Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petje

Petje

27-03-2016 om 11:54

Badkamer verbouwen

Het is bijna zover, onze badkamer gaat verbouwd worden.
Het is gepland dat het ongeveer 3 weken gaat duren, wij het hebben het geheel uitbesteed.

Wij hebben verder geen informatie gekregen, maar opeens hoor ik van een aantal mensen dat het vreselijk veel stof gaat geven dat je weken of maanden later nog terug vindt. Wel hebben we er rekening mee gehouden dat we thuis niet kunnen douchen, dus daar alternatieve plekken voor bedacht (sport, familie).
Iemand tips? Ga je zoveel mogelijk buiten de deur verblijven? Geef je de werklui de sleutel? Moet je behalve koffie en koekjes nog voor iets anders zorgen?

Ik moet blijven denken aan het eindresultaat, maar ik zie er sowieso al tegenop, 3 weken werklui over de vloer... Geen eigen plekje.

wat lang!

Ik heb verder helemaal geen ervaring met uitbestede badkamerrenovaties, maar drie weken klinkt heel lang voor zo'n relatief klein kamertje. Man heeft ooit een badkamer helemaal gestript en opnieuw opgebouwd en we hebben slechts één dag niet kunnen douchen....ik heb er nog steeds respect voor.
Stof: ik hoop dat ze goed afdekken, en ja, dat vind je telkens terug. Vervelend, je moet gewoon vaak schoonmaken. Dat zal vooral in het begin zijn lijkt me, bij de sloopwerkzaamheden.
Sterkte er mee!!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-03-2016 om 12:18

die drie weken

Die drie weken zullen de totale doorlooptijd zijn. Onze ervaring is dat de mannen niet drie weken echt aan het werk zijn. Als er beton gestort is (bijvoorbeeld), kunnen ze vervolgens twee dagen niets doen. Dus ze zijn gelijktijdig op twee of meer adressen aan het werk. Logisch, maar niet altijd efficiënt. Na onze badkamer-renovatie was onze conclusie: dat had misschien wel een week sneller gekund. Maar goed, ik snap het wel.
De mannen waren er zeker niet alle dagen. En ze waren er vaak niet de hele dag. Als je zelf overdag niet thuis bent, zul je ze echt een sleutel moeten geven.
En ja, troep geeft het zeker.

@Emma

@Emma

27-03-2016 om 12:36

Stof

Ja, die stof is een probleem. Ik heb een paar meubels met open kleine vakjes met allemaal kleine spulletjes. Die moet je afdekken. Had ik dat maar geweten En ja, je moet wat meer stofzuigen.
Rookmelders moet je ook afdekken. Drie weken stof is wel lang hoor. Bij mij was het ergste stof die paar dagen dat er gefreesd moest worden in de betonnen muur.

Petje

Petje

27-03-2016 om 12:53

3 weken

Ze hebben als maximale termijn 3 weken aangegeven.
De hele oude badkamer moet er uit, incl. de tegels. Mogelijk wordt daarbij de onderliggende wand beschadigd (als er gedeelten op gipsplaat zitten) en die moeten dan vervangen worden. De indeling wordt anders, waardoor er inderdaad behoorlijk gefreesd moet worden. En daar 'Frees' ik het meest voor .

Maar de aanwezigheid van de mannen en of onze aanwezigheid daarbij gewenst is (of juist niet ivm de herrie) dus goed afstemmen.
Eindresultaat, eindresultaat, eindresultaat...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-03-2016 om 13:05

Heel normaal hoor

Als je je badkamer laat doen duurt dat minstens drie weken, en vaak nog wel wat langer. En het levert ongelooflijk veel rotzooi op, dus ik hoop dat ze een beetje net werken. Ik zou wel regelmatig even gaan kijken, want ik heb al vaak gezien en zelf meegemaakt dat wat jij logisch vindt dat voor die mannen niet is. Zoals bad verkeerd om geplaatst, tegels horizontaal ipv diagonaal, wastafel op kinhoogte, etc.

MK

MK

27-03-2016 om 13:23

onze ervaring

Wij hebben ooit de badkamer laten doen en die zat er in een week in. Wij hebben wel zelf de oude tegels etc verwijderd, maar dat was in 2 dagen gebeurd. Wij gaven de sleutel en gingen aan het werk. Wel zorgden we voor koffie, koekjes en wat fris. Je krijgt vooral veel stof van het slopen, daarna valt het wel mee.

Als alles goed ingetekend staat, moet het gewoon goed gaan hoor. Wij kregen allemaal 3d tekeningen vanuit diverse aanzichten waardoor er veel duidelijkheid is. Wel is het belangrijk dat je goede afspraken maakt over hoe te tegelen (in welk verband) anders kan het er toch anders uit komen te zien als je in gedachten had..

Christel

Christel

27-03-2016 om 13:37

Mobiele douchecabine

Wij hebben vorig jaar de derde verbouwing van de badkamer in een jaar gehad (vraag maar niet waarom). Van de verzekering kregen we toen een mobiele douchecabine vergoed. Wat een uitkomst was dat. Ik zag later dat die dingen qua prijs erg meevallen. Mocht het ooit nog eens nodig zijn, ik hoop het niet natuurlijk, dan komt er zeker weer eentje.

geen ervaring, maar ...

Geen ervaring, maar als het inderdaad een hoop stof en gruis geeft (en daar ziet het wel naar uit) dan is het misschien geen gek idee om stucloper in de gang(en) te leggen, zodat de werklui niet met hun maat 46 allemaal gruis in je vloer trappen.

Heb je de buren al op de hoogte gesteld van het feit dat er gefreesd gaat worden en van de planning? Zo niet, dan zou ik dat even doen (zeg ik als gebruiker van een kantoorpand met een buurpand waarin al wekenlang af en aan wordt gefreesd)

Groeten,

Temet

Astrid

Astrid

27-03-2016 om 15:15

een beetje aannemer

legt zelf over de trap en overloop wel een loper en plastic. Hier duurde het ook 3 weken met uitbreken en opnieuw opbouwen.
Tegen het stof kun je in elke aangrenzende deuropening natte lakens hangen, dat houdt een hoop stof tegen.

Astrid

Astrid

27-03-2016 om 15:18

Ik zette wel koffie, ze hadden de sleutel, ik was deels gewoon thuis (ivm loslopende honden) en zorgde bv op de vrijdagmiddag voor wat uit de frituur wat wel gewaardeerd werd.

Brigit

Brigit

28-03-2016 om 10:46

Bouwstofzuiger

Leen, koop of huur een bouwstofzuiger. Je eigen stofzuiger gaat er aan van al dat fijne stofgruis. En die stofzooi duurt geen 3 weken hoor, dat is vooral in de eerste fase bij het slopen en frasen. Als ze weer gaan bouwen is dat een stuk minder.

Angela67

Angela67

28-03-2016 om 10:59

droogtijd

Bij ons ging het qua tijd mis omdat het drogen langer duurde dan aannemer had bedacht. Je kunt e.e.a. wel bespoedigen met bouw-droger, dus informeer vast bij Gamma of Boels oid in de buurt.
Al met al : verdiep je er veel meer in dan je van plan was zodat je ook echt 'acceptant' bent van wat zij doen. Jij bent de opdrachtgever!
Dus controleer of je krijgt wat je wilt en of het werkt. Ook het lichtknopje, of de knop van de verwarming. Of er lekkage is , hoe klein dan ook, of een tegeltje wat net niet lekker zit.
Toon belangstelling en laat je zaken uitleggen waar je je vraagtekens bij hebt.

Die stucloper was heel handig (boven/trap/beneden), ook hebben we bouwplastic aan de onderkant van de open trap (in de woonkamer) gehangen. Verder hebben de heren heel netjes gewerkt, deuren dichtgedaan bij stoffige activiteiten, zakken met puin netjes dichtgemaakt voordat ze ze naar beneden droegen etc.

Het was najaar bij ons en best lekker weer, dus ze lunchten /rookten/kletsen buiten met de bergingdeur open op klapstoeltjes. Voordeel was dat rook dus niet in huis kwam (dat had ik echt erg vervelend gevonden, maar dit was dus een prima oplossing).

WAt die 'halve dagen' betreft, ze proberen alle gaten in de planning met andere gaten te dichten. Ik dacht dus dat ik vreselijk flexibel moest zijn maar op een gegeven moment heb ik gewoon: nee kan niet gezegd en toen opeens kon het ook anders. Dus ja, flexibel zijn helpt maar don't overdo is. Wij hebben geen sleutel gegeven overigens.

gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-03-2016 om 12:21

"Je kunt e.e.a. wel bespoedigen met bouw-droger, dus informeer vast bij Gamma of Boels oid in de buurt."

Maar waarom zou jij als klant dit gaan regelen? Dat hoef jij helemaal niet te doen, dat is nou echt het werk van de aannemer.

Angela67

Angela67

28-03-2016 om 13:39

ijsvogeltje

ik had geen vertrouwen in de aannemer. . . (nadat het al eerder mis was gegaan). Daarbij: we hadden twee aannemers, 1 die de betonvloer ging storten en een andere leverancier die de vloer erop ging leggen. Dat ging helaas niet anders maar daardoor waren wij zelf dus de 'tussen-acceptant'.
gr Angela

Goudvis

Goudvis

28-03-2016 om 14:55

tegels snijden en slijpen

Dat gaf hier het meeste stof. We hadden dus afgesproken dat die werkzaamheden op de oprit zouden gebeuren. Helaas deden ze het zodra wij ons omdraaiden op zolder. Want het regende een beetje. Nog een jaar lang plezier gehad van dat stof op de zolder.

Petje

Petje

29-03-2016 om 22:36

Dank voor alle tips en ervaringen

Daar heb ik zeker wat aan.
Een mobiele douchecabine, daar moet je weer ruimte voor hebben, waar ook afvoer van water mogelijk is. Maar het gaat vast lukken bij anderen en sportverenigingen te douchen.

Drie verbouwingen Christel...! Ik benijd je niet.

Het staat en valt bij ons met name of er bij het verwijderen van de tegels veel beschadigd raakt, hoe lang het gaat duren, denk ik.

Dank!

Ook net de badkamer verbouwd

Een paar tips:
* span vochtige hoeslakens over je deuren heen, het vocht trekt het stof aan en de kieren worden door de hoeslakens gedicht, heb je nog kieren onder de deur stop deze dicht met een vochtige handdoek.
*laat tegels slijpen buiten gebeuren, ik moest dat echt zeggen want de meeste bouwvakkers lopen liefst zo min mogelijk,trappen
* houd contact met de bouwvakkers en houd ze aan hun planning, 3 weken is echt lang, wij hebben onze complete badkamer laten verbouwen in twee weken en daar moest alles wat jij beschrijft gebeuren, wel heb ik,er erg bovenop gezeten en was veel thuis! Vooraf met de " opzichter" een planning gemaakt, wie komt wanneer( tegelzetter/loodgieter etc)
*begin pas als al het materiaal binnen is, sanitair/kasten/ tegels etc. Zo voorkom je wachttijd en verrassingen.
En bedenk, je hebt 2 a 3 weken zooi en daarna kun je heerlijk vertoeven in je nieuwe badkamer!!
Succes ermee...

Lusithania

Lusithania

07-04-2016 om 16:24

Net als Petje

Vier dagen aan badkamerverbouwing zit er op. Vandaag zijn alle gaten weer dichtgemaakt en de leidingen aangesmeerd.
Morgen komt de stucadoor met iets van sneldrogend spul, dus dat zou maandag droog moeten zijn.
Kleine tegenvaller was dat het stucwerk aan de trapkant van de badkamer loskwam. Vandaag is van dat muurtje al het stucwerk verwijderd.
De slopers hebben heel netjes gewerkt (twee dagen) met een grote ventilator in het raamkozijn en het was heel netjes aangeveegd.
Er is ook in de muur gefreesd om een aantal wapeningsstaven te plaatsen omdat er scheuren zijn. Ik was blij dat ik toen er niet was.

Mijn man maakt elke dag een nieuwe 360 graden foto van de vorderingen.

Wij hebben tijdens de verbouwing een Douchebox gehuurd. Was heel hygiënisch en snel geleverd. Echt een uitkomst!

@BasGeerdink - fijn om te weten, dat is handig voor de volgende verbouwing van hun badkamer, deze is tenslotte al weer 5,5 jaar in gebruik...

na aankoop van ons nieuwe huis hebben wij ook de badkamer verandert.
Het slopen hebben we zelf gedaan en de rest hebben we uit handen gegeven. Vooral het slopen leverde heeeel veel stof en rotzooi op. Een grote container is daarbij wel handig om voor de deur te hebben staan. De opbouw van de badkamer levert wat dat betreft niet veel troep op. 

Bij ons duurde het ook ongeveer 3 weken: dag 1 alles uitbreken (kasten, sanitair, douchecabine, muurtje, tegels, vloer, radiator ->helemaal gestript), dag 2 nieuwe elektriciteit en loodgieterij, dag 3 cementeren en bepleisteren. Enkele dagen drogen (bouwdroger had aannemer zelf bij). Week erna nieuw laagje chape op de vloer (1 dag), dan tegelwerken: vloer, deel muren, douchegedeelte. En de week daarna konden de douche, toilet en meubels geplaatst worden. Meubels (hout) werd pas na 4 weken geplaatst bij ons, omdat de muren droog genoeg moesten zijn voor er houten meubels tegen gezet worden.
Qua stof geen problemen: de werkmannen (voor elke taak een andere onderaannemer) werkten zeer proper, legden overal plastic, hadden zelf een stevige stofzuiger bij, mixten buiten hun gips en slepen tegels buiten, ik moest 's avonds zelf niks meer opkuisen.
Nadeel vond ik, buiten het elders op afspraak te moeten gaan douchen, dat ik vroeg moest opstaan (de meeste begonnen al om 7 uur). Ik liet hen gewoon werken, bleef daar niet voor thuis, en de sleutel in brievenbus gooien als ze klaar waren. Ik bezorgde elke morgen een kopje koffie, meer niet.

Het 'leed' is snel vergeten wanneer je elke morgen in nieuwe badkamer kan staan.

VenusInFurs schreef op 11-01-2023 om 10:12:

Bij ons duurde het ook ongeveer 3 weken: dag 1 alles uitbreken (kasten, sanitair, douchecabine, muurtje, tegels, vloer, radiator ->helemaal gestript), dag 2 nieuwe elektriciteit en loodgieterij, dag 3 cementeren en bepleisteren. Enkele dagen drogen (bouwdroger had aannemer zelf bij). Week erna nieuw laagje chape op de vloer (1 dag), dan tegelwerken: vloer, deel muren, douchegedeelte. En de week daarna konden de douche, toilet en meubels geplaatst worden. Meubels (hout) werd pas na 4 weken geplaatst bij ons, omdat de muren droog genoeg moesten zijn voor er houten meubels tegen gezet worden.
Qua stof geen problemen: de werkmannen (voor elke taak een andere onderaannemer) werkten zeer proper, legden overal plastic, hadden zelf een stevige stofzuiger bij, mixten buiten hun gips en slepen tegels buiten, ik moest 's avonds zelf niks meer opkuisen.
Nadeel vond ik, buiten het elders op afspraak te moeten gaan douchen, dat ik vroeg moest opstaan (de meeste begonnen al om 7 uur). Ik liet hen gewoon werken, bleef daar niet voor thuis, en de sleutel in brievenbus gooien als ze klaar waren. Ik bezorgde elke morgen een kopje koffie, meer niet.

Het 'leed' is snel vergeten wanneer je elke morgen in nieuwe badkamer kan staan.

Badkamer is ondertussen bijna 7 jaar oud, dus het leed zal al wel vergeten zijn.

Als je je badkamer laat renoveren, kan dat zo'n drie weken of langer duren. Daar komt ook een hoop troep bij kijken die je waarschijnlijk liever kwijt bent. Om te voorkomen dat er ongewenste veranderingen worden aangebracht, is het goed om af en toe even langs te gaan. Helaas zijn er vaak situaties waarin wat voor jou logisch is, voor de mannen aan het werk helemaal niet duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerd geplaatste bad, horizontale tegels in plaats van diagonaal of een wastafel op kinhoogte.

Mandy, je reageert op allemaal oude topics. Is dat bewust? Dat voegt voor de vraagsteller nog maar weinig toe hoor. Dit draadje is gestart in 2016, die badkamer is alweer aan renovatie toe denk ik zo.

En onze badkamer was in precies 5 dagen klaar. Kwestie van goede voorbereidingen en een goede vakman. Dat kan dus ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.