Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lente

Lente

08-06-2019 om 21:27

Boeken en film/serie voor vakantie

Ik ben op zoek naar boeken en films/series om mee te nemen tijdens een vakantie van drie weken.

Tot nu toe las ik boeken op mijn e-reader, puttend uit een flinke voorraad e-books van minimaal 4 jaar geleden.
Nu ben ik gestart met Kobo plus, een abonnement dus om onbeperkt boeken te lezen. Maar helaas staan niet alle recente boeken daarbij.

Wie heeft goede tips voor boeken die de afgelopen 4-5 jaar zijn uitgekomen? Niet alles is beschikbaar op Kobo plus, maar dat zoek ik dan wel uit.
Ik houd niet van SF en detectives. Ik houd met mate van thrillers, soms lees ik een zogenaamde literaire thriller.
Ik houd wel van historische romans, En ik houd vooral van realistische verhalen over mensen en de dingen die zij meemaken. Wel graag op een behoorlijk niveau van schrijven.

Daarnaast ben ik met Netflix gestart. Thuis kijk ik heel weinig TV. Maar op vakantie en vooral tijdens het reizen, vind ik het prettig om naar een film of serie te kijken. Vandaar dat ik ook met Netflix ben gestart.
Ik denk dat series beter geschikt zijn voor mijn doel. Ik wil die downloaden op min tablet. Zodat ik geen internet nodig heb onderweg.
Qua smaak voor film of serie komt die erg overeen met die van boeken, hoewel ik voor een serie humor ook prettig vind.
Ik heb nog geen enkele netflix serie gezien, maar heb er wel positieve verhalen over gehoord.
Wie heeft goede tips?


margaretha

margaretha

08-06-2019 om 22:47

nederlands of mag engels ook?

ik zal eens nadenken, kom erop terug

margaretha

margaretha

08-06-2019 om 22:58

hoe ik zoek

om boeken op mijn kobo plus te lezen. Ik ga naar de site van het blauwe mannetje, kies een boek dat ik al ken en kijk dan bij bij wat anderen lazen nav dat boek , boeken of andere schrijvers. klik 1 van die schrijvers aan en scrol langs de titels van zo,n schrijvers . Dan kom je er achter of er van hem/ haar ook boeken in kobo staan.

vlinder72

vlinder72

08-06-2019 om 23:04

Musch

Ik kan je het boek Musch aanraden. Nederlandstalig over de gebroeders de Witt. Een historisch roman.

Series op Netflix. Outlander misschien. Designated survivor (intriges in het witte huis). Ook hou ik van series als Dark (Duitstalig). Reign (over Mary, queen of scots - wel wat puberaal maar entertaining). Last kingdom (netflix variant op Vikings). Orange is the new black.

margaretha

margaretha

08-06-2019 om 23:12

suggesties

Parnassia (Josha Zwaan, WO 2, joods onderduik)
Het hoge nest
De erfgenamen (Ildefonso Falcones, spaans eind middeleeuwen)
De onervarenen (Joke van Leeuwen, over emigratie 19 de eeuw)
Radetzkymars (Joseph Roth )
Luthers bruid (Jody Hedlund)
De rusluie (Nicole Harmsen)
De ommegang (jan van aken)

Vakantie lectuur bv Julia Stagg of Reina Crispijn

(alles Kobo plus)

Biebel

Biebel

09-06-2019 om 09:09

Zeker Outlander

... en dan als serie of juist de boeken voor het geval je wil lezen. De serie vond ik wat traag, maar misschien komt dat doordat ik de boeken al kende.
En anders; Call the midwife. Over wijkverpleegsters in de jaren 50/60 in een arm gedeelte van Londen. Is overigens ook gebaseerd op een boek.
Zelf word ik op vakanties altijd erg blij van series van ‘ervaren expert met jongkie’, zoals Suits (advocaten) en White Collar (FBI agent en oplichter).
Als laatste, de trash series zoals Gilmore girls (die manier van praten vind je of grappig of je ergert je er rot aan) of gewoon alle seizoenen Friends. Dan leer je dat de term BFF door Phoebe verzonnen is, en merk je dat je kinderen ineens ‘Joey doesnt Share food’ gillen als je van hun bord wil eten...

Triva

Triva

09-06-2019 om 10:42

Netflix

Bonusfamilie is wel leuk (zweeds)

Ik heb ook kobo plus maar ik denk dat onze series en boeken verder niet echt overeen komen.

Wat op mijn vakantie stapel klaarligt

Stephen King - outsider
Heather O’neill - The lonely Hearts hotel
Fredrik Backman -wij tegen jullie ( is een deel 2 van iets. Deel 1was onvoorstelbaar goed, ben alleen de titel even kwijt)
Murat isik - wees onzichtbaar
Thomas olde heuvelt - echo ( zijn eerdere boek ‘hex’ was ook fantastisch)
The overstory ( Richard powers)

Mix van aanraders van de lokale boekhandel, blinde gokjes op bol.com of nieuwe boeken van schrijvers die ik goed vind.

Ik lees nu 12 rules for life ( Jordan Peterson). Ben heel erg onder de indruk.

en afgelopen maanden gelezen de ‘Oryx and crake’ trilogie van Margaret Atwood ( die ook the handmaids tale gpheeft geschreven). Ik ben fan van haar, maar had deze 3 (best oude) boeken gemist. Ik vond ze fantastisch. In 1 ruk uitgelezen!

Ingrid

Lente

Lente

09-06-2019 om 12:28

Zo, ik kan voorlopig vooruit 😁

Bedankt allemaal voor de snelle reactie.

Ik ga gewoon alle genoemde boeken op mijn ereader zetten. Dat moet genoeg zijn.....
En dan kom ik er vanzelf achter wat ik wel of niet mooi vind. Ik ben erg slecht in het onthouden van welke schrijvers ik al iets gelezen heb.

De titels van Netflx ben ik aan het opzoeken. Ik ga de beschrijving lezen en wat trailers kijken. En dan een lijst maken voor als ik internet heb en een aantal downloads voor onderweg. Even uitproberen hoeveel ruimte zo’n serie inneemt op de tablet.

Thursday Next

Thursday Next

09-06-2019 om 17:01

Nancy Turner

These is my words, The star garden, Sarah's quilt.
Een prachtige serie, in dagboekvorm geschreven, over een pioniersvrouw in de US, rond 1900. Volgens mij is het alleen het eerste deel vertaald dus ik hoop dat je engels kunt.

Als je ze niet kan vinden mag je me mailen, thursday . next @ mail . com
(let op: mail, niet gmail)

Lente

Lente

09-06-2019 om 17:38

Alle boeken is niet gelukt

De boeken die IngridT aangaf, zijn allemaal niet beschikbaar op kobo plus. Zelfs Margaret Atwood niet, terwijl dat een oudere serie is.
Ik dacht dat het makkelijker zou gaan.
Gelukkig kan ik het abonnement elke maand opzeggen

Boeken van Nancy Turner zijn ook niet beschikbaar.

Historische romans heb ik nu echt genoeg.
Een paar titels die in de moderne tijd spelen zou prettig zijn.

Triva

Triva

09-06-2019 om 18:01

wel op kobo

is de hele serie steven james over patrick bowers. Die vind ik geweldig. Ik las er overheen dat jij wel thrillers wil maar geen detectives.

Thrillers zijn er echt voldoende. Literaire thriller die ik laatst ook las is Het meisje op de weg (van michael Berg) en Broertje

en de boeken van Samuel Bjork (ik reis alleen etc)

Tess Gerritsen staat nu ook klaar overigens.

Kijk ook hier: https://www.kobo.com/nl/nl/plus

Triva

Triva

09-06-2019 om 18:03

oja

en Meester Mark kon ik vinden op Kobo plus

Guera

Guera

09-06-2019 om 18:58

Boyne

Heb hem net uit
Wat het hart verwoest van John boyne
Prachtig!!

Murat islik ook van genoten

Zoon van de verhalenverteller vond ik ook mooi boek.
En parnassia zeer indrukwekkend

Lente

Kamer voor jou, maar toch dank voor t laten weten. Ik ben al niet zo n e reader fan, en ben stiekem blij om te horen dat mijn onderbuik gevoel klopt: dat wat ik het liefst wil lezen is gewoon niet beschikbaar via zo’n abonnement. Hoef ik ook niet meer na te denken of ik stom bezig ben met mijn gewone papieren boeken. Ik ga lekker zo door.

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-06-2019 om 19:46

Thursday Next

Volgens mij raad jij Nancy Turner echt al 10 jaar of meer aan. Ik heb ze dus ook in de kast staan en het zijn inderdaad prachtige boeken die ik met veel plezier heb gelezen.

Thursday Next

Thursday Next

09-06-2019 om 19:50

Phryne

Ja dat klop! Misschien moet ik mijn naam maar eens veranderen... Maar de boeken over Thursday Next zijn ook erg mooi (geschreven door Jasper Fforde).

Eeehm. Lente

Kamer voor jou? ‘Jammer voor jou’ bedoel ik natuurlijk

Marie

Marie

09-06-2019 om 20:23

The Crown

Netflix:
The Crown
The 100
Outlander (boeken Reiziger)
Land Girls
Bird Box
Designated survivor
Call the midwife

Tihama

Tihama

09-06-2019 om 22:30

Abonnement

Ha, Ingrid: vrijwel alle boeken zijn ook te koop als e-boek. Ze zijn alleen niet allemaal opgenomen in het Kobo-plus abonnement. Dus helaas gaat je argument niet op.
Ik mag van mezelf trouwens alleen nog maar boeken kopen als ik ze vaker dan 1 keer lees. Dus de Gids voor de wereldliteratuur van Pieter Steinz heb ik gekocht. Die vormt een eindeloze bron van inspiratie.

Ik gebruik Kobo Plus vooral om te grasduinen: ik kom tot keuzen die ik anders niet zou maken. Als het tegenvalt, is het niet erg, want ik zoek gewoon verder.

Voor Lente: een lijstje van boeken die ik op Kobo Plus gelezen heb (of nog ga lezen), die jij misschien leuk vindt.

Ik hou zelf ook erg van SF en thrillers en veel non-fictie, maar die skip ik nu even

als je van historisch houdt: Stoner van John Williams.
Ik vond het wel aardig, maar niet bijzonder. Het boek krijgt echter heel veel lof, dus vermoedelijk vinden heel veel anderen het fantastisch.

https://www.bol.com/nl/p/wat-alice-vergat/9200000087299906/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=meXBy2CmhUguqEdwj4ZFFw.1.9.ProductTitle
Deze vond ik wel heel leuk. Las als een trein. Ik heb geen idee meer wat de clou was, maar ik heb er wel plezier aan beleefd.

https://www.bol.com/nl/p/onvoorwaardelijk/9200000009373435/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=hpIqFoL-bBUkXdB1wSBEZg.1.3.ProductTitle
Deze was ook boeiend: ook historisch.

https://www.bol.com/nl/p/liggen-blijven/9200000096665327/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=ry2SVGnR4bzVxZ85kBhPnw.1.3.ProductTitle
Dit gaat over de kapingen in de jaren '70. Non-fictie.

https://www.bol.com/nl/p/de-hand-van-fatima/1001004010180789/?suggestionType=typedsearch&bltgh=scSGg6EEF-MjbznnpkNHuA.1.2.ProductTitle

Deze heb ik nog niet gelezen, maar wel gedownload: het is van dezelfde schrijver als De Kathedraal van de Zee, en die vond ik heel goed.

https://www.bol.com/nl/p/seks-drugs-en-rock-n-roll-in-de-gouden-eeuw/9200000031409461/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=lPnhMcR0ydGyee0BQENFiA.1.3.ProductTitle
Geen fictie, maar wel heel leuk.

https://www.bol.com/nl/p/de-jeugd-van-tegenwoordig/9200000005224079/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=s-vjnREz6zq1WTAwCltAow.1.8.ProductTitle
Wederom geen fictie maar interessant sociologische analyse in de geschiedenis.

Tihama

Ik kan er niks aan doen, ik vind e boeken kopen niet leuk. Niks om vast te houden, niks on in de kast te zetten. En okee, ik geef het toe. ik gebruik lente’s verhaal als een heerlijk excuus om gewoon door te gaan gaan met papier kopen.....

Ingrid

Tihama

Tihama

09-06-2019 om 22:54

Series

Even gekeken in de sectie: te downloaden.

Op Netflix zou ik Timeless aanraden. Het is weliswaar SF, maar het gaat over tijdreizen naar het verleden, dus historisch. Een van de tijdreizigers is een historica die direct allerlei details weet te duiden. Het is vooral een soort bouquetreeks met leuke historische details en humor.
Ik dook elke keer in wikipedia, omdat ze details uit de geschiedenis plukten, die ik meteen wilde checken. Nu doe ik dat ook als ik Outlander lees, dus dat is gewoon een afwijking.

En natuurlijk Mrs Fisher (hoewel het me verbaast dat Phryne die nog niet aangeraden heeft

Anne met een E. Hoog Little house on the prairie-gehalte, maar wel vertederend.

Sniffer: een Russische soort dr. House, maar dan een detective.

Mr. Selfridge: een serie over een Amerikaan die een eeuw geleden een warenhuis begon in Londen. Waargebeurd en gedramatiseerd. De docu hierover staat ook op Netflix.

Het is jammer dat je niet van SF houdt, want er zitten zulke geweldige pareltjes bij, zoals Orphan Black.

Tihama

Tihama

09-06-2019 om 22:56

haha

wist ik wel. En ik kon het niet laten om tegengas te geven Ik moest er trouwens even mijn e-reader bijpakken om te kijken wat ik de vorige vakantie weggelezen had.

Vandaag heb ik weer een van mijn 5-lingen van Agatha Christie gelezen. Vergeelde, dikke, papieren boeken. Ik heb de hele collectie aangeschaft nadat ik mijn eerste e-reader had. En die gaan niet weg.

Lente

Lente

09-06-2019 om 23:51

IngridT

Ik ben al jaren van de papieren boeken af. Zoveel fijner.
Een boek is zwaar om vast te houden, kan ik niet aanpassen qua lettergrootte, onthoudt niet waar ik gebleven ben. En voor vakantie heel belangrijk: ik hoef geen doos met boeken mee te nemen. Ik lees nogal snel en tijdens vakantie veel, Zeker met een vliegreis is dat niet te doen, maar ook bij een kampeervakantie is een grote stapel boeken niet handig.
Bij uitstapjes gaat mijn ereader altijd mee. Zo kan ik mij overal vermaken, ook als er niets te doen is, ik moet wachten in het ziekenhuis, of als ik tussendoor niet op pad wil met de groep / gids.

Alle nieuwe tips ga ik morgen bekijken. Nu te laat.

Emmawee

Emmawee

09-06-2019 om 23:51

The Americans

Die mis ik in de Netflix-lijstjes. En echt, dat is zo'n heerlijke serie. Spionagedrama, speelt in de jaren '80, mooie tijdsbeelden. Het is de enige serie ik tot nu toe seizoen na seizoen wilde blijven kijken. Ik word series toch vaak een beetje zat, maar deze niet.

Het 6de en laatste seizoen komt er nog aan. Ik kijk er naar uit.

Triva

Triva

10-06-2019 om 08:00

Ereader

Ik was ook helemaal tegen de ereader, kon ook niks met de studieboeken van mijn jongste op de laptop ( kurzweil).

Omdat ik vaak wakker lig ivm lich. klachten wilde ik lezen maar dat gedoe met lampjes en dat zware boek als je wel moe bent werkte niet. Een lamp maakte mij extra wakker, en mijn man ook...Ereader met ingebouwde verlichting en lekker licht, niet vasthouden en niet hoeven te draaien in bed omdat ik altijd op mijn zij lees is echt een geschenk uit de hemel!

vlinder72

vlinder72

10-06-2019 om 09:19

Emmawee

Netflix is seizoenen van The Americans aan het verwijderen. Er staan er nu nog maar 3 op ipv 5.

Gebeurde ook met A mnerican Horror Story. Eerst stond alles erop en t oien begonnen seizoenen te verdwijnen en nu blijkt de hele serie eraf te gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-06-2019 om 10:15

Ik ben juist begonnen aan The Americans. Nou ja, ik vond het toch niet heel geweldig.

boeken

Ik tip aantal die al genoemd zijn: Musch (Jean Marc van Tol) en Wees Onzichtbaar (Murat Isik). Daarnaast is Laura H van Thomas Rueb absoluut de moeite waard.
Ik heb zelf nog Hotel Europa van Pfeijffer liggen en Een verhaal van Liefde en Duisternis van Amos Oz
O en ik lees papieren boeken en boeken via e-reader.

ingridt

Vind je Jordan Peterson echt interessant? De pleitbezorger van de boze witte jongeman. Die zo miskend worden door feministen en hun handlangers. Thierry Baudet is ook onder de indruk van Peterson. Maar ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld

Alkes.

Zal je eerlijk vertellen dat ik helemaal niks van de beste man weet, behalve dit boek dat ik een paar weken terug blanco bij de boekhandel heb meegepakt omdat t intrigerend klonk. Ik ben op 1/3 en so far vind ik dat hij interessante dingen zegt. Maar nu ben ik echt geshockeerd. Thierry Baudet is fan van hem? Gruwel. Ik ga googelen.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.