Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rixt

Rixt

28-10-2020 om 17:12

Crockpot, Instant Pot of?

Ik zie steeds vaker gerechten voorbij komen die je in de crockpot of slowcooker kunt klaarmaken en dat lijkt mij wel een fijne manier van koken. Maar na enige oriëntatie weet ik niet welke slowcooker ik zal kopen. Kwam in eerste instantie uit op een Russel Hobs met sous vide mogelijkheid, maar ik denk niet dat ik de sous vide zelf ga gebruiken. Daarna kwam de instant pot voorbij met snelkook functie, twijfel over de druk in de pan, mijn moeder had vroeger een snelkookpan, maar dat vond ik maar niks, wellicht zit dat in mijn hoofd. En nu zag ik ook nog een Instant Pot met onder andere de snelkookfunctie en een airfryer functie. Zouden in één apparaat zoveel (11) functies het allemaal goed doen of is het het net niet. Wie heeft één van deze apparaten en heeft tips hierover. Ik wil in ieder geval een grote, want heb een gezin van zes personen, maar verder zie ik door de bomen het bos niet zo goed meer.


40er

40er

28-10-2020 om 18:51

Van alles

Ik heb een, oké, 2 slowcookers. Een grote met stenen binnenpan en een kleine met een binnenpan die je ook even op het fornuis kunt zetten (ideaal)
En ik heb een cpe. Is een instantpot van crockpot. En echt, de snelkook functie werkt perfect. Die kun je ook gebruiken als slowcooker, hij is ideaal voor risotto.
Ik heb er alleen geen airfryer functie op, schijn je een apart bovenstuk voor te kunnen kopen, maar schijnt je garantie niet goed te doen...
Heb je Facebook? Dan zijn er verschillende groepen waar je advies kunt krijgen.
En anders kan ik je de slowcookery aanraden! Goede service en goed advies (ik heb geen aandelen)

Ik heb

een Crockpot cr507. Er zijn heel veel dingen in mijn huis die ik héél handig vind, maar mijn Slowcooker staat in de 'nooit meer zonder'- top 2 (voor de record: samen met de robotstofzuiger).

Ik denk niet dat ik de snelkookfunctie zou gebruiken, ik snap ook het voordeel daarvan niet helemaal. Een slowcooker is voor de ikneemdetijdgerechten, waarom zou ik die in de snelkookpan doen? Mijn moeder deed dat vroeger ook, draadjesvlees in de snelkookpan, daar werd zij heel blij van, ik ben denk ik meer een langzaam type.

Ik maak er veel in, zeker 4 keer per week staat ze gezellig op het aanrecht te pruttelen. Het geeft mij een beetje vroeger gevoel, niet alles hoeft snel. Vandaag moest dochter sporten tot 17.30 uur in een naburig dorp. Om 13.30 uur pindakip in de slowcooker gedaan en 17.40 uur konden we eten. Meestal maak ik voor 2 keer tegelijk, met nog maar 1 thuiswonend kind kan dat makkelijk.

Ik ben ook lid van een slowcooker-facebookgroep, daar haal ik vooral recepten vandaan. Kan je 'm niet een poosje van iemand lenen?

V@@s

V@@s

28-10-2020 om 20:57

maar kan dat niet in een ouderwetse braadpan

Deze week stoofpot gegeten met draadjesvlees, dat ging ook echt prima in mijn zeker al 30 jaar in gebruik zijnde braadpan op het allerkleinste pitje.
Wat is dan het echte voordeel van de slowcooker?

Vooral de smaak

Ik vind gerechten uit de slowcooker lekkerder, het smaakt voller. Het kan niet aanbranden en ik kan gewoon weg, ik kook op gas en ik zou nooit het gas aan laten staan als ik weg moet.

40er

40er

28-10-2020 om 21:13

Savon en v@@s

Toevallig niet ook de pindakip gehad vandaag....ook uit de slome. Omdat ik er vanmorgen de tijd voor had. Maar als ik het vanmiddag in de cpe had gemikt had hij in 15 minuten op tafel gestaan bv. Of snert in 30 minuten.....
Het heeft echt voordelen de cpe. Al wil ik de slome ook niet missen .

@V@@s. De slowcooker laat ik aan staan als ik weg ga, het gaspitje onder de pan niet.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-10-2020 om 23:00

Voordeel slowcooker

Ik zou nooit vuur laten branden of in mijn geval de inductieplaat aan laten staan als ik niet thuis ben. De slowcooker staat gewoon de hele dag aan. Ook ‘vroeger‘, toen ik nog naar kantoor ging, op werkdagen. Het is handig dat je dan thuiskomt, even in de pan roert en aan tafel kunt.

kleinste pitje

Mijn kleinste pitje is niet klein genoeg. Ik zet daarom mijn stoofgerechten langere tijd in een niet al te hete oven, dat gaat ook prima, en geen open vuur (al zal ik niet een middag weggaan terwijl de oven aanstaat). Hier dus geen slowcooker, maar ieder zijn meug natuurlijk.
Bij stoven in de oven kan je ook prima na relatief korte tijd de oven uitzetten (bijvoorbeeld als je 's avonds wat hebt opgezet, dan bij het naar bed gaan de oven uit) - de dichte oven blijft nog lang heet, dus het gerecht gaart nog lang door, ook al is de oven uit.

Groeten,

Temet

Instantpot

Hier is de instantpot iedere dag in gebruik. Ik vind de snelkookfunctie erg handig voor snel bouillon trekken en peulvruchten koken zonder ze te hoeven voorweken. Gestoomd vind ik groenten en aardappelen smaakvoller dan gekookt. En een stoofschotel is binnen anderhalf tussen snijplank en bord klaar.
Vind ik toch wel makkelijk als ik om vier uur bedenk dat ik best trek heb in goulash of hachee.

Hij heeft ook nog een slowcook en een rijstkookstand, maar die gebruik ik zelden. Er zit geen airfryerstand op, daar heb ik ook geen behoefte aan.

mijk

mijk

30-10-2020 om 11:04

Ik heb een crockpot en ik wil er een bij

Kannooit meer zonder! Maar ik wil nu vooral het recept van pindakip! Oh de ool klassieker stracotto de heer kan er ook heel goed in

Mijk

rode krullenbol

rode krullenbol

30-10-2020 om 12:48

Heu?

Uienpoeder en knoflookpoeder? Jakkie bah!

Om welke reden zou men niet alleen de verse varianten gebruiken?

Rode krullenbol

40er

40er

30-10-2020 om 13:01

Of deze

https://ohmyfoodness.nl/omf-kookt/diner-omf-eet/pindakip-slowcooker-2/

Die vind ik lekker, inderdaad met verse knoflook 😋

Dat heb ik niet eens gezien

Er zitten uien, knoflook en verse gember in. Uien en knoflook staan in het recept en gemberpoeder heb ik niet. Ik gebruik een recept meestal als basis en ben van 'men neme en pleuris. Ik doe maar wat dus

Rixt

Rixt

01-11-2020 om 09:43

Instant Pot

Het wordt waarschijnlijk de Instant Pot Duo, airfryer functie kost 75 euro extra en ik denk dat we die bijna niet gaan gebruiken. Maar nu twijfel ik over de grootte, bij Crockpot staat dat 5,7 liter voor 6 personen is en bij Instant Pot adviseren ze de 8 liter voor gezinnen vanaf 6 personen. Zou 5,7 liter genoeg zijn voor ons gezin met 4 hongerige pubers of kan ik toch beter de grootste nemen?

40er

40er

01-11-2020 om 10:39

Dan

Zou ik voor de grootste gaan.... Je kunt in een grote altijd kleinere porties doen, maar in een kleine geen grote porties.

Grootste

Je kan altijd een deel invriezen.

Grootste

Bij de hogedrukfunctie kun je de pan maar tot tweederde vullen. Op de site in de keuken van Levine staan een paar fool proof instaprecepten voor de IP. Die indian butternut chicken is hier een hit. Die 🥜 🐔 klinkt ook wel jammie, die ga ik ook proberen. Veel plezier ermee

Pennestreek

Pennestreek

01-11-2020 om 18:40

Pindakip

Ik heb hem van de week gemaakt in de braadpan in de oven. Hoge verwachtingen obv jullie jubelverhalen. En hij is lekker hoor, maar niet spectaculair. Die 6 eetl pindakaas geven net een hint van pinda. Hij mag van mij veel uitgesprokener. En pittiger.
Dus Kenfan, doe met deze info je voordeel 😉.

Pennestreek

Bedankt voor de tip. Dat snufje cayennepeper wordt natuurlijk een gesnipperd pepertje. Dat ik samen met de verse knoflook en de uitjes fruit. En de kippeDIJfilet braad ik dan eerst aan. Ook nog een voordeel van de instantpot tov de crockpot, dat er een sauteerstand opzit. 't Ding is wel monsterlijk groot en niet bepaald een sieraad in je keuken, dat dan weer wel

Marinade

Marinade

15-11-2020 om 13:41

Soort van impulsaankoop...

.... door dit draadje maar nu al de beste van het jaar 😀 Ik heb de Crockpot Expres gekocht.
Had al een slowcooker van Crockpot, met keramieken binnenpan, maar omdat ik qua koken ook wel van de impuls ben, is die toch minder in gebruik geweest dan ik had gehoopt.
Dus nu ‘s middags goesting in goulash en dan inderdaad van snijplank tot bord in 2 uur klaar, met de snelkookfunctie. Resultaat hetzelfde als na zeker 6 uur slowcooker en, vind ik, altijd beter dan uit een braadpan.
Net twee weken de cpe als huisgenoot en bijna alle functies al gebruikt.
Een fijne keukenvriend erbij!

Oe... marinade

De verleiding wordt steeds groter. Ik heb nu een voorloper van een slowcooker van een jaar of 20😂

Marinade

Marinade

16-11-2020 om 12:14

En en...

... kan ook. Naast elkaar op het aanrecht 😉

in de inloopkast dan

de meeste vrouwen willen er 1 voor hun kleren, ik een in de keuken

40er

40er

16-11-2020 om 19:53

Nou

Ik heb serieus een kast met allerlei keuken speeltjes 🤭.
Maar de cpe is echt een aanwinst. Blij dat jij dat ook vind marinade.
Ik vind hem zo fijn met risotto maken. Lukt nu telkens perfect.
Oh en soep. Vorige week snert gemaakt, mijn vader vond hem super lekker.

Ik ook 40er

Mijn keuken is niet zo groot en zonder bovenkastjes. Gelukkig heb ik een diepe trapkast met heel veel planken voor allemaal keukenspeeltjes met stekkers. Dan op de gang nog 1,5 meter pax-kast waar ik ook nog een stuk voor leuke keukendingen gereserveerd heb. Heerlijk die ruimte.

Ik snap nog steeds her voordeel niet van een cpe, maar ik ga me er eens in verdiepen, wie weet

Voor weifelende IP'ers in spe

De originele met RVS binnenpot is nu in de aanbieding bij Amazon. En voor wie het nog niet snapt: voordelen boven de slowcooker is naast de snelheid de mogelijkheid om vlees eerst aan te braden, uiten te carameliseren voordat je de slowstoof of de speedstoof in gang zet.

De pindakip viel hier erg in de smaak, waarvoor dank

Of...

Je vroeg in je openingspost maar slowcookers, instapot, of???
Nou hier is mijn of
Nadat ik mijn 12 jaar oude boretti bijna elke dag gebruikte als slowcooker door gerechten in de oven te zetten op een lage temperatuur, gaf hij de geest. Repareren kon niet, dus toen op zoek naar een ander fornuis. Op marktplaats kwam ik mijn totaal onbereikbare droom tegen voor een habbekrats: een aga van 25 jaar oud. Deze fornuizen kunnen alles wat een gewoon fornuis kan EN dus ook slowcooken! Er zijn kleine en grote versies en het fornuis is op elk denkbare brandstof mogelijk. Gas, electra, olie, butaan, propaan. Ook later is het fornuis om te bouwen naar een andere brandstof. Dit kan omdat er maar één centrale brander in het fornuis zit die alle delen perfect op temperatuur houdt. Tweedehands zijn ze heel schappelijk in prijs, nieuw was hij voor mij onbetaalbaar. Het fornuis gaat een leven lang mee, er zijn nog werkende modellen te vinden uit de jaren ‘30 en ‘40 van de vorige eeuw. Geen extra apparaat erbij en hij kan zoveel! Ik droog er de was op, dan is het gesteken en gesteven en wel. Het kleine model met 2 of 3 ovens is net zo groot dan elk ander 6 pits fornuis. En superveilig, waardoor ik weg kan met het eten erin. Soep, stoofschotels, sauzen en borden warmhouden. Vorig jaar met kerst voor 29 mensen op gekookt voor de familie die normaal een cateraar laat komen, ze waren perplex dat dit er allemaal uit kwam. Voor mij is hij onlosmakkelijk met mij verbonden en met mijn gezin. Iedereen kan er mee overweg, want geen bediening. Hij is altijd warm en door de zachte warmte kookt het nooit droog en brandt het ook niet aan. Chefkoks hebben ze thuis staan en dat zegt genoeg denk ik.

Dorry

Wat betreft die Aga: 1) wordt je huis daar niet warm van? Nu even geen punt natuurlijk, maar als het buiten dik 30 graden is heb ik liever geen fornuis de hele dag aan, en 2) waren die dingen niet vreselijk zwaar zodat ze niet zonder meer op elke vloer kunnen? (als in: check even de vloer als je dat ding in een etagewoning wilt neerzetten).

Groeten,

Temet

Uit Temet

De Aga gaat uit in de zomer of op standje laag. Van juni tot september staat hij dus vaak niet aan. Een inductie kookplaatje een combi magnetron en een bbq is dan waar ik op kook. Heel veel salades!
En dat hij niet op een vloer kan of dat je versterking nodig hebt onder je vloer is n bakerpraatje. Een klein ligbad gevuld weegt meer. Tenzij je een verdiepingsvloer hebt met problemen, maar die zijn er maar zelden. Je kunt de vraag ook stellen aan technische Aga opbouwers, die geven een exact antwoord op jouw vraag. Of in een Aga group op facebook, daar zit veel ervaring met diverse soorten Aga’s op diverse vloeren. Daar heb ik trouwens nog nooit gehoord van een vloer waar hij niet op kon.

Dorry

Ik moet wel een nieuw fornuis, maar ik ben niet van plan een Aga aan te schaffen. Zo'n hobbykok ben ik ook weer niet. Een standaard gevalletje is wat mij betreft voldoende. Maar ik snap dat als koken echt een grote hobby is, je een hoop lol van zo'n ding kan hebben. Goed te lezen dat de meeste vloeren geen probleem vormen (alleen zou ik met een oude etagewoning toch maar even checken als ik dat zo lees - die woningen hebben vaak ook geen bad, dus zo zwaar worden die vloeren niet belast).

Die hitte leek me een probleem in de gemiddelde Nederlandse woning in de zomer, maar daar heb je natuurlijk geen last van als je m in dat seizoen uit zet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.