Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ans

Ans

26-11-2008 om 13:59

Candida dieet

Ik heb een candida dieet voorgeschreven gekregen en ik wil dat graag uitproberen maar het ziet er onmogelijk uit. In de natuurwinkel heb ik veel etiketten gelezen en rondgevraagd maar met weinig spullen buiten gekomen omdat bijna overal gist of suiker in zit. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee en misschien wel recepten of zelfs een boodschappenlijstje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet om vervelend te doen

Maar *wie* heeft jou dat dieet voorgeschreven?

Ans

Ik heb veel gehad aan een dergelijk dieet maar ik heb het niet op de letter gevolgd. Gewoon suiker gemeden. Vooral de verborgen suiker. Na een paar weken word je daar handig in. Om gist heb ik me nooit druk gemaakt, en ook niet om producten met 2g suiker per 100 gram als ik er maar een paar gram per dag van gebruik. Of om een beetje fruit, of een paar rozijnen. Meer om de grote suikerbronnen zoals een paar 100 gram druiven of een glas frisdrank of een heerlijk stuk bavarois-gebak; die heb ik allemaal een tijdje laten staan.

Dus dat is ook nog een optie. Om niet naar 100% suikervrij te streven.

Verder zo veel mogelijk eten zelf bereiden, dan ben je ook per definitie van de verborgen suikers af.

Oh ja voor hier weer die standaard-discussie losbarst over of systemische Candida-infecties mogelijk zijn en dat je alleen maar met anti-schimmelmiddelen van vaginale infecties afkomt: Ik heb het dieet vooral gevolgd voor vaginale jeuk waar niets tegen hielp. Suiker mijden hielp wel heel goed. Bij mij dan. Bovendien bleek dat andere klachten ook verminderden. Ik had bijvoorbeeld voedselallergieen. Achteraf las ik pas dat er in de alternatieve geneeskunde een syndroom wordt geformuleerd waarbij heel gevarieerde klachten in verband worden gebracht met elkaar. Nou ja, voordat dus die standaard discussie weer losbarst: mijn jeuk aan mijn keuk verdween door suiker te mijden. Dan weet je mijn achtergrond...

Standaard discussie

De achtergrond van mijn vraag was vooral: als het een vage alterneut is die het "voorschrijft", krab jezelf dan nog eens achter je oren of je het echt wilt proberen. Als het een arts is, laat je dan doorverwijzen naar een goede diëtist.

Ans

Ans

26-11-2008 om 21:49

Geen discussie please

Ik wil echt alleen maar tips en recepten of hoe ik het aanpakken moet. Ik wil absoluut geen 'standaard discussie'. Het is een arts die het dieet voorschrijft en zij wordt geregeld uitgenodigd op congressen en seminars in ziekenhuizen en universiteiten (na googlen).

Kari1

Kari1

26-11-2008 om 22:17

Ans

"candida dieet voorgeschreven gekregen en ik wil dat graag uitproberen maar het ziet er onmogelijk uit"
Zonder discussie: dit getuigt niet van patiëntvriendelijkheid, iets onmogelijks voorschrijven en de patiënt met de brokken daarvan laten zitten.
Ik sluit me aan bij Genista: ga met je dieetvoorschrift naar een diëtist, die kan je daarbij helpen. Zit in de basisverzekering.
Kari

*Veertje*

*Veertje*

26-11-2008 om 23:07

Kookboeken

Hai Genista,
Heb het dieet ook twee keer geprobeerd, en niet heel veel positief resultaat gehad, maar dat zal meer te maken hebben met het feit dat ik een onontdekte borrelia had.
Ik had veel aan de kookboekjes van Anne Marie Reuzenaar: Het Heden Ik kookboek en nog een.
Ook heeft dietiste Marijke de Waal Malefijt een kookboek geschreven tegen ME en candida. Maar de recepten die daarin staan doen me nog huiveren.
In die van Reuzenaar staan lekkere dingen.
En eerlijk gezegd vond ik het in het begin heel moeilijk (heb het de eerste keer negen maanden gedaan), maar het ging na verloop van tijd makkelijk. Toen ik spa rood dronk, vond ik dat zelfs zoet smaken.
Met gist hield ik niet zo heeeeel veel rekening. Nam wel zuurdesembrood maar als het zo uitkwam, ook weleens gistbrood.
Nu eet ik me weer helemaal klem aan suikers, dus de spa rood zal bij mij niet zoet meer smaken.
Succes en... het went!
Gr Veer

Dan heb ik mijn antwoord al gegeven

Laat je doorverwijzen naar een goede diëtist. In zulke gevallen moet je niet zelf de bomen in het bos hoeven zoeken.

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2008 om 10:31

Heu

Ans:
"Het is een arts die het dieet voorschrijft en zij wordt geregeld uitgenodigd op congressen en seminars in ziekenhuizen en universiteiten (na googlen)."
Waar ze praat, zegt niet alles. Wat is ze voor arts (huisarts/internist/iets anders)? Waar werkt ze?

mirreke

mirreke

27-11-2008 om 17:59

Ik wist niet

dat diëten voorgeschreven door artsen wel mogen worden nagevolgd, en diezelfde diëten voorgeschreven door vage alterneuten (grofweg gequote) gemeden moeten worden.
groet, Mirjam (met veel baat bij alterneuten, op allerlei vlak, en veel goedkoper dan de gezondheidszorg en, nog leuker, het werkt! joepie)
sorry Ans, ik weet het je wilt geen discussie en het is ook absoluut niet mijn gewoonte zo, maar ik krijg ineens zomaar een beetje een sik van posters hier die alles wat maar zweemt naar 'alterneutief' onderuit proberen te halen.

*Veertje*

*Veertje*

27-11-2008 om 20:49

Reguliere arts

Ans,
Ik ben trouwens door mijn (reguliere) huisarts doorgestuurd naar een (orthomoleculair) dietiste. Dat is/was Marijke de Waal Malefijt, mijn huisarts had goede resultaten gehoord van patienten in zijn praktijk.
Daarbij kwam dat ze toentertijd ook in dezelfde stad woonde als ik.
Ik zou het dieet proberen: genoeg dingen die je wel mag hebben, je moet voorzichtig zijn met suikers. Ik ben toen ook gaan experimenteren met andere graansoorten als quinoa (brrr) en gerst en gierst (ook brrr) maar op een gegeven moment kreeg ik er wel lol in.
In het begin wordt aangeraden om ook niet teveel natuurlijke suikers (dus fruit) te nemen, dus toen ik na een maand als toet een appel in bladerdeeg nam met een scheut kaneel, werd ik helemaal blij.
Toch zonde nu ik dit zo tik, dat ik altijd zo opstandig word van iets niet 'mogen'.
Ik moet nu een overdosis cola naar binnen werken.

Ps ga eerst die boeken die ik noemde eens halen bij de bieb en dan nog een keer verlengen en nog een keer (als iemand hem niet aanvraagt kan je bij de meeste bibliotheken vijf keer verlengen, scheelt je een hoop geld. Daar staan ook voorraadlijstjes in.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-11-2008 om 21:30

Ans

Ik heb een variant op dit dieet gevolgd omdat ik een hele serie infecties achter en naast elkaar kreeg (artritis, oorontstekingen, schimmelinfecties, kaakellende, het hield maar niet op). Dat dieet heeft me binnen drie maanden weer infectievrij gemaakt, onbeschrijflijk hoe snel en effectief het was. Ik zeg dit als grote wantrouwer van alle zweefpraktijken. Dat dieet werkt. Even wat tips:
- Eet in plaats van gewoon brood gistvrij brood, of als je dat niet lust, volkoren Wasa knackebrod. Daar zit weinig gist in.
- Wen eraan om 's morgens biogarde met granen of een beetje fruit te eten, dan hoef je al 1 broodmaaltijd minder te vervangen. Ik vond die broodmaaltijden het moeilijkst om omheen te werken. Als ik thuis was, at ik meestal sla, maar dat blijft niet lekker in een trommeltje op het werk.
- Qua avondeten is het helemaal niet lastig, echt, je went er zo aan. Dat kookboek van Heden Ik is een aanrader.
Het is even doorzetten, maar na twee weken weet je niet anders meer. En je voelt je er zo fit en lekker door, ik heb pas door dat dieet ingezien hoe ongelooflijk veel invloed je eetpatroon heeft op je lichaam en geest.
Groetjes en sterkte,
Massi

Ans

Ans

30-11-2008 om 20:48

Heden ik

Bedankt Massi, Veertje voor jullie reactie. Ga het boek aanschaffen. Massi, ik vind juist het avondeten het moeilijkst en de lekkere tussendoortjes (die er niet meer zijn) en oja en de koffie verkeerds maar het zit nu in mijn hoofd dus langzaam bouw ik het dieet op.

Maar ans

Niet om te drammen, maar waarom ga je niet naar een diëtist?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.