Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

06-10-2009 om 08:16

Beleggingsverz. vs garantieverzekering

Iemand gisteravond Radar gezien?

Nu heb ik een beleggingsverzekering (woekerpolis) die mijn hypotheek moet gaan aflossen. Helaas gaat dat niet gebeuren en blijf ik met een flink gat zitten op mijn 65e.

Nu wordt ik geadviseerd om hem om te zetten in een garantieverzekering met een vast eindkapitaal, daar moet ik natuurlijk wel extra voor gaan betalen elke maand. Toevallig kwam dit dus gisteravond ook in Radar ter sprake.

Mijn verzekeringsadviseur vindt dit uiteraard een fantastisch idee, maar ik vertrouw niemand meer.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die tips kunnen geven? Ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Kan ik niet beter zelf gaan sparen en een extra potje opbouwen ipv alles in een verzekering stoppen? Of is dat niet gunstig?

Alvast bedankt,

Tessa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-10-2009 om 09:18

Heel gek idee

Annuitair aflossen. Vroeger (tot pakweg 15-20 jaar geleden) deed iedereen dat, omdat dat de meest robuuste manier is. Maar ja, banken verdienen er minder aan......

Dees 68

Dees 68

06-10-2009 om 13:33

Ik zou...

lekker zelf gaan sparen. Ik heb begrepen dat banksparen op zich wel interessant is als je geld voor langere tijd wilt weg zetten, dus daar zou ik me in gaan verdiepen.

En bovendien zou ik echt niet meer afgaan op het advies van een adviseur. Ik zou minimaal met meerdere om tafel gaan zitten en liever nog zelf wat rondbellen naar banken. Want ik vertrouw dus ook echt niemand meer....

Gat?

Ik kan me voorstellen dat het rendement van de belegging te laag is om straks (na 30 hypotheek?) het gehele bedrag af te lossen. Dat is waarschijnlijk het "gat" dat jij bedoelt. Maar hoe erg is dat nou? Je kunt toch een nieuwe hypotheek nemen ter grootte van het gat en daar dan bijvoorbeeld alleen rente over betalen (na 30 jaar is die niet meer aftrekbaar van de belasting!). Tegen de tijd dat je je huis wilt verkopen levert dat ongetwijfeld voldoende geld op om die nieuwe hyptoheek af te lossen en wie weet hou je er nog wat extra geld aan over.
Ik zie het probleem dus niet zo! En die tip om naast je hypotheek een eigen spaarpot op te bouwen lijkt me helemaal ok.

Rosy

Rosy

07-10-2009 om 11:13

Gat

Ook ik heb aan het einde een "gat". Ik mag 20% boetevrij aflossen per jaar. Net voor het einde van het jaar bekijk ik hoeveel ik af kan lossen en zo verklein ik het "gat", zonder dat mijn geld in een nieuw "gat" verdwijnt.
Uiteraard was dit tegen het advies in van de hypotheekadviseur .

Je moet je afvragen ...

Je moet je ook afvragen wat het 'gat' over 30 jaar nog waard is. Nu is 50.000 euro veel geld, maar over 30 jaar stelt het misschien niets meer voor. Bovendien is je huis dan veel meer waard.
Ik maak me nu niet zo druk over mijn beleggingshypotheek, ik zie t.z.t. wel wat ik moet bijleggen.
Sparen probeer ik wel te doen, dat kan nooit kwaad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.