Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

16-12-2008 om 21:38

Decembertriviant

Mijn schoonmoeder is helemaal gek van Kerst. Ze was op zoek naar een kersttriviant, maar kon dit niet vinden.

Dus ben ik er zelf een aan het maken. Na wat rekenen heb ik bedacht dat we met 38 kaartjes een heel eind kunnen komen (drie teams)

De vragen ben ik een heel eind, maar ik moet er nog 55.
Morgen ga ik op vakantie en ben ik pas de 21 ste terug. Ik heb dus nog maar een paar dagen om mijn spel in elkaar te krijgen.

Vandaar dat ik me wanhopig tot jullie wend
Kunnen jullie me helpen met mijn triviantspel
Ik moet nog 6 vragen in de categorie geschiedenis
nog 5 vragen in de categorie aardrijkskunde
nog 15 vragen in de categorie algemeen
nog 18 vragen in de categorie sport en ontspanning
en nog 11 vragen in de categorie kunst en literatuur
De zesde categorie (Sinterklaas) is af
De vragen mogen over de feestperiode gaan, dus advent, Kerst, Oud en Nieuw Drie Koningen ed

Ik denk dat ik alle voor de hand liggende vragen al heb.
Ik zou zo geholpen zijn. Alvast bedankt!

groetjes
Kiki

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

16-12-2008 om 21:39

Het mag natuurlijk ook over december zelf gaan

Gewoon over alles wat met deze periode te maken heeft

Chantelle

Chantelle

16-12-2008 om 23:50

Mijn input

Google op Wikipedia en een datum en maak daar vragen over.

Wat gebeurde er op 26 december 2004? Tsunami

Welke groep bracht op 26 december 1963 hun eerste lied 'I want to hold your hand' uit? Beatles

Wie sprak op 26 december 1941 als eerste Britse premier het Amerikaanse congres toe? Winston Churchill

Welke stof werd er op Tweede kerstdag ontdekt door Marie Curie? Radium

Beroemdheden die jarig zijn op 26 december: Rob de Nijs, Harmen Siezen

Andere wetenswaardigheden (zie Wikipedia, google op de datum)

1e kerstdag; Columbus sticht op Hispanolia de eerste Amerikaanse nederzetting sinds de Vikingen

1e kerstdag 800; Karel de Grote wordt tot keizer gekroond

Laagste temperatuur op eerste kerstdag? -11,6 graden

Wie bepaalde dat kerst op 25 december wordt gevierd? In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd.

Waarom hangen er kerstballen in de boom? Ze herinneren de Christenen aan het paradijs, de kerstballen zijn de vruchten die Adam en Eva aten.

Wanneer stond er voor het eerst in het Vaticaan een kerstboom? 1782, 1882 of 1982 (antwoord C is goed!)

Veel succes! Leuk idee!

Chantelle

Chantelle

17-12-2008 om 00:12

Nog meer...

Oud en nieuw (31 december):

Een vraag over de tijdsverschillen met oud en nieuw? Bv hoeveel uur later of vroeger viert men oud en nieuw in ....

Waar is carbidschieten een traditie? Oosten en noorden van Nederland

1954; eerste oudejaarsconference van Wim Kan op NL radio

1472; Amsterdam verbiedt het gooien van sneeuwballen

Hoe luidt de kerstwens in het Zweeds? God Jul och Gott Nytt År

Kerst:

Wanneer viert met in Rusland kerst? In de orthodoxe kerk wordt Kerstmis gevierd op 7 januari, 2 weken later dan in andere culturen.

3 december 1887 - Oscar Carré opent aan de Weesperzijde te Amsterdam zijn Circustheater

HOe heet de kerstman in Finland? Joulupukki

In Rusland is er Grootvadertje Vorst (Ded Moroz), die samen met zijn kleindochter Sneeuwwitje (of Sneeuwvlokje; Snegoerotsjka) op 31 december cadeaus uitdeelt

Prulletje

Prulletje

17-12-2008 om 00:27

Quiz

Ik heb laatst met mijn dochter een leuke kerstquiz gedaan op internet. Ik kan hem nu niet vinden, maar als je googlet met de woorden christmas, quiz, trivia vind je er een heleboel.
Een paar vragen die ik nog weet: Wie is de schrijver van "a christmas carol"? Welke naam (rendieren) hoort niet in dit rijtje thuis? Hoeveel kado's werden er in totaal weggegeven in "Twelve days of christmas"? (Driehonderd nog wat).

Veel plezier!
Prulletje

Bellefleur

Bellefleur

17-12-2008 om 09:00

My two cents

waarom mag de kerstman in Australië niet meer 'hohoho' roepen? ho betekent prostituee

Welk drankenmerk heeft het beeld van de kerstman veranderd? Coca Cola
Van welke beroemde persoon is de kerstman afgeleid? de kerstman
Wat vierden we voor het christendom?
de zonnewende op de 21ste.

Prulletje

Prulletje

17-12-2008 om 23:06

Pelle bedoelt...

Waarschijnlijk Sint Nicolaas?

Prulletje

Oh wat geweldig, dat wil ik ook doen met kerst!

Geinspireerd door Sinterklaas (gevierd met gezin zus en Oma, totaal 12 man) met sinterklaasspel wilde ik ook zoiets met Kerst. Hetzelfde dobbelen vond ik wat flauw, vooral omdat ook hier weer met grotendeels zelfde personen wordt gevierd.

Eerste kerstdag komt iedereen zo rond 4 uur. Het lijkt me geweldig leuk om voorafgaand aan het eten, of tussen de gangen door zo'n kersttriviant in elkaar te knutselen.
Heb je 'm al af Kiki? En zo ja, in een vorm die je door kunt geven? Ook hier weinig tijd (gaan nog paar dagen naar Duitsland om nieuwe keuken uit te zoeken) dus als er iets af is dan graag.

Ik vind de geopperde vragen echt superleuk.... en heb ineens nog meer zin in Kerst met opa, 2 oma's, zus+man, 3 nichten + verkering, en eigen gezin.
We zijn erg van de leut en de spelletjes, dus het kan niet meer stuk dan!

Dank enne.... fijne feestdagen allemaal!
Mare

Kiki

Kiki

21-12-2008 om 22:30

Moest even hard zoeken naar mijn draadje

Maar dank jullie wel! Jullie zijn echt geweldig!

Wat een leuke vragen. Ik ben er erg blij mee.
Ik ben nu triviantkaart aan het ontwerpen. Daarna alle vragen in de kaarten krijgen.

Ik heb er echt zin in.

Mare, van mij mag je het bestandje met de vragen (en antwoorden) op mail hebben hoor.

[email protected]

Prulletje

Prulletje

22-12-2008 om 12:54

Kiki...?

Mag ik ze ook?
Ik heb je al een mail gestuurd

Prulletje.

You've got mail kiki!

Superbedankt. Ik ben van plan als ik nog even tijd heb om nog wat aangepaste vragen er in te zetten over de aanwezigen (haha, hoe goed kennen we elkaar, oeps... en dat met Kerst).
Fijne feestdagen!

Mare

Kiki

Kiki

23-12-2008 om 22:45

Graag gedaan allemaal

Laten jullie weten hoe het was?

groetjes
Kiki

Nou bij deze dan; het was een ...

... doorslaand succes!

Ik had 3 teams gemaakt, ieder bestaande uit een grootouder, een van 'mijn' generatie (manlief en ik deden niet mee, hij ivm keukenwerkzaamheden, ik omdat ik de vragen+antwoorden had gezien), en de kleinkinderen (tussen de 11 en 20) verdeeld over de teams.
De competitiviteit was niet van de lucht! Het was echt geweldig.

We dachten eerst aan voor het eten, maar al met al voor iedereen er was en aan de borrel was werd er druk bijgepraat dus lieten we het maar gaan. Snel de tafelschikking aangepast, en besloten het tussen hoofdgerecht en dessert te doen. En dat bleek perfect!

Sommige vragen waren wel heel moeilijk, die laat ik er volgende keer uit. Andere vragen riepen binnen een team veel grappige discussies op, en soms kon een lid van een ander team het niet laten (jaja, al wat wijntjes verder) om zijn/haar kennis te etaleren en zo het puntje kado te doen.

Het was een geweldig spel Kiki!! Zo uitgebreid, en goed uitgedacht, echt super. Ik berg 'm op in m'n mailbox en print voor de zekerheid ook een versie uit, en die gaat in de kerstdozen. En nu maar hopen dat ik 'm volgend jaar (dan zijn we inmiddels verhuisd naar ons nieuwe huis) kan vinden. Unaniem werd geroepen dat we dit er in houden, en er zijn nog heel veel vragen niet gebruikt.

Nogmaals; superbedankt. Enne... we hebben even geproost op OOL en Kiki, haha. Echt waar!

groet
Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.