Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mammie2

mammie2

16-01-2009 om 03:23

Balletschool - dure vestjes

Mijn dochters van 6 en 8 zitten met veel plezier op ballet.

Nu moesten ze vroeger al bij de juf per se de balletschoentjes kopen en mochten die bijv. niet van de H&M komen. OK, over 17,50 ga ik niet zeuren.

Halverwege het balletjaar heeft de juf echter plotseling besloten dat ook het balletpakje bij haar gekocht moet worden. Voor beide dochters heb ik een heel mooi balletpakje besteld, die 47,50 per stuk kost. Ik baalde daar een beetje van, want ze passen hun H&M pakjes gewoon nog, maar goed.

Tijdens het bestellen had de juf ook wat bijpassende vestjes laten zien. Inderdaad ook prachtig, na wat gezeur van mijn dochters heb ik die er ook maar bij besteld, de vestjes zouden 35 euro kosten. Ik had besloten die maar als sinterklaascadeau er dan bij te doen.

Er was echter een enorme vertraging in de bestelling en ik kreeg al te horen dat de vestjes in andere kleuren zouden komen.

Gisteren waren ze binnengekomen en nu vertelde de juf, dat dit andere vestjes zijn die 47 euro kosten. Ik hoef ze niet te kopen, maar ze zat wel behoorlijk druk te zetten. "De hele vrijdagklas heeft ze gekocht, de moeder van X. en Y. heeft ze ook gekocht, enz." Ik heb gezegd dat ik hier over na zou denken.

Ik baal een beetje zo langzamerhand van deze koppelverkoop. De juf is een webwinkeltje aan het beginnen met balletspullen. Prima natuurlijk, maar ik wil gewoon voor balletlessen betalen voor mijn dochters en niet voor allerlei spullen erbij. Het argument van de juf is dat als je op voetbal zit je ook allemaal dezelfde outfit aanhebt.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een normale gang van zaken bij balletscholen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

16-01-2009 om 09:16

Sja...

Het voetbal-argument slaat natuurlijk nergens op. Bij voetbal is het namelijk wel handig als je team-A en team-B uit elkaar kunt houden, bij ballet lijkt me dat niet noodzakelijk. En voor de training (wat balletles eigenlijk is!) zijn er al helemaal geen kledingvoorschriften! Voor een uitvoering kan ik me er trouwens wel iets bij voorstellen...

De schoentjes vind ik wel logisch, dat is nog wel belangrijk voor grip en je voeten, maar verder zou je ballet bij wijze van spreken in je nakie kunnen doen... Een H&M pakje voldoet dan natuurlijk prima (en dat blijkt, want het was het eerste halfjaar ook goed!)

Ik zou dus zeker niet meegaan in haar verkoopdrift van deze webwinkelier en de vestjes afbestellen. Zeker met kids die nog enorm in de groei zijn zou het een dure hobby worden met pakjes en vestjes van meer dan 30 euro per stuk!

Minnie (zonder balletschoolervaring!)

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2009 om 09:28

Ook geen

balletschoolervaring. Maar zou het ook te dol vinden. Vervelend wel als alle meisjes mee doen en jouw dochter als enige niet. Tenminste als zij het vervelend vindt. Maar het is jouw portemonnee.

maan.

maan.

16-01-2009 om 09:59

Ervaring

Hier dus wel balletschoolervaring.

De jongste zit op een 'gewone' streetdanceles en mag alles aan wat ze leuk vindt. Voor de klassieke les geldt wel dat ze specifiek klassieke schoentjes moeten hebben maar qua kleding verder geen eisen.

Oudste zit in een selectiegroep en ja daar gelden wel kledingvoorschriften. Dat houdt in o.a. dancesneakers en een zwarte broek. Welk merk je koopt en waar je het koopt dat moet je helemaal zelf weten (hoewel de juf wel korting heeft geregeld met een bepaalde winkel), de broek mag niet voorzien zijn van letters/merk.

Juf biedt trouwens wel shirtjes aan met logo van de balletschool maar dan wel voor een acceptabele prijs, koop is niet verplicht maar gezien het prijsje voor velen wel erg leuk. (of je nou een standaard shirt hebt of voor hetzelfde geld eentje van de balletschool..).

Vraagje aan mammie2: is het een goede balletjuf of een goede verkoopster? In het eerste geval accepteer haar handeltje maar doe er niet (teveel) aan mee, in het tweede geval ga eens rondkijken of er geen andere balletschool in de omgeving zit.

De hele klas...

de mededeling dat de hele klas e.e.a. al gekocht heeft doet mij een beetje denken aan een jengelend kind '" de hele klas mag wel opblijven om die film te zien"
- dat blijkt in de praktijk vaak anders te liggen, en misschien is dat hier ook wel zo.

Mij lijkt het kul, en als ik de voorgaande postings lees is dat ook zo. Wat iemand al schreef: als ze beter verkoopt dan ze lesgeeft wordt het misschien eens tijd om om je heen te gaan kijken.

Wat dat voetbalverhaal betreft - nog los van wat de anderen al opmerkten, maar volgens mij vloeide de inkomsten van die tenues niet rechtstreeks in de zak van de trainer. Mijn broer (ok, lang geleden) kocht destijds zijn tenue bij de plaatselijke sportzaak.

Afbestellen, die vestjes

Sterkte met de juf

Temet

Wel erg duur, welk merk?

Ha,

Onze beide dochters zitten ook op ballet, zwarte pakjes en roze vestje en maillot verplicht, maar wel gewoon te koop bij de sportzaak. Merk is Pappillon, en dat wordt veel gedragen. Pakje kost 18,50 en een vestje ook ronde de 20 euro. Schoenen zijn 16,95 en een maillot 7,95.
Van welk merk zijn de artikelen van je dochters, dan kun je eens op internet surfen of haar marge niet erg hoog is. En is de balletles via een muziekschool of iets dergelijks? Dan kun je het daar eens aankaarten.
Maar het blijft lastig om die groepsdruk te weerstaan, dat herken ik hoor!

Groetjes,
Anne

Maylise

Maylise

16-01-2009 om 12:20

Zou het niet doen

Mijn ervaring met kind wat op ballet zat. Tijdens de lessen mocht je aan wat je wilt en werd er alleen aan de schoentjes eisen gesteld. Voor de voorstellingen gold wel een kledingvoorschrift en moest persé een bepaald balletpakje aan.
Ik zou persoonlijk zeker geen vestje gaan kopen voor 47 euro want die vestjes doen ze toch niet tijdens de les zelf aan maar alleen misschien daarna even of voor de les. Daarvoor voldoet elk vestje lijkt me.

Maylise

Wars van

ik vind het zo belachelijk dit soort praktijken. Hier op dochter's balletschool (heeft een jaar op kleuterballet gezeten) vond ik het al kul dat die kinderen een bepaalde kleur aan moesten. Maar dit gaat nog veel verder.

Wij kunnen dat betalen, naast de al hoge leskosten en de benzinekosten en tijd die je er als ouder aan kwijt bent. Maar er zijn ook mensen die dat geld helemaal niet hebben en die worden op die manier in verlegenheid gebracht.

Verder vind ik het met kinderen (ok die van mij was toen 4 jaar) zo overdreven om te eisen dat ze een heel tenue aan hebben. En waarom moet alles nieuw, waarom kan die balletschool niet 2e hands pakjes aanbieden zoals dat vroeger bij ons op paardrijles ging, dan kon je in het winkeltje een 2e hands cap kopen voor een paar gulden, dan was het nog te doen.

Nee het heeft iets elitairs en ik vind het overdreven.

mammie2

mammie2

16-01-2009 om 14:02

Bedankt voor jullie reacties

Mijn dochters vinden de lessen erg leuk. De juf is ook erg goed, er zijn al een paar leerlingen doorgestroomd naar de koninklijke balletacademie. Ze is vrij fanatiek, een vrouw die helemaal leeft voor de ballet.

Dit jaar komt er geen balletvoorstelling, dus die argument gaat niet op. Ik heb ook geen moeite met het aanschaffen van schoentjes via haar. Dat het balletpakje via haar moet, vind ik al minder, want die is 47,50. Dat vestje ga ik echter vertikken te kopen. Als er moeilijk over wordt gedaan, dan zoek ik inderdaad wel een andere school. Ik wil toch niet dat mijn dochters professionele ballerina's worden.

Papillon is ook een prima merk, als die ook vestjes van 20 euro aanbieden ... Ik snap niet dat ze dan niet voor een wat goedkoper merk kiest.

mem

mem

16-01-2009 om 14:20

Ervaringen

van mij. School in NL: kinderen mochten vrij kiezen wat ze aan wilden tot een jaar of 12, dan was een standaardpakje/allen hetzelfde verplicht. Denk ik want voor die tijd woonden we al in Belgie. Nu is vanaf het begin er een verplichte kleur en pakje, inc verplicht elke keer een "dot"maken met vastgestelde kleur haarnetje. Alles te koop via de school, maar goed betaalbaar. Prijzen weet ik alleen niet uit mijn hoofd. Lesgeld is stukken goedkoper als in NL( 60 euro per jaar eerste kind en 40 euro tweede voor 2 uur les per week). Verplicht schoentjes, panty, pakje en haarnetje. Voor de oudste komt daar een rokje bij, die hebben inmiddels de kleur zwart ( pakje en haarnetje en dus rokje) panty en schoentjes blijven dezelfde kleur als de lagere klassen.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-01-2009 om 21:56

Gelukkig hier

niet dat soort dingen, dan was ik er snel meer klaar geweest....enige is dat ze niet in knalroze mogen, verder geen beperkingen...

len

len

18-01-2009 om 13:54

Wel verplicht

zowel schoentjes als balletpakjes en maillots, en ja, behoorlijk prijzig, maar de juf stimuleert dat te kleine kleding gewoon wordt doorverkocht. Dat scheelt. Maar toch, maillots gaan er per seizoen toch gauw 2-3 doorheen, want zo voorzichtig is m'n dochter niet. We kunnen de kleding bij haar bestellen of bij een balletwinkel. H&M of wat dan ook is NIET toegestaan. Alleen de vestjes mag je zelf weten; wel rose met een knoop voor, meer een bolero'tje-idee. het is inderdaad wel duur.

Echt absurd

een verplicht pakje voor E 47,50 en geen 2e hands aanbod.
Ga toch heen !!!

Nou lekker dan voor al die mensen die niet de centen hebben om E 47,50 voor zo'n rottig pakje neer te tellen. Alsof die kinderen er beter door gaan balletten als ze zo'n kreng van E 47,50 aan hebben.

Verhoog dan de balletlessen zelf ipv door op deze wijze de kas te spekken.

bah.

Ik geef les op een kunstacademie als vakdocent, ik heb regelmatig studenten die naast allerlei bijbaantjes en leningen toch te weinig geld hebben om bijvoorbeeld materiaal te kopen voor een eindpresentatie, dan denk ik dus met ze mee en probeer goedkopere alternatieven te vinden, ze mogen het dan bijvoorbeeld op een laptob laten zien als een print te duur is, of ik geef ze een stapel tijdschriften van mijzelf mee als ze beeldmateriaal te kort hebben etc.

Ook dochter op ballet

Hier ook een dochter op ballet. Goede schoentjes inderdaad verplicht, maar voor de kleding geldt alleen dat ie strak om het lichaam moet zitten zodat de juf de bewegingen goed kan volgen. Dochter heeft ook papillon pakjes en maillots. Dochter krijgt van de oppas, die op een dansopleiding zit, ook vaak spulletjes als haarnetjes of beenwarmers. De kostuums voor de voorstelling worden door juf geregeld, tot en met de maillots aan toe. Dit is dochters zevende jaar op ballet en als je merkt dat ze er heel serieus mee bezig is, wil je best een keer voor Sinterklaas dat felbegeerde rokje kopen. De eerste jaren was het gewoon goedkoop spul (behalve de schoentjes), ze groeien er ook snel uit. Over een jaar of twee moeten we hier aan de spitzen, geen idee wat dat allemaal gaat kosten.
Dochter doet overigens ook jazzballet, daar is de enige verplichting dat de schoenen een slappe zool hebben. Verder draagt dochter daar een jazzbroek met een gewoon glad topje/hemdje. Kan ze ook nog eens wisselen.
Wat een gedoe bij jou, wil de juf graag snel rijk worden?

Pff

Dure hobby, dat ballet!
Heb je die spitzen bij het winkeltje van de juf gekocht of bij een balletzaak? En hoe oud is jouw dochter nu?

Hier een 10 jarige

Hier een tienjarige balletdochter: 2x in de week klassiek en één keer jazz. Qua techniek is ze eraan toe, maar ook deze juf vindt het nog niet goed voor haar voeten. Dochter kan niet wachten. Ben wel benieuwd naar jouw winkel, wij hebben hier niks, moeten of naar Bunschoten, waar toevallig een balletwinkel is, of naar Amsterdam. Ik denk dat dochter later toch doorgaat in de modernere dans, maar ook dan is klassiek een goede basis. Ik zie dat zij, in vergelijking met de meiden die alleen jazzdance doen, de bewegingen net iets sierlijker maakt en ze ook helemaal afmaakt. Jazz-juf zei laatst dat dochter haar deed denken aan zichzelf op die leeftijd. Dochter glundert nu nog!
Groeien jouw dochters voeten nog hard? Mijn dochter is klein en frele, maar groeide in een jaar van schoenmaat 34 naar maat 36. Dure business met al die schoenen (gewone schoenen, ballet, jazz, gym, enz.). Alles moest vervangen!

Hier

Dochter is volop aan het ontwikkelen: borstjes, heupen, haartjes, enz. Ik hoop wel dat ze nog wat groeit, ze is pas 1.55 meter, ikzelf 1.68 en haar vader 1.72, dus echt lang zal ze niet worden. Haar voeten hebben een enorme spurt gehad en staan sindsdien gelukkig stil, want maat 36 bij dat kleine lijfje vind ik behoorlijk Sidonia-achtig. Balletjuf schat in dat ze over anderhalf jaar, als ze 12 is, wel op spitzen kan. Mijn dochter is erg sierlijk, maar haar heupen draaien niet zo ver uit dat ze echt naar een balletacademie kan. Hier zal het dus ook een hobby blijven. Dochter heeft nog wel de ambitie om in musicals te gaan dansen. Het liefst wil ze Chantal Janszen worden Jammer genoeg zingt ze als een schorre kraai, dus als ze dat echt wil moeten we er wel wat zanglessen tegenaan gooien!

Girls only mom

We nemen het draadje wel over van de arme startster!
Van mij hoeft dochter niet zo nodig, het lijkt me niet echt heel gezond om je lijf voortdurend zo te overbelasten. Ik laat het dus aan haar over. Pijn is niet echt "haar ding" (haha), ze ligt wel vaak op haar rug met haar kont en benen tegen de muur en laat dan haar benen naar beide kanten naar beneden zakken, maar veel verder gaat het niet.
Dochter is inderdaad normaal qua lengte en schoenmaat, maar ziet er, zoals jij zegt, met haar tengere lijfje toch wat hoekig uit met die voeten. Het zal allemaal wel bijtrekken.
Een vriendinnetje uit dochters balletgroepje zit nu op de balletacademie, volgens haar moeder was het echt een veekeuring, die auditie. Kind werd op de grond gelegd en in allerlei houdingen gebogen om te kijken of haar lijf geschikt was. In hoe ze danste was men nauwelijks geïnteresseerd, dat kwam daar wel goed als haar lijf het aankon. Ik snap het wel, ze kunnen niks met je als je lichaam niet meewerkt. Ze heeft het er overigens wel erg naar haar zin. Maar ik denk niet dat dochter door die keuring komt. En zolang ze er zelf niet om vraagt, ga ik er niet over beginnen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.