Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Badkamer kachel, infrarood of blaaskacheltje

Ik overweeg een kacheltje voor op de badkamer. Vloeroppervlak is ongeveer 5m2. Infrarood wordt snel warm en is zuinig, maar ik kom er niet achter of je daar nou recht voor moet staan of niet. Heeft iemand ervaring? Kan ik 't in t midden van de lange muur ophangen en wordt alles aan weerszijden daarvan dan ook warm? 
Of kan ik beter gaan voor een "blaasding" zoals Rowenta Instant Comfort Aqua? 

Mijn ouders hebben onlangs een elektrisch kacheltje aangeschaft voor op de badkamer zodat de verwarming daar uit kan blijven. Ik heb het ding echter nog niet gezien omdat ik doorgaans niet op hun badkamer kom. Ze hebben het niet gehad over infrarood dus het is denk ik een blaaskacheltje. Het schijnt wel snel te werken en ze zijn er tevreden over.

ik heb hier in de doucheruimte een straalkachel hangen. Zon ding met drie van die kwarts buizen met gloeiers erin. Neemt weinig ruimte in en verwarmt de douche prima als je even wilt afdrogen enzo. Kwartier voordat je gaat douchen aanzetten en lekker warm. Ik heb er wel een timer tussen zitten. Vooral overdag zie je niet goed dat ie aan staat. En de timer schakelt uit na een bepaalde tijd. 

Koud

Koud

29-01-2023 om 21:55 Topicstarter

IJssel schreef op 29-01-2023 om 21:38:

ik heb hier in de doucheruimte een straalkachel hangen. Zon ding met drie van die kwarts buizen met gloeiers erin. Neemt weinig ruimte in en verwarmt de douche prima als je even wilt afdrogen enzo. Kwartier voordat je gaat douchen aanzetten en lekker warm. Ik heb er wel een timer tussen zitten. Vooral overdag zie je niet goed dat ie aan staat. En de timer schakelt uit na een bepaalde tijd.

Straalkachel is in mijn geval niet geschikt. De keus is tussen infrarood of zo'n blaasding. 

Infrarood is zuiniger en heel fijne warmte.

Bijtje82

Bijtje82

29-01-2023 om 23:19

Elektrische kachel in een vochtige ruimte lijkt mij ook verre van ideaal eigenlijk. Dan zou ik ook voor infrarood gaan. 

Bijtje82 schreef op 29-01-2023 om 23:19:

Elektrische kachel in een vochtige ruimte lijkt mij ook verre van ideaal eigenlijk. Dan zou ik ook voor infrarood gaan.

Da's ook elektrisch hè.

Hier op de werkkamer een infrarood. Geeft een mooie warmte af, is wel groot, maar smal en heeft een laag wattage. We kunnen hem via een app bedienen.

Zo'n elektrisch blaaskacheltje verbruikt vaak wat meer watt. Maar door het blazen heb je het gevoel dat het sneller gaat.

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2023 om 07:19

Fourtyfour schreef op 30-01-2023 om 06:36:

[..]

Da's ook elektrisch hè.

Hier op de werkkamer een infrarood. Geeft een mooie warmte af, is wel groot, maar smal en heeft een laag wattage. We kunnen hem via een app bedienen.

Zo'n elektrisch blaaskacheltje verbruikt vaak wat meer watt. Maar door het blazen heb je het gevoel dat het sneller gaat.

Ja dat snap ik, maar anders. Zeg maar verschil tussen een föhn en een stijltang.

Als je snapt wat ik bedoel 😁 

Ik ben persoonlijk niet zo heel erg fan van infrarood. Wij hebben op kantoor infraroodpanelen en moet zeggen dat de warmte an sich wel erg lekker is ( een beetje het dichtbij de kachel zitten effect) maar er ook echt wel erg veel nadelen aan zitten. Die vallen waarschijnlijk in een dergelijke badkamer wel mee, maar wij hebben het op kantoor echt geregeld wel koud. Vooral koude voeten. 

In een badkamer kun je wel precies voor of onder het infraroodpaneel gaan staan wanneer je je afdroogt. Als je het even van tevoren aanzet, is de badkamer ook al lekker warm, maar dat hoeft dus niet eens.

Ik heb, tijdens het verbouwen vd badkamer vorig jaar, de keuze gemaakt om de CV eruit te laten slopen en daarvoor een elektrische design radiator in de plaats. Deze, zo is mij destijds verteld, zorgde toch voor meer ruimtelijke verwarming dan een infrarood paneel. Ik ben er iig zeer tevreden over.

Infrarood verwarmt de ruimte niet want verwarmt de huid alleen door straling. Dan moet je er voor gaan staan afdrogen. Als je de ruimte wil verwarmen zou ik voor electrische radiator of blaaskacheltje gaan.

Wij hebben een kleine badkamer en als we de infraroodkachel een tijdje aan hebben staan, warmt de ruimte wel op. Maar wat ik er zo fijn aan vind, is dat ik um aanzet als ik ga douchen en dat ie lekker warm is als ik me 5 minuten later af ga drogen. Je moet er alleen wel voor staan, maar aangezien het bij ons een verplaatsbaar paneel is, is dat geen probleem. Maar het ding heeft dan effectief 10 minuten aangestaan, daarna kan ie weer uit, dus het is een zuinige manier van verwarmen.

Hoi, 

Ik vroeg me af welke aankoop je uiteindelijk hebt gedaan en of het goed werkt.
Wij zijn ook op zoek naar een infraroodverwarming, ik heb al op veel websites gekeken zoals bij -  knip -  alleen wil ik graag weten wat goed werkt voordat ik een aankoop doe. Het liefst ook nog voor een voordelig prijsje. 
Alle tips zijn welkom! 
Bedankt

Koud

Koud

22-03-2024 om 21:24 Topicstarter

ivarvanijk schreef op 21-03-2024 om 10:25:

Hoi,

Ik vroeg me af welke aankoop je uiteindelijk hebt gedaan en of het goed werkt.
Wij zijn ook op zoek naar een infraroodverwarming, ik heb al op veel websites gekeken zoals bij - knip - alleen wil ik graag weten wat goed werkt voordat ik een aankoop doe. Het liefst ook nog voor een voordelig prijsje.
Alle tips zijn welkom!
Bedankt

Nou, ik heb uiteindelijk een oud blaaskacheltje neergezet dat ik aandoe als ik in de badkamer ben. Maar ideaal vind ik 't niet. Omdat de badkamer nu alleen opwarmt tijdens het douchen en dan weer heel erg afkoeld, blijft 't vochtig en gaat 't schimmelen. Weet nog steeds niet wat ik 't beste kan doen om constant licht te verwarmen🤷

Koud schreef op 22-03-2024 om 21:24:

[..]

Nou, ik heb uiteindelijk een oud blaaskacheltje neergezet dat ik aandoe als ik in de badkamer ben. Maar ideaal vind ik 't niet. Omdat de badkamer nu alleen opwarmt tijdens het douchen en dan weer heel erg afkoeld, blijft 't vochtig en gaat 't schimmelen. Weet nog steeds niet wat ik 't beste kan doen om constant licht te verwarmen🤷

.

Maar dat heeft vooral meer ventilatie nodig, raam open tijdens het douchen en zeker een half uur erna. Eigenlijk altijd open.

Maar dat kan natuurlijk niet als er geen raam is, dan is er waarschijnlijk wel een natuurlijke of een elektrische ventilatie opening.

In de natuurlijke kun je een ventilator zetten die aangesloten is op elektra die begint te draaien als je het licht aan doet en 15 minuten erna blijft doordraaien.

Zit er al elektrische afzuiging dan is onderhoud een heel belangrijk punt dat vaak vergeten wordt. Ook door verhuurders.

Zit er ook een ventilatierooster in de deur? Want een rooster aan de onderkant van de deur (15-20 cm van de onderkant) dat helpt ook om die luchtstroom om het vocht af te voeren opgang te houden als de deur dicht is.

En natuurlijk de douche handmatig zo droog mogelijk maken met een dweil of handdoek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.