Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pristel

pristel

12-10-2008 om 16:51

Beleggingsverzekeringen: lees en huiver

Op de site van de AFM staat een overzicht van een aantal veelverkochte kapitaalverzekringen (beleggingen etc). Lees en huiver!

http://www.autoriteitfinancielemarkten.com/NEWSLETTER_SEND/default.ashx?DocumentId=11527

Pris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

12-10-2008 om 17:55

Gelezen

Wat een berg, zeg. Verzekeringsmaatschappijen rekenen hoge kosten (niet nieuw). Je zou met sparen + een overlijdensrisicodekking ongeveer hetzelfde resultaat behaald hebben en dan zonder beursrisico. Beleggen is gokken. Dat was 50 jaar geleden zo en dat is het nu nog. Misschien de laatste weken zelfs nog wel meer

Ik huiver niet, maar misschien heb ik iets gemist?

Tihama

Ik zal ook wel blond zijn

Maar waarom moet hier gehuiverd worden? Misschien kun je iets preciezer aangeven wat je aanspreekt in dit stuk...

*Sophie*

*Sophie*

12-10-2008 om 23:01

He, gotsie

ik kan die lijst niet vinden waar ze het op Teletekst over hadden. Alle zovelenvijftig op een rijtje...waar staat 'ie nou?
Wij hebben FlexibelPensioenPlan van ABN-AMRO en daar is ook van alles mee mis...
Zou ook op deze site moeten staan.
Ik heb bruin haar, maar nu weet ik dat het in mijn hoofd wel blond moet zijn... :- (

help?

Tihama

Tihama

13-10-2008 om 09:45

Hier

Op deze pagina staan alle producten doorgerekend:
http://www.autoriteitfinancielemarkten.com/NEWSLETTER_SEND/upl_documents/Feitenonderzoek_Beleggingsverzekeringen_Deel2.pdf

Ik heb voor je gekeken, Sophie, maar ik zie jullie product er niet tussen staan.

Wat mij opviel was dat de meeste rendementen een stuk hoger waren, dan ik in eerste instantie op TV gehoord heb. Ik krijg de indruk dat de gegevens die bij Radar genoemd werden toch wel ingingen op de meest dramatische voorbeelden, terwijl er (zover ik nu kan zien) toch wel erg veel producten zijn die best redelijk scoren. Ik zie ook de nodige nettorendementen van 4-5%, zelfs meer dan 6%.

Ik heb n.a.v. al die verhalen op Radar onze polissen (we hebben er meerdere verschillende) helemaal doorgerekend. Doorlopende kosten etc. Ik heb toen ook een Excel- lijstje ernaast gelegd van wat een soortgelijke inleg aan spaargeld opgeleverd zou hebben. Ik zag toen dat het elkaar niet zoveel ontliep. We hebben overigens wel een plan. We leggen dat geld nu in in hoger risicofonds. Aangezien de beurs toch langetermijnbewegingen kent en wij het geld op zijn vroegst over 20 jaar willen hebben, doen we de komende 10 jaar gewoon niets. Dan pas gaan we de beurs volgen. Op het moment dat de koersen laag staan, doen we nog steeds niets. Op het moment dat het er goed uitziet, dan gaan we omzetten in een fonds met veiliger beleggingen. Obligaties bij voorkeur. Omdat we daarvoor een lange termijn reserveren, kunnen we het rustig uitzitten. Verder houden we er ook rekening mee dat het geld ook weg kan zijn. Gewoon foetsie.
In dat geval kunnen we ons huis niet aflossen. Dat is dan jammer. Meer niet. De kans dat over een periode van 30 jaar ons huis in waarde gedaald zal zijn acht ik overigens nihil. Als ons geld weg is, en we kunnen de hypotheek nog steeds opbrengen, dan blijven we zitten. Zeer waarschijnlijk zijn de hypotheekkosten tegen die tijd door inflatie meestal lager dan de actuele huurprijs. Mochten we toch tegen die tijd de hypotheek niet meer op kunnen brengen, dan verkopen we gewoon. Dan hebben we toch 30 jaar erg mooi gehuurd gezeten .

Ik heb de indruk dat dit het grootste probleem is bij veel van de paniek. Mensen die eigenlijk behoefte hebben aan zekerheid zijn verlokt tot inleggen op een gokproduct. Beleggen omdat je zeker wilt weten dat je huis kunt aflossen. Beleggen voor de studie van de kinderen. Dat vind ik onverstandige keuzen. Beleggen en zekerheid zijn tegenstrijdige begrippen.

Tihama

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2008 om 11:10

Tihama: precies!

Je verwoordt wat ik ook heb bedacht: ons huis (met beleggingsverzekering als hypotheek) is op de huurmarkt echt niet te vinden. We wonen prima, en ja, onze hypotheek zou best wel eens niet voldoende kunnen opleveren om uiteindelijk de lening (gedeeltelijk) af te betalen. Maar dat zien we dan wel weer: door inflatie wordt de maandelijkse hypotheeklast steeds lager en het huis behoudt over 30 jaar gezien toch wel zijn waarde. En daarna zien we wel wat we doen: blijven wonen tegen relatief lagere kosten (inflatie - hypotheek blijft hetzelfde) of verhuizen als de kinderen uit huis zijn.

Dus hier ook geen paniek.

amk

amk

13-10-2008 om 11:29

je geeft aan het eind van de looptijd van de hypotheek gewoon weer een hypotheek aan de bank. Geen wet die je dat verbiedt. Alleen mag je de rente dan niet meer aftrekken voor de inkomstenbelasting. Maar je hoeft dan niet de waarde op dat moment te verhypotheken, maar de schuld die je hebt bij de bank. Hopelijk is wel de waarde van je huis tegen die tijd gestegen.

Grote kans dat het aftrekken van de hypotheekrente tegen die tijd toch al veranderd is.
De bank wil alleen heel graag dat je de rente blijft betalen.

groet,
Angela

Precies tihama!

Ook hier een hypotheek gebaseerd op aflossingsvrij en beleggingen. Vastgezet voor de resterende 25 jaar. Je hebt goed kunnen verwoorden wat ik ook denk. Inclusief de paniek reactie bij vele mensen. Daar vrees ik juist het meest voor eigenlijk. De paniekreactie. Mensen gaan rare dingen doen (andere bank, hypotheek wijzigen, e.d.) waardoor er juist een crisis onstaat.
Ik blijf zitten waar ik zit en verroer me niet, ...

*Sophie*

*Sophie*

13-10-2008 om 14:45

Tihama

Wel lief van je dat je voor mij bent gaan zoeken ;- )

"Ik heb voor je gekeken, Sophie, maar ik zie jullie product er niet tussen staan.

Wat mij opviel was dat de meeste rendementen een stuk hoger waren, dan ik in eerste instantie op TV gehoord heb. Ik krijg de indruk dat de gegevens die bij Radar genoemd werden toch wel ingingen op de meest dramatische voorbeelden,....."

Maar dat ellendige Flexibel Pensioen Plan werd juist bij Radar genoemd! Daardoor weet ik dat wij fout zitten :- ( Er zat in 1 van de eerste afleveringen over dit soort gedoe zo'n man in de studio die vertelde over zijn Flex.Pens.Plan bij de abn-amro.

Maar het zou kunnen zijn dat ze nu van naam zijn verwisseld zo na al die wijzigingen daar bij Abn-amro. Wat een gezeik (sorry voor het woord). Kan ik daar weer achteraan. En het rottige is nog wel dat manlief en ik weer van heel andere dingen verstand hebben (om maar niet te hoeven zeggen dat we van dit soort dingen NIETS begrijpen).

Ik zal binnenkort mijn zwager eens lief aankijken, wie weet wil hij eens in onze papieren kijken...

groetjes, Sophie.

(sorry, ben een beetje geirriteerd vanwege een stomme reactie van mijn ouders nadat ik de heeeeele ochtend voor ze aan het werk ben om dingen te regelen als thuiszorg ed. Gaat mijn vader nu net heel bijdehand lopen doen dat hij het heus allemaal zelf nog wel kan enzo, terwijl hij amper kan lopen....zucht)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.