Huis, Tuin en Keuken

Marlies
12-01-2009 om 14:31
Auto voor zes
Binnenkort verwachten wij ons vierde kind. Nu moeten we een nieuwe auto kopen. Wie weet wat een geschikte auto is voor een gezin met vier kinderen? Ik vind het belangrijk dat er ook nog een grote achterbak is en dat hij zuinig rijdt. Ik kom zelf uit op een Espace, maar die vind ik zo duur.
Ik hoop dat iemand advies heeft.
Groeten, Marlies

Merla
12-01-2009 om 14:51
Seat alhambra
Ik weet weinig van prijzen van auto's. Maar wij rijden zelf sinds we met ons zessen zijn in een Seat Alhambra. Inmiddels heeft de eerste al wel weer plaatsgemaakt voor een nieuwere en zijn de oudste drie kinderen pubers geworden, maar nog hebben ze ruimte genoeg. We hebben 7 losse stoelen waarvan er 3 in het midden als een bank staan. Achterin hebben we er standaard eentje uit gelaten en zo hebben we nog een ruime achterbak. Verder rijdt deze auto ook nog eens geweldig!

Risama
12-01-2009 om 17:12
Espace ervaring
Wij hebben zinds 5 maanden 4 kinderen en hebben een hele zoektocht achter de rug voor we een Espace kochten. Eerst gingen we voor een Peugeot 807 of een Citroen C8 (zijn dezelfe auto's), maar die vonden we niet echt lekker rijden. De Seat Alhambra vonden we zo saai (maar lees vooral even verder!)Een Espace wilden we niet, want op internet waren erg veel negatieve ervaringen te lezen. Toen toch een proefrit in een Espace en we waren verkocht. Hij reed zo lekker en was zo mooi. Gekocht dus. Een week later allemaal zwarte rook uit de uitlaat en rijden deed hij praktisch niet meer, bleek de turbo opgeblazen te zijn. Schijnt een hele dure reparatie te zijn, maar viel gelukkig nog onder de garantie. (na wat gesteggel met de verkoper)
Vorige week, we hebben de auto dus een maand of 5 en de auto schakelde niet meer. We waren in Limburg en daar zijn de garages gelukkig een stuk goedkoper en behulpzamer dan in het westen. We bleken geluk te hebben, het was niet de versnellingsbak zelf, maar de koppeling. Garage vertelde dat Espaces erg duur in het onderhoud zijn, omdat alles zo verstopt zit. Bij de minste reparatie moet bijna alles uit de auto getrokken worden voor ze ergens bij kunnen. Daarnaast was ook hun ervaring dat Espaces vaak wat mankeren. Vervolgens hoorden we een vergelijkbaar verhaal, waar de turbo na een half jaar alweer opgeblazen was. Kortom: wij hebben besloten daar dus niet op te gaan wachten, maar het kreng zo snel mogelijk te gaan lozen! En wij gaan nu voor die vreselijk saaie, maar volgens velen erg betrouwbare Seat Alhambra! (wij kennen mensen die hem de La Bamba noemen, dan klinkt hij meteen minder saai!)
En wat betreft die stoelen, het zijn 7 zitters, dus als je de 7e eruit haalt, heb je 6 royale zitplaatsen, ieder met eigen 3 punt gordel en een ruime achterbak naast de 6e stoel op de 3e rij.
Risama

anne
12-01-2009 om 19:56
Hyundai trajet
Wij hebben een Hyundai Trajet. Bevalt uitstekend. OOk overal driepunt gordels. Ook zeven stoelen. Als je er eentje weghaalt heb je voldoende ruimte om op vakantie te gaan. Trouwens dit jaar met vakantie wel een skikoffer op het dak gedaan voor de driewieler buggy en nog wat.
Van Espace hoorden we dat die veel electronische problemen heeft.
We wilden graag een Chrysler Voyager, wauw wat een auto, maar toch wel erg duur...
Toyota heeft ook een zevenpersoons en Toyota heeft de kleinste garages dit zegt iets over het aantal relaraties die ze moeten uitvoeren...!

Plien
12-01-2009 om 20:10
Hier ook...
... een Opel Zafira, wij vinden het een fijne auto. Nou zijn onze kinderen over het algemeen nog klein, wellicht dat we als ze groter worden een auto willen met iets meer beenruimte op de achterste rij (want die is inderdaad niet groot).
Ook wij laten een van de achterstoelen ingeklapt, de kinderwagen kan er dan nog naast. Als we op vakantie gaan moet er een dakkoffer op de auto anders kan niet alle bagage mee.
Hij is nu bijna 10 jaar oud en we hebben er nog weinig reparaties aan gehad.
Wat ik ook een groot voordeel vind is de afmeting van de auto, hij is niet groot, wat erg fijn is als je moet parkeren. Ik draai die Zafira in soms onmogelijk kleine gaatjes, dat zie ik met een Seat Alhambra nog niet gebeuren (wat een tank is dat vergeleken met een Zafira!).
Die 7-persoons van Toyota is de Corolla Verso volgens mij, een vriendin van me is daar heel tevreden over.

Minnie
12-01-2009 om 20:28
Wij hebben...
.. de afgelopen weken in tig auto's proefgereden. Daar zaten ook een paar zevenzitters bij. De Citroen C4 Grande Picasso en de Nissan Qashqai+2 zijn de twee die bij ons het eindlijstje hebben gehaald. In theorie, want wij kiezen voor de iets kleinere broertjes (omdat we maar twee kids hoeven te vervoeren), maar we hebben wel in de grotere versies proefgereden.
Minnie

Merla
12-01-2009 om 21:06
Liezelotje
Ja onze Alhambra heeft op iedere zitplaats een driepuntsgordel. Onze vorige Alhambra had dat niet, die had op de middelste stoel een heupgordel, maar het is dus wel mogelijk want deze heeft het dus wel.
En nee, het is een zevenpersoonsauto maar wij gebruiken hem nu met zes stoelen. Een stoel staat standaard in de garage en wordt alleen gepakt indien nodig.

Merla
12-01-2009 om 21:11
Huh een tank plien?
Welnee joh! Ik zie trouwens niet zo heel veel verschil met de Zafira hoor. Alletwee zijn ze vrij groot als je het vergelijkt met een gemiddelde auto. De Alhambra draai ik ook in soms heel onmogelijke gaatjes. Ik denk ook dat dat komt doordat je vrij hoog zit en haast geen voorkant hebt. Ik vind het echt een heerlijke wagen en heb nooit moeite met inparkeren oid. Zelfs in de binnenstad parkeer ik hem moeiteloos. En laatst op de propvolle en erg krappe parkeerplaats van het ziekenhuis lukte het me om weliswaar met wat heen en weer gedraai, op een piepklein plekje te parkeren. Ik moest de spiegels inklappen, zo klein was het. Dat krijg ik niet voor elkaar met dat bakbeest van mijn man. Begin ik niet eens aan! Dus zelfs met deze tank is inparkeren een eitje ))

Juliëtte
12-01-2009 om 21:48
Toyota avensis verso
Hallo,
Wij hebben sinds deze zomer een Toyota Avensis Verso 7-zitter (wij zijn gezin met 3 kinderen). Op alle plekken normale stoelen met 3-puntsgordel.
Het is een zeer ruime auto, in de categorie Alhambra, Zafira (al vind ik die wel vrij klein tov van de avensis en alhambra). En toyota is een zeer degelijk merk met weinig problemen.
Wij hebben hem 2e hands gekocht. Zijn voorganger heet de Toyota Picnic (in 2001-2002 was de wisseling, dus je kunt 2e hands nog wel een Picnic vinden die nieuwer is dan een Avensis Verso maar wel goedkoper is vanwege die wisseling).
Nieuw is deze auto niet meer te krijgen, hij heet nu Toyota Verso maar is volgens mij wat kleiner dan de Avensis Verso.
Andere optie is nog de Toyota Previa, is een slag groter dan de Avensis Verso. Mijn collega met 4 kids heeft die. Verder kun je nog kijken naar Ford Galaxy en VW Sharan.
De ford en de VW was in de beginjaren identiek aan de Alhambra trouwens. Latere modellen zijn onderling afwijkend maar alledrie zeer ruime auto;s.

Lynna
12-01-2009 om 22:05
Renault espace
Mijn ex heeft een Renault Espace. Ik heb hem geleend van de zomer omdat ik zelf een piepklein autootje heb (zie vraag om tips hierboven). Hij rijdt heerlijk, ligt heel stabiel op de weg, hij heeft dan ook nog een automaat en in een heuvelachtige omgeving vond ik dat ideaal.
Hij heeft hem tweedehands gekocht en heeft er in 2 jaar al een aantal dure reparaties aan gehad. Daarom zou ik hem zelf toch niet kopen. Ook rijdt hij 1 op 8/9.
Wel zit er veel ruimte in.

Ardnax
12-01-2009 om 22:38
Grand espace
Wij hebben sinds een half jaar een (tweedehands) Renault Grand Espace.
7 Zitplaatsen, waarvan 6 met een driepuntsgordel. De middelste op de middelste rij alleen een heupgordel, maar kan de driepuntsgordel van de achterste rij gebruiken als daar niemand zit. We hebben deze altijd ingeklapt staan, zodat je redelijk makkelijk op de achterste rij kan komen.
Iedereen heeft heel veel beenruimte, zelfs op stap met 6 volwassenen gaat heel comfortabel.
In de bagageruimte kunnen we nog een tweelingkinderwagen en 3 boodschappentassen kwijt.
Ik ben er écht helemaal gek van en hij rijdt echt heerlijk !!
grtz.
Ardnax

Lys Lionne
12-01-2009 om 22:58
Voordeel zafira
Het voordeel van de achterste banken van de Zafira vind ik dat ze wegklappen in de vloer, waardoor er totaal geen ruimteverlies is. Zo te lezen zijn je kinderen nog klein, dus voor de gewone, korte ritjes kunnen ze nog best met drie naast elkaar toch? Voor de langere afstanden zou er een op de achterste stoel kunnen (dochter van 1,60m zit daar geregeld zo'n 2 uur), de 7e stoel kun je dan ingeklapt in de vloer laten, dan blijft er nog een prima bagageoppervlak over.

Margriet*
12-01-2009 om 23:03
Morgen
komt onze Renault Espace. Grand vonden we wel erge bakbeesten. Maar goed wij hebben maar drie kinderen.
Wij hebben geen Turbo, genomen (wat scheelt het drie seconden sneller wegrijden ofzo). Vanwege de problemen die we lazen in reviews op internet. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. Wij wilden graag meer ruimte en hoger zitten na onze oude Citroen Xantia, die goed is bevallen de afgelopen 7 jaar. Maar wel krap op de achterbank nu met drie groter wordende kinderen vandaar de Renault.
Ik houd zelf van een auto met een beetje uitstraling. Eigenlijk geef ik er geen bal om maar ik vond de Renault Espace nou eenmaal mooi en prettig om in te rijden. Man gaat over de technische kant.

Nasha 1st
13-01-2009 om 10:49
Espace, zafira, avensis verso
Ook wij kijken rond naar een andere auto, geen haast hoor, Berlingo rijdt nog steeds
Espace hebben we over gedacht, mooie auto, maar erg gevoelig voor problemen. Bron: ANWB
Zafira, hebben we gehad, ik vond het niks, stugge auto, rijdt niet echt lekker, en ook hier het probleem dat er maar 2 drie-punts op de 1e achterbank zaten. Daar zat de tweeling in in hun Priori. Zoon 1 moest daarom in de "kofferbak" op een stoel, ik vond het niks, veel te ver weg en onhandig met in en uitstappen omdat de kleintjes hun stoelen vastzitten.
Nu dus een Berlingo, voor 3 kids ideaal, veel ruimte ook in de kofferbak. Maar, kwa rijden mis ik toch wel iets, beetje pit misschien...
De Toyota Avensis Verso, dat is onze "droom" auto (niet helemaal, dat is de Grandis, maar die kan ik zeker niet betalen )), Japans, mooi, rijdt lekker, ruim enz. En, weining storingen of problemen Bron: ANWB.
Tip, als je lid bent van de ANWB kun je bij hen opvragen welke auto's het minst vaak hun hulp nodig hebben )

Jujube
14-01-2009 om 00:27
Dacia
Wij hebben een Dacia Logan MCV (by Renault). Heerlijke auto, veel ruimte, rijdt echt lekker. En voor een zeer gunstige prijs.
Groet,
Jujube

Janna3
14-01-2009 om 12:33
Van espace naar citroen
Wij zijn dit jaar van een Espace naar de C4 grand picasso gegaan en het bevalt ons heel prima. Op alle fronten is hij net iets kleiner, maar ook een stuk goedkoper. Qua uitrusting en comfort maken ze elkaar niet zoveel. De twee stoelen helemaal achterin zijn zeer geschikt voor kinderen, we hebben er standaard eentje opgeklapt, maar er blijft nog genoeg bagageruimte over voor de kinderwagen en een paar tassen. Onder de opgeklapte stoel zit ook nog een bagagevak. Groot voordeel vind ik dat als je meer bagageruimte nodig hebt je de stoelen gewoon in de laadvloer weg kunt klappen. Bij de Espace was dat een enorm gesjouw met stoelen!

Femke_
14-01-2009 om 22:32
Ken het probleem
Ook hier 4 kinderen, de jongste is nu ruim een jaar. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Kia Joyce. Over een lelijke tank gesproken...Ik vind m echt niet mooi, maar hij was wel erg betaalbaar, ongeveer de helft van een tweedehands espace, alhambra of sharan die dan vaak ook nog 2 jaar ouder waren.
Als geld geen punt zou zijn dan zou ik gaan voor de alhambra(rijdt heerlijk, tijdje als lease gehad) of sharan, degelijke auto's die relatief weinig onderhoud nodig hebben. Ook de Toyota-varianten zijn prima (maar duur in aanschaf tweedehands!). Als het nieuw moet zijn ga ik voor de Dacia, vrienden van ons hebben de 7-persoonsuitvoering en die bevalt goed. Als ik voor comfort ga dan kijk ik naar de Renault, beter kun je volgens mij niet rijden (maar: tjemig wat een prijzen zowel nieuw als tweedehands!)
Oh ja, er is ook nog een Nissan verkrijgbaar, 8-persoons. Ook lelijk, echt zo'n minibusje en redelijk oud, wel heel betaalbaar.
Als je niet per sé een 7 persoons wilt kun je natuurlijk ook nog voor de Honda (FRV volgens mij) of de Fiat Multipla (multivlaai noemen wij hem) gaan. Het oude model Fiat is ook zeer betaalbaar.
Je ziet, wij hebben er een complete studie van gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de lelijkste (maar...6,5 jaar oud en €5700). Het hangt in the end natuurlijk af van je persoonlijke wensen en niet onbelangrijk het budget (in combi met nieuw/tweedehands).

Femke_
14-01-2009 om 22:33
Oh ja...bagage
In onze Kia gaat een campingbedje en bugaboo achterin nog mee...dan zit de achterbak vol. Op de 2e rij in het midden zit een heupgordel maar dat kan in andere types anders zijn.
Groet,
Femke

Margriet*
16-01-2009 om 09:53
Onze auto
Rijdt echt heerlijk, wat een zicht en wat een ruimte in de Espace. Wij hebben een voormalige leaseauto. Vier jaar oud en prima te betalen. Niet alles is perfect. Zo is het zonneschermpje gerepareerd, dat zie je ook, en er zit een scheurtje in een box. Maar achterin zijn dat toch dingen die door onze drie kinderen nog wel eens kapot kunnen gaan. Ik vind het ook niet zo belangrijk. tzt kunnen we dat nog wel eens laten repareren. Ik ben benieuwd hoe hij verder gaat bevallen. Wij willen met name in de vakantie veel ruimte omdat we kamperen, verder rijden we niet zoveel. In 7 jaar hebben we 75000 gereden.

Mathilde
16-01-2009 om 10:30
Met vier geen avensis
Ik zou met vier kinderen geen Toyota Avensis Verso kopen. De achterste twee stoelen zitten vrij krap en je moet de stoelen van de tweede rij neerklappen om er te kunnen komen. Da's niet handig als je daar nog autostoeltjes of -zitjes op hebt staan. Bovendien houd je niet zoveel bagageruimte meer over als de derde rij erin staat.
Met onze Toyota Avensis Verso zijn we eens met 7 personen en een dakkoffer op skivakantie geweest, maar dan zaten we echt in een sardineblikje. Hij is wel redelijk zuinig: 1 op 17 (diesel). Wij hebben maar 2 kinderen, voor ons is hij ideaal.
Als je een krap budget hebt en de auto hoeft niet representatief te zijn, zou ik voor vier kids en een berg bagage zoeken naar een tweedehands busje met een schuifdeur. Dan kun je ook nog vriendjes meenemen.
Mathilde

Merla
16-01-2009 om 11:46
Busje en vriendjes?
"...zou ik voor vier kids en een berg bagage zoeken naar een tweedehands busje met een schuifdeur. Dan kun je ook nog vriendjes meenemen."
Hoe kan dat dan? Zijn er meer zitplaatsen met gordels in een busje dan in een MPV?

Telebel.
16-01-2009 om 13:59
Wij hebben een
espace op diesel, uit 2001. Voorheen is dat een lease auto geweest gekocht in september 2007 voor iets meer dan €10.000 misschien wel veel geld, maar voor een vertegenwoordigers auto erg weinig kilometers op de teller, ik dacht zo uit mijn hoofd 160000.
Er zitten achter in 3 stoelen,de ene zit dochter van 15 en aan de andere kant zoontje van 4 in en stoeltje, de middelste met heupgordel, maar die stoel wordt eigenlijk niet gebruikt, alleen heel af en toe, en dan zit er meestal een volwassen persoon. Achterin nog 2 stoelen met 3 punts gordels, waar mijn dochter van 12 en zoon van 7 zitten.
We houden niet erg veel bagage ruimte over, maar als we op vakantie gaan, dan gaat 1 van de achterste stoelen er uit, zodat we meer ruimte krijgen en dan gaat 1 van de kinderen op de middelste stoel daar voor. we ruilen dan de stoelen even om ivm de heupgordel.verbruik weet ik niet precies, maar ik dacht ongeveer 1 op 14.
Telebel.

mem
16-01-2009 om 14:04
Re merla
ja , in een personenbusje passen min 8 volwassenen of zoals bij ons in ons Ford transitbusje 9. Wij hebben 3 rijen stoelen , schuifdeur aan de zijkant en dubbele deur achter( ipv 1 grote klep die omhoog opengaat). Bagageruimte is groot genoeg om een kinderfiets in te stallen of een stapel van bv 4 tuinkuipstoelen of meerdere plooikratjes naast elkaar. Op vacantie zet ik bv 2 kratjes naast elkaar en daarweer 2 bovenop, kan ik netjes bij als ik maar 1 achterdeur open, andere helft van de bagageruimte staan dan andere dingen. Bij 2 kratjes hoog kan het bagagenet nog dichtgetrokken worden ( alles uit het zicht), maar hoger stapelen kan natuurlijk wel. Ook tussen de banken is er veel ruimte. Ik weet nog wel dat in vroegere auto's ik altijd last had van kind in autostoeltje dat dan tegen de mijn rugleuning aan zat te "trappen". Nou in het busje is daar geen kans op, afstand is veel te groot.

Miezemuis3
22-01-2009 om 09:10
Wij krijgen ook...
...binnenkort ons 4de kindje en hebben een tweedehandse Fiat Ulysse gekocht. Zelfde auto als een peugeot 807 en citroenc8. Echt een superauto en niet zo vreselijk duur. Wij hebben er ook 6 stoelen in en nog heel veel ruimte over. Echt een aanrader...
Suc6!!!

Mathilde
22-01-2009 om 12:47
Merla
In het Mercedes busje dat ik voor ogen had wel. Daar staan drie banken in en kunnen in totaal negen mensen in, op elke rij drie. Met gordels ja. En de schuifdeur is dusdanig groot, dat je meteen bij rij drie kunt instappen (dus ook een kind in een zitje kunt krijgen). Plus nog behoorlijke bergruimte achter rij 3. Dat is flink veel meer ruimte dan in een Toyota Avensis Verso. Maar misschien zijn er wel MPV's met negen volwaardige zitplaatsen, dat weet ik niet.
Groetjes, Mathilde