Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Consuminderen, tips?

Hoi allemaal,

Aan het eind van mijn salaris nog een stukje maand te gaan en daarom besloten om te gaan consuminderen (minder kopen, minder uitgeven, goedkoper leven). Ben benieuwd naar hoe jullie dit doen? Wie heeft er tips.

Ik ben in ieder geval begonnen met
- de weekboodschappen bij de aldi te halen (100 euro, 4 personen).
- de plastic zakken the gebruiken als afvalzakken
- spullen verkopen op mp

Maar ben er nog niet, dus wie heeft er nog meer praktische tips?
Misschien leuk om in "de titel van het bericht" het consuminderonderwerp te zetten.

Ik ben benieuwd.

Christina


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Abonnementen en polissen schonen

Dus. Abonnementen en lidmaatschappen opzeggen waar mogelijk en polissen doorlopen op dubbele dekkingen en te hoge premies.

Verder: als je een regelmatige klant bent van de horeca valt daar een leuke klapper te maken.

Groeten,

Temet

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-09-2012 om 14:48

Reactie

Consuminderen deed ik al toen het nog not done was om naar de Zeeman en de Aldi te gaan
allereerst een reactie op jouw begin:
- Aldi is okay, maar soms is de EUroshopper van AH toch goedkoper. Hou de aanbiedingen ook in de gaten! Vaak is eenzelfde product in meerdere supermarkten in de aanbieding. Laat je niet meteen meeslepen; een pak yoghurt van een merk in de aanbieding kan nog steeds duurder zijn dan een pak goedkope yoghurt. Ik kijk altijd naar de kiloprijs.
- Een vriezer is prettig om aanbiedingen, maar ook vlees, vleeswaar en zo in te vriezen. Sommige winkels hebben 3 broden voor 2 euro, die zijn hier al snel uitverkocht, dus laat ik er elke week 6 apart leggen op naam (geen probleem hier) en vries ik ze alsnog in.
- spullen verkopen op mp: daar staat tegenover dat je echt moet opletten geen nieuwe (impuls)aankopen te doen. Kleding, schoenen, maar ook bijvoorbeeld trendy woonassessoires (vaak kan je die over een jaar of 2-3 goedkoop terugvinden in de kringloop ). Leer jezelf aan om te zeggen "ik laat het een dag liggen en dan kijk ik of ik het morgen ook nog zo hard nodig heb" of "had ik er vanmorgen, toen ik de deur uitging, al zo'n enorme behoefte aan?" Werkt erg relativerend
- Tweedehands kleding. Ik heb laatst een zo goed als nieuwe winterjas gescoord in de kringloop voor nog geen tientje! En niemand ziet dat je het tweedehands hebt gekocht
- minder auto rijden, meer gaan fietsen.
- sportschool opzeggen en meer gaan fietsen.

Succes ermee!

Alle beetjes helpen

Wasdroger minder gebruiken, goedkopere was- en schoonmaakmiddelen, geen bloemen op tafel (plantje gaat langer mee),minder naar de kapper,wandelen en fietsen i.p.v. dure uitjes,minder uit eten en minder eten halen en geen impulsaankopen.

Eigenlijk alleen bezuinigen op "luxe" dus.

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2012 om 19:30

En verder

zorgverzekering, energiebedrijven, woonverzekering, telefoon/kabel/tv bedrijven etc. checken of het goedkoper kan.
eten uit het seizoen, niet uit pakjes/zakjes kopen en minder vaak vlees op tafel
schoenen naar de schoenmaker, jassen naar de kleermaker ipv nieuwe kopen, (kinder-)kleding van vorige seizoenen op internet, speelgoed van marktplaats (ook lego), weekendabonnement krant (ipv hele week en toch geen tijd)

dc

dc

21-09-2012 om 20:32

Budgetteren

Ik maak een jaarbudget, en heb daardoor een heel goed inzicht in hoeveel we binnenkrijgen en uitgeven. Toen we structureel teveel uitgaven, zijn we verhuist naar een goedkopere woning. Was even een investering, maar op den duur de moeite waard.

Ik zou dus voor je gaat bezuinigen op vuilniszakken, ook eens even serieus naar al je vaste lasten kijken. Leef je structureel op een te grote voet? Hoeveel kun je bezuinigen met uitjes, boodschappen e.d. en is dat voldoende?

Christina2

Christina2

21-09-2012 om 21:46 Topicstarter

Dank vr tips

Heb inderdaad al gekeken nr vaste lasten, energiebedrijf verandert scheelt enorm, krant eruit, sportschool opgezegd, premie verzekeringen was al laag en nooit bijgesteld .
Horeca, uitgaan doen we inderdaad niet meer. Heb ook al een overzicht met inkomsten/ uitgave gemaakt en alles kan helaas niet lager. Alles gecheckt. Vakanties eruit, boodschappen goedkoper, geen luxe artikelen en kleding alleen als echt en echt nodig.

Kook soms voorv2 dagen en probeer met veel groente en fruit gezond te blijven leven. Bloemen eruit, planten gekocht en staan nu op plek bloemen al een half jaar gezellig op tafel.

dc

dc

21-09-2012 om 21:51

Meer inkomsten?

Als niets goedkoper kan (auto? Huis?), kun je dan op een of andere manier meer inkomsten genereren?

En op energiekosten kun je ook enorm besparen door een paar dekens op de bank te leggen voor 's avonds, zodat je niet steeds de verwarming hoger of aan zet.

Groentes zijn vaak ook goedkoper in diepvriesverpakkingen (in engeland tenminste), en net zo gezond.

Gratis uitje

Er zijn ook best veel 'gratis uitjes' tenminste hier in de omgeving wel. Opening van het schouwburgseizoen, uitvoeringen in muziekschool, optredens van dansgroepen, openingen door gemeente (park ofzo), eerste seizoensdag van sportverenigingen, open dagen etc.etc.
Te vinden in de plaatselijke suffertjes.
Op de fiets erheen...drinken meenemen en evt. wat lekkers of broodje.
groeten albana

violier

violier

22-09-2012 om 11:20

Stop met funshoppen

ga alleen naar een winkelcentrum als je echt iets nodig hebt.
Als je iets wilt kopen (nou ja, geen levensmiddelen) leg het dan weer neer en stel je aankoop een week uit. Soms is de behoefte dan verdwenen.

violier

violier

22-09-2012 om 11:20

Ja/nee sticker op de deur

geen folders meer, dus geen verleidingen.

violier

violier

22-09-2012 om 11:22

Stop de mailings van winkelketens

zodat je mailbox verschoond blijft van allerlei leuke aanbiedingen.

bibi63

bibi63

22-09-2012 om 15:21

Aldi versus budgetmerken

Ik ben er in middels achter dat de producten van Aldi over het algemeen van prima kwaliteit zijn (ook van de Lidl), maar de budgetmerken van de supers (zoals Euroshopper en dergelijk), zeker niet altijd van goede kwaliteit zijn. Laatst wilde ik diepvries kabeljauw kopen. Iglo laat ik meestal links liggen en kies voor het huismerk (AH of Jumbo). Die zijn net zo prima als de veel duurdere Iglo. Maar ik dacht: kom, ik neem het van het budgetmerk, wat zou daar nou mis mee zijn? Nou, het was werkelijk niet te vreten. Een vreselijk taai stukje kabeljauw écht niet doorheen te komen. En zo heb ik dat vaker gehad, dus nee Euroshopper e.d. komt er bij ons niet meer in. Bij de super het huismerk, of naar Aldi en Lidl.
Gr. Bibi

Over euroshopper

Ik ben het in grote lijnen eens met Bibi, al zijn sommige Euroshopperproducten best eetbaar (de kroepoekjes bijvoorbeeld).
Er heeft een tijdje terug een Euroshopper-draadje gelopen, als ik me wel herinner, met de verzamelde ervaringen van de OOL-deelnemers.
Dus Christina, als je miskopen wilt voorkomen, zoek dan dat draadje op.

Het klinkt trouwens alsof er bij jou niet echt grote sprongen meer te maken zijn (tenzij je verslaafd bent aan Wehkamp en dat hebt verzwegen ), dus misschien zou je inderdaad kunnen kijken of er ergens meer inkomsten vandaan kunnen komen.

Wat misschien ook nog interessant kan zijn is een ruilkring (bijvoorbeeld Noppes) waar je zelf dingen maakt of doet en daarmee krediet opbouwt om van anderen dingen of diensten in te kopen, zonder dat daar geld aan te pas komt. Natuurlijk vooral handig als je iets kan waar iedereen om zit te springen (belastingaangiftes invullen ofzo).

Groeten,

Temet

Christina2

Christina2

23-09-2012 om 17:03 Topicstarter

Temet

Moest wel lachen om jouw opmerking "verzwegen verslaving"' heb die niet.
Ons woning staat te koop. We willen kleiner gaan wonen of huren, mijn kleine auto is al maanden de deur uit. Mijn man en ik werken allebei fulltime. Waar misschien nog iets te bezuinigen valt is, sport kids ( alhoewel ik daar het laaatste aan denk), de vakanties ( voorlopig niet dus), kleding alleen als echt nodig is, Sint en kerst kadoos, luxery spullen. We smeren allemaal een boterham mee naar t werk en school.
Halen geen afhaalmaaltijden, gaan niet meer uit maar huren heel af en toe een dvd. Gezellig een avondje met vrienden, hoeft niet duur te zijn.

Ik dacht het gevoel al te hebben, dat bezuinigen ook grenzen kent, vandaar misschien mijn draadje, voor het geval ik iets over het hoofd zag.

Groetjes,

Christina

Christina2

Christina2

23-09-2012 om 17:03 Topicstarter

Temet

Moest wel lachen om jouw opmerking "verzwegen verslaving"' heb die niet.
Ons woning staat te koop. We willen kleiner gaan wonen of huren, mijn kleine auto is al maanden de deur uit. Mijn man en ik werken allebei fulltime. Waar misschien nog iets te bezuinigen valt is, sport kids ( alhoewel ik daar het laaatste aan denk), de vakanties ( voorlopig niet dus), kleding alleen als echt nodig is, Sint en kerst kadoos, luxery spullen. We smeren allemaal een boterham mee naar t werk en school.
Halen geen afhaalmaaltijden, gaan niet meer uit maar huren heel af en toe een dvd. Gezellig een avondje met vrienden, hoeft niet duur te zijn.

Ik dacht het gevoel al te hebben, dat bezuinigen ook grenzen kent, vandaar misschien mijn draadje, voor het geval ik iets over het hoofd zag.

Groetjes,

Christina

Nog wat tips waar je hopelijk wat aan hebt

Het lijkt erop of je niet meer kan bezuinigen, maar ik probeer toch nog wat: je zal al wel geen tv gids meer hebben, of andere abonnementen, mocht je ze toch hebben, doe ze er dan uit. Dvd huren snap ik, maar lenen van iemand is nog goedkoper. Vraag vrienden en familie om gebruikte kinderkleren, scheelt enorm, kijk ook op gratisoptehalen.nl er wordt zoveel aangeboden (en plaats een vraag)! Vaste telefoon eruit (scheelt echt kosten, vooral als je zelf alleen belt als het echt moet, mailen is goedkoper!). Bieb zou ik alleen voor de kids doen (gratis) zelf boeken van anderen lenen. Cadeautjes goedkoop houden, familie en vrienden weten wel dat je krap zit. Even een jaar geen verjaardags- en kerstkaarten meer, als je mensen inlicht snappen ze het best!
Succes! Vergeet die site niet, www.gratisoptehalen.nl ook voor speelgoed, fietsen, huishoudelijke dingen enz.

Films

Op 'Let me watch this' kun je gratis films vinden en ook series. Even uitzoeken wat de beste doorgifte is zonder je overal te registreren. Bij ons putlocker en movpod.
Er moeten meer mogelijkheden zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-09-2012 om 19:36

Wat mij opvalt

En vergeef me als deze tip al een keer gegevens is, is dat sommige mensen altijd erg ruim koken (lees voor een heel weeshuis) en dan het restant niet invriezen maar weggooien.
Ik snap dat eigenlijk niet zo. Okee niet alles kun je invriezen, maar heel veel wel. En ik weet niet hoe jij daarin staat, maar ik merk dus dat dit bij sommige mensen een soort van bedrijfsblindheid is: niet kunnen rondkomen en iedere avond een halve pan eten weggooien. Zo zonde vind ik dat.

merel

merel

24-09-2012 om 20:48

Ja ik

Ik was er zo eentje, altijd net teveel koken, (ongeveer een portie voor een persoon) en dat bewaarde ik dan in de koelkast voor een van de dagen erna (of een keer een hapje voor de lunch ofzo, vind ik soms wel lekker) maar veel vaker gooide ik het dan 3 dagen later alsnog weg. Kon het n.l. niet echt verwerken in een andere maaltijd en het was niet genoeg voor ons allemaal. Maar nu dochter een bijbaantje heeft waardoor ze 2 keer per week pas om 8 uur thuiskomt komen die eenpersoons porties heel goed uit. Dus gelukkig hoef ik het niet meer weg te gooien. (ik vond dat echt zonde en nam me iedere keer voor minder te koken) (maar dan toch net weer een schepje extra rijst of pasta in de pan gooien 'voor de zekerheid')

Chippie

Chippie

24-09-2012 om 20:53

Makkelijk praten...

Ik heb makkelijk praten, ik geef het meteen grif toe. Maar hier 'verdwijnt' ruim 5000 euro per maand zonder echt te weten waar het aan op gaat. Ik denk dat je ongemerkt heel veel geld uitgeeft aan dingen die 'noodzakelijk' zijn. Dit weekend (twee dagen!) gekocht: tweedehands fietsje voor 80 euro, 2 x 7,50 voor verjaardagsfeestje kinderen, 1 kadootje 10 euro neefje, ruim 100 euro aan extra boodschappen voor verjaardag kind, 15 euro 2 paar nieuwe voetbalsokken, stapel nieuwe handdoeken en nieuwe winterlaarsjes (100 euro). Allemaal kosten die voor mij in het rijtje 'noodzakelijk' horen. En toch denk ik dat je dus in 'noodzakelijk' moet gaan snijden. Voor jouw gevoel heb je de luxe de deur uit gedaan. Maar ik besef me terdege dat mijn 'noodzakelijk'-rijtje voor veel mensen valt onder luxe. Houd je voor dat er altijd een alternatief is.

Kim Groothof

Kim Groothof

25-09-2012 om 07:27

Onderste planken goedkoopste artikelen

In de supermarkten staan de goedkoopste artikelen op de onderste planken. Dat geldt voor iedere supermarkt! Niet Aldi of Lidl, wel alle anderen. De huismerken en goedkopere varianten vind je allemaal onderin. Bewust zo gedaan: ze verkopen liever de duurdere en niemand wil graag krom..

Vera*

Vera*

25-09-2012 om 09:26

Chippie ot

Volgens mij heb je een handdoekentic )

Leuk een bezuinigingsdraadje

- geen bloemen maar plantjes kopen, plantjes staan veel langer.
- zelf kruiden en sla laten groeien in potten of in de tuin
- in bulk kopen vind ik hier de leukste bezuiniging: laatst was het wasmiddel in de aanbieding (ik koop sowieso de goedkoopste bij de ah) en dan sleep ik meteen 6 grote flessen mee, idem vaatwasblokjes, chloordoekjes en andere dingen die in de aanbieding zijn.
- kadootjes ook in de uitverkoop kopen, ik koop wel eens bij hm kleding online en dan koop ik ook altijd wat makeupjes als kadootjes voor de meiden. Of het is uitverkoop bij intertoys en dan koop ik klein of barbies etc.
- goedkoopste wc papier, goedkoopste handzeep en dan wat aanvullen met water, opletten hoeveel shampoo en badschuim er gebruikt wordt per keer (de kinderen verbruiken enorme hoeveelheden als ik er niet op let, die gooien zo een halve fles dure shampoo in bad).
- mooie schoenen weer laten repareren, kost wel wat maar dan loop je er zo weer een jaar mee, goedkoper dan nieuwe schoenen.
- zelf doen: zelf schilderen, verbouwen, timmeren. Dat scheelt hier enorm veel geld. Ik heb afgelopen voorjaar en zomer de voorgevel zelf gedaan, scheelde 1500 euro. Ik heb net de hele bank opnieuw bekleed, enorme klus was het maar erg mooi geworden, op marktplaats een hele rol meubelstof gekocht van iemand die met haar hobby was gestopt, stof was slechts 150 euro, nieuwe hoes laten maken was 2200 dus een besparing van ruim 2000 euro. Nu gaan we lowbudget de schuur opknappen a 300 euro hout ipv geheel vervangen a 1500. Totale besparing afgelopen maanden was dus 5000 euro wat ik vorig jaar nog begroot had en alles zelf gedaan, hoera. Nu heb ik erook de tijd voor dus dan maak ik mezelf graag nuttig in mijn eigen huis.

-kinderkleding verkoop (marktplaats) of geef ik aan buren/vrienden, ik krijg dan ook weer wat terug, kopen doe ik hoofdzakelijk via marktplaats (nieuwe merkkleding) die ik dan dus weer verkoop of weg geef. Dit scheelt aanzienlijk, ik kom zeer weinig in kinderkledingzaken. Sowieso gaat alles op marktplaats wat we niet meer gebruiken (driewieler, buggy en speelgoed laatst verkocht, had ik 80 euro in mijn portemonnee en hoefde ik niet te pinnen voor boodschappen).

EN als je iets koopt wat lang mee moet, koop dan kwaliteit, kijk waarvan het gemaakt is, hoe het in elkaar zit. Meubels kunnen best 2e hands als ze van goede kwaliteit zijn, ik heb hier 2 oude kasten (amsterdamse school stijl uit de jaren 20/30) die zijn zo ontzettend veel mooier en beter in elkaar gezet dan spullen van ikea.

Oh ja en ipv huuraccomodaties te doen in de zomervakantie hebben we nu een eigen vouwwagen gekocht (17 jaar oud maar in prima staat, geld gekregen van ouders). Per zomer scheelt dan 150 a 200 euro per week.

Vakantietip

En ineens schiet mij een vakantietip te binnen: huizenruil. Kan je naar een ander land op vakantie zonder kosten te hoeven maken voor accomodatie (en met meer voorzieningen dan je in een vakantiehuisje zou vinden).

Een kanttekening bij de tip van Manda over inkopen in bulk: dat moet je natuurlijk alleen maar doen met dingen die houdbaar zijn, en alleen maar als je dan van de weeromstuit niet meer gaat gebruiken. Wasmiddel leent zich hier prima voor, lekkere koekjes bijvoorbeeld weer veel minder

Groeten,

Temet

Chippie

Chippie

25-09-2012 om 14:31

Vera

Yep, nadat het handdoekenkastje was opgeruimd viel het mij wel op dat er een paar handdoeken erg dunnetjes waren. En inderdaad dan heb ik tig nieuwe nodig. Kan er wel heerlijk van genieten...

Ella2007

Ella2007

26-09-2012 om 08:36

Ikea

Als je ikea kasten maar niet te vaak in en uit elkaar haalt is er toch niets mis mee? Ik heb een klerenkast, jawel, de pax, die heb ik al 16 jaar. En kan nog wel 16 jaar mee. Niks mis mee. Ik denk dat het hem er meer in zit dat mensen hun meubels zat zijn. Als ik naar de generatie van mijn ouders kijk, die deden 30 jaar met hun spullen, of langer. Als ik daar logeer slaap ik nog steeds onder de dekbedhoezen van mijn tienerkamer. Leuk met bruime bloemetjes. Gewoon niets meer vervangen als het niet kapot of onbruikbaar is, dat scheelt ook een hoop.

Guinevere

Guinevere

26-09-2012 om 09:04

Alles zelf doen

Ik vind het heel erg knap wat Manda doet, al die dingen zelf aanpakken! Als je dit allemaal kan, petje af hoor.
Zelf doe ik dat niet, omdat ik niet vind dat wij er goedkoper mee uit zijn. Ik zet mijn uurloon namelijk tegenover de tijd die ik dan aan die klus zou moeten besteden (klussen beschouw ik ook als werk, 't is niet anders). Dus ik kan bepaalde klussen beter uitbesteden en zelf meer uren gaan werken, dan ben ik per saldo goedkoper uit. Ik werk liever meer uren dan dat ik de hele zaterdag loopt te timmeren en schilderen.
Over zeep: vloeibare handzeep is toch heel duur? Wij gebruiken stukken zeep, Savon de Marseille. Eén stukje gaat al jaren mee. Scheelt weer enkele euro's per jaar. Wij hebben die stukken zeep trouwens vanwege een kind met een allergie, als ik moet gaan bezuinigen kan ik beter elders beginnen (bij het tijdig terugbrengen van de bibliotheekboeken bijvoorbeeld).

Klopt guinevere

ik heb er de tijd voor. En ik vind het leuk, al doe ik er lang over om het perfect te krijgen. Ook iets wat ik geleerd heb afgelopen jaren, erg veel geduld met klussen goed afwerken. Maar ik heb gisteren de hal geverfd, komende week nog een 3e laag en dan ziet het er weer super netjes uit (beschadigingen in stucwerk weggewerkt, alles afgetapt, kitten en saussen in 3 lagen).

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-09-2012 om 13:05

Opgebruiken

Ik merk dat alles goed opgebruiken enorm scheelt. Dus als je halverwege een fles shampoo of schoonmaakmiddel bent, even aanlengen met water (maakt heel weinig uit voor de effectiviteit). Als je meubels oud zijn of uit de tijd maar verder nog prima: niet wegdoen, hooguit opleuken met een verfje ofzo. Heel veel dingen zijn al genoemd zoals schoenen laten verzolen. Qua wasmachine heb ik nu al vijf jaar een tweedehands Miele en dat kan ik ook enorm aanbevelen. Heerlijk stille, zuinige machine, nooit iets mee (fingers crossed).
Maar goed, hier thuis zijn de vaste lasten de grote molensteen om onze nek en daar valt voorlopig niets meer aan te schaven. Ik heb wel eens uitgerekend dat ik per maand vele honderden euro's zou overhouden als ik in een huurhuis zou gaan wonen, veel minder werken (dus toeslagen e.d. krijgen) en tijd overhouden om echt gericht vergelijkend te winkelen en alle kringloopzaken af te gaan. Daar probeer ik niet zuur van te worden, want dan krijg ik Kamille over me heen, maar het is wel een vreemde gedachte.

Vic

Vic

26-09-2012 om 14:21

Molensteen (o.t.)

Ja, zo ervaar ik het ook wel eens. Een huurhuis lijkt me wat dat betreft heel prettig. Niet eens vanwege minder werken, maar ook omdat je dan niet je huis uit hoeft als je werkloos of arbeidsongeschikt zou worden. Plus niet die (tien-) duizenden euro's hoeven sparen voor onderhoud, en als er iets stuk is dat je de verhuurder kunt bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.