Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

aspergepan voor spaghetti?

Ik zag net in een kook video dat iemand een speciale spaghetti pan had. Deze is minder breed op het fornuis (want hij is hoog) en er zag een speciaal vergiet in. (ik heb vaak ruimte te kort met grote brede pannen) 
Nu kost een echte spaghettipan meer dan € 50,- zag ik, maar al googlend komen er nu ook asperge-pannen voorbij. Ze schrijven erbij dat hier ook spaghetti in gemaakt kan worden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Want dat bakje wat erin zit is anders dan bij een spaghettipan, zouden daar de spaghetti staafjes niet doorheen glijden?
Deze is van ikea 5 liter en kost € 29,99 (toch een betere prijs) 

ikea-365-pot-met-inzet-roestvrij-staal__1006187_pe825772_s5.jpg?f=xl


Gewoon in een normale pan werkt ook prima. Ik laat de spaghetti eerst even uitsteken, het deel dat onder water staat wordt dan zacht, en dan kun je hem verder onder water drukken. Een extra hoge pan is helemaal niet nodig.

Daglichtlamp schreef op 07-09-2022 om 18:19:

Gewoon in een normale pan werkt ook prima. Ik laat de spaghetti eerst even uitsteken, het deel dat onder water staat wordt dan zacht, en dan kun je hem verder onder water drukken. Een extra hoge pan is helemaal niet nodig.

Het afgieten is er heel makkelijk mee, je tilt het mandje op en het water blijft in de pan. Ik heb er ook eentje, ideaal 

Ik breek de spaghetti in tweeen dan past het in een gewone pan, niemand heeft het ooit gemerkt

De pan van Ikea lijkt mij wel erg handig, maar zou het ook werken voor grote hoeveelheden, heb het idee dat het dan zo smal is. Ik kook altijd 750 gram spaghetti of pasta per keer, dat gaat denk ik niet passen.

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 21:44

Team gewone pan! Daarna even in de vergiet en afspoelen met heet water anders gaat het plakken. Dan evt een drupje olie of direct de saus..

Uh ik ken die pan alleen als asperge/spaghetti pan. Of te wel het is een pan voor beide.
Ik doe spaghetti trouwens gewoon in mijn grote hoge soeppan. 
Ik giet af (hou een beetje kookvocht achter de hand) en doe de spaghetti in de sauspan en dan nog even goed door roeren em pruttelen. Zodat de saus goed kan hechten aan de spaghetti. En eventueel dus lepel kookvocht als de binding te weinig is. Zo heb je nooit droge spaghetti. 

En breken doe ik ook niet. Hoe eet je dan de spahhetti, als het allemaal kleine stukjes zijn?

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 22:38

Lotte78 schreef op 07-09-2022 om 22:12:

Uh ik ken die pan alleen als asperge/spaghetti pan. Of te wel het is een pan voor beide.
Ik doe spaghetti trouwens gewoon in mijn grote hoge soeppan.
Ik giet af (hou een beetje kookvocht achter de hand) en doe de spaghetti in de sauspan en dan nog even goed door roeren em pruttelen. Zodat de saus goed kan hechten aan de spaghetti. En eventueel dus lepel kookvocht als de binding te weinig is. Zo heb je nooit droge spaghetti.

En breken doe ik ook niet. Hoe eet je dan de spahhetti, als het allemaal kleine stukjes zijn?

Denk dat ze door de helft breken bedoeld. Dat doe ik ook wel eens.  Dan kan ik een kleinere pan gebruiken en tegelijkertijd de grote sauspan op het fornuis kwijt. 

Laten uitsteken doe ik niet meer sinds de pan met spaghetti uitsteeksels in lichterlaaie stond.

Lotte78 schreef op 07-09-2022 om 22:12:

En breken doe ik ook niet. Hoe eet je dan de spahhetti, als het allemaal kleine stukjes zijn?

Dan is het macaroni, en die eet je met een lepel natuurlijk . Maar het blijven nog best lange slierten hoor, als je ze doormidden breekt.

Ik doe dat ook vaak, ze doormidden breken. Heb je dus nog steeds slierten, maar niet meer zo lang dat ze niet in je pan passen. Dan mengt het ook vaak beter met de (bij mij altijd goed gevulde) saus.

dan

dan

08-09-2022 om 11:19

Ik gebruik een gewone pan, voor hele grote hoeveelheden zou ik eventueel de soeppan gebruiken. En bij een gewone pan breek ik de spaghetti meestal ook doormidden voordat die het water in gaat. 

Ik weet niet waar je woont, TO, maar ik heb hier een officiële spaghettipan staan die ik nooit gebruik. Mag je zo komen ophalen. Voor 2 personen vind ik die pan veel te groot, dus ik gebruik een gewone pan. Ik heb overigens ook een aspergepan, die ik gebruik voor asperges. Ik vind de wanden van die pan best dun, gevoelsmatig zou ik die niet voor spaghetti gebruiken. Ik denk dat ik bang zou zijn dat hij omviel of zo. 

1968

1968

08-09-2022 om 11:42 Topicstarter

Uhm, mijn vraag was niet wie er voor team spaghettipan of gewone pan was 🤣
Het punt is (dat schreef ik ook) dat ik nu een grote pan gebruik maar dat deze eigenlijk te breed is voor mijn wat kleine kookplaat. De grote hapjes/pan wok past er dan bijna niet meer bij.
Dus leek het me handiger om een smalle hoge pan te gebruiken.
De kookvideo bracht me op het idee; dat was zo'n pasta pan en ze haalde de korf naar boven en schepte de spaghetti heel makkelijk in de saus pan. Het kookwater bleef achter. Los van de smalle maat was een bijkomend voordeel dat je heel makkelijk wat kookwater bij de saus kan gooien, of, als je toch nog wat extra pasta zou willen koken, je het gewoon weer in het al hete water kan gooien.
@Max88 (of iemand anders) heb jij dan ook een aspergepan (met gaas dus) of een echte (die heeft andere gaatjes) ik heb even een plaatje gezocht:
Ik ben dus bang dat de spaghetti door het gaas valt (wat een aspergepan heeft,zie mijn foto in de OP)

550x654.jpg

Dan neem je een model met gaas in plaats van gaatjes, simpel toch?

1968

1968

08-09-2022 om 12:15 Topicstarter

Marianne76 schreef op 08-09-2022 om 12:08:

Dan neem je een model met gaas in plaats van gaatjes, simpel toch?

?? Ik denk dat je niet gelezen hebt wat ik vroeg, de aspergepan heeft gaas en de pastapan (veel duurder) heeft gaatjes. 
Mijn vraag: wie heeft er ervaring met de aspergepan (gaas) om ook spaghetti mee te koken. (ze adverteren er wel mee) maar valt de spaghetti (als hij nog hard en ongekookt is), niet zomaar door dat gaas heen?

Ik wilde het voor je uitproberen, maar ik heb geen spaghetti in huis. M'n man en ik zijn allebei wel bang dat de spaghetti inderdaad door de gaatjes zou verdwijnen. 

1968 schreef op 08-09-2022 om 11:42:

Uhm, mijn vraag was niet wie er voor team spaghettipan of gewone pan was 🤣
Het punt is (dat schreef ik ook) dat ik nu een grote pan gebruik maar dat deze eigenlijk te breed is voor mijn wat kleine kookplaat. De grote hapjes/pan wok past er dan bijna niet meer bij.
Dus leek het me handiger om een smalle hoge pan te gebruiken.
De kookvideo bracht me op het idee; dat was zo'n pasta pan en ze haalde de korf naar boven en schepte de spaghetti heel makkelijk in de saus pan. Het kookwater bleef achter. Los van de smalle maat was een bijkomend voordeel dat je heel makkelijk wat kookwater bij de saus kan gooien, of, als je toch nog wat extra pasta zou willen koken, je het gewoon weer in het al hete water kan gooien.
@Max88 (of iemand anders) heb jij dan ook een aspergepan (met gaas dus) of een echte (die heeft andere gaatjes) ik heb even een plaatje gezocht:
Ik ben dus bang dat de spaghetti door het gaas valt (wat een aspergepan heeft,zie mijn foto in de OP)

550x654.jpg

Die heb ik, gaat er niet doorheen, ik gebruik m voor alles als ik grote hoeveelheden heb omdat je dan de hoogte inkunt ipv een te brede pan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.