Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mijntje

Mijntje

07-06-2014 om 17:50

cd en dvd -rot

Ik ben een beetje beduusd na het lezen van de volkskrant van vandaag. Een artikel over cd en dvd- rot. Gekopieerde cd's (geluid, foto's en bestanden) gaan al snel verloren, zou je eigenlijk elk jaar een kopietje van moeten maken. En ook wat netter bewaren dan wij eigenlijk doen (mijn man kwakt het gewoon in de kast op een stapel en heeft vaak geen zin om het doosje te zoeken)
Met gekochte cd's/dvd's schijnt het wel beter te zijn.
Maar wij hebben een enorme collectie (vooral mijn man), en ook heel veel kopietjes erbij. Ik was juist van plan de plastic doosjes weg te doen en ze economischer te gaan bewaren, maar daar zie ik nu wel van af.

Bewaren jullie je cd's en dvd's netjes?

Ja, keurig netjes in de doosjes

schaf zelfs doosjes aan, waar ik etiketjes op zet van wat erop staat.
(word boos op de kinderen als ze de DVD's/CD's niet terug doen in het doosje)
Maar ja, ik ben nog uit het vinyl/LP tijdperk

Hombre

Hombre

07-06-2014 om 18:49

Media gaan hier direct de vuilnisbak of een doos op zolder in en de inhoud wordt 'geript' naar een harde schijf. Wat ik echt wil bewaren (foto's muziek, home-movies) kopieer ik vervolgens iedere nacht naar 'de cloud'.

Sinds we e-books hebben wordt het lekker leeg in huis

Jasmijn

Jasmijn

07-06-2014 om 19:45

fotoboeken maken

Met alles wat ik ooit opnieuw zou kunnen kopen (muziek en films) maakt het me niet zo uit, maar eigen filmpjes en foto's, die wil ik wel graag bewaren. Ik heb van alles een dubbele kopie (ook van wat langer geleden (2005 bijv.) en dat doet het nog, maar ik ben nu toch ECHT van plan leuke fotoalbums te maken. Afgedrukt gaat toch langer mee (kijk maar naar je eigen jeugd fotoboeken) dus het is veel werk en prijzig, maar ik ga nu toch echt snel aan de slag!

Dalarna

Dalarna

07-06-2014 om 20:14

Jasmijn

Ik ben sinds twee maanden helemaal bij. Vanaf 2007 gingen wij volledig over op digitaal en ik heb vanaf toen tot aan de zomer van vorig jaar twee albums bij albelli gemaakt van 120 pagina's. Heel mooi geworden en nu weet ik dat Albelli in sept/okt en in maart/apr een hele goede actie heeft (je koopt een waardebon en dan heb je nog een maand de tijd) voor die grootste boeken. In plaats van 110 euro betaalde ik dus twee keer iets van 55 euro.

Ik weet nog niet of ik in sept weer genoeg foto's heb voor een nieuw album maar ik houd het wel als stok achter de deur. Je kunt nu beginnen en pas als die actie er is het spul uploaden.

Mijntje

Mijntje

08-06-2014 om 09:51

karwei (ook foto-vraagje)

Ok. Ik heb op marktplaats wat houten oude ikea cdrekken gekocht en ga de cd's netjes opbergen. Wel een heidens karwei!

Fotoboeken tjsa ook weer zo'n project. Blijft een fotoboek langer goed dan een fotoafdruk? Of maakt dat niet uit.

Hombre

Hombre

09-06-2014 om 10:31

Mijntje

Tja, een 'echt' fotoboek zoals je dat in een boekenwinkel koopt gaat lang mee. Of dat ook voor de fotoalbums zoals wij die kopen geldt is weer afwachten natuurlijk. Dat hangt vast weer af van welk drukproces er gebruikt wordt. Het zijn geen echte foto's zoals we die vroeger lieten afdrukken, die gingen minstens 100 jaar mee.

Tenzij je een bepaald merk dia's had in de vroeger zestiger jaren want die vreten zichzelf langzaam op tot er alleen nog een vaag roze plaatje over is. Daar zijn veel van mijn kinderfoto's mee gemaakt en die heb ik nu gered met een scanner.

Bottom line: the proof of the pudding is in the eating.

Afwachten dus...

Mijntje

Mijntje

09-06-2014 om 10:52

gewone afdrukken versus fotoboeken

Ik bedoelde zo'n fotoboek die je in de computer maakt. Ik heb het idee dat 'gewone' afdrukken mooier blijven.
Er zullen ook wel weer kwaliteitsverschillen zijn met die fotoboeken?

Maargoed, ik begin met onze audiocollectie. Redden wat er te redden valt

Jasmijn

Jasmijn

09-06-2014 om 12:06

op echt fotopapier

Ik heb tot nu toe de boeken op echt fotopapier laten afdrukken, wel iets duurder maar het ziet er een stuk mooier uit. Bladen zijn ook steviger. Ik hoop dat ze net zo lang meegaan als mijn eigen fotoboeken, maar ook daar zit verschil in. Ik heb een serie foto's uit de jaren 70 die echt seventies oranje zijn. De foto's van daarvoor (zwart-wit) en die van na die periode zijn wel heel mooi gebleven. Ik weet niet wat ze toendertijd met het ontwikkelproces deden. (zal wel de eerste versie 'foto's in kleur' zijn waar het aan ligt)

Jasmijn

Jasmijn

09-06-2014 om 12:12

mijn probleem is trouwens

Ik loop inmiddels zo achter met het maken van fotoboeken omdat ik niet kan kiezen welke foto ik wel of niet zal gebruiken, vroeger had je maximaal 36 foto's van bijvoorbeeld een uitje naar de Efteling. Nu heb ik er wel 136. En dan zit er geen mislukte bij (want die kan je meteen wissen op je camera) dus ik moet mezelf dwingen om er niet meer dan bijv. 6 van het uitje naar de Efteling te gebruiken. En dat lukt dus niet. Boeken worden te dik, dus moet ik weer schiften op het einde van het boek (je kan wel pagina's bijkopen, maar daarin moet ik niet overdrijven anders krijg ik veel te dikke fotoboeken per jaartal)
Dan zat ik laatst ook nog met maak ik nou een gezinsboek per jaartal? Of ga ik splitsen in een boek voor zoon en eentje voor dochter. Dit heb ik nu een jaartal gedaan
(zo deden mijn ouders dat ook, maar goed, ik had maar 2 fotoboeken van mijn hele jeugd) en die boeken heb ik nu hier liggen. Maar nu hebben mijn ouders dus helemaal geen fotoboeken meer van de kinderen.

En zo twijfel ik maar door en komt er geen boek uit mijn handen.

Wie heeft er tips

Dalarna

Dalarna

09-06-2014 om 15:38

Jasmijn

Je kunt van zo'n dagje Efteling beginnen met 4 grote foto's op 1 pagina en dan één of twee pagina's vol maken met kleinere foto's en dan nog afsluiten met een pagina met weer 4 grote foto's.

Ik denk dat de kinderen later echt niet van alles een foto hoeven hebben en dat zeker niet elke week inkijken. Ze krijgen dus een fotoalbum met foto's tot 2007 (eigen babyfoto's dus) en ik zit nog met hun eigen foto's van na die tijd. Ik denk dat ik ze ga afdrukken tot hun albums vol zijn en er dan mee stop. Ook komen in die albums de klassefoto's en van elke schoolfoto een pasfoto als ik die heb (koop ik de laatste jaren niet meer).

Tegen die tijd heb je niets aan tig fotoalbums geloof ik. Als ze later ruzie krijgen over wie het familiealbum wil van 2007 en verder als wij dood zijn zoeken ze het maar lekker zelf uit...

foto's

Inderdaad maken we nu veel meer foto's dan vroeger. Toen nam je op vakantie hooguit 3 paar rolletjes van 36 opnamen mee, nu maken we zo 1200 foto's... De kunst is het selecteren. Ik selecteer op de camera zelf al tijdens de vakantie. Dan thuis na het overhevelen op de pc nog een keer. Een poosje later selecteer ik nog een keer welke ik af laat drukken en tot slot selecteer ik weer bij het inplakken. Waarbij ik de foto's vaak ook nog handmatig bijsnijd.
Uiteindelijk maak ik zo ca. per jaar 1 album. Een familiealbum. Met echt de allermooiste of sprekendste foto's.
Die albums worden trouwens heel regelmatig uit de kast gepakt en bekeken. We hebben ze natuurlijk ook allemaal nog digitaal (op diverse plekken opgeslagen, een externe harde schijf, een cloud enz.) dus als de kinderen later eigen albums willen dan kan dat altijd nog. Ik stel me zo voor dat het dan 1 album voor een heleboel jaar wordt.

foto's

Inderdaad maken we nu veel meer foto's dan vroeger. Toen nam je op vakantie hooguit 3 paar rolletjes van 36 opnamen mee, nu maken we zo 1200 foto's... De kunst is het selecteren. Ik selecteer op de camera zelf al tijdens de vakantie. Dan thuis na het overhevelen op de pc nog een keer. Een poosje later selecteer ik nog een keer welke ik af laat drukken en tot slot selecteer ik weer bij het inplakken. Waarbij ik de foto's vaak ook nog handmatig bijsnijd.
Uiteindelijk maak ik zo ca. per jaar 1 album. Een familiealbum. Met echt de allermooiste of sprekendste foto's.
Die albums worden trouwens heel regelmatig uit de kast gepakt en bekeken. We hebben ze natuurlijk ook allemaal nog digitaal (op diverse plekken opgeslagen, een externe harde schijf, een cloud enz.) dus als de kinderen later eigen albums willen dan kan dat altijd nog. Ik stel me zo voor dat het dan 1 album voor een heleboel jaar wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.