Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamba

Mamba

20-12-2008 om 18:33

Bbm

Ik heb wat vragen over zelf brood bakken, probeer nl op alle kanten op kosten te besparen. We kopen nu brood bij de bakker (1,60 euro voor een volkoren). Dit brood is erg lekker maar ook best duur. Is het zelf brood bakken met een BBM voordeliger en lukt het om voor een heel gezin te bakken? Bij ons wordt ongeveer 3/4 brood per dag gegeten, soms wat meer. Ik heb een molen om de hoek.
Alle tips zijn welkom! Mamba

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-12-2008 om 18:51

Nou

Of het goedkoper is weet ik niet. Wij bakken altijd zelf brood, maar wel met de kant en klare broodmixen uit de super. Ik geloof dat dat in kosten niet zoveel uitmaakt (de broodbakmachine staat natuurlijk 's nachts ook electriciteit te verbruiken).

Overigens is het brood uit de machine minder compact dan in de winkel, en de boterhammen vallen bij ons veel groter (hoger) uit. Met een gezin van 4 gaat er bijna een brood per dag doorheen. Plus: een brood uit de machine kunnen we niet langer dan 1 dag bewaren, dus het moet binnen anderhalve, twee dagen wel op zijn.

Wel is het leuk om te experimenteren: alleen deeg maken en dan zelf in broodjes in de over afbakken. Of gedroogd vruchten erdoor, noten en zaden, heerlijk.

Hangt er vanaf

Ik vind waldkornbrood van de plaatselijke bakker erg lekker. 1,89 per brood. Bij de molen hier in de buurt verkopen ze dat waldkornmeel. Als ik ga rekenen ben ik net zo duur met thuisbakken uit als dat ik dat brood koop.

Als je een simpel brood met tarwebloem bakt, dan ben je stukken goedkoper uit, dan haal ik denk ik niet eens 0,60 per brood.

Xyda

Duurder

brood bakken is duurder dan brood kopen.
je moet namelijk niet alleen de ingredienten tellen maar ook het stroomverbruik.
ik koop elke week 6 volkoren broden bij AH ,op ma/di/wo betaal je voor drie broden 2 euro.
wij vinden het heerlijk brood.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 20:44

Bakkersbrood

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vind zelf brood van de bakker lekker en AH/Jumbo (sorry dames) echt een heel stuk minder. Het gaat dus om het prijsvergelijk van bakker versus thuisbakken. Ik kwam bij het surfen op 25 eurocent stroomverbruik bij zelf maken, maar heb geen idee wat meel kost. Dat k&k mixen duur zijn begrijp ik, maar ik heb hier vlakbij een malende molen. De bbm die als best uit de test kwam kost zo'n 35 euro. Verder vraag ik me af of het tijdtechnisch gezien haalbaar is om voor een gezin te bakken.
Meer tips zijn welkom! Mamba

Mamvantwee

Mamvantwee

23-12-2008 om 09:36

Nou eens kijken...

Een groot pak broodmix van appie kost 9,77 (heb ik gegoogeld, weet niet precies de prijs), daar zit ruim 3 kilo mix in. Er hoeft verder alleen water bij, al doen wij er meestal een lepel tafelhalvarine bovenop, maar dat zijn nou niet de kosten. We kunnen er zo'n 6 broden mee bakken. Met jouw 25 cent stroomverbruik komt dat dus op zo'n 1,87 euro.

Wij hebben ook meel van de molen, maar daar moet dan nog gist bij. Ik herinner me dat ik 2 kilo bloem bij de molen kocht voor 5 euro ofzo? Dat valt wel wat goedkoper uit.

Ik vergelijk het ook met brood van de bakker hoor. Want supermarktbrood vind ik ook minder lekker.

Je kunt best voor het hele gezin bakken. Wij bakken wel zowat elke nacht een nieuw brood. En soms in het weekend maak ik alleen deeg, dat staat dan klaar als ik wakker word, en dan maak ik daar broodjes van. Of een vlechtbrood. Of we gooien er gedroogde vruchten of noten door (kan ook allemaal met de machine). Ik vind het een hele hulp in huis, het scheelt veel tijd met zelf bakken: je hoeft er nl niet bij te blijven.

groeten, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.