Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


De waterval is bijna klaar, alleen nu steeds kortsluiting 

Slakken-vraag! 
Heb ik een mooie gele Iris, zaten er vanochtend prompt diverse naaktslakken boven op de bloemen van deze 1 meter hoge plant. Ik heb ze met de hand verwijderd en ze een zwieper gegeven. Toch mogelijk dat ze er morgen weer bovenop zitten want ik las dat die beesten wel 400 eitjes per keer kunnen deponeren.
 Nu blijkt dat naast de hosta en de liguteria, de iris ook geliefd is bij slakken. En ik heb ze alle drie in de voortuin. Dus denk ik erover koperen ringen om de planten neer te zetten. (Ik mag wel hopen dat die ringen niet gestolen worden.)
Vraag; kunnen koperen ringen andere planten beschadigen? Er staan namelijk een aantal rozen naast die Iris. En naast de Hosta staat weer een Japanse esdoorn.

Een waterval lijkt me enig, maar dat kan denk ik niet anders dan op netstroom, dus met snoer en stekker. Of toch wel? Ik vind zonnepaneeltjes leuk en aardig, maar juist bij de vijver is er teveel begroeiing wat voor schaduw zorgt, om de werking van apparaten constant gaande te kunnen houden. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. 

Flanagan schreef op 22-08-2021 om 16:19:

Slakken-vraag!
Heb ik een mooie gele Iris, zaten er vanochtend prompt diverse naaktslakken boven op de bloemen van deze 1 meter hoge plant. Ik heb ze met de hand verwijderd en ze een zwieper gegeven. Toch mogelijk dat ze er morgen weer bovenop zitten want ik las dat die beesten wel 400 eitjes per keer kunnen deponeren.
Nu blijkt dat naast de hosta en de liguteria, de iris ook geliefd is bij slakken. En ik heb ze alle drie in de voortuin. Dus denk ik erover koperen ringen om de planten neer te zetten. (Ik mag wel hopen dat die ringen niet gestolen worden.)
Vraag; kunnen koperen ringen andere planten beschadigen? Er staan namelijk een aantal rozen naast die Iris. En naast de Hosta staat weer een Japanse esdoorn.

Ik heb nooit gelezen dat andere planten erdoor beschadigd raken. War ik erover begrijp is dat je koper vooral op potten kunt toepassen. Er mag ook geen plant of heg vlak naast staan die de slakken toch nog een kontje richting de hosta kan geven. Of blad van de hosta zelf die over het koper heenhangt. 

Ik vraag me spontaan af of het zou werken als je ieder blad een enkelbandje met koperdraad zou geven.  

@Ixia, blij voor je dat je weer tijd voor je tuin kan maken.🙂

Flanagan schreef op 23-08-2021 om 16:49:

@Ixia, blij voor je dat je weer tijd voor je tuin kan maken.🙂

Ik doe niets anders deze zomer 😉

De waterval is op netstroom inderdaad. We hebben m met rotsstenen opgebouwd alsof t een iniminibeekje is. Eindelijk duidelijk wat steeds de kortsluiting veroorzaakte. Het was de pomp. Die is nu vervangen en t water spettert weer volop langs t stroompje naar beneden.  De hond vind de ingegraven regenton wel erg interessant. Die zag hij eerst niet omdat er een rooster overheen lag met stenen. Ik vrees dat hij er nog wel een keer inkukelt🙈
Bij de kweker in t dorp flink wat rotsplantjes gehaald. Wat scheelt dat toch ontzettend veel met het tuincentrum. Echt niet normaal. Nu 50 cent per plantje. Dan is t nog leuk om t vol te zetten.

Knutselkei schreef op 26-08-2021 om 08:06:

De waterval is op netstroom inderdaad. We hebben m met rotsstenen opgebouwd alsof t een iniminibeekje is. Eindelijk duidelijk wat steeds de kortsluiting veroorzaakte. Het was de pomp. Die is nu vervangen en t water spettert weer volop langs t stroompje naar beneden. De hond vind de ingegraven regenton wel erg interessant. Die zag hij eerst niet omdat er een rooster overheen lag met stenen. Ik vrees dat hij er nog wel een keer inkukelt🙈
Bij de kweker in t dorp flink wat rotsplantjes gehaald. Wat scheelt dat toch ontzettend veel met het tuincentrum. Echt niet normaal. Nu 50 cent per plantje. Dan is t nog leuk om t vol te zetten.

Mocht ik nog eens met solar een waterval kunnen bestromen dan lijkt me dat erg leuk.

Ik koop nog wel bij een tuincentrum, maar het meeste haal ik bij de volkstuin, tegen hele sympathieke prijsjes, iemand uit de buurt heeft vaak ook mooi spul. Ik heb heel wat zaden via Facebook. Niet alles lukt helaas, maar dan is het verlies maar 50 cent of zo. Ik ben dit jaar zelf ook actiever zaad aan het oogsten. Alleen rammelt mijn administratie. Ik vergeet steeds wat wat is voor ik een etiketje heb geschreven. Dat moet ik dus echt vaker meteen doen. 

ik ben vorig jaar actief begonnen met zaad winnen van de viooltjes,afrikaantjes en de portaluca. De viooltjes gingen als een tierelier, afrikaantjes waren sommige groot en sommige kleiner. De portaluca zijn er een paar van uit gekomen.

Ik ben nu aan het stekken. vorig jaar had ik van een mandeville wat stekjes  geprobeerd endaar waren er 3 goed van geworden. Nu heb ik er al meer. Leuk om te zien. Ik heb nu van veel planten stekjes genomen om te kijken wat wel of niet gaat. Stekken van de portaluca is veel makkelijker dan zaden strooien merk ik nu. Die stekjes wortelen zo makkelijk!
Mijn raam staat weer vol en ook in de aanbouw achter t glas is t een mooie kasfunctie.

Knutselkei schreef op 26-08-2021 om 22:08:

ik ben vorig jaar actief begonnen met zaad winnen van de viooltjes,afrikaantjes en de portaluca. De viooltjes gingen als een tierelier, afrikaantjes waren sommige groot en sommige kleiner. De portaluca zijn er een paar van uit gekomen.

Ik ben nu aan het stekken. vorig jaar had ik van een mandeville wat stekjes geprobeerd endaar waren er 3 goed van geworden. Nu heb ik er al meer. Leuk om te zien. Ik heb nu van veel planten stekjes genomen om te kijken wat wel of niet gaat. Stekken van de portaluca is veel makkelijker dan zaden strooien merk ik nu. Die stekjes wortelen zo makkelijk!
Mijn raam staat weer vol en ook in de aanbouw achter t glas is t een mooie kasfunctie.

Leuk hoor!

Afgelopen voorjaar stond de huiskamer wel erg vol met mijn potten. Ik moet daar toch iets op verzinnen.

Ixia, je zou een koude bak kunnen maken. Heb ik ooit gedaan, gewoon een plank in vieren gezaagd en daar een rechthoek van getimmerd en een stuk plexiglas (had ik nog) erop gelegd. Nou is dat niet een koude bak naar de regelen der kunst. En de slakken konden erbij, en dat bleek geen succes. Desondanks: als je de slakken op een afstand weet te houden is dat wel een manier om zaailingen die wat groot/veel worden het huis uit te werken. Kan je ze meteen afharden. 
Alleen voor het eerste zaaiwerk ben je in veel gevallen nog steeds afhankelijk van je vensterbank, al hangt dat ook weer af van de plantensoort en de tijd van zaaien. 

Groeten, 

Temet

Temet,
Je zou er worteldoek in kunnen nieten?

Ik heb de voorkamer boven leeg staan en de zolder  ook, dus zou ze als het erg koud wordt daar neer kunnen zetten. Tot min 5 blijft t wel goed in de aanbouw, daar zit glas voor. Afgelopen jaar waren mn mooie  grote mandevilles bevroren dus dit jaar zet ik ze binnen. Het jaar ervoor was t goed gegaan dus ik was er niet op bedacht.

Ik heb ondertussen een tafel vol  mini's hahaha.
Ben alleen vergeten er namen op te zetten. Heb heel wat stekjes bij mijn moeder vandaan dus ik hoop dat zij de namen weet

Temet schreef op 03-09-2021 om 11:04:

Ixia, je zou een koude bak kunnen maken. Heb ik ooit gedaan, gewoon een plank in vieren gezaagd en daar een rechthoek van getimmerd en een stuk plexiglas (had ik nog) erop gelegd. Nou is dat niet een koude bak naar de regelen der kunst. En de slakken konden erbij, en dat bleek geen succes. Desondanks: als je de slakken op een afstand weet te houden is dat wel een manier om zaailingen die wat groot/veel worden het huis uit te werken. Kan je ze meteen afharden.
Alleen voor het eerste zaaiwerk ben je in veel gevallen nog steeds afhankelijk van je vensterbank, al hangt dat ook weer af van de plantensoort en de tijd van zaaien.

Groeten,

Temet

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik ga volgend jaar waarschijnlijk een kasje kopen. Dat lijkt me echt leuk en handig. 

Bij een tuincentrum zag ik een kunststof kasbak met deksel op hoge poten. Leek mij erg handig; hoef je niet zo te bukken en blijven de slakken buitenboord. Kunststof bak dus geen waterkringen op je vloer maar ook geschikt voor plek in de tuin.
Zo heb ik straks mijn eigen ijsbergsla of aardbeien.🙂
Zijn er forummers met goede of slechte ervaringen met kunststof k asbakken?

Flanagan schreef op 11-09-2021 om 10:59:

Bij een tuincentrum zag ik een kunststof kasbak met deksel op hoge poten. Leek mij erg handig; hoef je niet zo te bukken en blijven de slakken buitenboord. Kunststof bak dus geen waterkringen op je vloer maar ook geschikt voor plek in de tuin.
Zo heb ik straks mijn eigen ijsbergsla of aardbeien.🙂
Zijn er forummers met goede of slechte ervaringen met kunststof k asbakken?

Ik ben niet vaak meer op OO, dus sorry nu zie ik je vraag pas.

Ik gebruik kweekbakken zonder poten, dat vind ik praktischer. Maar wel puur voor het opkweken vanuit zaad. Daarna gaat het in de tuingrond, of kisten met aarde. 

Ixia, bij welke buitentemperatuur ( boven de 15 graden?) begin je met opkweken of staat de kweekbak in een bijkeuken?
En vul je de bak met potgrond of tuinaarde?
Laatste vraag, maak je gebruik van die groen kweek cupjes zodat je het makkelijk kan over plaatsen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.