Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tine

Tine

14-04-2015 om 21:56

Boom gezocht

Om meer schaduw op het terras te hebben zoeken we een boompje voor in de tuin. Niet al te groot (moet geen 10 meter hoog worden) maar wel eentje die een schaduwplek geeft. En, die al vroeg in het jaar ( nu zo'n beetje) in blad of bloem komt zodat er al vroeg wat schaduw ontstaat.
Ik zie bij de buren van die bomen die een dak vormen maar die zijn nu nog compleet kaal, viel me vorig naar ook al op dat die vrij laat beginnen en dat wil ik dus niet. Ik zie wel hier en daar leuke boompjes maar ik heb geen idee hoe dat allemaal heet en dat zoekt lastig.
Wie heeft een leuke bomentip? Oja, liefst ook niet teveel werk er aan, we hebben niet zulke groene vingers.

Juno

Juno

14-04-2015 om 22:03

Krentenboompje

Valt onder de struiken volgens mij. Bloeit nu met een lief klein bloemetje en later kan je de krentjes eten. Je kan ook een boom kopen die in een vorm gekweekt is zoals bijvoorbeeld een parasolplataan. Hoef je weinig tot niets aan te doen. Staat op het schoolplein en volgens mij doet niemand daar ooit wat aan.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 22:19

geen krentenboompje

Het is het mooiste boompje wat ik ken maar die geeft nu nog amper schaduw, dus als het je echt om NU schaduw gaat moet je helaas denken aan conifeerachtigen ofzo die ook in de winter groen zijn.

tja

Barvaux heeft volgens mij gelijk. Bomen zitten nu nog nauwelijks in het blad, kijk maar eens om je heen. Krentenboompjes geven trouwens ook geen dichte schaduw als ze wel in het blad zitten.

Naaldbomen ja, die blijven groen. Maar die worden groot, zijn somber, er wil niks onder groeien en/of ze hebben al takken vanaf de grond dus eronder zitten kan niet.

O ja, hulst blijft ook het jaar rond groen, maar dan zit je onder de prikkers.

Ik zou een parasol neerzetten. Klinkt flauw, maar een andere manier om vroeg in het seizoen schaduw te hebben kan ik eigenlijk niet bedenken.

Of toch:bamboe, dat wordt hoog (althans, veel soorten) en blijft ook groen, maar daar kan je niet onder zitten. Wel naast, dus de pol moet zo worden geplaatst dat de schaduw over het terras valt. Kies een soort die zo min mogelijk woekert, daar schijnt bamboe berucht om te zijn (zelf geen ervaring mee, ik heb geen bamboe in de tuin).

O, en er schiet me nog iets te binnen - je merkt, ik denk terwijl ik tik - een pergola met een groenblijver ertegenaan/overheen. En daarvoor kan ik dan maar éen klimmer bedenken, namelijk klimop. Voor extra fleur kan je er t.z.t. nog een clematis oid doorheen jagen. Van blauweregen weet ik eigenlijk niet hoe vroeg die in het blad komt, ik heb hier geen voorbeelden in de buurt. Is geloof ik vrij vroeg, dus hoewel die niet groenblijvend is zou dat misschien ook nog kunnen, maar maak de pergola dan wel hoog zodat de bloemtrossen niet in je nek hangen.

Een parasol is misschien toch de eenvoudigste oplossing.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 22:44

neeee

Geen klimop, nu leuk maar over een paar jaar blijf je snoeien

Mijn voortuin ligt op het zuid-westen en de bloemetjes van het krentenboompje zijn nog niet uitgekomen en inderdaad sowieso geeft het weinig schaduw. Het boompje wordt ook niet hoger dan drie meter maar het is wel een ontzettend lief ding met alle jaargetijden.

Ik zou ook voor een parasol gaan denk ik.

Tine

Tine

15-04-2015 om 07:45

Geen groenblijver

Want in de winter wil ik weer licht.
Zo'n parasolplataan is wat bij de buren staat dacht ik en dat zijn nu ook nog alleen kale knoesten daar is zelfs nog niks groens te zien. En nu nog nauwelijks iets in blad? Nou hier wel hoor. De bomen hier in de straat zitten vol witte bloemetjes en al aardig wat groen erbij ook, die geven echt nu al schaduwplekken op straat en dat wordt rap meer. Ook in tuinen zie ik hier en daar al flink bloem-en-blad maar mijn probleem is dat ik geen idee heb hoe dat allemaal heet. Dus ik hoop dat hier namen oppoppen en dat ik dan google en denk, ja, DIE bedoelde ik.
Juno geeft die boom op jullie schoolplein nu al schaduw? Parasolplatanen moet je flink snoeien dus is het dat wel?
Parasol zetten we ook neer maar een boom geeft meer koelte. Ik vind onder de parasol in de volle zon toch nog heet.

guera

guera

15-04-2015 om 09:47

leiboom

Ik zou voor een leiboom gaan, linde ofzo. Ik heb altijd begrepen dat als je die vrij vroeg snoeit bv in september dat ie dan goed zijn voedsel kan opslaan en sterker blijft en dan wellicht ook eerder al uitloopt in het voorjaar.?
En vroeg in het blad en laat blad laten vallen weet ik niet of dat bestaat. Bel een hovenier zou ik zeggen. Die kan je goed adviseren.

Barvaux

Barvaux

15-04-2015 om 09:56

je vraag

Ik zou je vraag op een bomen/plantenforum stellen of wat meer googlen op 'boom vroeg in blad' of iets dergelijks en dan vooral op afbeeldingen zoeken.

Thursday Next

Thursday Next

15-04-2015 om 12:18

misschien

een kerspruim?
Bloeit vroeg, prachtig donkerroze.

Juno

Juno

15-04-2015 om 19:49

Ik zal van de week eens kijken

Wat voor boom het is. Het is geen hele gekke boom maar de takken zijn in parasolvorm gedwongen. Niet vanzelf zo gegroeid bedoel ik. Waarom neem je niet een lief boompje voor de leuk en voor het vroege voorjaar een schaduwdoek?
Ik heb een uitheemse boom die nu al wel blad heeft en de blauwe regen begint uit te lopen maar heeft nog niet echt blad of bloem. Dat kan morgen overigens anders zijn.

Moni

Moni

15-04-2015 om 20:19

Inderdaad schaduwdoek

Wij hebben vier palen staan waar we zodra het warm weer wordt een doek tussen spannen. Na de zomer gaat de doek er weer af. Het is makkelijker dan een parasol, de wind kan er onderdoor, je laat het gewoon hangen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-04-2015 om 20:22

Zo'n plataan

Maar dan niet snoeien. Dan wordt het een aardig dicht geheel.

Rode beuk als leiboom

Wij hebben een rode beuk als leiboom. De boom geeft al in maart leuke roze bloemtjes en daarna een mooi roodpaars blad. In leiboom model niet heel hoog, ca, 3-4 m. Wel jaarlijks snoeien. Enige minpunt, het trekt wel een luizen aan. Dus geen stoelen onder de boom, maar ja, dat doe je toch niet met een leiboom. Verder een leuke plek voor koolmeesjes omdat die later de enkele besjes eten en de vliegjes die in de spinnewebjes gevangen zitten, eten. Gekocht bij een tuincentrum.

Toch rode kerspruim

Wij heben toch een rode kerspruim met roze bloemen maar een rode beuk geeft ook al vroeg blad en is als leiboom verkrijgbaar.

parasolboom

Als je even googlet op parasolboom dan kom je snel bij een kweker uit.

Ik snap dat je liever een boom hebt dan een parasol. Alleen zitten de meeste bomen niet zo vroeg in het blad. Maar vermoedelijk is het vroeg in het jaar nog niet zo heet dat een parasol dan niet genoeg is. Dus mooi is misschien anders, maar ik ben geneigd te denken: schaduwdoek/parasol voor het voorjaar, en daarna de parasolboom. Maar ik zou bij een kweker advies vragen, want als ik lees over dakplatanen dan denk ik meteen dat een gewone plataan de 10 meter vziw wel haalt. Je boom moet hoog genoeg zijn om onder te zitten (de Japanse esdoorntjes vallen af), maar niet zo hoog dat je m niet meer in vorm kan snoeien. Dat kon wel eens lastig worden, dus het loont de moeite om de vakman om advies te vragen. En desnoods drie vakmannen.

Groeten

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2015 om 09:48

Dat valt wel mee

Met die 10 meter hoogte, een dakplataan zet een flink deel daarvan om in breedte. Dat is net de grap.

Als je hem flink snoeit in het voor- en najaar hou je de vlakke boom, die is nu nog kaal en vaak pas tegen juli vol genoeg om echte schaduw te bieden.

Snoei hem echter niet of weinig dan krijg je binnen een paar jaar een hechte halve bol die nu ook al best wat schaduw biedt.

Tigerfeet

Tigerfeet

23-04-2015 om 10:58

mijn tips

Geen linde, daar kan kleverige vloeistof vanaf komen, wat nergens meer uitgaat.
http://www.parasolboom.nl/foto-s-aangeboden-bomen
Hier staan veel soorten bomen die als parasol kunnen, ik vind zelf een plataan erg mooi. Ze hebben ook een groenblijver ertussen staan.
http://www.bomenonline.nl/Themas/Dakbomen.asp
liquidambar is ook erg mooi, bij deze laatste link staan ook snoeitips etc

Tigerfeet

Meiboom?

Zit toevallig op een - zeer aan te raden - natuurcursus van de ivn en die vertelden dat de meiboom (jaja let op de naam) het vroegste bloeit. Staat hier ook al volledig in blad.

Voor wat t waard is!

Charis

Charis

23-04-2015 om 22:36

Bolesdoorn

De bolesdoornen hier in de straat zitten al aardig in het blad. Is een leuk bolvormig boompje dat goed te snoeien is. Ideaal voor jullie terras .

Charis

Charis

23-04-2015 om 22:43

Correctie

Je kunt de Bolesdoorn het beste niet snoeien lees ik net op Google. Hij groot van nature al in een parasolvorm.

Tine

Tine

24-04-2015 om 17:06

Meiboom?

We gaan volgende week eens bij een kweker kijken, in real life doe je toch weer andere ideeen op. Liquidambar komt me te laat in blad, net als dakplatanen en leibomen. Dat zijn nu nog slleen kale takken. Bolesdoorn zou kunnen, maar dan wel goed snoeien want moet niet TE groot worden.
Pytsje als ik zoek op meiboom dan krijg ik een ander soort plaatjes... Weet je de echte naam?

Meidoorn

Sorry! Zal beter opletten bij de cursus

Barvaux

Barvaux

25-04-2015 om 07:13

hmm meidoorn

Die heeft harde stekels en laat van die besjes vallen op je stoep, dat moet je ook maar willen

Suze

Suze

25-04-2015 om 14:24

Associatie

Geen bomentip van mij.

Wilde alleen kwijt, dat elke keer als ik dit topic voorbij zie komen, ik een hondje zie, dat nodig een plasje moet doen en dringend op zoek is naar een ......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.