Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Broodbakmachine overleden

En nu heb ik een probleem dus. Ik bak al ons brood zelf, dat zijn zo'n 7 broden van 1250 gram per week. Ik kneed het in de bbm en bak het af in de oven. Daarbij maak ik nog wekelijks krentenbollen of pizzabroodjes.

Nu heb ik vandaag geprobeerd deeg te kneden in de keukenmachine, maar dat wordt nou toch niet echt lekker deeg. Het brood staat nu na te rijzen, maar ik denk dat het een bijzonder compacte klomp wordt.

Wat nu? Ja, nieuwe kopen, maar welke? Hij wordt echt heel intensief gebruikt, wat is nu een goeie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

Savon, wij hebben en nieuwe methode van broodbakken waarbij je vrijwel zonder keukenmachine toe kan.
Ik heb het laatst voor iemand uitgeschreven, zal ik dat even opzoeken?
Maar, wat voor mij nog handiger zou zijn, zit jij op FB? Daar heb ik het gezet namelijk. Met foto's en de hele rimbam.
dit is de korte samenvatting:
Met deze voordeeg-methode wordt kneden overbodig. Deze methode kan voor iedere gistbroodsoort worden toegepast. Maak een voordeeg van alle gist en vloeistof, de helft van het meel en evt. suiker (als het recept dat voorschrijft). Laat dit een uur staan. De gluten wordt dan vanzelf gestrekt zonder kneden. Daarna de rest van het meel en zout en evt. andere droge (bijv. noten of rozijnen) en natte (bijv. olie) ingrediënten toevoegen. Mengen is genoeg, je zult voelen dat het mengsel al elastisch is. Meteen vormen, rijzen, en afbakken.

Nowee

Nowee

26-09-2012 om 20:04 Topicstarter

Jee beuk

dat klinkt wel erg interessant zeg! Helaas pindakaas geen FB hier. Wel mail, kan je het van FB naar mij mailen of zo (FB-nitwit)? Mijn mail is savon at live punt en el.

Savon

Eigenlijk staat alles al in het stukje hierboven. Geef anders ff jouw normale recept, dan kan ik snel uitleggen hoe ik het zou doen. Het werkt echt als een tierelier, en ons brood is ook nog een stuk lekkerder geworden omdat het deeg vochtiger kan blijven, dus smeuiiger brood.

Nowee

Nowee

26-09-2012 om 21:17 Topicstarter

Wat ik doe

Ik gooi 440 gram water en een scheut olie in de BBM. Daarop 750 gram volkoren tarwemeel (of bloem als ik wit wil of een mix als ik niet genoeg heb ). 15 gram zout en 10 gram droge gist. Grote broden dus, zo'n 1250 gram, maar ja, we zijn met 5 en er gaat meer dan een brood per dag doorheen.

Ik laat de BBM 30 minuten draaien, soms gooi ik er dan nog zadenmix of pompoenpitten door, ik doe het in een met olie ingevette kom, theedoek erover en dan wacht ik tot ik de theedoek zie opbollen. Afhankelijk van wat ik aan het doen ben kan dat een tot twee uur duren. Dan sla ik het door, vorm het volgens het briefmodel, in de vorm, theedoek erover, 20 minuten rusten en 40 minuten afbakken op 200 graden hetelucht.

Zalig brood, met dank aan Teunie.

Overigens is het brood van vandaag er wel mooi uitgekomen, staat nu af te koelen, maar ik het heeft me veel te lang geduurd.

Ah in dat geval zou ik...

440 gram water verwarmen tot 37 graden, gist toevoegen en 440 gram meel. Doorroeren en een uur laten staan.

Dan de rest van het meel en het zout toevoegen, doorroeren (dat doe ik met de kneedhaak maar dat zou dus met een pollepel moeten en/of met bebloemde handen... dit is even de kneep) meteen vormen en in de vorm doen (geen tweede rijs nodig).

Ik zeg: Kenwood keukenmachine. Dan ben je klaar!
(heb zelf een Kitchenaid)

Succes!

PS Ik zou misschien iets meer water nemen, 30cc ofzo. Kijken wat er gebeurt.

Nowee

Nowee

26-09-2012 om 22:09 Topicstarter

Beuk

Ik heb een goeie keukenmachine en mmmm een Ken zou ik wel willen, maar ze zijn zo duur!

Ik ga jouw manier vrijdag eens proberen, kan ook de mixer met deeghaken misschien doen. wordt vervolgd dus!

Oh ideaal savon

Dus je kan met een machien kneden. Dan moet je het zeker een keer uitproberen. Wij hadden eindeloos geëxperimenteerd met extra ingredienten zoals melkpoeder en vit C en olie om de structuur van het brood beter te krijgen. Maar deze methode deed het hem. Ik doe vaak stiekem wat meer water. Wij hebben 700-750 water, 1100 meel. Daarvan bakken we 2 broden en we vriezen een gedeelte in. Zo bakken we 1x in de 2-3 dagen. Ze passen naast elkaar in de oven.

Nowee

Nowee

26-09-2012 om 22:26 Topicstarter

Net gesneden

Ik dacht dat het niks zou worden met mn twee broden vandaag maar ze zien er goed uit. Ik bak er altijd twee tegelijk en vaak twee keer achter elkaar. Ik moest nu gewoon heel lang wachten tot het gerezen was en dat duurt me te lang, ik wil wel een beetje opschieten. Ben wel heel benieuwd naar jouw methode. Als ik nou morgen heel vroeg ga werken kan ik op tijd naar huis, kan ik het morgen nog proberen.

Maak jij ook "ander" brood zoals tomaten of spek/ui? Ik ben altijd te porren voor nieuwe recepten nl.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2012 om 07:42

Savon

Heb jij een recept voor krentenbollen?

Nowee

Nowee

27-09-2012 om 08:18 Topicstarter

Fiorucci

Ik maak hele lekkere krentenbollen. Margje heeft het recept hier neergezet, maar ik geloof dat ik er inmiddels wel iets aan veranderd heb. Dit is die van Margje: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2854601. Ik heb het recept thuis, zal vanmiddag eens kijken of ik er echt iets aan veranderd heb.

Ik vries ze per stuk in en de jongens nemen ze hier mee naar school. Dat geeft wel aan hoe lekker ze zijn, het zijn tenslotte pubers. De laatste keer heb ik in een jolige bui ook een balletje spijs er in gedaan en toen waren ze in 5 dagen op, volgens mij namen ze er toen meer dan één mee naar school

Nowee

Nowee

27-09-2012 om 08:21 Topicstarter

Beuk, nog een vraag

Het kan met gedroogde gist hè, geen verse.

Ja het kan met gedroogde gist

en het kan ook met minder gist en koud water en dan een hele dag laten staan. Dus als jij vroeg gaat werken zou je als je thuiskomt al een gerezen voordeeg kunnen verwerken en alleen nog de gevormde rijs hoeven te doen. Dan kan het dus na 40 min de oven in.

Maar dat soort experimenten heb ik nog niet zo heel veel gedaan omdat het zo'n gedoe is als het mislukt.

Kwa extra dingen bak ik vooral andere broden met weinig erin (hoe schrijf je weenug in het Rotterdams?) zoals focaccia, brioche of challa.

Kijk eens op de website van de keuken van Levine, en dan iets zoeken over poolish of biga. Zo heet dat voordeeg.

Mijn oma bakte vroeger altijd met voordeeg. Dan deed ze eerst een mengsel van suiker, verse gist, beetje meel en water of melk. Dat liet ze 20 min staan tot het bubbelde. Zo'n natte start geeft een veel betere structuur. Ze deden het ook om geen ingrediënten te verspillen, om zeker te weten dat de gist zou rijzen.

Onze methode is ontstaan vanuit een recept voor bagels (nog iets met weenug dat ik zelf bak ) dat ook met voordeeg werkte. Het is een tussenvorm, want bij het klassieke voordeeg gebruik je minder bloem.

Waar je ook nog mee uit moet kijken is dat gist niet mag verdrinken, maar dat het wel goed kan werken om de gist eerst op het water te gooien, minuutje te laten staan of even te roeren, en dan pas het meel erbij te doen. Dan is ie echt goed nat om een snelle start te maken.

Nowee

Nowee

27-09-2012 om 09:32 Topicstarter

Oké beukje

Nou tips heb ik genoeg. Ik heb gekeken bij Levine en de structuur van het brood die ik daar op foto's zie zou hier niet goed vallen. Ze vinden het stevige brood dat staat in de maag juist heel lekker. Neemt niet weg dat ik het natuurlijk wel ga proberen, anders moet ik echt een andere bbm kopen (en financieel gezien zat dat nou niet in de planning).

Ik bak ook met weinig hoor, bij meer dan 7 ingrediënten haak ik af (nou ja, zo ongeveer).

Heb je trouwens de coconut-oatmeal-drop-cookies van Levine al geprobeerd? Die zijn zo ongelooflijk zalig, bijna goddelijk, dat ik al van diverse kanten te horen heb gekregen dat ik ze moet gaan verkopen. Gisteren nog gebakken, 4 platen vol, en die blijven in de tupperware zeker een week goed.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

27-09-2012 om 12:41

Je mag de mijne hebben

Hier staat de bbm te verstoffen vanwege een kitchenaid die al het kneedwerk doet. Je mag hem zo hebben, die bbm. Maar hoe komt hij bij jou?

Aankomende bakster

Aankomende bakster

27-09-2012 om 13:09

Rode beuk

Zou ik op jouw Facebook pagina mogen kijken voor je bakhandleiding? Ik zou graag zelf brood willen bakken maar heb geen bbm/Kenwood/Kitchenaid/keukenmachine en ik vind kneden een vervelende bezigheid. Maar roeren lijkt me goed te doen
Als je de link/naam naar de forumbeheerder mailt dan komt het goed. Hartelijk bedankt

Nowee

Nowee

27-09-2012 om 13:31 Topicstarter

Nou tarte tatin

nou ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig waar je woont, misschien wel gewoon bij mij in het dorp!

Wil jij me eens mailen op [email protected]?

Tesah

Tesah

27-09-2012 om 15:26

Savon, en bedankt!

meteen het recept van die oatmeal coconut cookies opgezocht en ik had alles in huis. Ik heb ze gemaakt en inderdaad, zoooooo lekker. Ik heb er dus al 2 op. Heel fijn... Zoon, dochter en vriendinnetje van dochter komen net uit school en vinden ze ook heerlijk. Ik heb zo'n vermoeden dat ze de volle week niet gaan halen.

Tesah

Nowee

Nowee

27-09-2012 om 21:12 Topicstarter

Haha tesah

Ik had pas een zakje van die koekjes meegegeven aan mijn zoons vriendin. Vanavond was er een avond op school, sprak haar vader me aan: zoooooooo lekker die koekjes, hij had even gedacht dat ik ze uit een verpakking gehaald had!

Pas ook meegenomen naar mijn werk en ook daar waren ze onverdeeld enthousiast. Vorige week werd er gevraagd wanneer ik weer koekjes zou bakken. Ik maak ze niet zo groot, 15 gram (ik weeg het af....), dan heb je dus 64 koekjes.

Kitchenaid

Ik ben ook bezig met broodbakken, maar doe dat dus met een kitchenaid machine; een zgn. planeetmenger. Die is zo sterk en neemt alles mee van de rand. Ook perfect als je bijv je eigen mayonaisse wil maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2012 om 07:13

Savon

Bedankt, ik ga lekker bakken dit weekend!

Nieuwsgierig

Nou ben ik wel erg nieuwsgierig naar dat koekjesrecept..... waar kan ik dat vinden?

Nowee

Nowee

28-09-2012 om 17:05 Topicstarter

Hier loontje

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2006/09/koekje-erbij.html#links/

Mijn jongste wilde vanmiddag een koekje bij de thee (nou ja, sap). Ze haalde haar poppen Koosje, Keesje en bruine pop erbij want "die wilden ook soooo glaag een koekje". Zo probeert zij er 4 te krijgen. Die snoeptrommel met slot hieronder heb je voor deze koekjes echt nodig.

Hmmm

ziet er heerlijk uit.
Is die baking soda hetzelfde als bakpoeder of is dat wat anders??
En vanilla extract komt dat uit zo'n flesje of kun je ook een zakje vanillesuiker gebruiken? Morgen maar eens maken met de kinders...... we hebben een lekker rustig weekend voor de boeg.
Ik ben benieuwd

Nowee

Nowee

29-09-2012 om 16:11 Topicstarter

Loontje

Bakingsoda is iets anders dan bakpoeder, maar als je op deze link kijkt (http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2006/09/koekje-erbij.html#links/) blijkt dat je bakingsoda wèl kan vervangen door bakpoeder maar andersom niet.

Vanille-extract is niet zo'n klein flesje, dat is vanille-essence, maar dat gebruik ik gewoon hoor. Vanille-extract is bijna niet aan te komen.

Heb je ze al gemaakt?

Yummie

Ze zijn geweldig......... super lekker!!! Maar er komen wel veel koeken uit zo'n recept. Volgende keer maar de helft doen

Tarte Tatin

Tarte Tatin

30-09-2012 om 10:13

Idd erg lekker

Ik heb ze ook gemaakt, met bakpoeder en witte basterdsuiker wegens andere indeling voorraad. Maar jeetje wat zijn ze lekker!
Savon heb je mijn mail nog ontvangen?

Baking soda

vervang ik altijd door extra bakpoeder maar hier in de omgeving niet te krijgen (alle bakkerijen die zelf bakken afgelopen).
Nog tips, waar te krijgen ?
Hier altijd druk bezig met bakken, vooral in het weekend. Heb een BBK van de Blokker, voldoet prima. Vooral bananen noten brood hier een favoriet.
Maar die koekjes ga ik absoluut ook eens proberen. Genoeg voorraad in huis.
Gr, Rymcke

margje van dijk

margje van dijk

30-09-2012 om 13:46

Ook gemaakt

Op basis van jullie enthousiaste verhalen heb ik hier van 't weekend ook eens die oatmeal coconut cookies gemaakt, samen met mijn jongste. Ondanks de smakelijke toevoeging van middelste, die bij het aannemen van het eerste koekje meende te moeten opmerken: "Het ziet eruit alsof het recht uit je kont komt", worden ze hier met net zoveel gretigheid opgevreten als bij jullie. Een succes, dus.

Ik had de ingredienten bij onze molen gehaald, waar toevallig de Amerikaanse medewerkster achter de balie stond. Zij vertelde me dat baking soda en bakpoeder dus echt iets anders is, en dat je het niet zomaar kunt verwisselen. Baking soda moest met 'something sour', "zoals basterdsuiker" (?). Ze wilde graag weten waar ik die havervlokken, coconut en baking soda voor nodig had, en zei toen dat ik dan ook beslist eens "choclate chip cookies" moest doen want die worden in 1 adem genoemd met deze drop cookies. (Bij het woord 'drop' gebaarde ze hoe je de deegjes op de bakplaat laat vallen - had het nog niet gevisualiseerd maar zal het nu nooit meer vergeten).

Dus. Iemand een lekker recept (uitgeprobeerd) voor Chocolate chip cookies? Ik ben over een paar weken jarig en zie een leuke traktatie voor me

Margje

Nowee

Nowee

30-09-2012 om 14:31 Topicstarter

Tarte tatin

Ik heb geen mail van je (net nog even gecheckt), goh en nou ben ik zo benieuwd!

Nowee

Nowee

30-09-2012 om 14:33 Topicstarter

Baking soda/rymcke

Haal ik altijd bij de molen. En havermout gewoon bij de C1000, ik maak ook vaak havermoutkoekjes dus ik heb altijd wel een pak of 2 op voorraad.

En mag ik jouw recept van bananen-notenbrood?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.