Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

$$$$

$$$$

30-11-2008 om 11:48

Al het geld gebruiken voor afbetalen lening of..

we moeten in de toekomst een behoorlijke lening afsluiten waar we niet onder uit kunnen komen, en ik zit me suf te piekeren....al het geld wat we gespaard hebben (voor onszelf maar ook voor de kinderen, zoals spaarloonregelingen, een extra levensverzekering waar een bedrag vrij van gaat komen na 6 jaar, spaarvormen bij de bank etc) gebruiken en na de afbetaling van de lening opnieuw gaan sparen of toch een deel van het spaargeld laten staan en de lening op een wat langere termijn aflossen (kost meer rente..) ik zit te denken aan risico's, stel dat de hoofdinkomsten een stuk minder worden (door ziekte/ontslag noem maar op) dan gaat de aflossingstermijn van de lening langer worden...en het spaargeld hebben we dan al uitgegeven aan de afbetaling van de lening...anders zou je dat nog kunnen gebruiken voor minder goede tijden...aan de andere kant, inene heel veel aflossen en na 4-5jaar weer na afbetaling van de lening te gaan sparen scheelt ons veel rente....
Het is wel een algemene vraag denk ik, maar ik heb een zetje nodig voor de eindbeslissing...de kids zijn nog basisschoolleeftijd tot 2010..daarbij hebben we een goed inkomen van onze salarissen en is de lening rondom de 25.000,- pffff, even anoniem maar...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

30-11-2008 om 13:36

Afbetalen

Hoi,

Het is verstandiger zo snel mogelijk af te betalen denk ik, en daarna weer te sparen, tenzij je heel veel rente misloopt door bepaald spaargeld te vroeg op te nemen.

Een klein beetje sparen voor vakantie en noodgevallen (zeg tot maximaal 2.000 euro) kan wel.

Enne, nog wat, ben toch benieuwd waarom jullie niet onder deze lening uit kunnen komen want ik vind het nogal een enorm bedrag. Hopelijk toch niet voor een gloednieuwe auto of zo?

Liora

Ben ook

benieuwd waarvoor je dat geld nodig hebt, 25.000 lenen buiten de hypotheek ? Auto, reizen, bruiloft ?

Als ik nog een flink bedrag aan spaargeld zou hebben en daar boetevrij bij zou kunnen dan zou ik eerst schulden aflossen. Dat zou heel erg fijn voelen, dat weet ik zeker.

Petr@

Petr@

30-11-2008 om 23:04

Vraag

Hoeveel spaargeld heb je?
Ík zou een gedeelte daarvan gebruiken om niet te hoeven lenen en een gedeelte bewaren voor noodsituaties (wasmachine die stuk gaat o.i.d.).

Wij hebben drie jaar geleden ook € 25.000 geleend voor twee nieuwe auto's. Wij hadden geen spaargeld en hebben het in drie jaar afbetaald (losten zo'n dikke 700 euro per maand af). Zouden jullie dat ook kunnen doen? Dan ben je er in 3 jaar van af en kunnen jullie weer gaan sparen. Wij hadden trouwens geen lening, maar een tweede hypotheek.

Ben trouwens ook nieuwsgierig waar jullie een lening voor af moeten sluiten..

gr.
Petr@

Tussentijds aflossen

Ben het met Manda eens dat als je tussentijds boetevrij zou kunnen aflossen, dat je dan de beste deal hebt. Je zou dan de periode wat langer kunnen zetten waardoor je per maand iets meer hebt om te besteden. Gaat het salaris dan omhoog, dan kun je eventueel het bedrag dat je achter gehouden hebt alsnog gebruiken voor de aflossing.
Valt me trouwens wel op hoeveel nieuwsgierige vrouwen hier op het forum zitten. Waarvoor zou ze toch die 25000 euro nodig hebben....
Enkele mogelijkheden waar jullie vast nog niet aan gedacht hebben:
-operatie van een ziek familielid in het buitenland
-start eigen onderneming
-verhuizen naar nieuwbouwwoning
-adoptie van een kind uit het buitenland
Wie heeft nog betere ideeën?

Groetjes Eef

Weet de bank al

weet de bank al dat jullie dat spaargeld hebben? soms zijn er verbazinwekkende constructies mogelijk waarbij je spaargeld (of een gedeelte) wordt ingezet om het totaal af te betalen aan het eind(nee geen beleggingsgedoe, maar b.v. vast zetten). als ik jullie was zou ik wel behoorlijk gaan 'shoppen' bij alle geldverstrekkers om ideeën te horen.
ik hoor vrienden hier nog wel eens over debateren (1 vriend van mijn man werkt bij de bank) maar écht goed luisteren doe ik dan ook weer niet, dus weet niet alle ins en outs.
ik kan nog wel een 'reden' bedenken om zoveel geld te moeten lenen: IVF behandelingen
recontructies van het gebit
groeten albana

Verhuizen nieuwbouwwoning ? ot

als je daarvoor gaat lenen doe je dat op de hypotheek, dan trek je tenminste weer belastingvoordeel.
Adoptie kan wel wat kosten maar is ook gedeeltelijk aftrekbaar en kost geen 25000
Start eigen onderneming, hmm ja dat kan natuurlijk goed !
Dat zieke familielid is misschien ook wel iets al vind ik hem wat ver gezocht.
Studiereis van kinderen kan niet want die zitten nog op lagere school.

-een geplande dure begrafenis maar dat lijkt mij niet voor de hand liggend, want dan is het met voorbedachte rade, moord, huurmoordernaar ?

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 12:35

Moord...

Ik ga toch bijna hopen dat we nog even niks horen van $$$$, het gaat steeds spannender worden dat bestedingsdoel

Vera*

Vera*

01-12-2008 om 13:32

ligt er een dierbaar familielid (bijna) op sterven en willen ze met het hele gezin afscheid nemen van de dierbare.
Of moet het hele huis gesaneerd worden doordat een huisgenoot in een keer superallergisch is geworden en de hele, net nieuwe, inrichtng rigoreus vervangen moet worden.
Of heeft iemand uit het gezin vandaaltje gespeeld en wil de verzekering niet betalen, dus moet je zelf het geld ophoesten.
Of komt er niet één maar in een keer drie baby's bij en moet het huis verbouwd worden en een grotere auto worden gekocht.
Of moet er een kind een speciale therapie in Amerika krijgen (tikt ook aan)
Cosmetische chirurgie en daarna moet er misschien wel een hele nieuwe garderobe aangeschaft worden.

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 14:05

Pelle

dan doe ik lekker mee en hou me niet langer in...

De begrafenis van Manda (jeetje neemt wel hele rare wendingen dit draadje, sorry manda!) moet misschien wel in het buitenland plaatsvinden, je weet het niet.

En die adoptie, tja ik weet dat dat wel heel aardig in de papieren kan lopen, en om maar eens 2 suggestie's te combineren, misschien betreft het wel de adoptie van een 3ling waarvan 2 siamees?!?

En die cosmetische chirurgie, makes sense als manda met haar suggestie gelijk had
Dus pelle,ik ga in zoverre met je mee (naar amrika) daar hebben ze ervaring met de meest compelete make-overs, dus dat zal het dan wel zijn!

En dit alles alleen maar omdat wij verschrikkelijk nieuwsgierig zijn en $$$$ (hopelijk) niet wil reageren om te zien met wat voor een absurde suggesties we nog meer gaan aankomen. Ondertussen hoop ik dat je vraag ook nog enigzins serieuse antwoorden opgeleverd heeft waar je iets aan gehad hebt. Zeg maar gewoon even dat het ons niets aangaat, misschien helpt dat (NOT)

Opleiding?

misschien een postgraduate opleiding? Of postdoc? Dat kan enorm in de papieren lopen...

mirrek

mirrek

01-12-2008 om 14:49

Een zakelijke investering

is het enige serieuze wat ik voor dit bedrag kan bedenken... En idd, een huurmoordenaar in de arm nemen, of een prive detective die de hele wereld over moet reizen...
Ik zou denk ik een tussenvorm kiezen, een deel van het spaargeld laten staan zodat je toch iets hebt voor het geval dat, en het grootste deel inleggen om de rente te beperken.

$$$$

$$$$

01-12-2008 om 15:19

En dan nu.....voor alle nieuwsgierigen....

ik ga het jullie lekker niet vertellen! Maar om jullie een beetje op weg te helpen, het heeft in ieder geval niks met gezondheid of met aanschaf van materieel goed te maken...meer zakelijk iets zeg maar...maar WAT zijn jullie nieuwsgierig zeg! Ga gerust door met raden, ik lees mee! (overigens bedankt voor de tips, maar het heeft me nog niet over de streep getrokken, ga eens kijken wat het Nibud te zeggen heeft en info inwinnen bij de bank, goede tip om hun een dergelijke constructie te laten bedenken!)

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 15:59

Zakelijke leningen

zijn heel duur, vind ik. Mijn lief heeft er eentje, een flexibele die hij niet hoeft te betalen zolang hij niets opneemt.... Pfft, hij neemt dus niets op.
Aan de andere kant, de rente is dan wel weer aftrekbaar. Ik zou me goed laten voorlichten, ook dat spaarbedrag noemen, bij een onafhankelijke expert, en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 17:08

Spannend

$$$$ doe je leuk hahaha

Ik zou vooral even kijken naar je situatie vwb de belasting en dan bedoel ik met name de hoogte van het spaartegoed en evt. bezittingen in de vorm van aandelen oid.
Wanneer er (toekomstige)vermogensbelasting om de hoek komt kijken kan dat van invloed zijn op de keuze die je gaat maken.
Ik zou me inderdaad ook door een bank laten voorlichten over wat de (on)mogelijkheden zijn.
Succes met je keuze!

Ik las nog even terug om te kijken of ik een wat zinniger gok kon wagen naar het leendoel...
En las in je 1e posting het volgende:
"al het geld wat we gespaard hebben (voor onszelf maar ook voor de kinderen, zoals spaarloonregelingen, een extra levensverzekering waar een bedrag vrij van gaat komen na 6 jaar, spaarvormen bij de bank etc)"
Nu inmiddels duidelijk is dat het om iets in de zakelijke richting gaat (met dus altijd een (gecalculeerd?) risico) zou ik niet aan het spaargeld voor de kinderen komen. Dus dat zou ik in ieder geval buiten beschouwing laten.

Misschien is 50/50 een oplossing wanneer niets je duidelijke overtuiging heeft?

Ik puzzel in gedachte nog wel even door naar het bestedingsdoel!

Oh gelukkig

als het wel voor een moord was dan had ik je dat ten sterkste afgeraden namelijk.

(ben nogal flauw/melig vandaag, ik heb zo'n lol met mezelf

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 19:05

Ik had.. (ot)

..het bij de eerste posting niet verwacht maar ik heb ook lol in dit topic, heb vanmiddag hardop zitten lachen, dat valt dus behoorlijk in de categorie melig..

Ik was de muziek al aan het uitzoeken voor je begrafenis, manda

Jose van Polanen

Jose van Polanen

02-12-2008 om 11:16

En denk bij

zakelijke leningen aan de huwelijkse voorwaarden. Het kan handig zijn om, als je bijvoorbeeld een bedrijf gaat beginnen huwelijkse voorwaarden te nemen. Dan draait niet het hele gezin op voor een eventueel faillissement.
Ook is het mogelijk dat dit bedrag geleend moet worden om een erfenis te kunnen aanvaarden waarbij er voorlopig nog geen geld wordt uitgedeeld, maar de fiscus wel alvast op de stoep staat. Om maar even mee te speculeren, grijnzzzz.
De adoptie valt af, begrijp ik. Overigens is dit bedrag in geval van adoptie heel denkbaar, zeker als het twee kinderen tegelijk zijn.
groet,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.