Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Toch geen gat in de hand

Toch geen gat in de hand

01-09-2009 om 21:02

Altijd rood staan, gek word ik ervan!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

25-10-2009 om 12:03

Hahaha

Ik zou het bijna doen Klaartje

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

26-10-2009 om 09:11

Nou

dan ga ik zo eens kijken wat voor mooie link je neergezet hebt Pelle

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

27-10-2009 om 08:04

Tanja

Het schema is naar je onderweg.

Groetjes,
Claudia

*bloempje

*bloempje

27-10-2009 om 15:24

Ik wil ook claudia

Wil je het ook naar mij mailen:

[email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]

Alvast super bedankt

Claudia B

Claudia B

27-10-2009 om 15:49

Onderweg!

Het schema is naar je onderweg Bloempje.

Groetjes,
Claudia

Bets

Bets

28-10-2009 om 07:39

Ik wil ook graag!

Zou ik je schema ook kunnen krijgen?

[email protected].

Groetjes,

Bets

Claudia B

Claudia B

28-10-2009 om 10:30

Bets

het schema staat in je postvak

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

29-10-2009 om 08:03

Urslau

Het schema heb ik naar je verzonden.

Groetjes,
Claudia

Regina

Regina

29-10-2009 om 10:51

Mag ik ook, claudia

want het loopt hier ook vast.

[email protected]

Thanks!!!

Claudia B

Claudia B

29-10-2009 om 18:55

Ja hoor

Het schema staat in je postvak!

Groetjes,
Claudia

Anonix

Anonix

29-10-2009 om 20:39

Ik ook graag...

..nummer ontelbaar inmiddels. Maar heel graag!

[email protected]

Dank je

Claudia B

Claudia B

30-10-2009 om 10:14

Anonix

En ook nummer ontelbaar is verstuurd

Groetjes,
Claudia

Nasha 1st

Nasha 1st

31-10-2009 om 16:48

Beemer

nee, bij ing kan dat niet. Vroeger inderdaad kon je bij de giro in het programma codes aangeven, dat was wel handig. Maar dat is echt al jaren geleden, nog in de tijd van het inbellen, en dan haalde je de gegevens op je pc binnen hahahahaha (met veel gepiep en gekraak). De 1e keer is het even een puzzel, maar als je het schema regelmatig bijhoudt kun je het gewoon op internet openzetten en dan bijwerken....

Claudia: vraagje over je schema

Grappig om je schema om de zoveel tijd weer langs te zien komen! Ik heb het schema voor de zomervakantie al een keer ontvangen (dank daarvoor nog), maar heb pas nu de tijd gevonden om het aan onze situatie aan te passen.

In jouw schema staan een aantal posten die variabel zijn en die je feitelijk pas kunt invullen aan het eind van de maand (benzine, boodschappen bijvoorbeeld). Je weet daardoor aan het begin van de maand dus niet precies hoeveel je gaat overhouden die maand. Je ziet het natuurlijk wel aan het eind van de maand. Als je in de min eindigt, weet je dat je het de maand daarna rustiger aan moet doen.

Is dat hoe jij je schema gebruikt? Of ga je ervan uit dat je voor variabele kosten zoals boodschappen en benzine gewoon een vast bedrag moet reserveren en dat je het daarmee moet doen? Ik zie namelijk dat je bij de post boodschappen overal 500 euro hebt ingevuld. Ik ga nu zelf weer over op het systeem dat ik aan het begin van de maand een bedrag voor de boodschappen pin waarmee ik moet zien uit te komen, voor benzine enzo is dat lastiger.

Chris

amk

amk

03-11-2009 om 13:29

Chris: vast bedrag

In een budget staan overal vaste bedragen. Dus idd 500 euro voor boodschappen per maand. Ene maand zit je er in de praktijk iets onder, andere iets er boven.
Zelfde voor benzine.

Je hebt ook niet elke maand de zelfde inkomsten. 1x per kwartaal komt de kinderbijslag, vakantiegeld etc.
Dit staat wel omgerekend naar een maand bedrag in het rijtje inkomsten als het goed is.

In het kasboek staat dan wel precies wat je per maand of zelfs per week hebt uitgegeven.
Ik heb in mijn overzicht 1 blad met het budget voor het jaar. 12 bladen voor het kasboek dat ik per week aan-/ invul en 1 blad waar alle jaartotalen tot dan toe worden berekend en automatisch aangeven of ik binnen het te besteden budget tot dan toe ben gebleven. (Dat laatste is redelijk exel voor gevordenden want optellen en delen over meerdere bladen en wisselend per datum)

Er is dus een verschil tussen een budget en een kasboek. Budget geeft aan wat je kunt besteden, een kasboek wat je besteedt hebt. Die kunnen niet tegelijk in 1 tabel. (wel op 2 tabbladen)

Claudia B

Claudia B

03-11-2009 om 13:45

Chris

Hoi Chris,

Leuk dat je het schema gaat gebruiken. Succes met invullen en is even uitzoeken maar ook wel leuk om te doen en te zien als het klaar is.

Ik gebruik ook echt die 500 euro voor boodschappen, dat bedrag pin ik en daar moet ik het mee doen. Idem voor de benzine.
Ik wil die maand gewoon goed uitkomen en niet in de min (kan niet eens want we kunnen niet rood staan). En zo dwing ik mezelf daar goed op te letten en ook het vaste bedrag te sparen en niet aan het eind van de maand daarvan terug te moeten storten, spaar is gestort en daar blijven we vanaf.

Het schema is ingevuld na het terugkijken van een jaar, zo zijn de bedragen van boodschappen e.d. bepaald en ook, wat komt er binnen en wat willen we uitgeven. En dat werkt prima.
Begin je net met het schema dan kan het inderdaad zo zijn dat je nog even moet kijken welke bedragen je waarvoor nodig hebt, wat wil je sparen, hoeveel geef je aan boodschappen uit en benzine, cadeautjes e.d. (alle verjaardagen heb ik per maand opgeteld zodat daar ook een post voor begroot is per maand, dat er in ieder geval wel iets voor apart staat, wat altijd wel aardig uitkomt, soms iets goedkoper maar zelden duurder).
Maar eenmaal goed ingevuld kun je je gewoon aan die bedragen houden.

Mijn schema van nu, zelfde schema hoor, is weer veel uitgebreider met posten dan degene die ik rondstuur. Ik wil graag alles inzichtelijk (nu kan dat ook niet altijd hoor) maar ik heb heel veel posten gewoon er in staan, kapper, onderhoud auto (weet je natuurlijk niet van te voren maar er staat dan wel een paar honderd euro voor gereserveerd die maand dat de keuring komt, is het minder dan is het fijn en is het meer dan spreken we de spaar aan en is het uiteraard minder prettig, maar dan komt niet dat hele bedrag onverwachts!), ook bestellen we 1x per jaar kaarten voor de schouwburg bijvoorbeeld, in de maand dat we dat moeten betalen staat er een bedrag voor gereserveerd maar dat kan natuurlijk nogal eens verschillen (al komen we er niet boven moet ik zeggen, ik maak de posten meestal wat ruimer .
Dus ook veel onvoorziene zaken heb ik er in staan met een geschat bedrag (hoezo vinger aan de pols , lijk wel een neuroot als ik het zo lees hahahaha) Dat werkt voor mij prettig, wil niet zeggen dat een ander dat ook zo doet maar ik vindt het fijn om dat zo te doen.

Ik hoop dat zo wat duidelijker is hoe ik het schema gebruik.

Groetjes en succes,

Claudia

Claudia B

Claudia B

03-11-2009 om 13:50

Amk

Vakantiegeld staat niet in het schema berekend, maar kan men er zelf zo bij zetten als dat nodig is. Dat gebruiken wij voor vakantie en extra dingen of op de spaar, dat gaat niet mee in de huishoudpot bij ons.

Ik stuur 2 schema's 1 met en 1 zonder kinderbijslag.
De kinderbijslag hier gaat namelijk gelijk naar de spaarrekeningen en gebruiken wij dan niet in het "huishoudboekje".
Het schema telt ook zelf dus je vult de posten in en ziet gelijk of je de maanden goed loopt of te kort komt.

Leuk om te lezen dat er meer mensen daar mee bezig zijn in excel en dat op hun eigen manier doen!

Groetjes,
Claudia

amk

amk

03-11-2009 om 14:15

Claudia

volgens de officiele regelen der kunst moet je vakantiegeld etc wel in je begroting zetten. Ik werd er speciaal op gewezen door onze advocaat. Nu is de truc dan ook niet zo moeilijk om dat bedrag dan door 12 te delen en in te vullen bij de post recreatie.

Kinderbijslag staat er bij mij als noot onder omdat wij destijds hebben afgesproken dat dat bedrag gespaard wordt. Mijn ex kan dus ten alle tijde aan mij vragen om aan te tonen dat tenminste dat bedrag per jaar gespaard wordt.

Ik denk dat onze schema's op details afwijken maar in heel veel op elkaar lijken. Het is een handigheid om het zelf op te stellen en daarna te perfectioneren. Die van mij gaat nu een jaar of 6 mee (dus al van voor mijn scheiding) Alleen afgelopen jaar heb ik niet de uitgaven bijgehouden en het bevalt toch niet, dus volgend jaar weer gewoon braaf bij houden. Geeft toch een gerustergevoel. En dat terwijl ik altijd een stuk portomonee overhoudt aan het eind van de maand.

amk

amk

03-11-2009 om 14:48

Bewust wel er in

ik heb het er bewust wel in staan, want het is redelijk gebruikelijk om meerdere malen per jaar op vakantie te gaan, ook dat weekendje weg moet natuurlijk gefinancierd worden. Je vakantie betaal je meestal voor het vakantiegeld binnenkomt. Dan moet dat bedrag er wel al zijn.

Daarbij is mijn gevoel bij inkomsten dat het inkomsten zijn, ik krijg ze niet geoormerkt binnen. Kinderopvangtoeslag is bv een onderdeel van het totaal aan inkomsten. Kinderopvang een deel van de uitgaven. Maar voor mij niet 1 op 1 gelinkt. Beiden onderdeel van een grote hoop waar alles van gedaan moet worden.

Claudia B

Claudia B

03-11-2009 om 15:45

Amk

Dat heb ik nou ook, zonder dat schema voelt het niet prettig, heb ik geen overzicht. En dat overzicht is nou zo fijn
Hier hebben we het ook al jaren en het werkt nog steeds prima.
Het handige is inderdaad dat je met excel alles zo aan kunt passen zoals jij het wilt en iedereen het zo kan maken naar zijn eigen situatie!

Vakantiegeld en kinderbijslag staan er niet in bij ons omdat dat wij dat daar niet voor gebruiken, wordt gelijk doorgesluisd.
En we doen dit voor onszelf en niet voor officiël gebruiken

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

03-11-2009 om 15:47

Wordt

niet gebruikt in de huishoudpot bedoel ik natuurlijk
Het wordt wel gebruikt (vakantie) maar niet in de huishoudpot.

Groetjes,
Claudia

Hoe ik het doe

Hier heb ik al het budget voor 2010 zover ingevuld aan de gegevens van dit jaar. Dus de eindbedragen gedeelt door 12, natuurlijk gekeken of er dingen moeten worden aangepast. Vorig jaar had ik dus een kolom januari met budget en daarnaast een kolom wat is daar daadwerkelijk aan heb uitgegeven. Dit jaar heb ik het gedaan als volgt. Hier staan de boodschappen voor 400 per maand begroot. Ik pin de boodschappen, dus ik werk dat om de dag bij ofzo. Alles wat al betaald is maak ik rood (de cijfers) en daar tel ik bijv. de gepinde bedragen steeds bij op. Ik weet uit mijn hoofd wat ik voor die maand begroot heb, zelfde bedrag als wat er ook de maand erna in de kolom staat. Zo zie ik ook precies wat al is afgeschreven, dat zxijn dus de rode cijfers.

Veel uitgave staan natuurlijk vast, soms veranderd er iets, dan pas ik dat gelijk aan in de andere maanden.

Ik heb wel de kinderbijslag erbij staan en het vakantiegeld. Maar dus ook en aparte rubriek vakantie met bijv. de caravanstalling, het bedrag aan camping ed. Het vakantiegeld gaat hier gelijk naar de spaarrekening, dat boek ik ook op het sparen van die maand (staat ook al in het budget van volgen jaar), een deel van dat geld stort ik terug in de maand dat we daadwerkelijk op vakantie gaan, ik heb dus ook een post "terug gestort spaargeld" :o).

Na 3 jaar gebruik van het schema pas ik het nog steeds wel hier en daar aan. Leuke hobby haha en het kost niks.

Succes, Pinkelot

Ps: het PGB van onze zoon houdt ik er wel buiten, dat heeft niks met onze financien te maken.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-11-2009 om 16:33

Ik heb

ook al een paar jaar het schema en ook aangepast aan mijn eigen dingen. Zo heb ik per maand een tabblad gemaakt waar ik de daadwerkelijke uitgaven inzet. De vaste lasten staat er wel gewoon in. Onder het schema heb ik ook nog een lijst gemaakt met daar per maand de salarissen en andere inkomsten en die worden dan bij elkaar geteld en automatisch bij het kopje loon in Claudia's schema gezet zodat ik meteen zie hoeveel ik die maand overhou (of tekort kom, want dat is helaas ook nog weleens zo)

amk

amk

04-11-2009 om 10:34

Doorsluizen

ja, dat heb ik ook zodra de kb binnen is gaat dat + mijn eigen bijdrage voor 3 maanden naar de spaar.
Maar het zou ook op elk ander moment van de maand kunnen. Dat bedoel ik met niet geoormerkt. Het is gewoon 1 van de dingen die ik met het totaal aan inkomsten doe.

Mag ik um ook claudia?

Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar je schema! Kun je het sturen naar
[email protected]

Heel heel erg bedankt!

tagna

Claudia B

Claudia B

16-11-2009 om 21:35

Tagna

Het schema is naar je verstuurd!

Groetjes,
Claudia

Claudia

Kan ik het schema ook krijgen? lijntje1981 apenstaartje hotmail.com

Alvast bedankt!

Claudia B

Claudia B

18-11-2009 om 13:13

Marsy

het schema is naar je onderweg!

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

01-12-2009 om 21:01

Asterix

Het schema is naar je onderweg!!
En bedankt voor je bronzen beeldje

Groetjes, Claudia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.