Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kopje

kopje

13-01-2015 om 14:34

brood bakken

Nog nooit brood gebakken, maar wil dat wel gaan doen. Wie bakt er brood en hoe? Gaat het echt veel sneller met broodbakmachine en is dat echt lekker?
Of toch een goede keukenmachine, want daar ben ik ook over aan het denken...we doen nu veel met de hand en wil wat verser en uitgebreider gaan koken. Bovendien blijkt dochter erg graag te bakken. Maar blijft het bakken van brood niet toch bewerkelijk, al kneedt een machine?


Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

13-01-2015 om 14:38

bloemetje

bloemetje

13-01-2015 om 14:43

broodbakmachine

Ik heb alleen ervaring met de broodbakmachine. Wij bakken al een paar jaar daar dagelijks brood mee. Of je brood lekker is, hangt vooral van de ingrediënten af
Het is een werkje van niets. Paar minuten om gist, zout, meel en water in de machine te doen en de timer in te stellen. Wij doen dat 's avonds, zodat wij s' ochtends vers brood hebben. Houd er wel rekening mee dat een brood uit een machine wat kleiner is dan een 'gewoon' brood. Wil je echt grote broden bakken, dan kun je het beter handmatig doen. Is ook allemaal niet zo veel werk volgens mij.

kopje

kopje

13-01-2015 om 15:26

niet groot

Wil juist geen grote broden want de smaken verschillen nogal hier in huis Dochter miept bij elk pitje of zichtbaar graantje, het enige volkorenbrood dat ze wil eten is het tijger van ah. Zoon wil juist brood met meer erin, en ik eet dan gewoon met hem mee, man eet alles. Kom niet vaak meer bij een bakker maar toen ik er vlakbij woonde at ik graag multikorn of vikorn.
Qua ingredienten kan ik genoeg bedenken wat lekker is voor erin, maar wil het ook graag luchtig en knapperig. (Met toch veel erin dus..)
Kan me voorstellen dat het een werkje van niets is met broodbakmachine, vraag me vooral af hoeveel werk het is zonder.
Kan nu moeilijk inschatten of ik het dagelijks ga doen, (hoewel je dat weer eerder doet met machine lijkt me) en eigenlijk geen plek voor machine, zeker niet als de keukenmachine er ook komt.

Hanne.

Hanne.

13-01-2015 om 15:35

vaak

Ik bak zelf vaak brood, ben begonnen met de broodbakmachine, maar tegenwoordig vaker gewoon met de hand.

Voordeel van de broodbakmachine is dat het inderdaad heel snel gaat. Je doet alles er in, drukt op de knop en als hij piept is het klaar.

Nadeel vind ik dat je maar 1 (relatief klein) brood tegelijkertijd kan bakken en dat je geen variatie in vormen kan maken. Een brood is altijd rechthoekig. Nooit eens rond of gevlochten of bolletjes of stokbrood of....

Tegenwoordig gebruik ik de broodbakmachine wel voor het kneden maar nauwelijks voor het bakken.

Inmiddels dus vrijwel alles met de hand. Ik vind het niet veel werk, maar je moet wel op de goede momenten thuis zijn.

Alles in de kom, 5 minuten mixen en 5 minuten kneden en dan laten rijzen (uurtje), kneden, vormen (10 minuten max) en weer laten rijzen (45 min), oven aan , brood er in en brood weer uit de oven halen (30 min). Effectief 20 minuten werk, maar van begin tot het einde ben je 2.5 uur bezig.

En de kinderen vinden het leuk om mee te bakken als ik met de hand bak. Met de machine bakken vinden ze niets aan. Snap ik wel, want het is net zo spannend als een magnetronmaaltijd opwarmen!

Hanne.

Hanne.

13-01-2015 om 15:37

overweging

Juist als je meerder soorten brood wil bakken zou ik handmatig overwegen. Eén brood bakken in de machine duurt een uur of 2. Handmatig ook, maar dan kan je er met weinig moeite 2 of 3 verschillende soorten van maken (dubbele hoeveelheid deeg en dan door de helft de zaden, noten etc mengen). Ze kunnen gelijktijdig in de oven.

Kinne

Kinne

13-01-2015 om 15:51

bak zonder broodbakker

Bak sinds een jaar heel veel brood. Meestal volkorenbrood met zonnebloempitten of sesamzaad. Heb geen broodbakker maar bak in de oven. Heb van schoonzus een keukenmachine mogen lenen. Dit werkt heel fijn. Maak meestal basisdeeg voor 2 broden tegelijk. En maak dan de ene af met zonnebloempitten en de andere met sesamzaad of laat ze naturel. Bak ze ook tegelijk af. Heb erg veel gehad aan de tips van Levine Arden: uitdekeukenvanarden.blogspot.com . Zij bakt en kookt ontzettend veel. Het is wel een kwestie van veel doen. Vond mijn broden in het begin niet geweldig. Veel geprobeert en wij vinden ze nu erg lekker.

Mocht je mijn recept willen hebben laat het dsn even weten.

Heb ook spelt geprobeerd maar ik kreeg dat niet lekker luchtig.

Juno

Juno

13-01-2015 om 15:55

No kneed

Je kan ook nog no kneed overwegen. Alles in een kom, doorroeren, rijzen en bakken. Ik krijg niet genoeg gebakken voor ons dagelijks brood met de bakmachine, heb dan hooguit brood voor het ontbijt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2015 om 16:22

Broodbakmachine

Wij hebben nog niet zo lang een broodbakmacbine en ik vind het de aankoop van 2014, ik ben er erg blij mee. En dat met een apparaat waar ik maar 15 euro voor heb betaald, via Marktplaats. Maar ik zeg er wel bij dat wij meestal met z'n tweeën zijn en dat vooral ik mijn brood er mee bak. Ik heb van AH Pompoenpitten-broodmeel. Daar kan ik twee broodjes mee bakken. Per brood eet ik er nu nog twee keer van, maar als ik een elektrisch mes heb krijg ik er vast drie keer uit. Het is voedzaam brood. Dit bruinbrood blijft verrassend lang vers. Witbrood moet vind ik eigenlijk dezelfde dag gegeten worden, dat is snel oud.

Ik koop nu nog kant en klare mixen. Ik vind het al mooi als ik daarmee een geslaagd brood uit de machine haal Dat is qua prijs ook de moeite waard. Inmiddels is mij duidelijk dat die mixen prima brood opleveren, maar het is mijn bedoeling om het zonder mixen te gaan doen. Vraag van mij voor ervaren bakkers: waar kopen jullie je meel?

Lusithania

Lusithania

13-01-2015 om 16:29

veel te dikke korst met een bbm

Wij hebben ook een broodbakmachine die al heel lang niets staat te doen.
De korst wordt zo ontzettend dik dat het niet meer lekker is.
En dan maakt het niet uit welk programma je kiest, ook de versie voor de Franse korst werkt niet, of je hem direct er uit haalt of pas de volgende ochtend.
Als iemand nog een ultieme tip heeft wil ik het nog proberen maar anders heb ik hier een bbm voor de liefhebber.

MariaV

MariaV

13-01-2015 om 17:02

Al jaren

Ik bak al jaren brood met een broodbakmachine. Ik ben alleenstaande moeder met een fulltime baan, en ik zie het niet zitten om 's ochtends naar de bakker te moeten voor vers brood. Eerst bakte met een goedkope van de Aldi, werkte prima, ruim 2 jaar. Daarna, toen ik zag dat ik het zou blijven doen, heb ik een duurdere (en toch betere) van Panasonic gekocht. Juist die omdat die volgens de conumentenbond beter volkorenbrood bakt. En dat klopt, zelfs op het standaardprogramma.
Een lekker en goed gelukt brood valt of staat met goede ingrediënten. Na heel wat zoeken en proberen gebruik ik nu meel van Welkoop (fijn volkorenmeel en meel voor luchtig witbrood) dat ik met een verhouding van 3:2 meng. Zo krijg ik luchtig fijn volkorenbrood, dat vinden we hier in huis allemaal lekker. Maar er zijn natuurlijk allerlei andere soorten meel en mixen te krijgen. Kneden in de machine en bakken in de oven is ook heel makkelijk. Voordeel van een machine is wel dat je 's ochtends vers brood hebt, als je handmatig bakt is dat lastiger, of je moet heeel vroeg opstaan.

Experimenteren met brood bakken is leuk. Ik gebruik minder gist en meer water dan in het standaardrecept, dat bakt hier mooier. Ik hou zelf van noten en zaden, die doe ik er af en toe bij. Mueslibrood is ook erg lekker. Of brood met een deel roggemeel. Ik ben nu aan het experimenteren met zuurdesemkorrels. Ik vries ook regelmatig een half brood in, dan heb ik wat reserve en kunnen we soms ook verschillende soorten op tafel zetten.

Lusithania, op mijn machine kun je het formaat van het brood en de korstkleur instellen. Gaat daar niet iets mis bij jou? Gaat het niet beter als je instelt dat je een klein brood bakt, terwijl je een groter brood bakt? Kun je de korst niet lichter instellen?

Tine Winkel

Tine Winkel

13-01-2015 om 18:03

vergelijkbaar met MariaV

Nou ja, qua broodbakken dan. In ons gezin is één eigengebakken brood per dag net te weinig, dus dat wordt aangevuld met gekocht brood. Er wordt nog net niet geruzied over wie koopbrood mee moet nemen
Maar ook hier sinds kort een Panasonic (na meer dan 10 jaar op allerhande machines, meest gekocht via MP) en die bevalt erg goed. Idd zelf wat experimenteren met ingredienten (hier een mengsel van bloem 25%, volkorenmeel 50% en een mix van een speciaalzaak 25%) en dan elke ochtend om 7 uur een brood klaar. Wij willen niet meer zonder.

Met de hand

De kant en klare broodmixen kan je makkelijk met de hand kneden, er hoeft alleen maar wat water bij. Even laten rijzen en daarna het bakblik in.

Maar goed, ik houd ook van handmatig groenten snijden en koffiemalen, ik vind met de hand kneden dus ook wel zen.

skik

Lusithania

Lusithania

13-01-2015 om 21:02

Skik ot

Blaadjes vegen vind ik ook zen.

bloemetje

bloemetje

13-01-2015 om 22:04

dikke korst?

Een dikke korst met de broodbakmachine? Dat herken ik helemaal niet. Klinkt alsof de temperatuur niet goed is.

Wij bestellen ons meel trouwens bij www.de-zuidmolen.nl.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2015 om 23:11

Met de hand kneden

Zelf kneden heeft inderdaad wel wat, maar mijn pols en hand worden er toch wel blij van als dat werk door een machine wordt gedaan

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2015 om 23:26

Zuidmolen

Ik gebruik de mix Abdijbrood met pompoen van AH en betaal daar 1,99 voor. Dat vind ik toch wat aantrekkelijker geprijst dan van de Zuidmolen. Als ik de samenstelling zie, heb ik ook het gevoel dat het gelijkwaardig is. Maar goed, ik ga binnenkort toch maar eens bij onze plaatselijke molen kijken.

Lusithania (ook ot)

Heerlijk! Ik vond afgevallen eikeltjes bij elkaar harken in een herfstzonnetje ook zo fijn. Thuis pak ik ook liever de bezem dan de stofzuiger.

skik

Tine Winkel

Tine Winkel

14-01-2015 om 08:47

zelf kneden

is idd erg zen, maar niet om 3 uur 's nachts. En een brood om 7 uur staat bij ons wel erg hoog op de blij-lijst. Ik haal mijn zen nu dus maar uit bv. breien.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2015 om 00:12

Gekke vraag misschien

maar als je 's avonds voor het slapen het meel en het water in de broodmachine doet en je zet de klok zo'n 5 uur vooruit, is het meel en dat water dan niet een rare klont geworden? Komt dat altijd maar weer goed?

Tine Winkel

Tine Winkel

15-01-2015 om 08:59

Kaaskopje

Ja hoor, dat komt goed. Het wordt geen klont. Ik doe het in deze volgorde in het bakblik:
zout
meel
water (komt meer langs de zijkanten in het bakblik)
in het meel een kuiltje met daarin gist
beetje olie in het water

Apparaat programmeren en om 7 uur een mooi brood. En bij mij ons programmeer ik al om 7 uur, dus 12 uur vooruit.

Wat wel voorkomt: als je te weinig water toevoegt, blijft het deeg te droog en pakt de deegbal tijdens het kneden soms niet het meel uit de hoekjes mee. Dan krijgt je brood met aan de hoeken beneden nog droog meel. Dat moet je dan wegschrapen (en lering trekken).

bloemetje

bloemetje

15-01-2015 om 09:20

Tine

Dat kuiltje waar jij gist in doet... dek je dat dan weer af met meel? Anders wordt het gist direct nat, en ik dacht altijd dat dat niet goed is.
Wij doen altijd gist en zout op de bodem (gist aan de ene, zout aan de andere kant), dan meel erop, dan water. Inderdaad heel secuur met hoeveelheden. Wij zetten het bakblik op de weegschaal en doen dan alle ingredienten erin. Zo hebben we precies de juiste hoeveelheden en geen extra bakjes ofzo nodig.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-01-2015 om 09:24

nee

ik dek het gist niet af. zoals ik schreef komt het vocht vooral langs de rand van het bakblik. Het midden van de meel'berg' blijft droog.
Het schijnt idd zo te zijn dat je het gist droog moet houden en ook niet in contact met zout voor het kneden. Maar ik heb ook wel een poos gehad dat ik juist de bbm even liet draaien (1 minuut), 'm daarna weer stopte en programmeerde op 12 uur later. Ik kreeg dan, met dat type deeg, juist een wat luchtiger brood. Dus volgens mij valt het nadelige effect van 'nat gist' reuze mee.

Sukran

Sukran

15-01-2015 om 11:13

Ook No Kneed

Ik bak al jaren zelf brood. Begonnen met een broodbakmachine en makkelijke kant en klare broodmixen. Lekker maar op een of andere manier was dat het toch niet en ik vond dat gat onderin van die kneedhaak ook maar onhandig. Inmiddels bak ik al 3 jaar het zgn. No Kneed brood en dat bevalt goed. Kan van alle soorten bloem (ik geef de voorkeur aan volkoren tarwe, spelt of rogge gemengd met witte bloem) en werkt ook prima met broodblik wat ik tegenwoordig doe. Ik maak het deeg met ong. 630gr water en 750gr bloem en verdeel dat over twee bakblikken in plaats van broden vormen. Maak wel soms nog bolletjes voor de leuk maar als dagelijks brood, gewoon de bakblikken. Beetje olie door het deeg maakt het brood 'vet' genoeg dat het niet uitdroogt met invriezen. Het heeft wat tijd gekost om het goed onder de knie te krijgen maar nu is het zo'n routine dat inderdaad nog maar 5min per dag kost om brood te fabriceren. Het deeg blijft lang goed in de koelkast en kan zelfs worden ingevroren.

Barvaux

Barvaux

15-01-2015 om 11:19

sukran

Maar wanneer bak jij dan als je 's ochtends vers brood wil hebben?

Sukran

Sukran

15-01-2015 om 12:15

Avond

Ik bak vaak 's avonds voor het slapen gaan. Het deeg moet wel nog rijzen dus het gaat vanuit de koelkast in de bakblikken en een uur later de oven in. Zet de blikken ook wel eens klaar in de koelkast (afgedekt) voor de tweede rijzing, dan 's morgens uit de koelkast en als de oven warm is, kan het gebakken worden. We zijn vroeg op en als ontbijt wordt er yoghurt met muesli en pap (gruwel voor velen ) gegeten, dus brood is later op de ochtend pas nodig. Het ligt er overigens maar net aan wat er verder op de dag nog gemaakt wordt. Als de oven toch aan gaat voor iets, dan schuif ik meestal het brood erachteraan. Het brood blijft ook lang genoeg vers om het zo te doen.

Barvaux

Barvaux

15-01-2015 om 15:56

ah ok

Hier moet echt elke ochtend een volledig brood klaarliggen en tegenwoordig hebben we daar ook al weer 4/5 sneetjes te kort aan.

Ik zou best brood willen bakken maar ik zie het dus niet zitten.

Sukran

Sukran

15-01-2015 om 22:02

Voorraad

Snap 't. Ik merk dat het ook best lastig is om een voorraad aan te leggen, die twee broden zijn zo op, en we zijn maar met z'n drieën! Had laatst brood gekocht in de winkel, om achter de hand te hebben, maar we zijn helaas te verwend geraakt en vinden het echt niet meer lekker en het vult niet. Woon trouwens in het buitenland en volgens mij is het lekkerste brood toch nog altijd in Nederland en Duitsland te koop . Maar goed, dat zou dus nog een optie kunnen zijn, dat je een paar broden in de diepvries gooit. Overigens, als je een timer op de oven hebt, kun je de oven ook instellen dat die aan gaat in de vroege ochtend, de bakblikken avond ervoor erin en dan maar zonder voorverwarmen bakken. Heb dat een paar keer gedaan maar mijn oven is niet echt betrouwbaar meer met temperatuur dus ik blijf er nu liever bij.

kopje

kopje

16-01-2015 om 07:46

vraag

Iedereen heeft het over vers brood in de ochtend, lijkt me een goede reden voor een broodbakmachine
Maar ik begrijp dat zaden later toegevoegd worden, hoe zit dat dan? Of kun je dan alleen een brood zonder zaden instellen? Ik begrijp ook dat veel machines piepen als je moet bijvoegen, lijkt me niet zo fijn 's nachts?

amk

amk

16-01-2015 om 07:52

liever niet

mijn buren hebben een tijdje een bbm gehad. Wat een onding want behalve die ergelijke piepjes (die je 2 huizen verder nog hoort) stinkt dat hele bakproces nog eens ook. De broodfabriek moet speciaal geurfilters aanbrengen om stankoverlast te voorkomen en als particulier mag je wel de lucht vervuilen. Gewoon verbieden die krengen.

kopje

kopje

16-01-2015 om 08:22

dat bedoel ik

Wil dus zeker geen overlast veroorzaken. (niet naar buren en niet naar mezelf!) Huis is zo gebouwd dat geur wel mee zal vallen voor buren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.