het nog nergens gezien helaas. Er zijn van die stoplichten (als voetganger) waar je sneller de neiging hebt door het rood te rennen (niet waar de kinderen bij zijn uiteraard) omdat je daar altijd akelig lang moet wachten (Europaplein voor de kenners). Wat mij betreft mogen ze het overal invoeren.

Misschien ...?

Sommige automobilisten zetten hun auto in z'n vrij als ze moeten wachten als het licht op rood staat. Als ie dan op groen springt, moet de auto nog in zijn versnelling. Nu kan men dat alvast doen als het verkeerslicht begint af te tellen. Dus wie weet voor een snellere doorstroming??

bibi63

bibi63

27-12-2008 om 15:13

Kan ook gevaarlijk zijn

Als je helemaal start klaar bent zodra licht op groen springt (in de versnelling en direct gassen), dan is er wel het gevaar dat iemand die van links of rechts (net) door rood rijdt, je vol treft..... En dat gebeurt nu eenmaal wel eens. Meestal gaat dat nu goed, omdat diegene al voorbij is voordat jij goed en wel opgetrokken hebt, maar in de situatie met dergelijke stoplichten, lijkt mij dit risico wel groter.
Groetjes,
Bibi

Google

Gemak dient de mens: elektronicagigant Siemens heeft een voetgangersstoplicht bedacht dat aangeeft hoeveel seconden het licht nog op rood zal staan.

Proefexemplaren draaien al sinds oktober overuren op drukke straathoeken in Wenen, Wels en Hamburg. Volgens Siemens leidt de onwetendheid van voetgangers over de duur van een rood verkeerslicht tot ongelukken. Het bedrijf schetst als voorbeeld de situatie van iemand die ondanks het rode licht zijn bus wil halen en toch nog even oversteekt, met alle noodlottige gevolgen van dien. De ‘aftel-stoplichten’ worden een half jaar getest. Daarna moet blijken of Siemens’ inschatting juist is en er inderdaad minder ongelukken gebeuren bij een voetgangerslicht waarvan bekend is wanneer het op groen zal springen.

en er stond ook dat door deze stoplichten fietsers minder snel door rood fietsen?

gula

Amsterdams raadseltje

Hier in Amsterdam ken ik ze voor fietsers, en ze zijn inderdaad handig omdat je toch wat beter je ongeduld kan bedwingen. Zoals waarschijnlijk bekend stoort de gemiddelde Amsterdamse fietser zich aan God noch gebod en fietsers hebben hier dus de neiging om (soms en masse) door rood te rijden als ze een gaatje zien. Dat is de aanleiding, vziw, voor die aftellichten, want als je weet dat het nog maar tien tellen duurt houd je je roekeloosheid nog even in bedwang (nu rijden mensen dus op de 1 weg, tja...)

Maar wat mij nou weer intrigeert: er is ook zo'n aftellicht bij het Waterlooplein (voor de Filmacademie). En het lijkt er toch ernstig op dat een seconde daar niet altijd een seconde duurt, en dat-ie soms ineens heel hard gaat aftellen. Alsof de lengte van de tel wordt aangepast aan de tijd die het nog mag duren van de een of andere onzichtbare regelaar.
Ik ken het alleen van dit specifieke stoplicht, en eigenlijk zou ik eens moeten checken tegen de secondenwijzer van mijn horloge, maar ik moet ook nog op het verkeer letten...
Kent iemand dit fenomeen, of zie ik nou gewoon spoken?

Groeten,

Temet

Sascha2

Sascha2

27-12-2008 om 18:21

Aha

Bedankt voor de reacties. Ik had ze nog niet eerder gezien. Bij ons staan ze op een kruispunt, puur voor auto's. Ik begrijp wel dat als het voor voetgangers/fietsers bedoeld is, dat daarmee beoogd wordt om het geduld te bewaren. Maar hier staan ze dus voor auto's. De eerste paar auto's kunnen er nog wel op anticiperen. Maar verder in de rij lijkt het mij niet zinvol. Je kunt wel op tijd gas geven om weg te rijden, maar als je voorganger dat niet doet...
Trouwens, mijn man vindt ze wel zinnig, ik dus niet Zie er geen toegevoegde waarde in bij ons. Maar ik ben dan ook een geduldig type, dat niet snel ongeduldig wordt van het wachten voor een verkeerslicht...

margje van dijk

margje van dijk

27-12-2008 om 18:21

Controle

Het heeft volgens mij puur met het psychologische principe te maken dat zo'n aftelstoplicht jou een gevoel van controle geeft, alsof jij het in de hand hebt wanneer het op groen gaat, in plaats van dat je maar moet afwachten wanneer het opeens verspringt. En meer gevoel van controle geeft minder stress en dus minder agressie en ongelukken.

Temet, wat jij beschrijft heb ik nooit gezien. Bij ons heb je alleen gelijkmatig aftellende stoplichten.

Margje

Anna3

Anna3

27-12-2008 om 19:26

Temet

Ik heb het ook gezien, dat zo'n (verder normaal) aftelstoplicht ineens veel lang-za-mer gaat af-tel-len, en als ie er dan bijna is, dan gaat het weer sneller. Het was in Amsterdam, ik weet alleen niet meer waar precies. En dan voel je de controle over de tijd verliezen..

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 01:11

Aftellen

Ik ken dit soort stoplichten ook. Het enige wat ik er bij kan bedenken is dat je meer het gevoel hebt dat je weet waar je aan toe bent. Gewoon maar wachten tot je weer mag kan best lang duren naar je gevoel, terwijl dat in de praktijk erg meevalt.

amsterdammer

amsterdammer

28-12-2008 om 09:46

Temet!

Ik ga dagelijks langs het stoplicht dat jij noemt en het is inderdaad waar wat jij zegt. Eerst dacht ik dat ik niet helemaal lekker was, maar het is echt waar dat hij soms sneller en langzamer telt. Het is tot nu toe de enige waarbij ik het heb gemerkt.

De kinderen zijn overigens dolblij met die aftellichten, ze tellen graag hardop mee af

He gelukkig

Ik ben niet gek! Of als ik het ben, dan in elk geval niet in mijn eentje.

Margje, die dingen bij ons hebben inderdaad ook lichtjes in een kringetje, maar daarbinnen een schermpje met cijfers waarin de seconden worden teruggeteld.
Alleen blijkt 'seconde' op het Waterlooplein dus een rekbaar begrip te zijn.

Groeten,

Temet

Oeps

ik schreef Margje, maar ik bedoelde Pelle

Christa.A

Christa.A

28-12-2008 om 17:46

Scheepvaartmuseum

Bij het scheepvaartmuseum heb je ook zo'n snelle (fiets er elke dag langs). ALs je op het (overigens gewone) knopje drukt, springt hij aan en gaat als een bezetene aftellen hahaha. Ook bij het CS heb je die aftelstoplichten (leuk scrabblewoord)
Christa.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.