Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liza

liza

17-02-2017 om 19:14

Afval sorteren

Afval sorteren, hoe pakken jullie dat aan? Doen jullie dat samen met kind? Bij geval van een baby, hoe lossen jullie hygiene op en veiligheid? Gaan jullie samen naar een container om afval weg brengen? Weet kind hoe om afval sorteren of is het vooral ouders taak en kind bemoeit daarmee? Weet kind waar afval later gaat? Hebben jullie ook wel eens een afval verzamelcentrum voor kind laten zien en dat soort van "grote beeld" demonstreren of is het meer "gaat in het zak in en voor de rest zorgen slimme mensen met slimme aparaaten"? Nog een vraag, hoe lukt gezinnen met kleine woonruimte afval sorteren. Trycks, systeemen? Sortere meteen apart of eerst in een bak en dan 2x per week plastic etc apart zetten en weg brengen? Gemideelde sociale woning heeft so veel ik weet speciale plek voor afval verzameling. Hebben jullie dat zelf gemaakt? Rij van bakjes of katoenen zakjes of een kast of... Hopelijk is het een actuele thema.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2017 om 19:20

Huh

Kind, heb je zoveel onderzoekjes voor school?
Wij hebben hier een restafval-, gft- en papierbak. Blik, drankkartons en plastic verzamel ik in zakken. De kinderen laten hun rommel meestal op het aanrecht liggen, maar weten wel hoe het hoort.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-02-2017 om 19:33

Phryne

Dit is volgens mij dezelfde Liza als de vrouw die Veilig Thuis in haar nek heeft omdat het niet schoon genoeg zou zijn en zij klein woont.

Liza, ik heb een kleine pedaalemmertje in de keuken op het aanrecht, echt heel klein, van de Wibra, voor GFT. Papier doe ik in een doos die ik regelmatig in de papierbak leeg. Plastic doe ik in een grote zak die we er speciaal voor hebben.

Ik heb grote bakken in de tuin staan waar ik alles regelmatig in doe, in jouw geval kan dat betekenen dat je regelmatig even naar de gezamenlijke afvalverzameling moet gaan om vieze luchtjes of (fruit)vliegen te voorkomen.

Ik heb op een kleine flat gewoond waar geen afval werd gescheiden, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik verzamelde toen alles in een vuilniszak die als die vol was, of afval had dat snel kon bederven, naar de ondergrondse container werd gebracht.

Belangrijk is: regelmatig weg brengen om luchtjes en vliegjes te voorkomen!

Oud papier werd in een doos bij de gezamenlijke brievenbus verzameld voor één of andere vereniging die dat inzamelde.

Kinderen leren afval scheiden ging goed, ze waren wel ouder toen wij ermee te maken kregen. Er zijn folders van de gemeente rondgestuurd met een heel verhaal en dat was voor hen ook duidelijk.

Lou

Lou

17-02-2017 om 19:36

Huh2

Waarom wil je dat allemaal weten? Heb je er zelf een probleem mee, en zo ja, welk?

Maar goed. Wij verzamelen papier, glas, gft en plastic apart in de keuken en de tuin. Je doet natuurlijk niet eerst alles bij elkaar om daarna nog eens de vuilniszak om te kieperen en te sorteren. Dus je hebt overal aparte bakken, plankjes of zakken voor. Nu hebben wij wel een grote keuken, dat scheelt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-02-2017 om 22:19

In de schuur

Hangt de zak voor plastic afval en daar staat ook de papiercontainer. De gft container en de rest container staan in de tuin. Glas verzamel ik in de schuur.

Kleine kinderen heb ik niet meer. Dochter wel, zij brengt afval soms samen met haar kind naar de verzamelcontainer op de hoek van de straat. Kind is nog te klein om te snappen wat er allemaal gebeurt maar vindt de vuilniswagen die de verzamelcontainer komt legen wel bereinterssant.

liza

liza

18-02-2017 om 12:33

VThuis vrouw

ja, klopt. Dat ben ik! VThuis vrouw!
Over afvalbescheiding erg benieuwd ja. Het is erg belangrijke onderwerp. Daar moet ouders bewust bezig met dat? Praten met kinderen, samen iets in dat betreft doen? Vooral omdat de wijk waar ik woon zink in klein afval. (Limonade vlessen in sloot, batterijen, schokolaa, snoep verpakkingen, energie drank blikken... Antropoligische onderzoek zou zelfs mogelijk zijn, welk snoep en zoet ze het liefst lekker vinden...)Het voelt alsof elk kind die hier woont gooit het minst 1 schokolaa of limonade verpakking weg, per dag. En in totaal is het best veel. Deed me denken, of ze ook ouders hebben of of ze ooit besprek thuis hebben gehad, welk konsequenties afval heeft. In meerder kinder-plekken zijn gratis plastic koppen voor gebruik. Ook als we gaan met kind afval weg brengen, heb geen andere ouders daar gezien. Pubers... niet een keer. Heb ook van rondom kinderen gevraagd (in het leeftijd ca. 10-12, de tijd waar ze meest actief zelf beginnen van winkel iets lekker kopen wat allemaal in plastic verpakkingen zit), weten ze hoe lang plastic in natuur blijft als het niet bewerkt wordt, ze hebben flauw idee... Deed me denken of het helemaal een issue is.

liza

liza

18-02-2017 om 12:47

In kleine woning

Het onderwerp in kleine woning met kleine kind...
Moet toe geven dat het kost echt tijd om systeem te bedenken daarvoor. Zelf veel experimenten gedaan. Schijnde dat in kleine woning dat echt en uitdaging is. Het grootste ontdekking was, altijd Bio restjer- kompost in een emmer verzamelen, apart van andere afval.Bio restjes, kompost is nat en afbreekt erg snel, begint te stinken zelfs met paar uur (gekookte groenten). Als papier tussen bio restjes gaat, ze gaan goed samen. En dat emmer kan met deksel apart.Zo blijft het zak van restafval redelijk schoon. En bio restjes, verzamelt zo 1 liter emmer per dag, dat kan elk dag uit. Wel in een restafval container, omdat is geen plek voor kompost. Als zou eigene tuin hebben zou het een goede voeding zijn voor rabarber en poenpoen-kompost. Maar niet dus. En zo blijft de rest redelijk droog en schoon. En dan is het te doen om daarvan nog plastic en papier apart te zetten. Anders zou niet voorstellen. Verder wat hielp, stopte producten kopen die in plastic verpakking zijn. Maar in dat betreft is nog veel ruimte om zelf te ontwikkelen. We doen gewoon wat we kunnen.

liza

liza

18-02-2017 om 12:49

Wilgenkatje

Bedankt om te vertellen, dus ben niet de enige die dat doet! Erg lief! Blij om te horen!

maan.

maan.

22-02-2017 om 08:19

Twee vuilnisbakken

Hier in de keuken twee vuilnisbakken, eentje voor restafval en eentje voor plastic. Plastic is ca 25/30 liter ofzo en de zak wordt 2* per week vervangen (mn veel zuivel). Folders gaan 1* per week in de papierbak. Gft meestal niet apart, alleen in geval van bloemkool of broccoli, container staat nou niet echt naast de deur. Batterijen in kca bak. Ik zou graag een duovuilnisbak hebben maar qua inhoud zijn die te klein.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 09:29

Maan

Ja, zonde is dat hè, dat die duobakken zo klein zijn. Daarom wil ik het ook niet.

Vesta

Vesta

22-02-2017 om 11:16

kleine bakjes, vaak legen

ten eerste weinig afval produceren.
Wij hebben in de keuken: rest (1 zak per 1,5 maand, zeker nu de melk en andere pakken bij het pmt moet), pmt (1 zak per 2 weken) en gft in de keuken staan. GFT leeg ik elke week want daar komen ook de kattebakkorrels bij.
Dan hebben we nog: glas, chemisch afval, papier en karton, kleding en stoffen, en er staat altijd een doos klaar voor de kringloop.

Bakken legen zodra ze vol zijn. Ik woon in een appartement dus legen in de verzamelcontainers.

Sorteren al van kleins af aanleren en samen doen. En dochter gaat mee naar het containerpark als we daar eens naar toe gaan. Met school zijn ze er ook geweest.

En wij scheiden echt tot op detail niveau. Als er al theezakjes gebruikt worden dan gaat het labeltje bij papier, het zakje bij het plastic, de thee in de groene bak en het touwtje bij het restafval.

Yura

Yura

22-02-2017 om 12:27

Hier sinds kort

Hier is het pas sinds kort. Ik heb een Brabantia-prullenbak met 2 vakken. Een 23 literzak en een 10 literzak. De 23 literzak is pmd, die moet ik ongeveer eens per 5 dagen weg brengen. De 10 literzak is gft, dat is ook eens per 4/5 dagen ongeveer. Maar moet in de zomer uiteraard vaker. Er zit wel een organische zak in, maar die is meestal al vergaan, dus ik loop met bak en al naar de container. Restafval heb ik een klein emmertje in het keukenkastje van 6 liter. Die is ongeveer 1x per 1,5 week vol. Ik gooi wel de hele theezakjes bij het restafval hoor. Verder probeer ik wel minder afval te produceren, door bijvoorbeeld alleen kraanwater te drinken en groente en fruit zoveel mogelijk los te kopen, verder eten we sowieso alleen verse groente nooit uit blik of pot. Kinderen zijn oudere pubers/jong volwassen en het invoeren van het scheiden ging vrij makkelijk. Papier en glas heb ik in de schuur. Vooral papier scheiden we nu nog veel beter dan voorheen. Vroeger waren het alleen de oude kranten en folders, nu ook verpakkingen en wc-rollen etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.