Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

24-04-2009 om 22:33

Boom weghalen

Onze buurvrouw kwam vandaag vragen of wij een boom uit onze tuin willen weg halen of snoeien. Met lood in haar schoenen, want ze vertelde dat ze er met de vorige bewoners een juridisch geschil over heeft gehad (maar dat geheel terzijde). Mij was die boom ook al een doorn in het oog, dus weg halen is de meest voor de hand liggende optie.
Weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten? Kan ik ieder hoveniersbedrijf bellen of zijn er speciale bomentuiniers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

24-04-2009 om 22:49

Boomverzorger

Daar zijn speciale bedrijven voor, zelf ken ik deze: http://www.bosboomverzorging.nl/index.shtml
Wat het gaat kosten zou ik werkelijk niet weten.

Boom

Een flinke boom beter niet zelf weghalen. Hoe hoog is ie? Kosten afhankelijk van grootte en soort boom. Misschien kun je 50/50 of zoiets doen met de buren.

Jesse_1

Jesse_1

24-04-2009 om 23:45

Boom weghalen

dat mag volgens mij niet zomaar.
Jesse

Suzanne

Suzanne

25-04-2009 om 08:00

Kap- en rooivergunning

Inderdaad Jesse, daarvoor heb je een kap- en rooivergunning nodig van de gemeente. Die komen bekijken of je de boom mag rooien, ook al staat hij op je eigen grond. Neem je een boomrooibedrijf in de arm, dan regelen die dat ook wel voor je, al zal dat niet voor niets zijn. Zo'n bedrijf kun je vinden door op de site van de Gouden Gids te zoeken naar boomrooierijen.

Ervaring ( ellende!)

enkele jaren geleden heeft onze megaboom in de achtertuin een opdonder gehad van de januaristorm,hij stond scheef,en de wortels hadden het terras ontwricht.Het was een boom van 14m hoog en een doorsnee stam van 80cm.
Wij hebben een kapvergunning aangevraagd bij de gemeente,maar omdat de boom een gevaar op kon leveren voor de omgeving,mocht hij zonder vergunning gekapt worden.
We hebben een paar offertes opgevraagd,en zijn heel erg geschrokken,prijzen van 700 tot 1100 euro (met afvoer van het afval,dat wel).
Uiteindelijk heeft mijn man alle takken gesnoeid,( hij is een hele week bezig geweest)en de stam tot 1 meter vanaf de grond gekortwiekt.(hiervoor hebben we de nodige apparaten gehuurd bij BO-RENT)
de stronk hebben we uit laten graven door iemand die we via marktplaats vonden( kosten 175 euro).
Ben heel blij dat die ellendige boom weg is,maar wat een karwei!
We hebben geprobeerd de kosten te verhalen op de verzekering( stormschade),maar helaas,als we de boom zouden laten staan en hij zou bij een nieuwe storm op het huis van de buren storten ,dan zou de verzekering alles vergoeden,nu we hem uit weg haalden om die ellende te voorkomen,werd er niets vergoed.

Ook zelf

Hier pas nog een boom er zelf uit gehaald. Eerst kijken of je vergunning nodig hebt. Eikenbomen krijg je geen vergunning voor (hier dan) en bomen dikker dan 60 cm wordt ook lastig.(Of ze moeten ziek zijn of op instorten staan) Alle anderen kan je aanvragen.
Dan ladder ertegenaan en grote takken snoeien (zagen). Die pakt een ander beneden op en grote delen zaag je in handzame stukken, twijgen in bosjes binden (allemaal te grbuiken in de open-haard, desnoods verkoop je het!).
Niet de hele boom hoeft takkenvrij te zijn, het gaat om de grote takken en de erg hoge. Dan zaag je het bovenste deel van de boom af (ong. 75 cm) enz. enz. De lagere delen waar nog takken aanzitten zijn zo juist handzamer, je kan ze aan de takken vasthouden en aangeven aan diegene die beneden staat.
En dan de kluit nog. Je kan 'm gebruiken (als bijzettafel ofzo) of eruittrekken. Hier hebben we dat met een tractor gedaan, maar ja niet iedereen heeft daar de tuin naar of een tractor in de buurt...Eerst grootste gedeelte uitgraven, eventueel met bijl stronken doorhakken en dan het laatste stukje trekken.
groeten albana

Vic

Vic

25-04-2009 om 14:29

De boom

Het is een flinke snelgroeiende boom, met een exotische (Zuidamerikaanse) naam, geplaatst op ca een meter van de erfgrens. De buurvrouw wist er van alles over te vertellen, maar de details ben ik vergeten. De stam is ca. een halve meter in doorsnee, dus het zou best kunnen dat een vergunning nodig is. Die zijn we niet van plan aan te vragen omdat er volgens mij geen haan naar kraait als we hem weg halen. De boom neemt nagenoeg alle zon weg uit de tuin van de buren, dus zij zijn dolgelukkig als hij weg gaat. Als de kosten inderdaad richting de 1000 euro gaan, wil ik wel met hen bespreken om de kosten te delen.

amk

amk

25-04-2009 om 20:43

Vergis je niet

die vergunning is stukken goedkoper als de boete en het verplicht terugplaatsen van een boom van de gemeenteskeuze!

En er worden zeer regelmatig op dit soort acties gecontroleerd. Thanks to google is dat ook een stuk makkelijker geworden.

Vic

Vic

25-04-2009 om 22:59

Geen vergunning

Op de gemeentesite vond ik de volgende tekst:
"De eigenaar van een perceel mag vanaf 1 januari 2007 zonder kapvergunning een boom op zijn perceel (laten) kappen. Behalve als het een beschermde boom betreft (monumentale of beeldbepalende boom). De lijst van beschermde bomen kunt u onder andere terugvinden op de internetsite van de gemeente Lutjevlotbrugwinkel. Voor deze bomen dient u wél een kapvergunning aan te vragen. Vooraf moet u dan ook onderzoeken of u wél of níet een kapvergunning nodig heeft. In de praktijk betekent dit dat u bomen in de achtertuin veelal zonder vergunning kunt weghalen."
Lijkt me dat ze via google niet meer kunnen zien om wat voor boom het ging, dus dat is al een probleem minder

Tihama

Tihama

26-04-2009 om 12:22

Luchtfoto's

Vergis je niet: veel gemeenten maken zelf jaarlijks luchtfoto's met een flinke resolutie. Een stuk beter dan de kwaliteit van google. En die foto's worden ook gebruikt bij controles op bijv. illegale bouwwerken.

Tihama

Jessica O

Jessica O

26-04-2009 om 12:42

Houdt er rekening mee

dat je een deel van het jaar niet mag kappen (flora/fauna wet).
En vaak, ookal hoef je geen vergunning aan te vragen, moet je het wel melden.

Zou gewoon eens bellen naar de gemeente, informeren of er wat aangevraagd moet worden enzo.

Jessica

Mathilde

Mathilde

27-04-2009 om 11:13

Hier was het geen probleem

om een vergunning te krijgen voor de kap van drie dikke Amerikaanse eiken, ik denk van een meter doorsnee en op 50 cm afstand van elkaar en pal bovenop de scheidsmuur met het achterliggende terrein. De controleur van de gemeente kwam kijken en zei: wie zet er nu zulke bomen op zo'n plek in zo'n stadstuin????? Ik dus niet . Na de vergunning heb ik nog even de bezwaartermijn afgewacht, maar de buren vonden het prima. Daarna heeft een mannetje in een klimbroek de drie bomen in een halve dag aan mootjes gezaagd. Stookt prima, dat eikenhout . De enige overgebleven eik (het waren er in totaal vier) hebben we flink gesnoeid en die is weer heel mooi vol uitgelopen aan de onderkant.
Het enige 'probleem' dat we niet hebben kunnen oplossen zijn de stobben. Ik heb geen achterom en de bedrijven die ik tot nu toe belde hadden geen zin of zagen geen mogelijkheden om met hun stobbenfrees bij mij door de voordeur en twee tuintrappen naar beneden te komen. Nou ja, aan dat deel van de tuin ben ik toch nog niet toe gekomen .
Mathilde

Jakiro

Jakiro

27-04-2009 om 11:36

Zonder kapvergunning

Als er inderdaad geen kapvergunning nodig is, omdat er een bomenlijst is, had je een bericht moeten krijgen dat jouw boom op die lijst staat.
Waarschijnlijk is dat niet zo, want alleen gezichtsbepalende bomen komen op zo'n lijst.
Hier in de gemeente werken we ook met zo'n bomenlijst en laatst heeft een wethouder zo'n boom uit z'n voortuin verwijderd (haha, wat een dommerd) en kreeg een boete van € 50,00.
Je kan het "makkelijk" zelf doen. Misschien samen met de buurman ? Eerst alle takken eraf en dan de stam zelf steeds iets korter. Misschien een idee om de stam tot 70 cm boven de grond te laten staan, een blad erop en je hebt een extra tuintafel ?
Van de stukken stam die je had kan je leuke stoeltjes/krukje maken. In ieder geval ontzettend leuk voor de kinderen.

Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.