Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-05-2017 om 21:30

Buiten de was drogen


Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-05-2017 om 08:48

Pug

"Hoe merk je dat slijten dan?"

Bij handdoeken vooral aan de randen, bij kleding en beddengoed op de naden, met name bij dubbelgestikte naden zie je dat de stof op den duur echt dunner wordt en uiteindelijk vallen de gaten er in.
Ik merk serieus verschil. Heb de droger nu nog puur voor de luxe en noodgevallen. Toen ik nog in de kleine flat woonde waar ik niet zonder droger kon, sleet mijn goed sneller dan nu. Toen deed ik echt korter met kleding, handdoeken en beddengoed.

Half a twin

Half a twin

20-05-2017 om 09:08

Ooit het pluizenfilter gezien?

Dat pluizenfilter is gevuld met kleine stukjes stof van jouw kleren en ander gedroogd textiel. Dus ja je spullen slijten in de droger.

Vogel

Vogel

20-05-2017 om 11:30

Onderzoek

Ja, daar zou nou eens een goed, dubbelblind onderzoek naar gedaan moeten worden, naar die vermeende slijtage!

Aha, dus zo werkt dat met zo'n droger. Ik zou denken dat je dan dun en sneldrogend spul er uit sorteert omdat dat minder lang of minder warm in zo'n droger moet. Maar je giet dus de integrale inhoud in een keer over. Okee...
Nou ja, laat mij maar lekker hangen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-05-2017 om 11:49

Vogel

"Aha, dus zo werkt dat met zo'n droger. Ik zou denken dat je dan dun en sneldrogend spul er uit sorteert omdat dat minder lang of minder warm in zo'n droger moet. Maar je giet dus de integrale inhoud in een keer over."

Dat ook weer niet. Tshirts en sweaters viste ik eruit en hing ik op een rekje over de deur of aan de verwarming. Dit vanwege krimprisico. Het waren vnl. handdoeken, beddengoed en krimpbestendige dingen die erin gingen.

Half a twin

Half a twin

20-05-2017 om 13:32

Vandaag de was maar binnen

Op het plein bij de supermarkt staat op zaterdag een viskraam (zo'n 200 m van mijn huis) met voor mij ongunstige wind ruik ik dat hier. Man man man wat stinkt die oude frituurolie in combinatie met vis.
Na het ophangen van 3 spijkerbroeken heb ik ze maar weer afgehaald en alles binnen gehangen, met het raam dicht. Brrr ik lust best vis maar niet bij deze kraam vandaan, wat een walm komt daar vanaf!

lennest

lennest

20-05-2017 om 14:31

naar buiten!

Was nummer 3 hangt nu buiten, wel goed in de gaten houden of het gaat regenen en dan snel alles naar binnen, maar de eerste twee wassen waren zo droog: het waait behoorlijk en tussen de buien door schijnt de zon volop. Als het even kan, hang ik het buiten, behalve handdoeken, die worden zo hard en dat vinden we echt niet fijn. Ik heb een droger, nog een oude, ik hoor steeds vaker dat de nieuwe drogers met zo'n warmtepomp veel goedkoper in gebruik zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

lennest

lennest

20-05-2017 om 14:35

de was binnen drogen, vocht?

Ik lees de diverse posts nog eens door en ik lees o.a. in het logeerkamertje de was drogen of in het trapgat, maar dan krijg je toch veel vocht in huis? Wij hebben een ventilatiesysteem in huis en dat scheelt een stuk in het vocht. Ik weet nog van vroeger thuis als de was binnen moest drogen, dat het echt vochtig was. En nu de huizen tegenwoordig erg goed geïsoleerd zijn, lijkt me goed ventileren een must!

Pug

Pug

20-05-2017 om 18:26

Vogel

Yep.

Ik ga echt niet alles sorteren voor het de wasmachine of droger in gaat. Dan hou je maar hele kleine bergjes over. Was gaat op wit, donker of kleur, op 30 graden. Droger gaat met wat er klaar is minus beddengoed dat toch alleen maar oprolt, op een generiek standje.

Geen problemen met slijtage of krimp. Of andere wasproblemen waar mensen hele studies van gemaakt hebben.

Heerlijk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-05-2017 om 18:31

lennart

In de kleine flat was vocht echt een probleem, als ik was buiten de droger had (bijv. shirtjes, sorry, blijkbaar maak ik er teveel een studie van ) merkte ik het echt aan mijn longen.

Ik woon nu ruim en heb totaal geen last van vocht. Het waskamertje heeft het raam op een kier, dat werkt prima.

buiten en geen droger

Maar eens per week wassen is dan gelijk een utopie. Gezin met drie (semi)volwassen sportende kinderen. Poeh. Maar als ik het nu nog red zonder droger, dan heeft het geen zin meer om nog een aan te schaffen, kinderen gaan tzt toch de deur uit.

Ik blijf erbij

Geen droger! Principieel niet (milieu en kosten) en voor mijn was (slijtage). Als ik vier kinderen in huis had zou ik misschien overstag gaan. Bovendien vind ik de was ophagen, of het nou buiten of binnen is, een activiteit waar ik eerlijk rustig van wordt.
En het slijten ja dat merk ik. Ik draag katoenen onderbroeken en ik deed er een jaartje mee toen ik nog een droger had. Nu heb ik sommige broekjes al 3 of 4 jaar, en ze zijn nog prima.
Sini

Haha silone. Herkenning.

Zoon 1 sport ongeveer dagelijks, nr 2 een keer of 4 per week, dochter 3 keer, ik een keer of 2 en man ook 2 a 3 keer. En niet allemaal korte gymbroekjes met een shirtje. Golftruien, honkbaloutfits vol modder. Enzovoorts. Na het weekend ( diverse competities) ligt er alleen aan sportkleding al een machine of 2,3 denk ik

Ingrid

Vocht in huis

Dat is ook de reden waarom er hier ooit een droger in huis gekomen is. Toen nummer drie geboren werd woonden we in een slecht onderhouden huurhuis, waar ik de schimmel op de muren zag groeien als ik de was over de her en der in het huis verspreide wasrekjes ophing. Kind kreeg heftig eczeem, en benauwdheidsklachten. Man schrijft dat nog steeds toe aan dat klamme wasgoed, toen is er een droger gekomen.Kind drie is de enige die zijn babytijd in dat huis woonde, en de enige met nog steeds flinke longproblemen.

bieb63

bieb63

23-05-2017 om 23:57

Ik ook geen droger

Maar wel is het belangrijk dar je je was zoveel mogelijk buiten hangt. En als het binnen moet bij een verwarming of in een ruimte met ramen open, goed geventileerd.

Pirata

Pirata

24-05-2017 om 09:21

slijtage

Maar Sinilind, ik gooi alles in de droger en mijn ondergoed gaat echt jaren mee. Ik heb nog spul in gebruik van 10 jaar oud. Ben je op een ander merk over gegaan waarvan de stof slechter is? Of is mijn droger milder dan die jij had? Ik droog het ook nooit kurkdroog, maar iets daarvoor.

knijper

knijper

24-05-2017 om 10:40

droger kapot

Een aantal jaar geleden ging mijn droger kapot en hij hoefde van mij niet vervangen te worden. Ik heb in huis standaard een droogrek staan op een kamer die we overhebben. Zodra het kan gaat het buiten aan de droogmolen. We zijn hier met 4 personen die allemaal donkere sokken dragen. Dat vind ik dus wel vervelend om 30 paar sokken op het rek te moeten hangen. Daar komt geen eind aan. Word ik ook niet zo heel rustig van als ik eerlijk ben .

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2017 om 13:33

Nou ja... vergéten!

Ik heb deze week voor het eerst sinds we hier wonen een wasrek aan het tuinhek gehangen en daar al drie wasjes op laten drogen. Kóm ik net buiten en wat zie ik?? De was die ik er gister had achtergelaten. Ik moet er vannacht rakelings langs gelopen zijn toen ik de hond uit ging laten, maar ja... kippig hè!

Ik heb wel vaker was buiten gehangen hoor, maar aan het hek hangen was een primeur.

Over was in huis te drogen hangen, hoor je inderdaad dat het ontzettend slecht is voor de longen. Omdat het bij ons in huis eerder droog dan vochtig is, denk ik dat het bij ons niet zo'n vaart zal lopen dat er schimmel door zal ontstaan, maar die vochtige lucht schijnt in het algemeen ook niet goed te zijn.

Pirata

Nee, ik koop katoen onderbroekjes van Hema, al jaren dezelfde. Misschien ligt het inderdaad aan de droger dat ik toen had. Ik gebruikte altijd een net niet helemaal droog setting, niet kurkdroog. Mijn ervaring was toen dat de elastiekjes in ondergoed en in sokken veel sneller "breekbaar" werden. Ook de kleding vond ik sneller pillig worden.
De droger hadden we in 2010 gekocht, of de drogers van nu veel beter zijn weet ik niet. Het was een Whirlpool. Doen het nog prima, is bij ex gebleven en hij en zijn vriendin gebruiken het nog steeds.
Sini

Pirata

Pirata

25-05-2017 om 09:52

Sini

Die koop ik ook en het gekke is, mijn droger is al 16 jaar oud (net zo oud als enkele van die onderbroeken ☺).
Waar het 'm dan in zit, geen idee. Ook al niet i de instelling van de droger dus.
In elk geval, binnenkort vrhuizen wij en komt de wit-apparatuur beneden te staan. Direct bij een tuindeur. Er zal dan wel het e.e.a. opgehangen gaan worden, als het weer het toestaat. Al een kleine stap vooruit voor het milieu.

Pirata

Tja, de geheimen van de droger zijn ondorgrondelijk...
Misschien het wasmiddel? Bij mij Neutral...
Sini

Half a twin

Half a twin

20-05-2018 om 15:19

Voltreffer

Even een oud draadje van stal gehaald.
Ik schreef hier vorig jaar dat ik fanatiek buiten droogde en in 20 jaar pas 2 keer vogelpoep op de was had gehad.
Gisteren zat er een zwerm meeuwen in de lucht (met dank aan de buurvrouw die al jaren fanatiek voert, ook bij voldoende voer in de natuur) toen ik de was aan het ophangen was. Ik had net gedoucht en mijn haar gewassen maar zowel de was als ik konden terug naar het begin. Gadverdamme, de helft van de handdoeken met spetters poep en mijn schone haar en schone kleren.

Maar goed 3 keer in 21 jaar is nog steeds maar 1 keer in de 7 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2018 om 15:35

Beetje lui

Het wasrek staat tegenwoordig op de eerste verdieping en om dat bij elke mooi-weer-dag naar beneden te brengen, heb ik niet zoveel zin in. Buiten drogen is wel prettig hoor! Het gaat twee keer zo snel met weer als vandaag en het ruikt heerlijk naar 'buiten'. Ik zet het raam dus maar extra wijd open, direct naast het rek.

Tihama

Tihama

21-05-2018 om 10:07

Geen droger

Toen ik zwanger was van de oudste, kregen we een droger cadeau van mijn schoonouders. Want dat was echt onontbeerlijk met een baby vond iedereen.
Ik had hem in de 10 jaar daarvoor nog nooit gemist.

Een jaar of 5 geleden ging de droger ter ziele. Ik heb onze hulp (die doet voornamelijk de was hier) gevraagd of ik een nieuwe moest kopen. Ze gaf aan dat er maar 1 knelpunt was, en dat was het aantal handdoeken. Bij het verkeerde weer duurde het drogen dan te lang.

Dus ik heb zoveel extra handdoeken gekocht dat dit probleem opgelost is. Dat was ook veel goedkoper dan een nieuwe droger.

Shirts en overhemden gaan hier trouwens op een hangertje dus niet op de lijn. De meeste kunnen als ze droog zijn op deze manier meteen weer aan. Ook zonder knijperafdrukken.

Inhoud pluizenfilter

lijkt me geen echt goed, in elk geval een onvoldoende argument om te besluiten dat een droogkast wasgoed buitensporig veroudert, vergeleken met drogen in de buitenlucht. Daarvoor zou je de inhoud van het pluizenfilter moeten vergelijken met de vezels die vrijkomen in de buitenlucht. Dat is een beetje moeilijk.
Als je een was-droogcyclus dan ook nog eens gaat vergelijken met een was-droog-strijkcyclus, dan wordt het helemaal problematisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.