Huis, Tuin en Keuken

Sil
10-12-2008 om 22:04
Beleggingshypotheek oversluiten
Wij hebben een (deel) beleggingshypotheek. Gezien de huidige situatie zal dit er niet zo positief uitzien, maar ik weet het niet.
Wat gebeurt er als je de hypotheek oversluit en op 1 naam laat zetten (ivm scheiden)? Wat gebeurt er dan met de overwaarde? Als er schuld is in de hypotheek door de beleggingen, gaat die overwaarde dan daaraan op?

amk
10-12-2008 om 22:47
Niet zo simpel
als je gaat scheiden wordt de hypotheek meestal niet zo maar op 1 naam gezet, maar moet er een volledig nieuwe hypotheek worden afgesloten ivm met uitkopen van de vertrekkende partner. Bv het depot van het spaardeel en de helft van de overwaarde moet afgekocht worden van de vertrekkende partner, dit komt bovenop het hypotheek bedrag dat er al staat.
Zolang de oude hypotheek blijft doorlopen heb je geen last van het dalende aandelen pakket. Er kunnen nu ook met je maandelijkse inleg meer aandelen gekocht worden.
Als je nog een lange looptijd hebt is er waarschijnlijk helemaal niets aan de hand. Ik verwacht dat over 15 jaar de beurzen echt wel weer bijgetrokken zijn, dan wel dat we nog wel een crisis hebben gehad.
De overwaarde zal dan bij de verkoop van het huis wel gebruikt moeten worden bij de aflossing van de oude hypotheek. Tenzij je met een ingewikkelde constructie, die lening die het dan wordt, kunt onderbrengen in je nieuwe hypotheek, maar dan weer over dat deel geen rente aftrek hebt.
Maar even simpel op 1 naam zetten zal er niet bij zijn.
groet,
Angela

Sil
11-12-2008 om 00:05
Angela
Even wat vragen over je berichtje.
Je schrijft dat zolang de oude hypotheek nog doorloopt je geen last hebt van het dalende aandelenpakket. Maar als de hypotheek overgesloten wordt op naam van mijn (ex)man, is het dan niet een heel nieuwe hypotheek? Kan hij deze hypotheek dan houden? We hebben deze hypotheek nu 8 jaar.
"De overwaarde zal dan bij de verkoop van het huis wel gebruikt moeten worden bij de aflossing van de oude hypotheek"
Deze zin snap ik niet helemaal, bedoel je de verkoop van het huis aan man als het ware, of als we het huis echt helemaal zouden verkopen? Hij kan toch niet de overwaarde in de nieuwe hypotheek stoppen? Hij krijgt straks toch een hogere hypotheek zodat hij mij kan uitkopen? Maar zijn deel overwaarde heeft er toch niets mee te maken of wel?
Alvast bedankt!

amk
11-12-2008 om 09:58
Antwoorden
Je schrijft dat zolang de oude hypotheek nog doorloopt je geen last hebt van het dalende aandelenpakket. Maar als de hypotheek overgesloten wordt op naam van mijn (ex)man, is het dan niet een heel nieuwe hypotheek? Kan hij deze hypotheek dan houden? We hebben deze hypotheek nu 8 jaar.
Antwoord: Als de hypotheek overgesloten wordt ontstaat in dit geval een heel nieuwe hypotheek omdat het bedrag omhoog moet. Als het ware koopt je ex man het huis opnieuw aan. Hij moet jou de helft van de overwaarde en de helft van het spaardepot uitbetalen. Met dat bedrag moet de hypotheek omhoog, tenzij jullie voldoende spaargeld hebben om jou dat bedrag zo uit te betalen. Nadeel voor hem: misschien is er dan te weinig vrij vermogen om zijn helft van de inboedel aan te vullen met noodzakelijke dingen.
"De overwaarde zal dan bij de verkoop van het huis wel gebruikt moeten worden bij de aflossing van de oude hypotheek"
Deze zin snap ik niet helemaal, bedoel je de verkoop van het huis aan man als het ware, of als we het huis echt helemaal zouden verkopen? Bij echte verkoop van het huis. Het huis is nu van de bank en die heeft het eerste recht om de opbrengst te gebruiken. Dus dan is het dalende aandelenpakket ook niet zo erg, je hebt alleen minder vrije overwaarde, maar geen rest schuld.
Hij kan toch niet de overwaarde in de nieuwe hypotheek stoppen? Hij krijgt straks toch een hogere hypotheek zodat hij mij kan uitkopen? Ja, maar zie ook hierboven over de rest van jullie vermogen.
"Maar zijn deel overwaarde heeft er toch niets mee te maken of wel?" klopt, mits hij in het huis blijftwonen.
Hopelijk is het nu wat duidelijker, anders gewoon blijven vragen hoor.

Sil
11-12-2008 om 12:31
Oke
Dank je wel Angela, het is me wat duidelijk nu, fijn.
Ik ga maar eens bellen met de hypotheek verstrekker. Ik neem aan dat hun kunnen zien hoe onze hypotheek ervoor staat, het belegginsdeel. Of we daar veel verlies op hebben geleden. Ben erg benieuwd.

amk
11-12-2008 om 12:36
Ook vragen
wat er in je spaardepot zit. Even aannemende dat dat er is. Want dan weet je waar je ongeveer op kunt rekenen. Ik heb dat destijds niet gedaan en weet nu dus nog steeds niet of mijn ex mij voldoende heeft betaald. Dat wil de bank mij namelijk niet vertellen. Hypotheek stond wel op 2 namen. Ik weet dat hij daarin eerlijk is geweest, maar bewijzen heb ik niet.
groet,
Angela

Tinus_p
11-12-2008 om 20:25
Nul
Sil:
"Als er schuld is in de hypotheek door de beleggingen, gaat die overwaarde dan daaraan op?"
Waarom zou er schuld zijn? Dat kan alleen met geleende aandelen. Anders kun je hoogstens hebben dat de waarde van je aandelen 0 is (maw dat je elke maand hebt betaald en dat dat geld weg is).
Verder hangt dit erg af van wat je hypotheekboer wil en aan eisen stelt.

Sil
13-12-2008 om 01:01
Snap het niet
Ik snap het niet zo Tinus, maar ik heb de hypotheekverstrekken gebeld en het saldo is inderdaad niet negaatief. Hij mocht telefonisch niet zeggen hoeveel het was. Hij was volgens mij ook een beetje verbaasd door mijn vraag .

amk
13-12-2008 om 09:48
Sil
je hebt voor een bepaalde waarde aandelen gekocht. Die zijn nu weinig maar niet minder als 0 waard. Je hebt wel een lagere opbrengst als verwacht. Als het huis verkocht wordt moet het verschil in waarde gecompenseerd worden.
Hetzelfde overigens met een spaarhypotheek. Want pas aan het eind van de looptijd zou het de waarde van het huis dekken. Niet halverwege al.
Alleen bij een spaarhypotheek is het eindbedrag gegarandeerd, niet meer, maar ook niet minder als het geleende hypotheek bedrag. Bij een beleggingshypotheek kan het minder, maar ook meer zijn als het geleende bedrag.
Angela