Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alcohol op feestje

Even een peiling wat jullie ervan vinden.

Ik werk bij een bedrijf en een collega had de afdeling uitgenodigd bij hem te komen eten. Ongeveer 20 mensen. Van tevoren had hij al aangegeven dat hij geen alcohol zou schenken en ze dat niet in huis wilden. Daar was wat gemor en gezeur over, maar daar had ik me niet mee bemoeid want ik drink toch geen alcohol. Op de avond hadden mensen wijn meegenomen, en salades en taarten, er was genoeg te eten en drinken. Hij zei tegen de wijnmeenemers dat hij de flessen niet zou openmaken want hij had al aangegeven geen alcohol te zullen schenken. Wat hem betrof konden ze de fles weermeenemen of wel achterlaten, dan zou hij ze wel weer weggeven.

Gepiep, gezeur en geklaag en hij werd van alles beticht maar hij zei dat hij anderen ook geen marihuana, sigaretten of amfetaminen gaf en dus ook geen alcohol. En dan hij dat niet in zijn huis wilde.

Ik vond dat hij gelijk had, maar ik sta er hetzelfde in als hij en ben erg tegen alcohol, sigaretten en ander slechts, maar veel collega's vonden dat ze zelf konden bepalen of ze dronken wilden worden. Hij legde dan rustig uit dat ze dat dan voorwl moesten doen, maar niet in zijn huis. Ook vroeg hij of ze een pilletje zouden slikken of marihuana zouden roken als ze op een etentje van een collega waren. Vol verontwaardiging riep iedereen dat dät natuurlijk niet kon, maar alcohol moest kunnen.

Vinden jullie dit nou overdreven? Ik weet nog hoe mij veel hoon ten deel viel toen ik in de jaren tachtig niet wilde dat er bij mij gerookt werd. Nu is het toch redelijk normaal dat mensen dat niet in hun huis willen. Waarom lukt dat dan bij alcohol niet en zal er ooit een tijd komen dat mijn collega niet zoveel kritiek krijgt?


Angela67

Angela67

13-10-2014 om 18:01

zeer onbeleefd

ik vind dit niets te maken hebben met de discussie alcohol slecht of niet. Al had die collega hele andere redenen om het niet te willen, je hebt te accepteren wat de gastheer zegt.
En ja, het is vrij uitzonderlijk, maar hij is dan ook erg duidelijk geweest vóórdat het feestje er was (neem ik aan? had iemand het over het hoofd kunnen zien?).
Dus ik vind het gewoon bot en zeer onbeleefd.
Wat mij betreft zou ik hier een hartig woordje aan wijden op m'n werk, als mijn collega's zoiets zouden doen.
Ik kan me het ook echt niet voorstellen? Wat voor types zijn dat dan?
gr Angela

Beide kanten

Ik vind het van beide kanten onvoorstelbaar. Het meenemen van alcohol is nog tot daaraan toe, maar als je merkt dat de gastheer het vervelend vindt, dan drijf je je zin toch niet door?

Maar van de kant van de gastheer vind ik het ook moeilijkdoenerij. Het doel lijkt me een gezellige avond hebben, dan ga je hier toch niet zo'n probleem van maken?

Ik vind het van beide kanten echt niet handig.

Jaina

Jaina

13-10-2014 om 18:23

Gastheer

Het lijkt me dat de gastheer in dit geval bepaald of er wel of geen alcohol wordt geschonken, net zoals de gastheer inderdaad ook bepaald of er wel of geen marijuana mag worden gerookt of dat er binnenshuis wel of geen sigaretten mogen worden gerookt of dat er vegetarisch wordt gegeten.
Gasten hebben zich inderdaad aan te passen aan die wensen. Zeker als de gastheer het van te voren duidelijk heeft gecommuniceerd.
Als de gastheer het niet heeft gecommuniceerd dan vind ik dat hij ook niet te moeilijk moet doen als mensen alcohol meenemen. Je geeft je gasten namelijk ook een slecht gevoel alsof wat ze meenemen een soort vergif is en iets heel slechts.
Het consumeren van alcohol op feesten en diners is gebruikelijk in onze maatschappij dus als je dat niet wil hebben dan zul je dat van te voren ook duidelijk moeten aangeven. Als gast heb je vervolgens je daar dan aan te houden (of je gaat niet)

minna

Oh, kun je dan alleen een gezellige avond hebben dan als er alcohol geschonken wordt?

Iselo

Iselo

13-10-2014 om 18:26 Topicstarter

Van tevoren

Ja, hij had het van tevoren gezegd, maar misschien dachten mensen dat hij bedoelde dat hij geen wijn in huis had en als ze het zelf meenamen ze het konden drinken. Dat zou ik niet echt gek hebben gevonden, maar mijn collega wil ook niet dat er alcohol in zijn huis gedronken wordt. Hij stelt het gelijk met sigaretten, hash en pillen. En als ik erover nadenk, vind ik eigenlijk wel dat hij gelijk heeft. Maar dat is maatschappelijk niet aanvaard, want alcohol is geaccepteerd.

Al zou ik het wel moeilijk vinden om zo'n standpunt door te drijven en vond ik het knap dat hij voet bij stuk hield. Misschien omdat je er minder last van hebt dat mensen alcohol drinken dan dat mensen sigaretten roken omdat je dan in de stank zit?

Collega's zijn trouwens twintigers/begin dertigers, net gepromoveerd of aan het promoveren. Ik werk op een universiteit. Collega is dezelfde leeftijd.

Katniss

Katniss

13-10-2014 om 18:46

Raar

Ik zou het wel respecteren maar zou een etentje zonder alcohol wel stom/saai/duf vinden. Is hij alcoholist geweest?

nou

Misschien heeft hij wel slechte ervaringen met een etentje waarbij wel gedronken werd. Dat kan maar zo, want lang niet alle mensen gaan er op vooruit met een slok op, al denken ze zelf van wel.
En dat mag toch ook? zijn huis, zijn feestje.
Ik zou niet weten waarom een etentje zonder alcohol stom, dus of saai zou moeten zijn. Ben je voor gezelligheid dan echt afhankelijk van alcohol? Wat erg!
Ik vind het meer storend dat er juist altijd en overal, te pas en te onpas maar alcohol bij 'moet'. Dus waarom niet eens een keertje niet? Prima initiatief van deze persoon. En wie echt niet een paar uur zonder kan die komt dan maar niet.

Jippox

Ik wist dat die zou komen ... Dat zeg ik niet. Je kunt prima een gezellige avond hebben zonder alcohol. Maar een gezellige avond als de gastheer en de gasten in de clinch liggen lijkt me lastiger. Daarom vind ik dat beide partijen niet zo moeilijk hadden moeten doen.

moeilijk doen

Om als gastheer aangeeft geen alcohol te schenken en het ook niet in huis te willen hebben, vind ik geen 'moeilijk doen'. Dat je als gast dat dan gewoon maar negeert vind ik ook niet zozeer 'moeilijk doen', maar meer volstrekt ongepast en onbeschoft.

zebra

zebra

13-10-2014 om 19:19

wel of geen alcohol

van mezelf weet ik dat ik beter kan stoppen na een paar glaasjes wijn maar een avond zonder alcohol kost me ook geen moeite. Ik zou het dan zeker respecteren als een collega geen alcohol in zijn huis wil.
Aan de andere kant kan het wellicht vreemd overkomen bij je gasten als je zelf een feestje geeft en niet wil dat er alcohol gedronken wordt.

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2014 om 19:30

Mja

Ik geef hem gelijk, iedereen staat op achterste benen als het om blowen gaat,maar drinken wordt normaal gevonden. Ik verbaas me daar enorm over. Los daarvan, hij heeft het van te voren duidelijk aangegeven. Dan blijf je thuis of je respecteert het. Maar niet dat kleuterige gesikkeneur. En al helemaal geen wijn meenemen, je neemt toch ook geen biefstuk mee bij een etentje van een vegetarier?

Veroordelen

Ik zou het gerespecteerd hebben, ook al drink ik zelf wel graag een glaasje wijn.

Ik vind het wel raar dat hij het drinken zo veroordeelt en kan me best voorstellen dat anderen daarover zijn gevallen. Hij had gewoon kunnen zeggen dat het een etentje werd zonder alcohol. Maar het zal van tevoren al wel een hele discussie zijn geworden, vermoed ik en daardoor voelde hij zich genoodzaakt om drinken gelijk te stellen aan het gebruik van (zware) drugs? Als dat zo is, dan vind ik dat hij zelf ook te ver is gegaan.

moralistisch?

Is het niet gewoon geklaag en gezeur geworden omdat jouw collega (de gastheer) zo overtrokken reageerde? Door alcohol gelijk te stellen aan drugs? Je kan het toch gewoon weigeren zonder er een moralistisch praatje bij te houden (alsof je anderen de les wilt lezen)?

Ik drink zelf ook graag een glaasje wijn maar kan zeker ook een gezellige avond hebben zonder. Ik zou het dus zonder morren hebben geaccepteerd, alleen zou ik de discussie wellicht niet hebben kunnen waarderen.

Hanne.

Hanne.

13-10-2014 om 21:27

provoceren

Tja, als de gastheer van te voren aangeeft geen alcohol te willen en je neemt het toch mee zijn er m.i. 2 opties

1) Je had het verkeerd begrepen. Als de gastheer dan zegt de fles niet te openen accepter je dat zonder morren.

2) Je had het wel begrepen en neemt het expres mee. Dan accepteer je de wensen van de gastheer ook terplekke waarschijnlijk niet en ga je morren en dwing je de gastheer min of meer om zijn punt te maken.

Zolang de gasten de wens respecteren hoeft de gastheer niet uit te leggen waarom hij die wens heeft

Tante Tiny

Tante Tiny

13-10-2014 om 21:32

Ik vind het allemaal een beetje dubbel

Het is een feestje voor de afdeling. Is het 'toevallig' dat het gevierd wordt bij deze collega thuis? Dat vraag ik omdat er ook eten meegenomen wordt. Als het huis van collega een locatie is voor een afdelingsfeestje, dan is het erg betuttelend om te regelen dat er geen alcohol geschonken mag worden. Je kunt dat niet bepalen voor de hele groep, alleen omdat het toevallig in jouw huis is.
Tegelijkertijd vind ik het kinderachtig van collega's dat ze dan toch alcohol meenemen. Ik kan me wel voorstellen dat ik hetzelfde zou doen, niet omdat ik geen avond zonder kan, maar omdat ik niet houd van betutteling. Dan ga ik in verzet. Er blijft iets van de puber in mij zitten.

Als het een feestje is op eigen initiatief van collega dan is het zoiets als een verjaardagsfeestje. Als daar geen alcohol geschonken wordt, dan zit ik daar niet mee. Ieder zijn ding. Maar dat wordt dan ook niet vooraf aangekondigd. Net zoals ik vooraf het menu niet weet zodat ik vooraf weet of ik dat wel lust. Ik vraag alleen vooraf naar het menu als ik een ernstige allergie of zoiets zou hebben. Ik heb nog nooit vooraf gevraagd of er wel alcohol geschonken zou worden.

Roken, drugs, etc. erbij halen vind ik erg overtrokken. Ik wil ook niet dat mensen roken in mijn huis. Dan gaan ze maar naar buiten. Dan heb ik er geen last van. Drugs in mijn huis heb ik nog nooit meegemaakt.

Iselo

Heeft hij van te voren gezegd:"Er mag in mijn huis geen alcohol worden gedronken".

Of heeft hij gezegd:"Ik schenk geen alcohol".

Verder heb ik niets met moraalridders.
"Jij mag niet drinken, niet roken, geen vlees eten, geen pillen slikken, voldoende groente eten, op tijd naar bed gaan,iedere dag sporten, geen bont dragen enz."

Dus deze collega is op mijn werk mijn collega, respect. Ik was niet eens bij hem gaan eten als er eerst allerlei regeltjes komen waar ik me aan dien te houden.

Alcohol interesseert mij ook weinig overigens maar zijn regels zouden mij irriteren.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2014 om 22:00

Wil40

Ik vind dat moraalridder wel meevallen. Hij zegt niet dat mensen niet mogen drinken. Hij zeg alleen dat ze niet in zijn huis mogen drinken. Prima, zijn huis, 1 regel die de meeste mensen niet gewend zijn.

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2014 om 22:07

zware drugs

Alcohol is ook behoorlijk verslavend en vergelijkbaar met drugs, dus snap ik die dubbele moraal nooit zo. Alcohol wordt vergoelijkt, maar ohwee als het drugs zijn.

Tante Tiny

Tante Tiny

13-10-2014 om 22:08

Tijgeroog

"Hij zeg alleen dat ze niet in zijn huis mogen drinken"
En dan is het belangrijk of het een bedrijfsuitje is (toevallig in zijn huis) maar wel iets van de hele afdeling of een privé feestje waar toevallig de hele afdeling voor is uitgenodigd.

Zeker Tijgeroog.

Maar als je al weet dat er een preek volgt over marihuana, pillen, amfetaminen en sigaretten bij het inschenken van een glaasje wijn dan laat voor mij de maatschappijleerles maar zitten.

Ik vind de reactie`s van de gasten zeer onbeleefd, had dan voor de uitnodiging bedankt. Bij deze

Jesse_1

Jesse_1

13-10-2014 om 22:13

Duidelijk

"Van tevoren had hij al aangegeven dat hij geen alcohol zou schenken en ze dat niet in huis wilden."

Ik zie het probleem niet, je respecteert de wensen van de gastheer(/-vrouw).
Het zou ook een religieus ding kunnen zijn, bij moslims thuis mag ook geen alcohol gedronken worden toch? (Ik had een collega die de fles wijn uit het kerstpakket thuis door de gootsteen liet weglopen; de fles wijn aan een ander (niet moslim) schenken mag ook niet).

Als het een etentje was van de afdeling waarbij hij de locatie ter beschikking stelde, hadden ze een andere locatie moeten zoeken als het alcohol drinken zo belangrijk is. Maar ik lees dat hij de collega's uitnodigde.

Tante Tiny

Tante Tiny

13-10-2014 om 22:22

Ik zie dat anders

"Als het een etentje was van de afdeling waarbij hij de locatie ter beschikking stelde, hadden ze een andere locatie moeten zoeken als het alcohol drinken zo belangrijk is. "

Het zou mij gaan om het betuttelen van collega's. Niet om de alcohol. Stel dat collega zou zeggen: ik eet alleen vegetarisch en daarom zullen we bij dit afdelingsfeestje alleen vegetarisch eten. Jullie mogen ook alleen maar vegetarische gerechten meenemen als bijdrage.
Moet je dan zeggen: we zoeken een andere locatie omdat we vlees/vis zo belangrijk vinden. Of zeg je: Je bent voor ons aan het bepalen wat wij wel of niet mogen eten.
Dat laatste is een goede reden om een andere locatie te kiezen.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2014 om 22:58

Nou

De openingspost begint met "hij had de afdeling uitgenodigd bij hem te komen eten". Heel vriendelijk, lijkt mij, al die mensen in je huis te gast laten zijn. En het klinkt niet als "hij was aan de beurt om de maandelijkse afdelingsonderzoek te regelen."
Dus hij nodigt mensen uit, geeft van de te voren wat hij van ze verwacht ("geen alcohol in huis"). Dan kunnen de collega's drie dingen doen:
- ze besluiten gezamenlijk dat ze een etentje leuk vinden, maar alcohol erg belangrijk, en het liever op een andere locatie doen.
- enkele collega's besluiten dat ze niet zonder alcohol kunnen en blijven thuis
- de collega's komen en houden zich aan de van te voren bekende voorwaarde.

Hij bepaalt niet of je wel of geen alcohol mag drinken. Of wel of geen vlees mag eten. Alleen maar dat er op zijn etentje, in zijn huis, geen alcohol is. Daarvoor mag het, daarna mag het. En tijdens het etentje ook, maar niet in zijn huis, dus dan moet je niet komen. Vrije keuze

Iselo

Iselo

13-10-2014 om 23:10 Topicstarter

Aannames

Grappig dat er weer heel veel aannames worden gedaan.
Hij had van tevoren gezegd dat er bij hem thuis geen alcohol geschonken zal worden. Dus dat er geen alcohol zou zijn tijdens het etentje. Van tevoren was daar wat gemor over, maar iedereen die kwam wist ervan.
Hij heeft ook van tevoren niet de moraalridder uitgehangen (wil40 #17) over marihuana en sigaretten, dat kwam pas toen mensen wijn meenamen en hij herhaalde dat er bij hem thuis geen alcohol werd gedronken. Dus niets over wat mensen mogen in de tijd dat ze niet bij hem zijn. Toen ontstond er namelijk de discussie en iemand zei letterlijk: "ik snap dat je niet wil dat er gerookt of geblowd wordt in je huis, maar alcohol kun je niet verbieden." Dus hij herhaalt: "Ik verbied niks, jullie kunnen drinken en roken en slikken wat je wil, maar niet in mijn huis." Dus toen kwam de vergelijking pas met de andere drugs.
Het waren trouwens maar drie mensen die moeilijk bleven doen.

Tante Tiny (#23) ik heb nergens gezegd dat het een afdelingsfeestje was. Op de universiteit waar ik werk zijn veel buitenlandse onderzoekers hier tijdelijk, dus die hebben geen netwerk van vrienden en familie in Nederland. Daarom ondernemen ze vaak samen wat, vergelijk het met een groep eerstejaars studenten die ook klitten als ze alleen in de nieuwe, grote stad zijn. Hij had dus zelf iedereen uitgenodigd en omdat er veel buitenlanders bij zijn en er ongeveer 20 mensen waren, hadden mensen aangeboden wat lekkers mee te nemen. Het meeste had hij klaar gemaakt.
Het is ook geen religieus ding. De vegetarische, moslim- en hindoecollega's eten gewoon wat ze wel willen of mogen.

Het was vandaag nog het gesprek van de dag. Erg vermakelijk. Gelukkig gaat het bij de gastheer het ene oor in en het andere oor uit, hij is overtuigd van zijn gelijk.

Iselo

"Hij had van tevoren gezegd dat er bij hem thuis geen alcohol geschonken zal worden. Dus dat er geen alcohol zou zijn tijdens het etentje. Van tevoren was daar wat gemor over, maar iedereen die kwam wist ervan."

Er wordt geen alcohol geschonken en er zou geen alcohol zijn.

Precies, geen verbod om je meegebrachte flesje soldaat te maken. Je mocht taart meenemen en ander eten. Dus een Amerikaanse fuif. Ik lees niet uit je verhaal dat je dus je eigen meegebrachte flesje niet mocht nuttigen.

Sorry, het blijft een communicatiefout van de collega.
Als jij de salade meeneemt, neem ik een fles wijn mee, omdat de collega dat niet in huis heeft. Pas bij hem thuis begrijp ik dat de fles niet open mag en ik geen slok mag drinken. Ik sputter een beetje dat een wijntje lekker is en dan krijg ik te horen hoe slecht het wel niet is, alcohol, en dat ik het toch ook niet zou wagen om pillen te slikken in zijn huis.

Een sticker op de voordeur met een alcoholverbod was misschien handig geweest

Ik heb je verhaal prima gelezen en doe geen aannames. Ik herhaal alleen wat jij schrijft en hoe ik het lees.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2014 om 23:35

Wil40

Als iemand tegen mij zegt dat er geen alcohol geschonken wordt versta ik daaronder dat niemand het schenkt. Of uit de fles drinkt. Niet dat alleen de gastheer het niet heeft. En als ik naar een feestje ga bij iemand waarvan ik weet dat die geen cola in huis heeft, terwijl ik dat wel graag drink, dan neem ik ook geen eigen fles cola mee, maar drink ik iets anders wat ook in huis is.

Verder schrijft Iselo in de eerste post "Van tevoren had hij al aangegeven dat hij geen alcohol zou schenken en ze dat niet in huis wilden." De tweede helft van de zin lijkt me heel duidelijk. Dan kun je de hele discussie over het de betekenis van 'alcohol schenken' meteen overslaan.

Hanne.

Hanne.

13-10-2014 om 23:39

mugeziften

Citaal in post 1 is iets anders dan hier boven wordt gezegd. "Dat hij geen alcohol zou schenken en ze dat niet in huis wilden".

Als iemand aangeeft het niet in huis te willen mag je je eigen meegebrachte flesjes dus ook niet nuttigen. Althans niet in huis.

Veel duidelijker kan je dat toch niet communiceren.

Hanne

"Althans niet in huis". Nu wordt het steeds onduidelijker. Buiten mag wel?

Muggeziften.

Ja precies, daar zou ik helemaal geen zin in hebben, dus ik zou vriendelijk afgezegd hebben zoals ik al schreef. Laten we het daar maar bij houden.

Afzeggen inderdaad

Zou niemand vooraf aan hebben zien komen dat het tot een vervelende confrontatie zou leiden?
Misschien gewoon gedacht dat de soep wel niet zo heet gegeten zou worden. Maar ja, iemand die zich zo principieel opstelt zal daar toch ook op het werk kenmerken van laten zien?
Taal is ook alles.
Een 'alcoholvrij' feest had duidelijker geweest.
En misschien zijn er wel collega's die dit wel gezien hebben en inderdaad tijdig afgezegd hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.