Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

*Veertje*

*Veertje*

07-12-2008 om 17:04

Avero achmea, opeens geen dekking voor..

Ik loop bij een Belgische arts en ik kreeg zijn consulten dit (plus vorig) jaar altijd vergoed. Ik ga er zo eens in de twee maanden heen en ook krijg ik bloedtesten vergoed die oplopen tot dik in de 1000 euro. Ik heb nooit mijn polis nagelezen, en nam gewoon aan dat al deze artsenkosten verzekerd zijn.
Nu stuur ik weer in en wijzen ze mijn claim af: onverzekerde kosten buitenland.
Bij het lab staat nu, dit is geen toegelaten instelling conform de polisvoorwaarden. Er moet sprake zijn van een ziekenhuis, een als zh toegelaten instelling of een zelfstandig behandelcentrum (zbc).
Tot voor deze claim, kreeg ik het dus allemaal vergoed.
Ik kan niks vinden in de polisvoorwaarden en ik heb toch lichte angst om te bellen omdat er dan gezegd kan worden: beste mevrouw betaal ons die duizenden euro's maar terug.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat ze nu een fout maken.
Heeft iemand de excellent (de hoogste) verzekering van Avero Achmea en is hiermee bekend?
Dank alvast,
Veer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

08-12-2008 om 09:20

Basisverzekering

Hebje de polisvoorwaarden van de basisverzekering gecheckt? Als het een gewone arts is, zou het daaruit moeten worden betaald.

*Veertje*

*Veertje*

09-12-2008 om 22:15

Ai ai ai a iai

Ik heb tussen de middag gebeld en meestal zijn de mensen aan de andere kant vd lijn niet al te slim. Persoon in kwestie bleef dus maar herhalen dat een arts op vakantie - als het een noodgeval was - wel werd vergoed. En ik bleef herhalen dat dit een 'vaste arts' was. Ze vroeg mijn naam om het aan een echt slim iemand te vragen en opeens, minder slim, gaf ik mijn naam en tel.nr.
OOPS. Ik kan me niet voorstellen dat ze geld gaan terugvorderen, incluis lab.kosten gaat het om duizenden euro's. Ik krijg het nu wel een beetje warm.
G$#@*. Had ik die veertig euro maar laten zitten. (plus nieuwe labkosten, maar die zijn 550 euro en dat vond ik net te veel).
He jakkes.
Dank trouwens voor het nakijken.
Gestreste groet,
Veer

Tinus_p

Tinus_p

10-12-2008 om 09:44

1. Wat voor arts is t nou? Waarom ga je niet naar een Nederlandse arts?
2. Er is binnen de EU vrij verkeer van goederen en diensten. Dat geldt in principe ook voor medische zorg, maar niet voor alle zorg (niet-spoedeisende ziekenhuisopnames zijn bv uitgezonderd). Dat heeft het Europese hof van justitie in Luxemburg niet zo lang geleden bepaald, en daar kun jij je op baseren. Dat gaat boven de polisvoorwaarden. Je hebt dus _in principe_ het recht om naar een Belgische dokter te gaan. Maar dan is het wel van belang om te weten wat voor arts+behandeling het is.

*Veertje*

*Veertje*

10-12-2008 om 22:53

Het is...tinus

Raar. Dat in ieder geval. Vandaag kreeg ik de overige uitkeringsformulieren en daar zijn twee andere consulten, eerder dit jaar, wel vergoed.

Het is een prof.dr. inwendige geneeskunde en cardiologie. Het hele hoe en waarom in Belgie is een lang verhaal. Houdt het op verre werkreizen en vreemde bacterien (die door het AMC - tropeninstituut niet gevonden zijn, ook niet op geprikt).

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2008 om 19:59

Marz polisvoorwaarden

Marz:
"Veertje mag inderdaad best naar een Belgische dokter gaan. Maar alleen als zij in Belgie is en daar ziek wordt. Zo lees ik het."
Nee. Veertje mag niet zomaar worden opgenomen in het ziekenhuis; maar ze mag wel naar een dokter.
Zie voor taai, maar fascinerend leesvoer:
http://www.soziale-dienste-in-europa.de/dokumente/Aktuelles/EuGH_Urteile_summary_en.pdf

Of http://www.europarl.europa.eu/comparl/imco/studies/0701_healthserv_ecj_en.pdf
of http://www.ingentaconnect.com/content/mnp/emil/2007/00000009/00000001/art00002

Marz:
"Vergis je niet in polisvoorwaarden, die zijn zeer bindend en alles wat gedekt is, staat daarin."
Polisvoorwaarden mogen niet in strijd zijn met de wet, en in dit geval met het recht op vrij verkeer binnen de EU.

*Veertje*

*Veertje*

11-12-2008 om 22:21

Nog niks gehoord

Ik heb niet naar de uitsluitingen-lijst gekeken Marz, omdat ik sowieso naar die arts wilde. Heb dus de eerste keer de nota opgestuurd en ik kreeg het toen vergoed. Eigenlijk nam ik daardoor aan dat het in de toekomst ook vergoed zou worden.

En nee ze hebben niet teruggebeld. Wat nou ook weer niet zo raar is bij deze verzekering. Ik heb met een andere reden - iets wat ze wel moesten vergoeden, maar in eerste instantie niet deden - weleens 20 keer moeten bellen.
Wanhopig word je van die mensen. Het lijkt wel of ik elke keer een zesdelijns assistente krijgt.
Ik ga er weer van uit dat ik over een week zelf weer bel en dan weer over een week, dan een mail stuur, bel, mail.

En toch. Toch kan ik me niet voorstellen dat ik duizenden euro's terug moet betalen. Stel dat ik me niet zou mogen laten behandelen door deze arts, dan zal er vast in de wet iets staan dat er een soort vast verband is ontstaan doordat ik al twee jaar ga.
Dan wordt het tijd mijn advocatenvriendin te in te schakelen.
Tot nu toe vrees ik met lichte vreze...
Dank Marz en Tinus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.