Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emmawee

Emmawee

06-02-2019 om 10:17

Co-melder ophangen

Wij wonen nu al meer dan een jaar in ons fijne huis. Hoogste tijd om rookmelders en co-melder op te hangen. Ik heb ze eergisteren besteld en gisteren zijn ze geleverd. Nu ben ik op zoek naar de juiste plek om de co-meter op te hangen. De ketel hangt bij ons op zolder, naast het trapgat. Het is een open trap.
Daaronder de verdieping met de slaapkamers. Nou twijfel ik of ik de co-meter halverwege de trap aan de muur zal hangen, of aan de muur op de overloop van de slaap-verdieping. De instructies helpen me niet echt.
Wie weet raad?

Tamar

Tamar

06-02-2019 om 15:13

ik dacht

dat je iets samen met iemand gemeld had en nu gewelddadige gedachten over die persoon had. Gelukkig lag het anders.

Emmawee

Emmawee

06-02-2019 om 16:59

Wil40

Ja, die had ik ook gelezen, maar toch weet ik niet of bevestiging in het trapgat nu wel of niet handig is. Lees ik nou ergens over heen? Of doe ik te ingewikkeld? De ruimte naar de ketel hangt, is de voorzolder. Hier wordt weinig geslapen, maar wel gewerkt. Het leek me daarom handig als de melder tussen de zolder en de slaap-verdieping zou hangen. Maar in het trapgat hangt hij niet op 1,5 meter hoogte. Tenminste, wel t.o.v. de vloer van de zolder, maar niet t.o.v. de slaap-verdieping.

Emmawee

Emmawee

06-02-2019 om 17:00

Tamar

Hahaha ik moest 3 keer lezen voor ik je snapte.

Niki73

Niki73

06-02-2019 om 17:57

CO is zwaarder dan lucht

CO zakt naar de vloer. Ik zou de melder dus laag ophangen op de voorzolder, vlakbij de ketel. Als het mis gaat, dan krijg je daar zo snel mogelijk alarm.

Jasmijn

Jasmijn

06-02-2019 om 18:04

de melder die wij hebben

De melder die wij hebben, daarop staat. Op de hoogte hangen van waar je hoofd is als je slaapt, en minstens 2 meter van de cv-ketel af, dus niet te dichtbij blijkbaar.
Omdat daar wel eens gewerkt wordt zou ik hem dus wel daar hangen, misschien op een meter hoogte van de vloer?
Wat zou het verder uitmaken, als er co2 is meldt hij het en hoor je het op deze manier toch op tijd?

rode krullenbol

rode krullenbol

06-02-2019 om 18:12

Nou nee ... en ja

CO mengt zich met de lucht. Je dient dus rekening te houden met de luchtstromen. Het trapgat valt daarmee af als geschikte plek om de melder op te hangen. Daar tocht het waarschijnlijk te veel, waardoor de melder onvoldoende kans krijgt de CO te registreren.

Daar warme lucht stijgt, zal in geval van productie van CO eerst een hogere concentratie ontstaan boven de ketel. Pas daarna verspreidt die vergiftigde lucht zich naar beneden.

Wel een goed idee om de CO-melder in de buurt van de ketel te hangen, aangezien er daar ook wordt gewerkt.

Zelf zou ik nog een extra CO-melder aanschaffen voor de verdieping met de slaapkamers. Misschien is het ook nog een idee om met wierookstokjes de stroming van de lucht proberen na te gaan.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

06-02-2019 om 18:14

P.S.

Mijn #8 is een reactie op #6.

Emmawee

Emmawee

06-02-2019 om 21:13

Helder

Bedankt rode krullenbol. Dat geeft wat meer duidelijkheid. Dan doe ik de melder wel op zolder, maar aan de muur tegenover het trapgat. En dan nog één op de andere etage.
Zou dat echt nodig zijn? We worden echt wel wakker van de melder boven.

Emmawee

Emmawee

06-02-2019 om 21:21

Oh en Nikki en Jasmijn

Ook bedankt

Wakker worden.

Het gaat erom of je van het geluid wakker zou worden, jij zegt van wel. Kan ik me iets bij voorstellen omdat het een open trappengat is.
Hoor je het ook in bijvoorbeeld de woonkamer als hij in het trappengat begint te loeien?

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2019 om 23:34

Met een 2e melder heb je meer kans dat je op tijd gewaarschuwd wordt, omdat het CO, door de luchtstromen, langs de eerste melder zou kunnen gaan zonder die te bereiken. Dan heb je de 2e die het op kan pikken.

Cootje

Cootje

07-02-2019 om 00:12

Extra

Nooit ergens van uitgaan als iets zo belangrijk is als je leven. Gewoon extra hangen, niet over nadenken.

CO2 is zwaarder dan lucht, CO niet!

CO2 (koolstofdioxide) is aanzienlijk zwaarder dan lucht en zakt naar de grond.

CO (koolstofmonoxide) is ietsje lichter dan lucht maar mengt prima met lucht (lucht is 80% stikstof en CO is even zwaar als stikstof). Het zakt zeker niet naar de grond.

Ik zou er zeker eentje op ooghoogte of hoger hangen in de buurt van de CV-ketel.
En dan nog extra eentje bij de slaapkamers als er gevaar kan zijn vanuit buren of parkeergarages ofzo...

CO is meer dan 1000x zo giftig als CO2. Bij CO ontstaan de eerste symptomen als de lucht voor 0.0035% uit CO bestaat, bij CO2 ontstaan pas symptomen vanaf 5%. CO2 vergiftiging komt in woonhuizen nooit voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.