Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

20-11-2008 om 19:43

Christmaspudding

Vandaag stond er een recept voor een traditionele engelse kerstpudding in de krant. Voor wie het niet kent een soort gebak, dat je stevig moet doordrenken met whiskey en dan nog weken moet laten "rijpen" ALs je nu begint zou ie met kerstmis goed moeten zijn.

Nu ben ik altijd wel te vinden voor obscure culinaire experimenten - Herman heeft hier ook een warm onthaal gevonden. Maar om er nu een hele fles whiskey op te offeren om met Kerstmis misschien een meurende brok schimmel te vinden, gaat me weer net wat te ver.

Iemand van jullie zich ooit aan zo'n traditionle kerstpudding gewaagd? En wat was het resultaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik niet

Ken wel Engelsen die het zelf doen/deden. Eerlijk gezegd vind ik de supermarkt puddings meestal lekkerder en ga ik liever voor de zelfgemaakte trifle/pavlova.

Als je een recept wilt om te vergelijken kan ik wel even rondneuzen.

Wel brandy butter bij maken natuurlijk!

Mariel

Rieke

Rieke

20-11-2008 om 20:52

mijn schoonmoeder dus. heeft al 30 jaar een stevige kerstpudding uit de margriet op tafel staan met 2e kerstdag. traditioneel. ze begint er in oktober mee en wat ze er allemaal in doet vraag ik aan mijn man; niervet (slager kent haar daarom alleen al), gedroogde vruchtjes en nog meer denk ik en als drank kirsch.komt geflambeerd op tafel. ik wil het recept wel vragen; 't is wel dubieus hoor wat je eet, maar voor ons een dierbaar onderdeel van de maaltijd. O ja, overgoten met vanillesaus.

Irila

Irila

20-11-2008 om 20:52

Ja hier

Ik heb twee jaar geleden met het recept van mijn Ierse schoonmoeder Christmaspudding gemaakt (overigens maakt zij het meestal al in September). In dat recept zit trouwens geen whiskey, alleen helemaal op het laatst als je hem serveert giet je er een scheut whiskey over die je aansteekt, dus een hele fles hoef je er niet aan op te offeren. Ik vond het best een hoop werk. De grootste vorm moest meen ik wel 10 uur koken. Het resultaat was wel lekker, maar om nou te zeggen dat het veeeel lekkerder was dan een kant en klaar gekochte christmaspudding nee.

Hoho cobi, even opkomen voor de microben van nl

...Die pudding gaat echt niet zomaar schimmelen. Een goede voedingsbodem is vochtig en bevat wel voedingsstoffen, maar niet zoveel als een Christmas pudding. Die is zo zoet dat de schimmel eraan gaat voordat hij kan groeien!

Beetje o.t., maar wel een enorme aanmoediging om het eens te proberen natuurlijk...

Whisky?

moet daar geen brandy in?

(herinner me vaag een uitzending van Delia 'I hope you've been feeding yours [Chrismaspudding dus] regularly with brandy')

Ik zou denken dat de combinatie van suiker en alcohol alle ongewenste organismen wel op een afstand houdt, maar ik weet niet of het daarbij nog een rol speelt waar je dat ding bewaart (in een koele kelder of op kamertemperatuur).

Ik zou geloof ik een pudding kopen en de drank ernaast zetten, maar ja...

Groeten,

Temet (en als je eraan begint, laat je dan na de kerst even weten hoe het afgelopen is?)

Vroeger

kregen mijn ouders altijd een Christmaspudding van Engelse vrienden. Tja...mijn ouders vonden het heerlijk. Ik als kind kon het maar matig waarderen

Schimmel etc. nooit gezien. Je sluit dat ding toch helemaal af. En dan met al die alcohol...komt volgens mij wel goed.

Succes met je experiment!

Groetjes van Purk

Cobi

Niervet (suet) is een vrij gebruikelijk ingredient in de (traditionele) Engelse keuken, hoor. Dus kennelijk is het te eten.

Hoewel, dit is natuurlijk wel het volk dat de 'mars bar in batter' heeft uitgevonden...

Groeten,

Temet

amk

amk

21-11-2008 om 15:42

Jaren wachten

cobi, dat wordt dan jaren wachten. Want er is niet zo veel vrij water om te groeien voor de beestjes.
De sporen overleven wel het bakproces, maar de schimmels en bacterien niet. Vervolgens overgiet je het nog met een hoog alcohol houdend product, vinden ze ook niet zo fijn. Je bewaart het luchtdicht afgesloten, en ook dat is niet zo fijn want de meeste bacterien en consorten hebben gewoon een minimale hoeveelheid zuurstof nodig om te kunnen overleven en groeien.

Dus als jij met 'schone' handen en schoon werken je pudding overgiet kan je heel lang moeten wachten.

groet,
angela

lotm®

lotm®

21-11-2008 om 20:48

Christmas cake en christmas pudding

Goedenavond,

Het recept van Puck Kerkhoven is een christmas cake (in tegenstelling tot een christmas pudding).

Een christmas cake is een relatief zware, soms wat droge, donkere cake, die de Engelsen inderdaad een aantal weken van tevoren maken en die met een leuke hoeveelheid wisky is overgoten. Een cake wordt gebakken. Veel Engelsen decoreren de cake met een laag amandelspijs en een soort fondant. Cake staat koud op het menu.

Een christmas pudding is een gerecht dat gekookt (of liever au bain marie bereid) wordt. Als vetstof wordt er niervet gebruikt. Ook de pudding (die weken van tevoren wordt gemaakt om goed te kunnen rijpen) is voorzien van alcoholische geneugten. Het is een klef en machtig gerecht. Pudding wordt veelal warm gegeten.

In de aanloop naar kerst maken mijn moeder en partner traditiegetrouw beide gerechten in november. Dit weekeinde is het weer feest. De kinderen vinden het heerlijk om te helpen.

Beide gerechten worden met wachten, zoals al eerder geschreven, alleen maar beter.

De recepten van Puck Kerkhoven zijn goed. Doe wat ze schrijft en je hebt een heerlijk resultaat (-:

Veel kookplezier.

Lydia

Jujube

Jujube

22-11-2008 om 00:55

Hmm

k vind een christmaspudding niet zo lekker. Ik heb eventueel wel een heel lekker recept voor een whiskycake, de nighthawk applejack cake. Niet te versmaden en je kunt 'm gewoon in 1 keer maken. En ik houd eigenlijk niet eens van whisky....
Groet,
Jujube

800 ons?

Gnuif. Past dat in je nieuwe oven??

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.