Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-05-2017 om 21:30

Buiten de was drogen


Paasei

Paasei

18-05-2017 om 08:13

Ik snap het wel

Dat zo weinig mensen nog buiten drogen. Ik vind het zo'n typisch 'huisvrouwen-ding'; smorgens de was aan, eind van de ochtend op de droogmolen en smiddags er weer af. Mijn moeder deed dat. Liefst op maandag (wasdag...

Voor werkende vrouwen wordt dat alweer een stuk lastiger. Savonds was buiten hangen heeft niet zoveel zin. En het moet op jouw vrije dag maar net mooi genoeg weer zijn. Of in je weekend koffie drinken in de (kleine) tuin met je gezin en uitzicht op wapperend wasgoed. Mijn moeder waste sowieso niet in het weekend..

Ik droog dus ook (meestal) binnen. Op het wasrek, met het raam open.

Paar dingen (nee geen droger): milieu, versleten wasgoed...

Ik vind dat weinig van jullie het milieu aspect belangrijk vinden. Als je je een beetje verdiept in drogers, zie je dat het energiegebruik hoog is en dat het dus belastend is. Ook warmtepompdrogers, die zijn nog te nieuw om iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Daarnaast speelt er nog een aspect, en dat is dat je kleren sneller versleten in de droger. Sinds ik geen droger meer heb zie ik dat dunne truitjes, katoenen ondergoed en hemden minder snel versleten.
Ook de elastiekjes in ondergoed, sokken en deg. lijden onder de warmte van de droger.
Dus ja ik hang de was buiten als het weer het toelaat, en anders binnen. De logeerkamer (kamertje) is alleen in het weekend in gebruik wanneer stiefzoon er is, en een dekbedovertrek is zo droog als je het bovenop een deur hangt. In de winter is het soms plannen om al het beddengoed niet in een keer te wassen maar verder is het een fluitje van een cent vind ik. Het scheelt weer natuurlijk dat we met 2,5 mensen zijn (wij twee + zoon de helft van de tijd) en geen vier kinderen hebben.
Sini

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 09:28

buiten ophangen een huisvrouwending?

Dat snap ik dan weer niet.
Er bestaan al heel lang wasmachines met een zgn uitgestelde start. In de avond stop je de was in je machine en stelt hem zo in dat hij aangaat kort voor het moment dat je denkt thujs te komen de volgende dag. Als je thuis komt is het eerste dat je doet je was buiten hangen. Zeker op dagen met mooi weer is het in een paar uur droog.
Iedere dag 1 was of om de dag een was, afhankelijk van hoeveel was je hebt. Bij slecht weer kan je het dan ook binnen ophangen en is het de volgende dag droog.
Een werkende vriendin van mij wast alleen in het weekend en dan draaien de wasmachine en droger de hele dag. Volgens haar "goedkoop" want ze gebruikt weekendstroom. Volgens mij duur want je vastrecht voor een dubbele meter is hoger en wassen en alles in de droger kost enorm veel stroom. De wind en de zon drogen de was goedkoper en inderdaad slijt je wasgoed minder. Buiten gedroogde handdoeken gaan veel langer mee.
En dan nog een leuk weetje: donker wasgoed droogt sneller in de zon dan licht. Ik heb na enige jaren nu allemaal donkere handdoeken die echt zo droog zijn. Het effect straalt zelfs af op ander wasgoed. Lichte T-shirts ophangen tussen de donkere handdoeken of spijkerbroeken zijn ook sneller droog. Wel apart wassen natuurlijk.

Amsterdamse

Amsterdamse

18-05-2017 om 09:39

1x per week

Doe ik ook, 1x per week alle was wassen, in het weekend. Ik heb geen zin om iedere dag met de was bezig te zijn, dan wordt het nog meer een sleur. Vrijdag of zaterdag de ik de was tussen de andere weekend klussen door.

Klein spul gaat in de droger, want ik heb een gruwelijke hekel aan dat gefrut ophangen. Groot spul (broeken, truien, lakens) op het rek hinnen, en als het mooi weer is buiten. Daar hangt het dan een dag of twee.

Hanne.

Hanne.

18-05-2017 om 09:39

milieu en uitgestelde start

Dat ik het milieu niet noem betekent natuurlijk niet dat het geen argument is. Net als de kosten!

En de uitgestelde start werkt hier toch niet zo goed als het gaat om buiten drogen. Tegen de tijd dat ik thuis ben ga ik eerst een hap eten, en als ik daarna de was nog buiten hang heb je nog 2/3 uur voordat het weer bedtijd is. Met het gemiddelde Nederlandse weer is de was in die tijd nog niet droog.

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 10:18

gemiddeld Hollands weer en mooie dagen

Gistermiddag had ik de was pas laat hangen, tegen een uur of 3 toen om even half 6 de barbecue aan ging bij de buren ging ik het gauw inhalen en zelfs de 2 badjassen waren al droog. Met dat weer van gisteren lukt dat goed maar ook vandaag, als de straat droogt droogt de was dus het gaat gewoon naar buiten als het straks klaar is. Ik heb wel even gewacht met een keuze maken wat ik zou wassen, dunne shirts of nieuwe spijkerbroeken.

Natuurlijk een huisvrouwending

Thuis kan je de was er direct afhalen als de lucht betrekt. Was ophangen en weer afhalen kost gewoon meer tijd dan het in de droger stoppen.Die tijd heb ik, maar ik kan me voorstellen dat werkende stellen schaarse tijd liever aan andere dingen besteden.En na het werk liever even gaan zitten voordat het koken weer op het programma staat, dan naar de wasmachine te vliegen. Als je de discipline hebt om de was meteen uit de droger te halen komt die er nog een keer kreukvrij uit ook. Was die binnen droogt zou je eigenlijk nog moeten strijken. Tel uit je winst.

Ik heb lijnen hangen op zolder en aan het balkon. Driekwart van de was hang ik op. Bij dat balkon komt in het najaar geen zon, buiten dragen kan alleen van maart tot oktober. Dan kan ik alles na een uurtje weer binnen halen, met de handen gladstrijken en in de kast leggen. Binnen droogt de was erg langzaam.Te langzaam voor dikker textiel. Toen de droger de geest gaf dacht ik in eerste instantie wel zonder te kunnen. Maar die muffe handdoeken vond ik ook niet echt fris, en strijken doe ik alleen bij hoge uitzondering.

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 11:07

Mijn ontdekking van de 21e eeuw

Als d een was binnen moet drogen wegens te nat buiten, zet ik een kleine ventilator voor het traphek, de ventilator waait in de richting van de was die in het trapgat hangt.. Steeds een beetje verse lucht tussen de was doet de was sneller drogen en het ruikt niet muf.

Lood om oud ijzer

Een droger is weinig meer dan een ventilator met een behuizing. Kijk, de vooruitgang staat niet stil. Er zijn allerlei middelen die het huishouden verlichten. waar de wasdroger er een van is. Die zijn misschien niet altijd even milieuvriendelijk, maar he, dat is kinderen op de wereld zetten ook niet.
De wat moraliserende toon van sommige pure buitendrogers tegen mensen die ervoor kiezen van de was een snelle klus tussendoor te maken in plaats van een tijdrovende hobby vind dan ook merkwaardig . Of je moet natuurlijk bereid zijn je wasmachine in te leveren en terug te keren naar het bleekveld en het wasbord.

Droogmolen als ventilator

Ik gebruik in het najaar mijn wasdroger als ventilator. Dan draai ik twee wassen achter elkaar, hang de grote lappen aan de waslijn en het klein spul doe ik in de droger. Omdat de droger voor de waslijn staat blaast die met het warme lucht het beddengoed en de handdoeken droog voordat ze de kans krijgen muf te worden. Droger ruim ik dan meteen uit zodat shirts niet gestreken hoeven te worden.

Pirata

Pirata

18-05-2017 om 15:02

milieu

Je kleding en je handdoeken iets langer gebruiken ipv alles na 1 keer in de was gooien, dat is pas milieuvriendelijk.
Voor de statistiek: hier vrijwel alles in de droger. En dat allemaal in het weekend. Ik merk niks van.extra slijtage.

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 15:10

nou Kenfan lood om oud ijzer?

Mijn ventilator produceert geen warmte dus dat scheelt echt stroom. Verwarmingselementen slurpen de meeste stroom..
Ik ben fanatiek buitendroger, zeker. Geef graag tips aan mensen die het ook lekker vinden maar even niet zien hoe. Zeker niet moraliserend bedoelt. Als het wel zo over komt sorry.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2017 om 15:45

Verrassend

Snappen mensen echt niet hoe ze buiten de was kunnen drogen?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2017 om 15:50

Net hoe mijn pet staat

Het wasrek staat al een tijdje op de overloop. Best een sta in de weg, maar tot nu toe eigenlijk de beste plek in huis. Ik hoef er maar één trap voor op, als het droog is kan ik het zo in de badkamer leggen of aan hangertjes hangen. Gevaar is dat ik een deel van het wasrek gebruik om 'even' iets op te leggen. Dus als ik het rek in de tuin zou willen zetten, is het me eigenlijk alweer teveel gedoe om het rek leeg te maken en naar beneden te brengen. Ik zou daarom best een tweede rek willen, die ik in de schuur kan zetten en alleen voor buiten is.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2017 om 15:53

Wasdroger

Misschien is een wasdroger best praktisch voor badlakens en beddengoed, maar ik geloof niet dat ik er weer een zou willen. Als je echt geen ruimte hebt om natte was te drogen, maar wel voor een wasdroger, is het een geweldig ding natuurlijk.

zebra

zebra

18-05-2017 om 19:51

bij voorkeur

gaat de was naar buiten. We hebben een droogmolen en voor kleine dingetjes eventueel een klein wasrek. Als het echt niet anders kan, dan gaat het in de droger. Handdoeken gaan hier wel regelmatig in de droger omdat ze dan zachter zijn.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-05-2017 om 20:18

binnen en buiten

Ik heb voor buiten een droogmolen waar (tegen de vogelpoep, ja, ook hier, niet leuk als ze net je zwarte bessen opgepeuzeld hebben) ook nog eens een parasol overheen hangt (de "paal" van de droogmolen is open dus ik kan er een parasol "inhangen").

Bij minder drogend weer heb ik de luxe van een extra kamer waar het wasrek staat. Klein spul gaat op kleine rekjes aan de radiator.

Ik heb een droger, nog uit de tijd dat ik in een te kleine flat woonde met een erg slecht geventileerde badkamer. Maar als die ooit de geest geeft komt er geen nieuwe. Hoewel hij soms wel handig is bijvoorbeeld op de koude stand als er overal hondenhaar in is gekomen in een onvoorzien moment (bijv. als de hond op de bank is geweest), en als je even snel iets nodig hebt. Maar ik leg het geld dan liever apart voor als de afwasmachine bezwijkt, daar kan ik echt niet zonder. Beide zijn 12 jaar oud.

Droger

Hier gaat bijna alles in de droger maar het beddengoed bij voorkeur naar buiten maar dan moet ik wel vrij zijn want ik heb geen zin om voor achten de was op te gaan hangen. Overigens kan ik enorm genieten van een schoon bed met buiten gedroogd beddengoed, heerlijk!

Pug

Pug

19-05-2017 om 08:16

tijd

Ik vind het teveel tijd kosten om alles op te hangen. Deze winter was de wasdroger kapot. Het droogde allemaal niet snel genoeg, zeker niet alle sporthanddoeken en natgeplast beddengoed.

Zo'n spartaans campingggevoel krijg ik er van

Half a twin

Half a twin

19-05-2017 om 08:38

Vogelpoep

Wij hebben een groene tuin, veel bomen en grote struiken waar het nu (april/mei) een drukte van belang kleintjes en wat grotere vogels. Er worden nestjes gebouwd de 2 nestkasten zaten/zitten vol helemaal leuk die bedrijvigheid. Iemand verderop vindt het leuk om de meeuwen te voeren, ik wat minder. Die beesten eten zo slordig en laten altijd stukken van de hele aangeboden boterhammen vallen met ratten tot gevolg. Mussen eten wel kruimels en zaadjes maar laten de grote stukken boterham gewoon liggen.
Het gekke is in die 21 jaar dat ik hier nu woon heb ik pas 2 keer vogelpoep op de was gehad. Ik denk dat wapperende was toch werkt als een soort vogelverschrikker. Die twee keer was met redelijk windstil weer en dan groene dekbedhoezen aan de lijn. Net na de geboorte van nummer 2, alles was me teveel en dan ook weer opnieuw wassen pfffff. Daarom weet ik het nog zo goed.

2 keer in ruim 20 jaar is voor mij geen reden om binnen te drogen of de was af te dekken met plastic bouwzeil, zoals een vorige buurvrouw wel eens deed.

Vogel

Vogel

19-05-2017 om 20:14

Meer tijd?

Kost knijperen aan lijn of rekje echt zoveel meer tijd dan in en uit de droger? Ik wil nog wel eens een wedstrijdje doen.
Voordeel van een rekje is ook dat ik de kinderen kan vragen in het voorbijlopen even hun eigen kleding mee te nemen als het droog is.

Pug

Pug

19-05-2017 om 20:28

Vogel

De droger staat op de wasmachine. Met 2 graaien heb ik alles uit de wasmachine en in de wasmand, dan til ik hem op en met 2 duwen ligt alles in de droger.
Uit de droger weer met 2 graaien.

Ophangen moet toch 1 voor 1...

Pirata

Pirata

19-05-2017 om 21:35

en knijpers?

Knijpers geven soms lelijke plekken op de kleding. Daar heb ik geen last van met een droger. Of ben ik zo onhandig?

Half a twin

Half a twin

19-05-2017 om 21:43

Knijpers

Nooit een t-shirt aan de zoom ophangen, maar net onder de oksel over de lijk en de knijpers in de oksel zeg maar. Dan heb je geen wijd uitwaaierende onderkant.

Hanne.

Hanne.

19-05-2017 om 21:50

altijd

Of altijd de shirts ondersteboven ophangen en de knijpers juist wel op de zoom. Heb sporadisch een knijper afdruk maar dan heb ik het echt over 2x per jaar max.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-05-2017 om 22:01

voor- en nadeel van de droger

Voordeel: het gaat sneller. Ophangen vraagt echt tijd en aandacht.

Nadeel: je spullen slijten er enorm van!

Pien

Pien

20-05-2017 om 07:50

Sneller

Natuurlijk gaan in de droger doen sneller dan ophangen. Ik was op 60 graden altijd een was met handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, ondergoed en sokken. Of ik de was nou in de droger (die op de wasmachine staat) kieper, of het ophang, dat maakt veel uit. Per week zijn dat toch 35 onderbroeken en 70 sokken...

Ik denk dat het ook veel uitmaakt waar je wasmachine en droger staan. Bij mij (en bij alle zelfde huizen hier in de buurt) is dat op zolder. Daar is een apart hokje met de wasmachine-aansluiting. Het is me dan vaak teveel moeite om de volle wasmand twee trappen af te sjouwen naar de tuin.

Een droogrek binnen vind ik hier geen optie. Alle kamers zijn in gebruik als slaapkamer en ik vind dat zo vochtig. Ik zet het droogrek nog wel eens beneden in de woonkamer als ik de voetbaltenues van zoons team droog.

Maar ik vind buiten gedroogde was wel heerlijk! Alleen handdoeken vind ik te hard aanvoelen, maar misschien moet ik dan wasverzachter gebruiken? Vorig jaar heb ik een droogmolen gekocht en er een aantal keer gebruikt van gemaakt. Dit weekend maar weer eens doen!

Half a twin

Half a twin

20-05-2017 om 08:02

wasverzachter

Niet gebruiken bij handdoeken! Dan wordt de handdoek een beetje "vettig" en droogt niet lekker meer af. Theedoeken ook niet die geven mijn glzen dsn een vreemd uiterlijk, lijken ze blauw.

Pien

Pien

20-05-2017 om 08:08

Oke

Bedankt voor de tip.

Overigens heb ik voor de kledingstukken die ik niet in de droger doe (overhemden, shirts en truien van man en mij en soms wat dingen van de kinderen) een handige ophangplaats. Aan de trapleuning van de trap naar de zolder hangen kleerhangers. Aan de haken waar de trapleuning mee aan de muur zit, zeg maar. Dat zijn er 7. Als dat niet genoeg is, hang ik nog wat hangers aan deurklinken op de overloop.

Pug

Pug

20-05-2017 om 08:43

Sally

Hoe merk je dat slijten dan?

Ik heb er niet zo'n last van. Maar ik heb bv. ook niet twee dezelfde shirts waarvan ik er eentje nooit in de droger doe en eentje altijd. Dus of kleren sneller slijten zal ik nooit weten. Alles gaat hier jaren mee eigenlijk. Veel langer hoeft niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.