Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liezelotje

liezelotje

08-01-2009 om 11:00

Autostoel voor 8-jarige ja of nee?

Wij moeten voor onze 3 kids nieuwe autostoeltjes gaan aanschaffen, omdat ze eruit gegroeid zijn. Nu vraag ik me af of we voor onze oudste (8 jaar en groter dan 1.35) nog een autostoel moeten kopen. Ik zou sowieso wel voor een stoelverhoger gaan, maar ik las op de site van de ANWB dat het toch beter is om kinderen altijd in een stoelverhoger met rugleuning en zijprotectie te vervoeren:

http://www.anwb.nl/auto/tests/accessoires,/test-kinderzitjes/test-kinderzitjes-20081.html

Gebruik altijd een kinderzitje
De ANWB dringt er bij ouders op aan om kinderen in de auto altijd in een zitje te vervoeren, bij voorkeur in een ‘goed’ getest model. Ook bij lage snelheden met de auto zijn de krachten die tijdens een aanrijding op een kind worden uitgeoefend enorm. Omdat zelfs een auto met hoofd- of zijairbag de ontbrekende zijdelingse bescherming van een zitje zonder rugleuning niet kan vervangen, moeten ook voor oudere kinderen altijd volwaardige zitjes met rugleuning en zijprotectie te worden gebruikt.

Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

08-01-2009 om 11:25

Tja...

Men adviseert ook om kinderen niet zonder helm te laten fietsen. En ook skeeleren behoren ze met complete uitrusting te doen. Helaas is de praktijk toch heel anders.
Ik weet het niet. Wij hebben ook nog wel een stoelverhoger met rugleuning liggen (zo'n ding van maxi cosi uit 1997), maar jongste van goed 7 zit daar nooit meer op. Zelfs niet op een stoelverhoger (maar dan moet ik wel zeggen dat de gordel achterin perfect versteld kan worden en dat hij die dus zonder kunsten op de juiste manier kan gebruiken). Een stoelverhoger is dus voor hem niet echt meer nodig. En die zijdelingse bescherming... tja, ik sta er denk ik te weinig bij stil eerlijk gezegd.

ayla

ayla

08-01-2009 om 11:44

Ja maar

Ik zit toch zelf ook niet in iets met zijdelingse steun en hoofdbescherming! Moet ik dan ook op stoeltje zitten. Er zijn namelijk kinderen van 12 die even groot zijn als ik.
Ik vind dit te ver gaan, nu waren ze ook bezig over de bescherming die kinderen tijdens het schaatsen nodig hadden. Dadelijk mogen kinderne nog niet meer zonder helm en verdere bescherming over straat lopen want ze zouden wel eens kunnen vallen en uitglijden.

Alleen

lopen, schaatsen of skeeleren de meeste kinderen geen 60-120 km per uur.
En wat betreft Ayla: de botten van een volwassene zijn steviger, wat betekent dat je ingewanden ook beter beschermd zijn, dus je kunt jezelf niet vergelijken met een kind.

amk

amk

08-01-2009 om 12:24

eigenlijk is voor iedereen die in de auto vervoerd wordt de meest veilige methode in een vijfpuntsgordel en achteruit. Maar ja, dat willen we allemaal niet natuurlijk.

Dus hoe langer in een stoel met zo veel mogelijk bescherming hoe beter natuurlijk.

groet,
Angela

Minnie

Minnie

08-01-2009 om 15:52

Hier wel

Mijn oudste is 9 en onder de 135, maar die zit zeker nog in een stoeltje met rugleuning (sterker nog, ik heb vorig jaar nog een nieuwe voor hem gekocht!). Wat mij betreft blijft hij erin zitten tot hij eruit barst of 18 is

Ik zou niet weten waarom ik mijn kinderen onnodige risico's zou willen laten lopen.

En nee, volwassenen zitten niet in een stoeltje, maar steeds vaker zijn auto's voorin wél uitgerust met hoofd-, schouder-, knie- en teen-airbags, en moeten passagiers achterin het helemaal zonder doen.

Minnie

amk

amk

08-01-2009 om 17:45

Pelle

ik lees het als algemeen advies om kinderen ongeacht hun lengte, gewicht of leeftijd zo lang mogelijk zo veel mogelijk beschermd in de auto te vervoeren. Dus ja het liefst met rugsteun, hoofdsteun, side-impact protection en 5 punts gordel

groet,
Angela

amk

amk

08-01-2009 om 20:58

Hoe dan wel?

Hoe interpreteer jij het dan wel?

Effe bout gezegd: zo dra het 1.35 is de veiligheid niet meer zo van belang, dus doe maar zoals je wilt? Ik charcheer natuurlijk.

Ik zou zelf het liefst ook wat meer bescherming hebben. Want ik vertrouw mijzelf wel, maar al die anderen niet zo. En zeker niet met dit weer. Vanmiddag ook weer een oprit van de snelweg afgezet. 2 auto's op zijn kop, brandweer, ziekenauto's, helicopter en veel politie. Ze waren min of meer tot 1 auto geworden.
Ik denk daarom ook dat ik heel lang mijn dochter in een zo veilig mogelijk stoeltje zal vervoeren. Ik heb geprobeerd ook de opvolgstoel dus na de cosi in een achterwaarts exemplaar te krijgen, maar die bleek niet leverbaar voor mijn auto. En daar baal ik nog steeds van.

Groet,
Angela

amk

amk

08-01-2009 om 23:31

Ook anwb

Omdat zelfs een auto met hoofd- of zijairbag de ontbrekende zijdelingse bescherming van een zitje zonder rugleuning niet kan vervangen, moeten ook voor oudere kinderen altijd volwaardige zitjes met rugleuning en zijprotectie te worden gebruikt.

Angela

MaximeM

MaximeM

09-01-2009 om 08:40

Al 2 jaar niet meer

Hoi,

Mijn jongste is nu 10 jaar en 1.45 lang maar we gebruiken al 2 jaar geen stoeltjes meer. Ik vond ze nogal hard en oncomfortabel en zoon wilde er gewoon niet meer op zitten. Dochter van 13 ( 1.75 lang) al helemaal niet natuurlijk. Ze dragen wel altijd netjes hun gordel uiteraard. Tja, ik weet niet wat wijsheid is, maar als je de teksten hierboven goed zou interpreteren zou ik haast het gevoel hebben dat ik ze nog een helm op moet gaan zetten als we gaan autorijden.
Ze dragen hier trouwens ook geen helmpjes als ze gaan fietsen en skeeleren daar zijn ze acuut mee gestopt omdat ze van mij telkens hun beschermers aan moesten, dan gingen ze nog liever NIET skeeleren.

Maxime

amk

amk

09-01-2009 om 10:04

Sini

dank voor de tip, maar dat heb ik gedaan (nou ja laten doen) en ze zijn helaas niet geschikt voor mijn auto. Of mijn auto is niet geschikt voor die stoeltjes, 't is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

groet,
Angela

mar

mar

09-01-2009 om 10:07

Veiligheid

als ik lees dat sommige kinderen niet in een autostoel meer willen, dan denk ik: daar heb je toch geen discussie over?
Bij ons is het vanzelfsprekend dat je in je autostoel gaat. En heel simpel, zo lang je daar in past. Wij hebben een ander merk dan maxicosi (was indertijd goed getest) en als ze te groot worden voor de hele stoel, kun je hem uit elkaar halen en houdt je een zitverhoger over.

Regelgeving boeit mij in dit geval niet. Bij het meerijden met andere ouders krijgt ze in principe een zitverhoger mee. Op de voorbank mag ze van mij nooit zitten.

Ik zie het niet als overbezorgdheid, maar meer als bewustzijn van de risico's. Kinderen kunnen zeer ernstig letsel oplopen van een relatief kleine aanrijding, om de doodeenvoudige reden dat ze nog niet volgroeid zijn.

en ja, ze fietst ook met een helm op. Ze skeelert met bescherming en helm op. (2 jaar geleden was hier nog een mevrouw gevallen met skeeleren: zwaar hersenletsel). Op het ijs mag ze zonder helm (al is het uiteraard veiliger met helm), maar daar zou ik nog eerder aan polsbescherming denken, gezien alle polsbreuken die gisteravond bij de spoedeisende hulp zag binnen komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.