Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Flanagan schreef op 05-08-2021 om 14:17:

Nu de voortuin zo in bloei staat, geniet ik ook van passanten die even stil gaan staan om het geheel te bewonderen.

Mijn buren zullen weleens denken. Is ze nu nog niet klaar? Nou nee dus, het is nooit klaar. Maat ik heb nu een het punt bereikt dat het voor dit jaar welletjes is. Nou ja... tot de bollen weer de grond in kunnen. 

En dan heb je de volkstuin nog.  Het heermoesparadijs.  Ik heb besloten dat het  een verloren jaar is, maar wel leerzaam. De grond gaat onder worteldoek en daarop komen bakken. En dan maar hopen dat dat beter gaat. Ondertussen is het daar eigenlijk ook best mooi. Er zijn prachtige bloemen opgekomen. Vandaag heb ik een paar uit de grond gehaald, dat moet helaas en mee naar huis genomen. Morgen ga ik dat uitgebreid napluizen en schoonspoelen. Ik moet er niet aan denken in de huistuin ook heermoes te krijgen  

De hoeveelheid energie die een roos tot zijn beschikking heeft, heb je grotendeels zelf in de hand. Gewoon flink mesten en al die bloemen groeien lekker uit de kluiten!

RodeKrullenbol schreef op 05-08-2021 om 22:26:

De hoeveelheid energie die een roos tot zijn beschikking heeft, heb je grotendeels zelf in de hand. Gewoon flink mesten en al die bloemen groeien lekker uit de kluiten!

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb er speciale mest bijgedaan en de knoppen vliegen me opeens om de oren. 

Vraag: wie is door corona meer gaan tuinieren en zich daardoor ook meer bewust geworden van natuur in het algemeen, maar ook je eigen invloed daarop? 

Ik was een aantal jaren geleden begonnen met de tuin aantrekkelijker te maken en ik heb niet het gevoel dat corona zelf invloed heeft gehad op  het feit dat ik tuinieren zo heerlijk blijk te vinden op mijn oude, nou ja, wat is oud? haha, dag. Het gaat bij mij om het geheel. Ik vind in de tuin bezig zijn erg leuk. Het klimaat is voor mij wel meer een hot item geworden en ik ben me door corona misschien wel nóg meer bewust geworden van het belang van een betere balans tussen mens en natuur, behoud van alles in die natuur  en daardoor ook van het belang van inheemse planten. Elke plant is van toegevoegde waarde, inheemse nog meer. 

ik ervaar het vooral als rustgevend; je wordt niet gestoord. Bijna therapeutisch. Ondertussen groeit het naar je toe.

Het begon met een uit de kluiten vormloze kerstboom die zo hoog werd (3m), dat de kerstverlichting er niet meer overheen gegooid kon worden. Met snoeischaar zo die top eraf geknipt en er een conische vorm in aangebracht. Beetje moderne kunst; bonsai boom in het groot. Ook die boom vraagt om onderhoud zodat het straks niet weer in een uit zijn voegen gegroeid geheel wordt.

Ik had de kerstboom ook kunnen kappen, maar dan hadden de merels een ander nest moeten zoeken.

Om een roos zijn kracht te laten behouden snoei je ’m telkens nadat er bloemen zijn uitgebloeid. Je zoekt dan vanaf de uitgebloeide bloem(en) de tak op waar zich een zestal bladeren bevindt (in plaats van een vijftal). Net daarvoor snoei je de tak.
Met een beetje geluk geeft de plant dan nog een tweede lading bloemen!

Mol, muis of rat?
In die mooie border van 3m had ik een tunnel waargenomen door de opening aan de straatkant. Baal, baal want hoe gaan de planten het doen als de wortels aangevreten worden of als ik vergif strooi of als het water via de gang stroomt waar het niet heen moet, dan is al de zorg voor niets.
Na een aantal weken van bezorgdheid, ben ik nu wel overtuigd dat het dier ergens ligt te rotten. Morgen ga ik de aarde doorprikken en rozengrond aanbrengen; krachtvoer voor nog meer genieten van natuurlijk schoon. Ik ben niet dol op muizen of ratten. Een dood molletje vind ik daarentegen wel sneu.

o getsie Flanagan. ik  vind t alledrie dood niks...wat was t nou?

Bij mij groeit er overal een heel dun slingerplantje met eens soort hartvormige blaadjes. Echt overal vind ik t t terug en ik zie het ook in de omgeving. Een haagwinde? 
Op zich is t een leuk plantje maar hij verstikt de rest

Winde of misschien boekweit?

Knutsel klei
Hartvormige blaadjes? Zou ook Hondsdraf kunnen zijn.
Pas dan maar op voor de gezellige Brandnetel; deze komen vaak samen. Als ik vroeger brand had van de Brandnetel, smeerde ik de sap uit de blaadjes van de Hondsdraf er over heen want dat hielp; oma’s geheim.

Wegens het schilderen van de muren in ons huis, ( matige zomer goed gebruiken), heb ik de speurtocht naar de boosdoener even opzij gezet. Het regent hier ook te pas en onpas. Maar de zak rozenaarde staat paraat. Met dank aan de regen, staan wel de rozen fier overeind; continue bloei zo vanzelf.

Altijd weer die Maagdenpalm..
Hier ben ik vaak in de weer de maagdenpalm tussen de stenen border weg te trekken. Deze heeft ook blauwe bloemen, alleen ander blad.
Ik hou van bloeiende planten, maar ik wil ze ook weer niet overal tegen komen.

Hondsdraf is het niet, die staat wel in t grote stuk land hierachter. Deze  plant heeft dunne lange slierten die overal zich omheen slingeren. Ik denk idd een soort winde , hij groeit echt superhard de lucht in, niet normaal. Maar zon mooie bloemen als de haagwinde heeft hij niet, meer kleine witte frommelbloemetjes. 
Ik heb net een stuk voortuin vrij gemaakt van heel veel gras. Ik denk dat er iemand heeft gezaaid ergens in de buurt. 
Maagdenpalm heb ik ook ooit geplant, dat blijft overal terug komen en slingert zich ook overal doorheen. Ik heb sowieso veel planten die zich uitzaaien. Pfff...
Ik heb heel veel uitzaaiingen van een plant die lijkt op look zonder look. Ooit gekocht want leuk plantje maar nu zit ie echt overal.

kleine witte frommelbloemetjes, dan is het boekweit

Thera, dank je wel; in de bloempot met zakje weide bloemenzaak van de kaasboer zag ik plantjes met idd hartvormige bladeren, stuk scherper gevormd dan de ronde vorm van hondsdraf. Toen je boekweit noemde, herkende ik het. Weer wat geleerd vandaag.



Mijn pruim heeft de luizenplaag doorstaan en nu heb ik een ander probleem. Ik ben heel blij met de oogst die er bijna aankomt, maar door de vracht pruimen hangen veel takken nu bijna op de grond. Vlak na de oogst zal ik hem moeten snoeien, want ze buigen niet vanzelf weer terug denk ik.

woekerende wortels, grr.
Hier eens een Photinia willen verplaatsen wegens de hoge heg van de buren. Gunst, de wortels gingen horizontaal door de border heen. Het hield niet op. Sindsdien probeer ik rekening te houden met de groei van de wortels; niet verticaal dan geen aanschaf.
En de Photinia is zodoende in een losse bloempot gezet.

Klaar met spitten naar de boosdoener; niets gevonden, dus loslaten. Ik heb wel zodanig zitten prikken dat de tunnel nu wel opgevuld is met aarde. Ik was daarnaast bevreesd voor de aanwezige kievitseieren en sneeuwklokjes in het hetzelfde rozenperk. Deel phlox weggesneden en de curly red Leucothoe axillaris een zonnige plek gegeven. Zo kon de hosta ook een betere plek krijgen. Ben weer trots op mijzelf.

Eenmaal weer in de keuken, leek daar een woestijnwind voorbijgekomen te zijn; het egaal schuren van de muren was overal zichtbaar. Hup, weer in de veren. Maar ook hier eer van je werk.

Thera, hoeven pruimenbomen na oogst dan niet gesnoeid te worden?
Nu heeft het nalopen en verwijderen van volgroeide pruimen ook wel iets rustgevends.

Ja blijkbaar is dat gangbaar, ik wist dat niet. Ik krijg ze niet op straks, ga een heleboel weggeven omdat ik niet van jam hou of iets anders met veel suiker. Dus als er iemand in de buurt woont..

Ik heb ooit een woelrat aan een riek geprikt per ongeluk en vond dat vreselijk (hoewel het rotbeesten zijn)

Wordt boekweit dan wel 3 meter hoog? Ik denk dat het wat anders is. De blaadjes lijken op de haagwinde maar de bloemetjes zijn echt heel mini. Veel kleiner dan ik opp t plaatje bij de boekweit zie. Het groeit ook in de gemeentetuinen overal nu, slingert zich overal omheen en trekt de planten gewoon bij elkaar. Ik zal eens vragen aan een van de volkstuinmensen of die weten wat het is.

ochjee thera, dat snap ik!  Enne...ik woon vlakbij  Den Bosch whahahhaha

Mmm, eendenborst met pruimen!
En nog veel meer recepten, zoals salades.
https://www.ah.nl/allerhande/recepten/pruimen

Knutselkei schreef op 10-08-2021 om 18:18:

ochjee thera, dat snap ik! Enne...ik woon vlakbij Den Bosch whahahhaha

Knutselkei schreef op 10-08-2021 om 18:17:

Wordt boekweit dan wel 3 meter hoog? Ik denk dat het wat anders is. De blaadjes lijken op de haagwinde maar de bloemetjes zijn echt heel mini. Veel kleiner dan ik opp t plaatje bij de boekweit zie. Het groeit ook in de gemeentetuinen overal nu, slingert zich overal omheen en trekt de planten gewoon bij elkaar. Ik zal eens vragen aan een van de volkstuinmensen of die weten wat het is.

Nu ga ik twijfelen.. Maar dat komt omdat ik wel precies dezelfde plant als jij voor ogen hebt heb waarschijnlijk, precies wat je beschrijft, slingerend enzo. Toen ik tegen iemand zei: volgens mij is dit boekweit, bevestigde  diegene dat.. 

En er komen bij mij volgens mij wel van die driehoekige zaadjes aan. Het is dus een raadsel, ik ben benieuwd. En dezelfde plant ben ik inderdaad ook al eens in een mengsel voor vlinders en bijen tegengekomen. 

Ik woon niet in jouw buurt Knutselklei. 

ik vind het echt heel raar. Als je zoekt naar beschrijvingen van onkruid zoals die plant van Knutselklei en waarschijnlijk van mij, dan vind je niets wat daar op lijkt. De zaadjes lijken op boekweit en (ik heb net gekeken) hij heeft net als boekweit een holle wortel en ook wat roods hier en daar op de steel. Blad lijkt er ook precies op. 

Toch vind ik nergens een beschrijving van een boekweitsoort die zich om andere planten heen slingert. Ik ben benieuwd of we er ooit achter komen wat het is.. 

Ik heb het, het is de heggenduizendknoop. 
Ik kwam daarop omdat ik bedacht dat hij ook wel wat op de bruidssluier lijkt. 
Toen zag ik dat de bruidssluier een Fallopia is, waartoe ook duizendknoopachtigen behoren. 
Boekweit is ook familie van de duizendknoopachtigen. De gevreesde Japanse duizendknoop is ook een Fallopia, maar de duizendknoopachtigen die we als tuinplant kennen heten Persicaria, maar behoren toch tot dezelfde familie. 

Ik kwam bij een lijstje van deze familie en zag daar de heggenduizendknoop die het moet zijn. Toch Knutselklei? 

Onze plant is dus familie van de bruidssluier en van boekweit. En staat inderdaad bekend om de woekerende slierten. 

Ja dat is m!! Hele plagen in de buurt hier, echt overal duikt hij op en hij groeit zo verschrikkelijk hard! De zaadjes zijn inderdaad van die inimini driehoekjes. Lijken wel een beetje op beukennootjes qua vorm. 

Gisteren tussen de buien door heel wat hortensias verplant. Ik had ze vorig jaar op de grond afgesnoeid omdat ik wollige dopluis erin had zitten. De meesten zijn nu kleine bolletjes maar een enkeling is al weer een meter hoog. Dus nu de groten achterin en de kleintjes vooraan gezet.
De komende tijd heel wat te doen want de waterval moet opnieuw worden opgebouwd,die is echt aan groot onderhoud toe. De grote stenen heb ik er al afgesjouwd, heel wat onkruid en woekeraars eruit gehaald en een compleet mieren hotel met vakantiepark tegen gekomen.Oranje mieren nog wel.

Leuk een waterval; ik hoor graag het kwabbelende geluid van een waterval. Zorgt ook voor een goede bevochtiging van mooie planten zoals een Iris.
Momenteel komt hier het water als een waterval uit de hemel. Voordeel is wel dat ik niet met de gieter in de weer hoef.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.