Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

12-10-2009 om 18:33

Basis produkten om je eten lekkerder te maken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Retorische vraag

toch, Massi? Graag!

Maxime.M

Maxime.M

17-10-2009 om 16:47

Hahah tuurlijk

Jeee, dat hoef je niet te vragen hoor, natuurlijk wil ik dat receptje. Ik hou inderdaad ook van nattig eten vandaar dat ik graag sausjes maak, maar ook een eenpansgerecht of roerbak gerecht wat gewoon wat natter is (door bouillon of kookvocht) vinden wij erg lekker.

Maxime

Massi Nissa

Massi Nissa

18-10-2009 om 07:30

Recept

Maxime, ik vroeg het vooral omdat jij op zoek was naar iets met een sausje en dit recept heeft nauwelijks nattigheid. Die kun je er natuurlijk wel zelf bijverzinnen . Komt-ie:
Ingredienten: iets meer dan een pond lams/rundergehakt (wat je zelf lekker vindt) - zo'n standaard zakje gehaktkruiden van Silvo of Verstegen (het enige zakje in dit recept, haha) - paneermeel - verse koriander (mag ook peterselie zijn) - 1 ei - loempiasaus - kerrie (of Marokkaanse kruidenmix met kurkuma) - knoflook - uien - 1 rode paprika - 1 prei - 1 bakje kastanjechampignons - (Turkse) courgette - wat je eigenlijk maar lekker vindt aan groente. Ik neem zelf vaak een rode paprika en een zak paddenstoelenmix als ik haast heb, daar zit bijna alles in.
Ik heb het gerecht iets aangepast voor wie niet in bezit is van mijn schoonmoeders kruidenmix. Zo'n mix maakt je eten een beetje gelig door de kurkuma en geeft een milde Marokkaanse smaak aan je gerecht (eventueel pittig te maken met wat harissa). Te koop bij veel Turkse en Marokkaanse supermarkten/groentemannen etc. Maar met kerrie lukt het ook, hoor.
Okee, wat doe je?
1. Oven voorverwarmen op 190 graden en 50 minuten.
2. Snipper de koriander/peterselie in een vijzel (of met een schaar). Pers zeker zes knoflookteentjes.
3. Doe het gehakt in een kom met 1 ei, het zakje standaardgehaktkruiden, wat paneermeel (niet teveel), de koriander, de knoflook. Maak kleine balletjes, zeker niet groter dan een golfbal. Je krijgt er tussen de 30 en 40.
4. Braad de balletjes zachtjes aan in een beetje olijfolie. Snijd intussen de groenten in grote, grove stukken (of snijd de paprika en de uien als je verder een zak paddenstoelenmix hebt, haha).
5. Als de balletjes niet meer roze zijn, voeg je de groente bij en roerbak je die even mee. Royaal bestrooien met goede (milde) kerrie, flinke scheut loempiasaus erdoorheen.
6. Vet de ovenschaal in met olijfolie en kieper ballen plus groente erin.
7. 50 tot 60 minuten laten bakken zonder alufolie of wat dan ook erbovenop. Wel elke twintig minuten ofzo even schudden/roeren.
Eet dit met rijst, warm Turks brood of couscous. Zelf eten we het altijd met knapperig brood. Als je het wat natter wilt, kan er een blik tomatenblokjes door denk ik.
Veel succes
Massi

Massi

Hé, dat ga ik maken, klinkt goed. Nog een vraag: wat is loempiasaus? Is dat hetzelfde als chilisaus?
Ik denk dat ik het tóch heel eigenwijs es probeer zonder Silvo. Zelf wat zout en peper erbij mik, en verder zitten er toch voldoende smaakmakende kruiden misschien?

Massi Nissa

Massi Nissa

18-10-2009 om 10:12

Anneque

Ja, het kan ook makkelijk zonder gehaktmix hoor, maar ik ben in bepaalde dingen wat lui. Met gehaktmix wordt het altijd precies goed, dan ga ik niet zelf moeilijk staan doen.
Loempiasaus is geen chilisaus, het is iets zoeter en minder heet. Ik haal het bij de toko. Marokkaans eten is eerder zoet en gekruid dan pittig.
Groetjes
Massi

1 bouillonblokje is dus 1 afgestreken theel. zout

Massi, ik heb je recept ook gekopieerd, klinkt lekker! Nog even over zout, als ik Mam van twee goed begrijp zit er in 1 bouillonblokje dus 3,3 gram zout. Dat is vrijwel gelijk aan 1 afgestrepen theelepel.

Ik ga eens kijken hoeveel zout ik nou met de hand over aardappelen, vlees groente strooi, dan kan ik eens vergelijken of ik meer of minder gebruik dan met een bouillonblokje. Ik weet dat we met z'n allen teveel zout gebruiken, gemiddeld geloof ik 9 gram per dag terwijl 1 gram al meer dan voldoende is. Ik wil er toch eens wat meer op letten.

Chris

Jippie

Jippie

18-10-2009 om 10:29

Herbamare

"ik gebruik ook regelmatig Herbamare als vervanger"

Mooie naam natuurlijk,maar Herbamare bestaat ook voor 92-95% uit zout...

Massi Nissa

Massi Nissa

18-10-2009 om 12:16

Word to the wise (oventemperatuur)

Jippie, klopt hoor, Herbamare is ook ontzettend zout. Het geeft ook een heel bepaalde smaak aan je eten, ik gebruik het steeds minder vaak.
Nog even over dat recept, mijn oven is nogal oud en rommelig. Ik denk dat een superturbo-hetelucht-oven wat minder heet kan, bijvoorbeeld 160 graden.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.