Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Patricia

Patricia

04-02-2019 om 17:00

Chinees eten

Laatst aten we bij mijn ouders chinees eten, ze hadden o.a. nasi goreng en bami goreng besteld. Dat is redelijk wit van kleur, ik doe er altijd wat satesaus overheen van de sateetjes, maar vindt het altijd wel erg lekker. Als ik het zelf maak, dan wordt het totaal anders van smaak. Heeft iemand een receptje, ik heb al gezocht op internet maar zie zoveel receptjes dat ik het gewoon niet weet. En hoe maakt de chinees van die mooie hele kleine gebakken eitjes? Ze zijn niet bruin aan de onderkant, en ook niet gepocheerd, maar wel erg leuk klein om bij het eten te serveren. (als ik het doe dan heb ik zo'n uitgelopen gebakken ei en toch wel bruin en krokanter aan de onderkant)

Yaron

Yaron

04-02-2019 om 20:35

Eieren

Voor de gebakken eieren moet je een laagje (zonnebloem) olie verhitten, daar het ei in breken en laten garen. Het ei moet wel helemaal onder de olie staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2019 om 09:20

Spek

Ik heb ontdekt dat je de smaak kunt benaderen door eerst vetspekblokjes in de pan te bakken. Van dat witte spek dus. Niet een heel pak, een beetje. Niet te hard bakken, de bodem van de pan moet helder blijven. Dus langzaam uitbakken. Na het bakken haal je een teveel van het vet uit de pan, er moet genoeg in achterblijven om de rijst in te kunnen omscheppen. Je roerbakt er kort heel dun gesneden prei in. Ik lees in een recept dat ze er fijngesneden kipfilet in doet, maar je kunt ook denken aan kleine blokjes ham. Als je witte Chinese rijst wilt houden, zou ik eventuele kip apart bakken, je zou ook kunnen denken aan meekoken met de rijst, zodat je witte kip houdt. Rijst in bouillon koken. Kippenbouillon of groentebouillon. Beetje peper. Ondertussen maak je van een ei heel fijn roerei. Rijst afgieten, dan op het vuur omscheppen in de pan waarin je de prei in het spekvet hebt omgeroerd (moet nog knapperig en fris groen zijn), ham/kip (als je de kip niet in de rijst hebt meegekookt) en ei erbij en dan proeven . Als je het lekker vindt zou je dan eventueel nog een kriezeltje gember (beetje tussen je duim en wijsvinger) kunnen toevoegen, maar dat zou ik eerst op een klein hapje uitproberen.

Voor de rijst zou je een wat aromatischer soort kunnen kiezen. Basmati of pandan.

Patricia

Patricia

05-02-2019 om 10:17

thanks!

Oke, dat ga ik eens proberen, het ei en het recept van kaaskopje. Ik zag trouwens laatst op tv dat er heel veel koks uit China over mogen komen hé, omdat Nederlanders de chinese keuken gewoon niet onder de knie krijgen, ik zou wel eens een dagje mee willen gluren in zo'n chinese keuken (ik ben op heel veel soorten eten dol hoor, maar veel 'keukens' zijn wel goed zelf te maken, maar bij chinees wordt het altijd anders)

Tijgeroog

Tijgeroog

05-02-2019 om 10:31

Boek

Ik ben heel blij met mijn kookboek: https://www.aziatische-ingredienten.nl/kookboek-echte-chinese-keuken-thuis-fuchsia-dunlop/

Je moet er even de tijd voor nemen, maar dan heb je een heerlijke, uitgebreide Chinese maaltijd op tafel staan. Alleen... geen nasi goreng.

Bosbes

Bosbes

05-02-2019 om 12:43

alleen is het geen Chinees

Even ter info: nasi goreng en bami goreng is geen Chinees eten, maar Indonesisch.

Pennestreek

Pennestreek

05-02-2019 om 12:56

En daarom smaakt die van de Chinees

zo anders dan wanneer je hem bij de toko koopt. Of zelf maakt aan de hand van een Indonesisch recept. Het is echt een ander gerecht.

Wel fijn dat het hier, zoals het hoort, nasi en bami goreng wordt genoemd. Nasi is namelijk gewoon rijst, en bami alleen de sliertjes. De toevoeging 'goreng' (gebakken) is dus wel van belang!

Bosbes

Bosbes

05-02-2019 om 14:43

Ja, waarschijnlijk...

Ja, waarschijnlijk omdat er meestal mensen met Chinese achtergrond in een *Chinees-Indisch* restaurant werken waar je dit kunt kopen. Dat het Indonesische gerecht waarschijnlijk een Nederlands-Chinees tintje krijgt.

Als je in een écht volledig Chinees restaurant eet, bijvoorbeeld op de Zeedijk in Amsterdam (bij Nam Kee, of bij Hoi Tin of zo) dan kun je ook geen nasi goreng bestellen.

Trouwens echt een aanrader. Bij Hoi Tin lekker dim sum eten. Geweldig!!

40er

40er

05-02-2019 om 17:18

Zo misschien?

https://www.keukenliefde.nl/bami-goreng/. (staat er ook 1 voor nasi op)

Ik ga zelf meestal meer richting de Indische kant, recept van een kookcursus.

Patricia

Patricia

05-02-2019 om 18:03

die bleke van de chinees

Ja voor een keertje wil ik deze eens zelf maken, het zal wel geen 'echt' chinees zijn zoals Bosbes me iets aanraadt, dit is denk ik wel een verhollandste variant, maar wil 'm gewoon eens proberen. Linkje van 40er klinkt ook goed, maar volgens mij heb ik net de juiste gevonden, iemand die familie heeft met een chinees restaurant. Zelfs het eitje komt voorbij!


https://www.youtube.com/watch?v=REU9o0xZ6EI

rode krullenbol

rode krullenbol

05-02-2019 om 18:29

Sluikreclame!

Maar erg leuk.

Patricia

Patricia

05-02-2019 om 18:57

waarvan?

Waarvan sluikreclame? Zegt die mevrouw de naam van het restaurant ofzo waar ze werkt? Ik heb het echt oprecht gevonden na een zoektocht naar een chinees recept, je denkt toch niet dat ik op een of andere manier reclame wilde maken voor het maken van chinees eten van deze pagina ?

Doenja

Doenja

05-02-2019 om 21:25

Hoe ik t doe

De truuk is ijskoude gekookte rijst. Zelfs bevroren rijst werkt! Ui en knoflook bakken in arachideolie en n theelepeltje sambal. Flink zout en suiker (!) toevoegen en dan fijn gesneden prei, hamblokjes of fricandeau blokjes en de koude rijst toevoegen. Dan flink omscheppen en bakken. Beetje oestersaus toevoegen en in een hoekje van de pan roerei maken en erdoor scheppen. Afmaken met ve-tsin.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2019 om 22:13

Ve tsin

Hoewel ik weet dat er geen hard wetenschappelijk bewijs is dat ve tsin niet goed zou zijn, lijkt het erop dat je er voorzichtig mee moet zijn. Er zijn mensen die er niet goed op reageren. Mijn dochter bijvoorbeeld merkt na het eten van ve tsin dat dit in het eten zat door bepaalde klachten. Dus toen ik het toch een keer gekocht had riep ze uit "ma, niet gebruiken hoor!" (Omdat ze weten dat ik "ma" wat tuttig vind, zeggen ze dat graag 😃) Het potje staat er nog wel, maar onaangeroerd.

Patricia

Patricia

06-02-2019 om 00:02

Ja die ve-tsin

Die vrouw van de youtube link gebruikt het ook, maar ik heb inderdaad ook gehoord dat ve-tsin niet zo'n goed product is, maar ja. Blijkbaar wordt het heel vaak gebruikt in de Chinese keuken, heb het vaker gelezen. Zou ik het op een of andere manier kunnen overslaan? Of is het echt een must?

Doenja

Doenja

06-02-2019 om 00:43

Ve tsin

Ve tsin is een smaakversterker. Wat maggi of zout EN suiker samen erin doen. Dat versterkt de smaak ook.

Doenja

Doenja

06-02-2019 om 00:45

Waar staat dat?

Waar staat dan dat ve tsin slecht is? En hoe slecht?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2019 om 00:48

Ja weet ik

Daarom had ik het in eerste instantie ook gekocht. Toch eens proberen. Maar ik wist al wel dat er nadelen aan konden zitten. Mijn dochter wees me daar dan ook terecht op. Ik neem nu maar het zekere voor het onzekere.

Doenja

Doenja

06-02-2019 om 00:55

Nooit bewezen

Er doen veel verhalen de ronde maar het is nooit bewezen dat ve tsin werkelijk slecht of schadelijk is. Heel internet staat er vol mee dat ze niks schadelijks kunnen vinden eraan.

vetsin

Voedingscentrum:
"De effecten van ve-tsin op de gezondheid zijn uitgebreid onderzocht. De overgevoeligheidsreacties die mensen soms zeggen te ervaren na het eten van ve-tsin hebben een andere oorzaak, maar welke dat is, is niet duidelijk."

Wikipediaover mononatriumglutamaat:
"Ondanks het bovenstaande is MNG regelmatig in relatie gebracht met ziektesymptomen. Hiervoor is onvoldoende bewijs, of er is inmiddels het tegendeel van bewezen.

In 1968 suggereerde Robert Ho Man Kwok in een brief in het prestigieuze medische tijdschrift New England Journal of Medicine dat MNG, dat gebruikt wordt door Chinese koks als smaakversterker in de vorm van ve-tsin, mogelijk verantwoordelijk kon zijn voor het zogenoemde Chinees Restaurant Syndroom dat gekenmerkt werd door hoofdpijn, een opgeblazen gevoel en hartkloppingen na het eten in een Chinees restaurant, zoals sommige mensen rapporteerden.[12] Het blad ontving hierop veel reacties met ervaringen van duizeligheid, druk en kloppingen in het hoofd en tintelingen.[13] Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd.[14][15]

De Amerikaanse neurochirurg Russell Blaylock is veelvuldig in de media gekomen met meldingen dat MNG verslavend en gevaarlijk zou zijn voor de hersenen.[16][17][18] Voor deze beweringen is geen wetenschappelijk bewijs gevonden, en de wetenschappelijke consensus is dat er geen effect is.

In 2008 publiceerden onderzoekers dat ze een positieve correlatie gevonden hadden tussen de inname van MNG en de Body Mass Index. Dit niet-experimentele onderzoek (dat is een onderzoek waarbij de onderzoeker geen variabele manipuleert) onder ruim 750 Chinese mannen en vrouwen kon geen causaal verband aantonen, en is tevens nog niet gerepliceerd.[19] Een latere studie onder 1282 Chinese volwassenen vond geen correlatie.[20] "

geen pandanrijst (en ook geen basmati)

Nav van #3 van Kaaskopje: neem juist geen pandanrijst.
Ten eerste: dat doe de Chinees ook niet. En pandanrijst heeft een heel specifieke smaak, dus als je dat gebruikt, smaakt je nasi anders dan bij de Chinees.
Ten tweede: pandanrijst is wat plakkerig (het is geen kleefrijst, maar het geeft ook geen droge korrel). Daarmee is die rijst lastiger te verwerken tot nasi goreng dan een soort die minder plakt, zoals Surinaamse rijst.
Basmati zou ik ook niet doen. Alweer: de Chinees doet het ook niet. Het is ook vrij prijzig. Maar wel een stuk makkelijker tot nasi goreng te verwerken dan pandanrijst, heb ik gemerkt.

Ik weet niet wat voor rijst Chinese restaurants gebruiken. Gebroken rijst vaak, heb ik het idee (die is goedkoper), maar dan wel van een niet-plakkerige soort.

groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2019 om 11:29

Temet

Oké, ik las de tip van basmatirijst en het leek mij een goed advies .

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2019 om 11:38

Anneque

Ik doe het met wat mijn dochter ondervindt na het eten van ve tsin. Zo heb ik het ook op internet gevonden. Hoewel er geen hard wetenschappelijk bewijs is, zijn er toch mensen die 'heel toevallig' na het eten ergens last van krijgen. Als je dat merkt, kun je het beter weglaten, lijkt mij. Zo heeft mijn jongste dochter, naar het steeds meer lijkt, bijna direct last van eten van knoflook. Een half uur later zit ze op de wc met kramp en zo. Terwijl hele volksstammen tevreden nabuiken met een lading knoflook in de maag. Voor haar is dit echt erg, want ze is dol op eten met knoflook erin en ik hou er ook wel van. Ik schud het automatisch in de pan en voel me schuldig als ze meldt dat ze er toch weer last van had. Inmiddels is ze het huis weer uit en neemt ze soms eten mee wat over is. Ze kan zelf ook eten maken inmiddels, ze had even geen tijd om de doos met pannen uit te pakken, dus ze kan nu kiezen of ze zelf gaat koken of van ons mee wil nemen.

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 16:46

Kaaskopje

Dat heb ik met chocolade en drop. Wetenschappers en dietisten kunnen nog zo hard roepen dat je van chocolade geen puistjes krijgt, ik weet wel beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.