Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

24-04-2013 om 17:51

De snelle maaltijd is geen maaltijd?

Vanmiddag een discussie op het werk. Op woensdag is het altijd druk met sport van de kinderen, we eten dan 'makkelijk', makkelijk kan van alles zijn, het is in ieder heel snel klaar. Zo eten we wel eens groenten uit pot of blik of uit de vriezer, gecombineerd met aardappelpuree uit een pakje en vlees uit de vriezer, meestal eerder die week klaar gemaakt, dubbele portie, een deel eten en de rest invriezen. Of gehakt met een pot rode saus en kant en klare groenten, macaroni erbij, klaar. Of soep met een broodje, of een tosti. Vandaag waren het de restjes van gisteren: tomatensoep, kippenpoten, gecombineerd met frietjes. Frietjes! Op een woensdag! Geen groenten? En dat kan niet, want dat is niet verantwoord was het vernietigende oordeel van een aantal collega's. Een goede ouder kookt elke dag verantwoord en zeker vers. Een blik/pot/vriezer is not done! Tja, het alternatief is of een broodje of niks.
Ik heb maar gevraagd of mijn lieve collega dan voortaan voor ons wil koken op woensdag, graag bij haar, want ik heb er geen tijd voor als ik tenminste wil dat we samen eten! Wat is mis met zo'n snelle maaltijd? Ik denk niks....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prima toch

Hier gaat t ook zo 1 a 2 keer per week. Prima hoor! Een tomaatje erbij eten of wat fruit toe of s avonds en ik zou me er niet zo druk om maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier ook hoor

zeker 3x per week een snelle maaltijd, wat lang niet altijd ongezond betekend. Een pan soep met een zak gesneden soepgroenten ,stokbrood erbij et voila.
of een keer brood met een gebakken eitje, komkommer en snoeptomaatjes erbij ,kan allemaal.
En als ik twijfel over de gezondheid, moeten de kinderen s,avonds een extra stuk fruit eten .Maak je niet druk beter een relaxte moeder dan een stresskip met vers voer elke dag!

Niks mis mee

Je hebt vandaag tomatensoep, das toch ook groenten, tenminste unox adverteerd met 230 gram groente per kom
Soep is hier ook goed gevuld met groenten, stokbrood erbij en klaar.Als ik denk dat er niet veel groente gegeten gaat worden,zet ik ze dat vast voor, is altijd zo op. Macaroni met kant en klaar groenten zoals je schreef is toch ook groenten? prima toch?
Of alles uit de oven: aardappeltorentjes,vissticks en groentensticks, erg handig..gewoon oven aanslingeren en alles erin schuiven
Of met spinazie erbij uit de diepvries.
Lekker laten kletsen!
Ik heb zelf ook graag verse groenten maar soms is dit een prima alternatief!

Onzin

Je collega is misschien wel een tikkie jaloers

Wat een gemak op een door de weekse dag, en voor mij part doe je het 2 keer! Dat doen wij hier ook hoor, en we lijden er echt niet onder. We komen echt niets te kort.

Onzin om daar zo over 'te vallen'.

Wij hebben hier trouwens ook geregeld kliekjesdag, dan kook ik in het weekend een portie extra als ik weet dat we een paar dagen erna bv een snelle hap willen eten.

En ja: wij eten ook lekker patat als dat zo uitkomt. Boeien!

Petra Pakje

Petra Pakje

24-04-2013 om 19:30

Echt onzin

Ik heb echt een hekel aan die Zelf Vers Moeten Koken Elke Dag hetze.

Wat jij makkelijk koken noemt, zo eten wij zo vaak! Echt totaal niks mis mee.

Laat ze dit lezen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/10-meest-gestelde-vragen/is-groente-uit-blik-en-diepvries-even-gezond-als-verse-.aspx

Saskia

Saskia

24-04-2013 om 19:44

Net als petra pakje

wij eten zo ook heel vaak. Ik ben nou eenmaal geen goede kok en ik heb moeilijke eters. Dus ook vaak potjes en pakjes, diepvries en blikjes. Ach, we zijn gezond en slank, dus ik maak mij er niet druk om. En wat is er mis met restjes eigenlijk? Ik vind opgebakken stamppot veel lekkerder!

Haas

Haas

24-04-2013 om 20:09

Niks mis mee

Echt, niks mis met zo eten hoor. Het gaat toch ook niet om wat je op 1 dag binnen krijgt, maar over een langere periode? Je kan heel moeilijk elke dag precies afgepast alles in de juiste hoeveelheden (groente, fruit, vis, zuivel, vitamines, mineralen) binnen krijgen.

Hier eten we zeker 3x per week zo. Tussen een parttime baan, mantelzorg, 4 kinderen met sport & zwemles op van die onhandige tijden lukt het echt niet om elke dag helemaal verantwoord alles vers te maken.
Vandaag toevallig wel, vanochtend al een ovenschotel gemaakt en die vanavond gegeten.
Morgen weet ik nu al dat het vissticks met aardappeltorentjes uit de oven wordt. Verse worteltjes alleen als ik morgenochtend zin heb om die te kopen en panklaar te maken. En anders wordt het een pot.
Vlees voor 2 of 3x klaarmaken en invriezen doe ik ook heel vaak.
Toen ik er net alleen voor stond, zijn er ook wel weken geweest dat we niet verder kwamen als 4x per week pizza met rauwkost. Ik geloof niet dat we er iets aan over hebben gehouden.

Voorstander van gezonde maaltijd, maar...

Maar op de dagen dat we 86 dingen te doen hebben en beide kinderen sporten met tussendoor 25 minuten om te eten......tja dan eten we gewoon wat uitkomt. En vandaag was dat een ongetwijfeld totaal niet geschikte maaltijd bij de Mac Logistiek het handigste met een papa die tot laat werkt en een mama die de kinderen heen en weer moet brengen en bij de jongste altijd bij de training blijft.

Mijn kinderen zijn niet te zwaar, zelden ziek en genieten enorm van zo'n momentje bij de Mac (want dat doen we niet vaak). Ik probeer de dag erna dan altijd wel verantwoord te koken.

Ik denk dat je collega heel erg traditioneel is opgevoed

Zeker onzin

Jeetje, als ik die collega zo hoor dan is het een wonder dat wij nog in leven zijn Ja, er zijn mensen die altijd iedere dag eten volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. De kinderen moeten ook verplicht x aantal sneetje bruin volkoren brood met pitten eten want dat hoort zo. En mijn halfvolle melk is ook niet goed, dat moet magere melk zijn. Ik durf niets te zeggen over mijn "volle yoghurt met een schepje suiker". Ook kom ik niet iedere dag aan 2 stuks fruit, schandalig!!!!
Iedereen is hier overigens gezond, niet te dik en niet te dun. We eten gevarieerd en daar hoort ook de snelle makkelijke hap bij. Niet TE vaak natuurlijk!

Wil

`Ja, er zijn mensen die altijd iedere dag eten volgens de richtlijnen van het voedingscentrum."

Ik vraag me af hoeveel dat er zijn. En of er een touringcar mee te vullen valt.

Wij leven hier helemaal gevaarlijk. Niet alleen eten wij roomboter op brood, maar het is nog gezouten boter ook. Mijn pogingen om groenten op het menu te zetten en te houden worden stelselmatig gesaboteerd door de overige drie gezinsleden. Alleen komkommer eten mijn kinderen vrijwillig. Aangezien ik rugklachten kreeg van dat trekken aan een dood paard, heb ik het hoofd een beetje in de schoot gelegd.
Wij eten zeker de helft van de dagen rijst, en daar is geen zilvervliesje aan te bekennen. Pasta is hier al evenmin volkoren. Als wij aardappels eten zijn het soms daadwerkelijk zelfgeschilde en gekookte (en soms gebakken of gepureerde) piepers, soms ook röstirondjes oid.

Het avondeten van mijn kinderen bestond gisteren uit een broodje kipnugget en - maar weer eens (in de bonus!!) komkommer. Ter leniging van het schuldgevoel dan wel fruitsla toe. En mijn kinderen zitten niet eens op sport

Ik weet wat gezond is hoor. Ik lees namelijk graag en veel en heb een goed geheugen voor dit soort dingen. Maar die kennis leidt dus voornamelijk tot schuldgevoel. Voorheen leidde het ook tot het te optimistisch inkopen van groenten en fruit, en daarvan werd dan een flink deel weggegooid. Vroeger dus dubbel schuldgevoel, maar sinds ik mij met het onvermijdelijke heb verzoend gooien we niet meer zoveel weg. We gaan dus vooruit.

Groeten,

Temet

Sjansje

Sjansje

24-04-2013 om 21:58

Och jeetje

Ben ik even blij dat jouw collega ons gezin niet kent
Ik ben ook nogal van het gemak, en trek dus minstens 2 keer per week een blik, pot of zak open. Vaak ook met kant-en-klaar geschilde aardappeltjes. In de macaroni of andere pasta verdwijnen 2 zakken voorgesneden groentes, wel verschillende zakken, ik maak mezelf dan wijs dat meer variatie beter is. Op woensdag is hier standaard frietdag, en op vrijdag pizza.
Meestal eet ik geen 2 stuks fruit per dag, en er gaat niks boven een vers klef wit broodje met pindakaas.
Ach, kan me er allemaal niet zo druk om maken...

Pizza

Ik kan mijn pubers geen groter plezier doen dan, als ik 1 tot 2 keer per maand, er niet ben op etenstijd, dat ze dan zelf een pizza in de oven mogen doen. Ik vind dat echt pubereten en ben dan blij dat ik dat niet hoef te consumeren. Pak ananassap erbij en een bak radijsjes en dan vind ik het prima. Hier inderdaad ook iedereen slank en gezond en tegenwoordig lusten ze bijna alles.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 00:17

Hier ook de makkelijke keuken

Als ik alleen zou zijn, zou ik wel vaker zilvervliesrijst en volkorenpasta eten denk ik, maar man en dochters lusten dat niet. Aardappels in gekookte vorm 'blieven' mijn dochters niet, dus dat eten we zeer zelden. Vaker gebakken aardappels die uit de diepvries of uit het koelvak vandaan komen. Zelf aardappels schillen, koken en bakken is vaak te veel werk. Maar eerlijk is eerlijk, zelf geschilde aardappels zijn gebakken wel het lekkerst. Dat vind ik ook van diepvriesgroente of uit blik. Ik kan helemaal blij worden van verse sperziebonen, maar daar is allemaal geen tijd voor op een werkdag. Gemak (en soms de prijs) gaat hier dus vaak voor op verse groente en aardappelen. Ik troost me met de gedachte dat het inderdaad niet ongezonder is.
Pizza uit de diepvries vind ik trouwens echt geen straf hoor. Cheese Onion bijvoorbeeld... jammie

Merel

Merel

25-04-2013 om 00:19

Bij zo'n maaltijd

Bij zo'n makkelijke maaltijd doe ik er altijd een komkommer salade bij; komkommer in blokjes, bakje cherrytomaatjes (allemaal door de helft) en een halve pot met fetablokjes erbij. Beetje dressing van olie/azijn/zout en peper en klaar ben je. (ik heb het eens getimed en het duurt 2,5 minuut om het te maken Vind ik een hele goede, gezonde en vooral lekkere aanvulling

Anneke

Anneke

25-04-2013 om 00:25

Hier altijd snel

Maar wel gezond. Weekmenu:
Volkoren pasta met spinazie, paprika, boursin en verse tomaatjes
Rijst met ui, paksoi, paprika, vegablokjes en scheut sojasaus
Water, bouillonblokjes, groente, stokbroodje met roomboter (roomboter is veel gezonder dan transvettentoestanden)
Nasi met rijst, doperwten, prei, tauge en ei
Stamppot raapsteeltjes met tartaarse
Wrap met paprika, courgette, mais, kaas, guacamole
Rijst met broccoli, vis en teriyakisaus

Alles supergezond en in minder dan 10 minuten bereidingstijd en het meeste staat in 15 min op tafel

Volkorenpannenkoeken met ei, melk, kaas en fruit toe: daar is niks ongezonds aan. Staat alleen niet binnen een kwartier op tafel.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2013 om 08:31

Prima toch!

Er is echt niks mis mee hoor. Enne...tipje...ik ben een aantal jaar gelden al opgehouden me druk te maken om wat 'men' denkt...bevalt me uitstekend. Kan ik je echt aanraden.

Echt eten

Wij hebben hier ook makkelijke en snelle dagen waarin ik maar heel even in de keuken sta, maar ik weet dat altijd van tevoren. Ik zorg gewoon dat ik dubbel kook in een van de dagen ervoor. Er zullen door bewaren en opwarmen wel vitaminen verloren gaan, maar we eten tenminste gewoon smakelijk. En echt heel snel, de magnetron warmt het op terwijl ik de post doorneem... Zo'n maaltijd plussen we wel wat op met bijvoorbeeld komkommer en tomaat, voornamelijk voor de smaak. Maar jeetje, ik kan echt lekkerder koken dan die fabrieken hoor.

Ik koop zelden tot nooit kant en klare maaltijden of componenten zoals aardappeldingetjes, sauzen of bereide vleesdingen, voornamelijk vanwege de lange en afschrikwekkende ingrediëntenlijst. Er zitten vaak zoveel hulpstoffen in dat ik al geen trek meer heb. Sinds ik die dingen niet meer eet, eigenlijk sinds het lezen van Een pleidooi voor echt eten van Michael Pollan, vind ik het ook echt niet meer lekker. Ik proef allerlei bijsmaken, ik vind het vaak te zout en ik mis allerlei smaken die er bij zelfgemaakt wel in zitten.

Volgens mij maakt het niets uit

Blikgroenten of verse...qua gezondheid maakt het geen fluit uit heb ik me door de t.v./artiekelen laten vertellen (en dan bedoel ik geen reclame .
Dus daaruit bestaad bij ons ook zeker 1 keer week de groente. Voordeel bij ons is dat ze gek zijn op rauwkost in welke vorm dan ook (dus bijna dagelijks) en ook ze niks geven om welke vorm van rijst en of de pasta wel of niet volkoren is. Dingen als pakjes puree lustten ze dan weer niet (baal, zo puree is me teveel werk . Wat ik wel vaak op drukke dagen doe is de dag ervoor teveel aardappels koken en ze dan die dag bakken. Rosti vind ik ook aardappels trouwens, dus dat is ons alternatief.
En wij eten ook wel eens ( vast erg ongezond) pizza Maar ik vind het prima, zo in de oven, kan ik tenminste even zitten...en ook niet zoveel op te ruimen erna.
Als je de rest van de week probeerd gezond te eten zie ik het probleem écht niet. Collega heeft vast geen kinderen of in ieder geval geen pubers/grote kinderen?
Ik heb zo'n broer (met een 1 jarige) die denkt dat grote kinderen net zo leven als zijn 1-jarige.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

25-04-2013 om 09:41

Wel mis

Natuurlijk is er wat mis aan een 'snelle maaltijd', tenminste als je elke dag friet eet, daar word je dik van en je aders slibben dicht, in pakjes zit vaak teveel suiker/zout/vet in. Maar bespreek jij dit soort dingen met je collega's? Lijkt me erg oninteressant. Met zo'n collega zit je je de hele tijd te verantwoorden. Ik zou het voortaan gewoon over 'het weer' hebben.
Ons gezin is niet van de pakjes en zakjes, vooral ook omdat we het niet gewend zijn en ook niet lekker vinden. Ik moet er niet aan denken: puree uit een pakje, maar kan mij het wat schelen als iemand anders het wel lekker vindt. Ik vind sperziebonen, aardappels en vlees al erg makkelijk en saai om te koken. Gewoon vers koken kan ook heel snel trouwens.
Wat er hier over is wordt ook in de diepvries geschoven in plaats van de kliko. Zo heb ik straks een lekkere pompoensoep als lunch!

Simpel

We eten in het algemeen tamelijk gezond en die enkele keer dat we dan heel snel moeten/willen, hoeft het niet met alle geweld ook gezond te zijn. Ik ga geen moeite doen om een pizzamaaltijd op te pimpen met komkommer oid. Maar ach, we eten dan ook nog niet eens een keer per maand pizza, dus so what. Een frituurpan hebben we niet, dus die paar keer per jaar dat we patat halen, eten we gewoon patat met een snack. Zonder groente

maan.

maan.

25-04-2013 om 10:24

Niet te moeilijk doen..

niet te moeilijk doen vond ook de dietiste waar ik destijds liep met mijn dochter (ondergewicht).

als ze (laat) uit sporten kwam kookte ik voor haar een volwaardige maaltijd. het idee dat ze dan inderdaad doordeweeks een complete maaltijd met voedingsstoffen zou binnenkrijgen. dietiste raadde me aan om dat 'los' te laten.. er is niks mis met een broodje ei of een tosti. de ene keer krijg je wat meer binnen en de andere keer wat minder.

en als ik nu hoor wat klasgenoten 's avonds eten.. nou dan is het bij mij nog steeds reuze gezond!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 11:44

Anneke

Water, bouillonblokjes, groente, stokbroodje met roomboter (roomboter is veel gezonder dan transvettentoestanden) ===
Wat je ook kunt doen is stokbrood in schijfjes snijden en op ieder schijfje een schepje olijfolie met bruschettakruiden. Dat kun je het beste even in de olie laten wellen en dan dus op het broodje de oven in. Heerlijk en net zo 'transvet'-arm

Maylise

Maylise

25-04-2013 om 13:12

Geen punt hoor

Tegenwoordig eten we elke avond vers. Mijn man kookt namelijk meestal en hij houdt meer van koken dan ik. Biologisch en vers allemaal. Wel soms calorie rijk (veel (olijf)olie, roomboter en dat soort dingen) maar allemaal heel verantwoord verder. En uiteraard ook heel lekker.

Maar noodzakelijk is het niet. Mijn oudste kinderen moesten het mij doen toen ze klein waren. Als ik 's avonds uit werk kwam dan had ik echt geen zin om langdurig te koken. Dus dat werden inderdaad diepvriesgroentes, soep en brood, beans on toast en veel simpele dingen. of we gingen uit eten bij een klein cafe om de hoek (wat ook niet erg gezond was want de kinderen wilden bijna altijd standaard tartaar en frites). of ik haalde ergens wat eten. IPV vlees of vis aten ze regelmatig knakworsten of eieren. Ik maakte wel bijna altijd salade (inderdaad de gezonde component).
En soep maakte ik altijd zelf. Ik hou van soep maken en ik hou van verse soep eten. Bovendien is het lekker makkelijk en gezond.

Maar goed in elk geval die kinderen zijn niet opgegroeid met verse verantwoordelijke maaltijden. Inmiddels zijn ze allang volwassenen en ze leven nog en ze zijn ook gezond zo ver ik weet. Uiteindelijk heeft het allemaal niet zo'n impact mits je zorgt dat er een redelijke balans is tussen gezond en ongezond eten. Echter gezond hoeft niet perse te betekenen culinair hoogstandje. Een gekookt eitje met salade en wat rijst staat binnen 5 minuten op tafel en is gezond. Het is misschien niet bijzonder avontuurlijk maar ach je word er heus wel groot op

rozebottel

rozebottel

25-04-2013 om 16:45

Diepvriesgroente juist heel gezond

Diepvries- en blikgroenten zijn meestal heel vers ingemaakt, vaak binnen de dag van oogsten en hebben dan ook meer vitaminen dan bijvoorbeeld 'verse boontjes' die al een kleine week in de winkel liggen waar je zelf moet afwegen.
Het Voedingscentrum adviseert 200 gram groenten per persoon, maar dat kan ook diepvries of blik zijn. Echt wel beter dan die slappe boontjes!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-04-2013 om 15:54

Ik zou

Ik zou me vooral niets van die collega aantrekken. Het probleem ligt duidelijk bij haar.

Ely

Ely

26-04-2013 om 20:07

Komkommer (ot)

Is toch gewoon groen water in vaste vorm? Niet ongezond maar ook geen toegevoegde waarde? Net als sla?
Of ben ik nou de enige die er zo over denkt?
Maakt mij niet uit trouwens hoor. Ik ben ook van t soort dat denkt dat ontspannen en gevarieerd veel gezonder is dan in de "het moet zus of zo" kramp.
Hier ook geen frituurpan thuis, wel soms afhaal maar meestal zelf gemaakt. Pakjes vind ik vaak niet zo lekker. Biologisch vind ik vaak wel errug duur maar ook vaak stuk lekkerder.
Wat anderen vinden van onze manier van eten heb ik lak aan maar ik vind het wel leuk om andere gewoontes/ meningen te horen. Leuk draadje daarom

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-04-2013 om 21:31

Tsja

er zijn ook mensen die ieder weekend friet eten, en dan zou jij dat niet op een woensdag mogen? Wat is het verschil? Hier eten we ook juist doordeweeks vaak makkelijk, pizza, ovenpasta (met veel verse maar we voorgesneden groente), nasi (met zo'n nasipakket) en als ik meer tijd heb kook ik ook wat uitgebreider.
Marjoleine

Stenna

Stenna

26-04-2013 om 22:31

Ik denk

dat je collega nog helemaal geen kinderen heeft zelf. De normale stress niet kent van werk en gezin, en zich voor genomen heeft dat bij haar alles perfect zal zijn. Zoiets als heel jonge versie PABOjuffen, die ook alles altijd beter weten.

lennest

lennest

26-04-2013 om 22:48

Vandaag wel/geen mazzel

Heel veel file gehad vandaag, drie uur onderweg ipv normaal drie kwartier, de gedachte om dan nog te moeten koken, echt niet. Ik zat al te denken aan chinees, maar dat hoefde niet! Zoon belde op, hoe laat denk je dat je er bent? Ik kook voor iedereen! Bloemkool met blinde vinken en gebakken aardappelen, wat een genot, enne: vers h?, m'n collega zou goedkeurend geknikt hebben. Zeur! Maar niet voor zoon: ik heb hem uitgebreid geknuffeld, zeer uitgebreid bedankt en met smaak gegeten!

Vic

Vic

26-04-2013 om 22:57

Goh

Ik had best een gezond weekje, vind ik zelf, maar of die collega dat ook zou vinden? Maandag pastasalade met zelfgesneden groente en vis, dinsdag bami met een voorgesneden groentepakket, woensdag gebakken aardappeltjes met sperziebonen uit blik, donderdag uit eten (was vast vers), en vandaag macaroni met broccoli en kip (op verzoek van jongste, die overigens alleen pasta met kaas eet). Elke dag groente, dat vind ik al een hele prestatie in een verschrikkelijk drukke week

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.