Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MarleenTY

MarleenTY

27-11-2008 om 10:23

Cavia-vraag

Misschien niet de juiste plek om dit te vragen, maar ik weet niet waar ik het anders kwijt kan. Wij hebben namelijk een langharige cavia die lekker met een konijn buiten staat. Nu is er door de regen (en door een beetje achterstallig borstelwerk van mij ) een enorme klit in het haar bij zijn achterkant gekomen. Kan ik dit dmv gewone cremespoeling weer eruit krijgen of is dit te agressief?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MarleenTY

MarleenTY

27-11-2008 om 10:38

Maar het is winter...

..en dan heeft hij wel zijn dikke vachtje nodig als het 's nachts koud wordt dek ik. Hij slaapt dan wel tegen het konijn aan, maar toch...

Toch knippen

want als je hem nat maakt en het uitwast, is de kans dat hij het niet overleeft groter.
Ik heb altijd geleerd dat je een cavia niet naar binnen mag halen om hem vervolgens weer naar buiten te doen. Zeker niet met deze tempverschillen. En als hij nat is, moet hij best een poosje binnen zijn om te drogen...

Volgens mij gewoon knippen. Doe ik trouwens bij mijn cavia's ook wel.

Groetjes en succes!

Zolang

Cavia uit de tocht staat met konijn, een schuilplaats kan vinden, overleeft hij de winter wel. Eventueel in schuurplaatsen bij teveel winterse buien.
Knip het haar, wassen geeft gauw de kou erop. Cavia's zijn erg bevattelijk voor tocht.
Succes

juno

juno

27-11-2008 om 13:36

Knippen

Knippen is het enige wat je kunt doen. Is het te koud voor hem 's nachts dan haal je hem toch binnen.

Tirza G.

Tirza G.

27-11-2008 om 15:08

Knippen!

Nat maken is een veel groter risico, zeker als je met spulletjes aan de slag gaat - die verstoren de natuurlijke vette huidlaag van de cavia.
Mijn kortharen zitten ook gewoon buiten en in de schuur, zonder warm konijn

Tirza

Zeker knippen

Inderdaad knippen

En wij hebben het konijnenhok in de winter altijd afgdekt met een jute (sinterklaas) zak. Zo kan de wind er niet in slaan.

MarleenTY

MarleenTY

27-11-2008 om 16:50

Ok ok, overtuigd haha

Morgen heb ik vrij en dan zal ik hem gaan knippen. Wel apart haha, kale kont en langharige rug....
Gaat ie maar lekker met zijn kontje tegen het konijn aan liggen

Googlen

daar kan je hele verhalen vinden over de verzorging van n cavia.
Daar zal ook wel in staan wat beter is, wassen of knippen?

Succes in ieder geval. Ik vind alleen de nagels knippen al lastig , ze bijt me dan steeds hihi

gula

Hier geknipt

je krijgt de klitten er niet goed uit geborsteld ook niet als je wast met wat dan ook.

Het is gewoon vervilt, heel voorzichtig knippen, goed voelen waar de huid zit. En dus wat vaker borstelen !

MarleenTY

MarleenTY

28-11-2008 om 11:51

Knipbeurt gehad!

Ja hoor, zonet heb ik de cavia een moderne knipbeurt gegeven. De klitten waren echt enorm en ik heb er heel wat uit moeten knippen, voel me helemaal schuldig naar het beestje. Maar hij ziet er nu lekker kortgewiekt uit en het staat nog eens koddig ook. Valt me trouwens nog mee hoe dik zijn haar is, hier komt hij de winter wel mee door. Ik zet ze trouwens nooit binnen. Pas als het -5 graden vriest doe ik er zo'n alluminium-autoruit beschermer over (die had ik nog liggen) en bij nog meer vrieskou heb ik een dieren-kruik liggen die 6 uur lang warm blijft. Maar hij ziet er weer top uit haha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.