Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Buitenkraan afsluiten?

wij hebben een buitenkraantje. Nu zegt mijn vader dat ik die moet afsluiten omdat het vriest, waar en hoe moet dat dan ? Moet er ergens in de keuken (aansluitend aan muur van buitenkraantje) iets dicht te draaien zijn en waar moet ik dan naar zoeken ?

Ik moet alle laatjes en dingen gaan leeghalen dus graag eerst een tip voordat ik daar aan begin Kan het ook zijn dat hij helemaal niet af te sluiten is ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

05-01-2009 om 13:58

Wel verstandig

er moet een afsluiter zitten. Ergens. Gebruikelijke plaats is ook de kruipruimte, of in elkgeval daar waar de aftakking naar de buitenkraan zit. je moet zoeken naar een kraanachtig iets, of een bout of een moer die tussen de aftakking en de buitenkraan zit. Dus als ie vanaf de keukenkraan getapt wordt moet ie daar tussen zitten. Het kan dus ook zijn dat je 'm met een speciale sleutel dicht moet draaien.

Vergeet dan ook niet de nadat je de kraan hebt afgesloten de buitenkraan zelf open te draaien. Als het water dan bevriest kan het naar buiten uitzetten en drukt het niet de leidingen kapot.
Dit is namelijk de reden dat je die kraan afsluit.

groet,
Angela

Vera*

Vera*

05-01-2009 om 14:17

Vorstbeschermer

Er zijn, net als voor cv-leidingen, van die piepschuim omhulsels te koop voor buitenkraantjes. Die doe je om de kraan heen en kun je toch nog je kraan blijven gebruiken.

desiree

desiree

05-01-2009 om 14:22

Wel afsluiten

bij een collega is een keer de waterleiding kapotgevroren omdat de buitenkraan niet was afgesloten. Wel doen dus!
Bij ons zijn er 2 plekken: aan de voorkant van het huis zit het meteen aan de binnenkant van de muur (in de wc namelijk) een afsluitkraan, en voor de achterkant zit de afluiter in de meterkast (gewoon een draaiknop op de leiding). Aan de achterkant is namelijk geen plek binnenshuis om een afsluitkraan te hebben: daar zit de inbouwkeuken.
Succes! en hopelijk ben je nog niet te laat.

desiree

Zo snel mogelijk

Het wordt nu alleen nog maar kouder, dus zo snel mogelijk afsluiten!

Manda Rijn

Manda Rijn

05-01-2009 om 15:13 Topicstarter

Ik kan niets vinden

de keukenkraan heeft geen vertakking oid naar de buitenkraan. De vloer is niet te openen in de keuken, de leiding naar buiten heeft geen bout of kraantje.

Kan ik nog ergens anders kijken ?

Manda Rijn

Manda Rijn

05-01-2009 om 16:03 Topicstarter

Dank cameron

die leiding gaat vanuit buiten door de muur en dan binnen meteen de grond in, kan nergens een vertakking vinden.

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat er een kraantje buiten in het 'leidingenhol' kan zitten. Dat is zo'n ondergrondse put waar de leidingen het huis in komen. hmmm echt een werkje voor mijn vriend om dat morgen eens uit te zoeken

Bij ons zit er een kraantje

in het luik bij de voordeur, waar je in de kruipruimte kunt komen, maar wij hebben een ´jeugdiger´ huis, dus ik weet niet of deze luiken ook in oudere huizen zitten?

Zolang je niet zeker weet of je een vorstvrije kraan hebt, zou ik deze, voor de zekerheid, zoveel mogelijk inpakken.

Morgen hopelijk niet te laat

ze geven behoorlijk wat graden vorst op voor komende nacht. Als er echt geen kraantje te vinden is zou ik toch op zijn minst de kraan goed inpakken tegen de vorst. Lijkt me een hoop ellende geven als de leiding/kraan kapot vriest.

An

An

05-01-2009 om 19:34

Jaaaa!

Doen!!! Die van ons is donderdag gebarsten. de zon stond erop en toen ging het mis. Wij waren op vakantie. Gelukkig hebben veel buren hier de sleutel, die hebben de hoofdkraan dichtgedraaid. fijn terugkomen van vakantie! Geen water, geen toilet, heeeelp! ook hiervoor hebben we gelukkig buren.
Kortom, doen!
groetjes, An

An

An

05-01-2009 om 19:36

Oh ja

Bij ons zit het kraantje bij de hoofdkraan in de buurt. In het kruipgat bij de voordeur. En anders veel isolatie eromheen. Succes!

Manda Rijn

Manda Rijn

05-01-2009 om 19:54 Topicstarter

Nou

ik waag er nog 1 nachtje op want vriend weigert in het hol te kruipen en te zoeken met een zaklamp.

ellendig als de boel kapot vriest inderdaad, grutjes ik heb er gewoon helemaal niet eerder aan gedacht.

Guinevere

Guinevere

05-01-2009 om 20:44

Draai de hoofdleiding dicht

Je gaat eerst de hoofdleiding dichtdraaien. Daarna laat je (als het nog kan) de buitenkraan leeglopen. Waarschijnlijk komt de leiding van de buitenkraan van onderen af, dus als je de leeggelopen kraan goed afsluit, dan blijft er lucht inzitten zodat het water niet in het buitengedeelte kan komen. Zo doen wij het altijd.
En anders inderdaad als de sodemieter gaan inpakken met stro, noppenfolie, piepschuim, dekentjes, dozen.....

angel3

angel3

06-01-2009 om 11:58

Hier te laat

nav dit draadje dacht ik: o jee! laat ik es even kijken. Het was al te laat. Kraan was al bevroren.... maar goed er is verder vooralsnog niks misgegaan...of merk ik dat pas als het gaat dooien?

amk

amk

06-01-2009 om 12:37

Dooi

je merkt het pas als het gaat dooien, want dan kan het water weg lopen door niet bedoelde gaten.
Als hij nog draait zet 'm dan wel alvast open en sluit ook de kraan als nog af, dan beperk je de eventuele gevolg schade. Lekkage op onverwachte plekken etc.

groet,
Angela

Oei, te laat! wat nu?

Oeps...pas door het lezen van dit draadje denk ik er pas aan dat we iets met de buitenkraan hadden moeten doen. Helaas te laat.... hij is stijf bevroren.
Heeft iemand misschien een idee wat ik nu moet doen? Zo laten en wachten op dooi? Ontdooien? Hoe?

Help

Mariola

amk

amk

06-01-2009 om 13:37

Mariola

Zie het berichtje boven dat van jou.

Als nog afsluiten, en kraan open zetten. Dan beperk je de eventuele gevolg schade.

groet,
Angela

Manda Rijn

Manda Rijn

06-01-2009 om 14:05 Topicstarter

Ik geef het op

de kraan doet het gewoon, is niet bevroren ondanks dat het hier -6 is. Ik kan nergens een kraantje vinden om dicht te draaien. De buis die naar buiten loopt zit in de buurt van de radiator in de keuken dus bevriezen kan het niet.

Leeg laten lopen en dan weer de hoofdkraan open zetten kan natuurlijk ook nog maar als het nu toch niet bevroren is lijkt mij dat niet nodig.

Mariola

Wat altijd nog kan, is de kraan flink inpakken.

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 19:54

Warmer

Die kranen zitten meestal wel tegen het huis aan natuurlijk en daar zal het toch minder hard vriezen dan verderop in de tuin. Het konijn staat hier ook tegen het huis en haar waterfles was niet eens bevroren vandaag (hangt buiten het hok).
Dus voor allen: op hoop van zegen dan maar!

Genista en angela

Veel dank voor jullie tips! Ik ga zo even op zoek naar de kraan om de buitenkraan mee af te sluiten

Groetjes

Mariola

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.