Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sita

sita

30-11-2008 om 20:54

Bang om in het donker te rijden....(relatie met nachtlenzen?)

Ik zie heel erg weinig als ik in het donker moet rijden. Ik kan het ook niet goed uitleggen, net alsof k geen diepte zie, geen contrast, kan niet vooruit iets zien aankomen (bv een bocht in de weg...) Volgens mijn vriend is dit bij hem en iedereen ook zo en is het een kwestie van wennen (ik heb nu pas bijna 2 jaar mijn rijbewijs..)
Nu heb ik ook nachtlenzen (contactlenzen die je alleen 's nachts draagt) en ik dacht misschien komt het daardoor. Dus ik heb al een gele bril op sterkte (helpt niks) en een gewone bril op sterkte voor in het donker, helpt ook bijna niks...
Wie heeft dit ook en vind het ook vreselijk om in het donker te rijden?
Bedankt,
Sita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

30-11-2008 om 21:55

Hoi Sita

Ik vind het echt vreselijk. Een redelijk verlichte snelweg gaat nog wel maar verder vind ik het heel naar. Ik heb wel al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs. Ik heb wel een bril die het enigzins verbeterd. Mijn bril coorigeert het feit dat mijn ogen niet optimaal samenwerken. Zie artikel http://www.ouders.nl/mgez2006-fixatiedisparatie.htm.

Miscchien herken je hier niets in maar misschien ook wel.

succes

Saar

Jesse_1

Jesse_1

30-11-2008 om 22:44

Zeker weten dat je bril/lenzen goed zijn?!

Op de terugweg van vakantie moest ik met mijn bril op auto rijden. Ik was een lens kwijt geraakt en toen het donker werd, was ik helemaal in de war. Wat een ramp zeg! Gelukkig kon ik het stuur aan mijn man overdragen.
Later bij het opmeten bij de opticien zei hij zelf al dat mijn bril niet echt een goede reservebril is, omdat die niet sterk genoeg is - en dat ik er eigenlijk niet mee moest autorijden en zéker niet in het donker!
Normaal gesproken is in het donker rijden geen enkel probleem.
Jese

Ik ook........

maar ik ben het wel 'gewend' ik voel me er dus niet extra onzeker door.heb m'n leven lang al (behoorlijk sterke) -glazen en dat 's nachts slecht zien heb ik ook al zolang ik me kan heugen. m'n lenzen en bril zijn goed. maar ik heb het met bril ook iets erger. dat heeft te maken met de lampen van tegenliggers (of lampen aan de weg) die naglinsteren in de brilleglazen. bij mij is het al eens onderzocht en het had te maken met de tijd die mijn ogen nodig hadden om zich aan licht/donker aan te passen. dit duurt 2 keer zo lang als bij een gemiddeld mens. het ergste is dan ook een stukje weg mét verlichting en erna stikkedonker of na een tegenligger heb ik ook 'moeite' met mee aanpassen. op een aardedonkere weg waar ik geen tegenliggers heb kan ik 'beter' zien dan andersom met wisselingen qua licht.
maar een redelijk stukje vooruit kan ik wel zien...genoeg voor de snelheid die mijn auto maakt (die kun je toch enigzins aanpassen?) de strepen op de weg ook. en ik probeer altijd te spieden naar de refelectors die bochten aangeven (die zie ik dus wel). ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. dat als je meer ervaring hebt in 't donker je je zekerder voelt.
maar b.v. onbekende wegen in 't donker rijden daar krijg je mij ook niet voor. hier in de omgeving wel en de autobaan ook (verlichting) of in bebouwde kom (verlichting).
en mij bril en lenzen zijn wél goed. (pas nog gescheckt, i.v.m. de belastingaftrek.)
groeten albana

Ik vind het een ramp

Ik was compleet in shock toen ik na mijn verhuizing vanuit de randstad ontdekte dat hier (klein dorpje in provincie) geen verlichting is langs de wegen! Vast heel onnozel, maar ik had me dat nooit gerealiseerd. Ik schrok me dan ook kapot toen ik de eerste keer 's avonds laat naar een ander dorp reed....de verlichting hield opeens op! Alsof ik in een diepdonkere doos rijd, ik zie werkelijk niks. Bij ieder bocht houd ik mijn adem in, ik zit echt met het zweet in mijn handen achter het stuur. Ik heb er geen oplossing voor: omdat ik het zo eng vind, doe ik het niet vaak, want dat lijkt me niet veilig. Maar omdat ik het niet vaak doe, leer ik het natuurlijk nooit. Het enige wat helpt, is het grote licht aan (alleen als er geen ander verkeer is hoor). Ik heb één slecht oog, maar volgens mij ligt het daar niet aan. Normaliter heb ik daar iig geen last van.

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 12:00

Hetzelfde

Hier ook vanuit de verlichte Randstad naar een stikdonkere omgeving 's nachts. Zelfs in de woonwijken is het vaag met maar af en toe een veel zwakkere straatlantaarn, en de belijning is hier meestal helemaal weg en anders vrijwel vervaagd. Dus idd, pikdonker. Ik vind dat ook niet zo prettig rijden, zeker als er tegenliggers komen zie je eventjes helemaal niets door het contrast donker-fel licht. Maar ik merk ook dat ik er wel aan wen. Misschien komt dat ook omdat ik inmiddels de weg wel weet. Ik heb inmiddels zachte lenzen.
Wat je schrijft over geen diepte zien herken ik weer als ik rijd met een polaroid zonnebril op en harde lenzen in. Inmiddels heb ik zachte lenzen, en is dat effect niet meer zo sterk. Ik weet niet waardoor het precies komt. Wel kan ik me nog herinneren dat ik met harde lenzen altijd een enorme stralenkrans om de lichten van de auto's zag. En als het regende met de druppels op de voorruit zag ik ook heel veel extra schittering. Nu met zachte lenzen heb ik dat niet meer.

Wat een herkenning

Hoi,
eindelijk lees ik dat ik niet de enige ben!
ik heb het al heel lang. zo'n 15 jaar geleden reed ik nog scooter naar mijn werk. over een niet verlicht pad. een aantal keer viel ik in het weiland,omdat ik de bochten niet zag.
ik heb al 17 jaar mijn rijbewijs,maar mijd echt wegen zonder licht savonds, ik raak compleet in paniek en zie echt niets meer.
zaterdag avond moest ik zoon van scouting halen. een donker terrein, ik moest door het gras naar het clubhuis samen met andere zoon van 7. ik moest hem vasthouden en hij leidde me het pad over, ik zie het pad gewoon niet.

ik heb een bril, kan daarmee prima zien en daar kan het denk ik niet aan liggen.

is het nachtblindheid? kunnen we hier iets aan doen eigenlijk?

god wat ben ik blij zeg, ik ben niet de enige(voor jullie niet leuk uiteraard)

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2008 om 13:48

Gewoon

nachtblindheid, lijkt me.
Ik heb al 30 jr mn rijbewijs en ook al 30 jr harde lenzen en ik herken níets in jullie verhalen.

Tirza

sita

sita

01-12-2008 om 14:37

Geen nachtblindheid, omdat de gele bril niets helpt...

Heb ik me laten vertellen. Maar ik weet dus ook niet goed wat het nu wel is...

Vreemd

Vreemd zeg. Ik vind het juist heerlijk rustig rijden in het donker. Vooral een donkere snelweg met alleen af en toe een paar lichten van tegenliggers of 'meerijders'. Heerlijk. Soort meditatieve toestand.
Rijden op donkere buitenwegen is iets minder relaxed maar ook niet vervelend hoor. Gewoon groot licht aan (dimmen bij tegenliggers!) en lekker toeren.
Ik weet natuurlijk niet wat jullie (niet) zien, maar ik zie goed in het donker. Ik ga ook altijd in het donker naar het toilet 's nachts. Hoewel, ik slaap altijd met de slaapkamerdeur open en een keer had mijn man de deur dichtgedaan. Knal ik met mijn slaaphoofd in het donker keihard tegen die deur aan....!

Toch anders

hoi,
triple dat is toch anders hoor, ik ga ook prima naar de wc snachts,maar dan is er nog wel wat licht denk ik,want dat gaat prima.
snelweg is ook relaxed, daar staan lantaarns.
ik zie dus echt niets in het donker, pikkedonker dan. oke, met groot licht,maar dat kan niet altijd.
als ik echt moet rijden op zo'n weg? wacht ik tot iemand komt en daar ga ik achter rijden....
erg hoor.

maar die gele bril, waar haal ik die?

sita

sita

02-12-2008 om 13:09

Gele bril,

heb ik gekocht bij hans anders, was heel goedkoop, op sterkte. Dacht zo'n 50 euro oid.
Succes!

Juist geen groot licht

ik rijd ondanks dat ik dus minder zie in het donker, wel die donkere buitenwegen. gewoonweg omdat hier weinig verlichte buitenwegen zijn....maar ik schakel juist niét over op groot licht. of ik moet vrij zeker zijn dat er voorlopig geen tegenliggers komen(b.v. als het écht midden in de nacht is, zeg 4.00 uur). dan doe ik het wel eens. maar juist dat geschakel van groot naar klein licht belemmerd mijn zicht. mijn ogen moeten 'aanpassen' en dus zie ik eventje erg 'weinig'. in ieder geval als ik met gewoon licht blijf rijden zie ik zeker tot aan het einde van mijn gewone koplampen. en dat was volgens de rijinstructeur genoeg om 'goed' te rijden. ik krijg wel eens commentaar van mede-rij-genoten, maar die wimpel ik af. ik rijd en zij niet.
als ik 's nachts naar de w.c ga doe ik ook geen licht aan in de badkamer....ik zie helemaal niks dan erna en dan val ik zo naast mijn bed i.p.v. erin. in het stikkedonker zonder dat mijn ogen zich hoeven aan te passen zie ik meer zonder licht aan en uit.
probeer dat eens uit. gewoon met 1 soort licht rijden. je normale dus.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2008 om 15:01

Die gele bril

is volgens mij een fabeltje. Hier staat uitgelegd wat nachtblindheid is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtblindheid

Tirza

ishtar

ishtar

03-12-2008 om 11:49

Sita

Ik kan me, in combinatie met nachtlenzen, eigenlijk niks voorstellen met een bril op sterkte voor in het donker. Welke sterkte dan? Als het goed is zijn je ogen 'zonder sterkte' door je nachtlenzen.
Wat wel kan (en dat heb ik ook, door nachtlenzen) is dat je een soort van 'aurazicht' hebt. De gecorrigeerde plek in je oog is dan net te klein om je hele pupil te 'omvatten'. Dan heb je dus een randje onscherp.

sita

sita

03-12-2008 om 22:36

Ishtar

Bij mij zijn mijn ogen 's avonds niet meer op sterkte, ik heb dus een bril laten aanmeten van -1, terwijl mijn normale sterkte -2,75 is.
Ik moet as vrijdag weer voor controle, heb de lenzen al jaren, dit paar nu bijna 2 jaar, dus wel langer dan geadviseerd wordt... Maar vanaf het begin is het al zo dat ze niet de hele dag goed corrigeren.
Dus ik ben benieuwd vrijdag, want verder ben ik wel heel tevreden over de nachtlenzen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.