Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lekker dier

lekker dier

17-08-2017 om 13:24

Diervriendelijk eten voor dummies

De zoveelste stalbrand, het eierschandaal, schrijnende beelden uit een slachthuis... Ik kan er de ogen niet meer voor sluiten.

Nou moet ik rond komen van een lage arbeidsongeschiktheidsuitkering, dus ik kan me niet elke dag biologisch vlees veroorloven. Dat is op zich geen probleem, vlees mag wat mij betreft weer een luxe worden in plaats van een vanzelfsprekendheid. Af en toe een stukje biologisch vlees, voor zover mijn krappe budget het toe laat. Voor de rest moet ik vervangers zoeken. Liefst diervriendelijke alternatieven en daar loop ik vast.

En wat dacht je van broodbeleg? Ik verdraag geen zoet beleg, moet ook serieus op mijn lijn letten. Kaas? Ja, maar die van "diervriendelijke melk" gaat al gauw boven mijn budget. Biologisch vleeswaar idem dito. Leuk als luxe af en toe, als ik wat geld over heb, maar ik zoek alternatieven. Het hoeft niet vegan, maar als je er over nadenkt zit er overal best veel vlees en dierlijke producten van niet-biologische afkomst in.

Ik loop dan ook een beetje vast sinds mijn voornemen diervriendelijker te gaan eten. Maar als je er over na gaat denken kom je uiteindelijk bij veganistisch uit, en dat vind ik niet bepaald een aantrekkelijke gedachte. Of duur biologisch, en dat is voor dagelijks gebruik echt te duur voor me.

Ik heb om het nog lastiger te maken, behalve een krap budget, ook een darmkwaal, waardoor peulvruchten (eiwitbron) klachten kunnen geven. Eieren waren een alternatief, maar zijn ook al niet meer onbesproken door het gifschandaal, en elke dag een biologisch ei loopt voor mij ook al snel in de papieren. Courgette en aubergine zijn hier deze zomer spotgoedkoop maar komen me inmiddels de keel uit

Graag zie ik jullie tips, recepten en inzichten m.b.t. diervriendelijk en lowbudget eten. Ook bijvoorbeeld voor de barbecue. Oh ja, de site van Wakker Dier heb ik inmiddels ook ontdekt.

NB: ik hoef geen rekening meer te houden met huisgenoten

Zelda

Zelda

17-08-2017 om 13:59

illusie en romantiek

We hebben een romantisch beeld gekregen van de landbouw; dieren houden, groente telen, en dan zonder een spoortje van iets wat slecht is. Dat moet dan biologisch zijn denkt men. We eten graag dingen waar we een goed gevoel bij hebben, dat is waar biologisch aan apeleert. Maar vergis je niet dat biologisch lang niet beter is dan regulier geteeld voedsel. Als bestrijdingsmiddel mag in de biologische landbouw koper gebruikt worden, en koper oei dat is giftig! In de reguliere landbouw is er een andere bestrijdingsmiddel wat beter is voor de mens, veel minder schadelijk dan koper. Ik woon midden in een agrarische gemeenschap en zie het gesjoemel met de biologische landbouw. Een hectare biologische prei telen dat levert max. 30.000 kg prei op, maar wat gek dat die biologische boer 120.000 kg biologische prei kan verkopen vanuit zijn bedrijf. Ahhhh, via de achterdeur naar binnen gesmokkeld en gekocht in de reguliere landbouw. Want biologisch levert gewoon meer geld op.De boer verdient per kg bio prei meer. Een goed gevoel kost geld.
Als we de hele wereld biologisch moesten voeden, dan gingen er gewoon mensen dood, want er is gewoon veel minder opbrengst met biologische landbouw. We krijgen nooit genoeg geteeld. Reguliere teelt (goed gecontroleerd op verboden stoffen, dat hoor je mij niet zeggen) is in staat om het alsmaar groeiende bewonersaantal van onze aardkloot te voeden.

Dus, met een kleine portemonee is biologisch niet echt slim. En je doet er niemand een plezier mee behalve de bio-boer. Het is een manier om snel van je geld af te komen en bewezen gezondheidsvoordelen zijn nog steeds niet aangetoond. Jammer maar waar. Het klonk zo leuk he. En het gaf je zo'n goed gevoel.

Heb je echt problemen met het dierenleed, dan geen vlees meer eten en ook geen zuivel. Veganistisch kan ook heel lekker zijn! Of heel af en toe vlees. Of zelf kippen houden en zelf slachten? Ik kreeg laatst van een jager een houtduif, dat is een plaag hier want ze eten in een middag een heel perceel graan kaal. Ik heb het beestjes geplukt en schoon gemaakt. Van het karkas een sausje gemaakt door het te braden en stoven met groente. De borstfilets heb ik gebraden en samen met het sausje geserveerd. Puur natuur, beestje heeft er niks van geleden en een prachtig leven gehad. Kijk, dat vind ik een goed gevoel.

Je schrijft diverse klachten te hebben, kwel je lichaam dan niet door geestelijke rijkdom na te streven. In de wereld is het eten of gegeten worden. Als niemand meer varkentjes of koeien eet, worden ze ook niet vrijgelaten buiten hoor. Ze hebben geen idee wat ze moeten doen en sterven binnen afzienbare tijd een trage dood. Wil je romantiek, lees dan een boek, wil je een goed gevoel doe dan aan yoga. Ach ik noem maar wat, je hebt zelf vast ook wel ideeen.En tot die tijd kies je wat bewuster, teel je zelf je groente en bedenk dat biologisch vooral heel erg in trek in is in de steden en op het platteland niet of nauwelijks van de grond komt. Omdat we op het platteland gewoon weten dat het niet beter is dan regulier geteelde groente. Ik dacht ook dat biologisch beter was, maar heb met eigen ogen gezien hoe ook dat van geen kanten klopt.

Recept

Je kunt voor niet veel geld een maaltijd maken van rijst met sperciebonen, tauge en pindasaus. Eventueel een keer een ei erbij.
Bonen en dergelijken leveren vezels, eiwit en ijzer. Dan zou je wat vaker bladgroenten en noten kunnen doen als je die niet kunt eten.
Je wil wel graag dat een dier een goed leven heeft. Dus is het handig als je de herkomst weet en in sommige speciale winkels wordt dat ook aangegeven. Of bij de enkele slager die nog niet verslagen is door de supermarkt.

Brood is ook lekker met tomaat, aardbeien, gebakken aardappelen of een restje warmgemaakt avondeten. Er is ook niets mis met een boterham met alleen boter of mayonaise, eventueel wat gesneden peterselie erbij of andere kruiden naar wens.

Ely

Ely

17-08-2017 om 15:37

Eens met de anderen

Je laat je teveel gek maken. En je spreekt jezelf tegen, je wilt veganistisch eten maar niet veganistisch eten. Nee ja dan loop je inderdaad vast. Als je alle 'niet' nou eens vervangt door 'af en toe' verdwijnt een aantal problemen als sneeuw voor de zon. Af en toe een ei, af en toe stukje vleeswaar, af en toe pindakaas, af en toe humus, af en toe kaas, af en toe gegrilde paprika , af en toe een banaan, af en toe aardbeien, af en toe boter met grof gemalen zout, noem maar op. Dat lijkt me toch heel aardig gevarieerd broodbeleg.

En als je veganist wil worden, doe dat dan gewoon, maak er een sport van, struin internet af, zoek oplossingen. Ik weet niet hoe belastbaar je bent maar ik krijg het idee dat een beetje tobberig doet, of lijkt dat maar zo?

Dat eier schandaal kun je ook in meer perspectief zien. Lees je er maar eens over in.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2017 om 16:12

Duivels dilemma

Ik was gister bij mijn zus en toen kwam het gesprek hier ook op. Zus eet geen vlees meer en spoorde mij aan vegetarisch vlees te eten. Daarmee sus je je 'voor mij worden varkens/koeien/kippen/schapen gedood en mishandeld)-geweten mee, maar of je dan over moet stappen op vegetarisch vlees is voor mij dus een grote vraag. Zeker als er soja in verwerkt is.

Ik wil best vlees minderen en als ik alleen zou zijn, zou ik misschien echt over kunnen stappen naar vleesloos eten, maar biologisch boeren schijnt een enorme illusie te zijn. Zou je vleesvee genoeg ruimte willen gunnen én alle mondjes willen vullen, dan heb je er héél veel land voor nodig en al dat land zorgt voor milieuvervuiling (los van dat al die dieren daar in Nederland de ruimte niet voor kunnen krijgen. Dan moet je dus invoeren en ik moet eerlijk zeggen dat ik (ook) een wantrouwen heb tegen hoe men in andere landen met dieren omgaat. Zeker als je het over Oosteuropese landen hebt. Bio of niet. Misschien onterecht hoor .

Ik denk dus dat je het beste óf vegetarisch kunt worden en ontbrekende stoffen uit alternatieven moet aanvullen óf minderen, maar gewoon met vlees uit de supermarkt of als je wilt een duurdere bio-slager. Biologische groente vind ik ook van een dubieuze orde. Alleen als je het uit je eigen volkstuin haalt en zéker weet dat de natuur gewoon zijn gang mocht gaan, dan is het misschien interessant.

Jasmijn

Jasmijn

17-08-2017 om 16:45

hier veganistisch

We eten hier nu bijna 2 jaar veganistisch en het is prima te doen. Diervriendelijk vlees bestaat natuurlijk niet....het dier moet toch echt dood voordat je hem op kunt eten, vindt ie echt niet leuk ;-(
Maar goed ik ben niet super-super streng zelf hoor, dochter wel. Ik eet bij vrienden wat de pot schaft en in restaurants soms vegetarisch maar ook wel eens een stukje vlees/vis, alle beetjes helpen zeg maar.
Het is in het begin wel lastig geweest, je bent zó gewend aan bepaalde manier van eten bereiden, maar als je op een gegeven moment je vaste nieuwe dingetjes weer hebt, dan is het een fluitje van een cent. Duurder is het ook niet, maar ook niet echt goedkoper, dan 'normaal' koken.
Ik koop zelden vleesvervangers, alleen bij een broodje hamburger bijvoorbeeld, en die zijn echt lekker (gewoon de vega hamburgers van de lidl)
Mijn dochter en ik zijn lid van een aantal vega Facebook pagina's en dan krijg je regelmatig leuke recepten te zien, dat geeft me weer inspiratie voor nieuwe gerechten.
Een recept ombouwen tot vega lukt me ook steeds beter. Gehakt kan je natuurlijk vervangen door nep-gehakt (van de lidl) of klein gesneden gerulde gebakken champignons. Spekjes vervang ik door zongedroogde tomaatjes enz. Uiteraard wordt het eindresultaat anders maar zeker niet minder lekker.
Ik gebruik bijna nooit soja of kikkererwten (hou ik niet van) maar bijv. wel vaak amandelmelk (ongezoet) en nutritional yeast (edelgistvlokken van de ekoplaza) dat is eigenlijk het enige wat ik extra koop wat 'anders' is dan normaal. En soms vervang ik ook niets. Chili sin carne, of lasagne is net zo lekker zonder gehakt. De bechamelsaus maak ik van amandelmelk.
Bosh! is leuk op Facebook, veel leuke recepten. Tast vegetarian, de groene meisjes enz.
Op pinterest verzamel ik ook lekkere receptjes, er is eigenlijk heel veel te vinden.

Als lunch eet ik vaak hummus op brood, gewone vind ik niet zo lekker, maar de tomatenhumus (weer van de lidl ) is heerlijk, en dan bak ik wat champignons en doe ik erop. Of gewoon een geroosterd broodje pindakaas, ook altijd heerlijk, of een salade, er is genoeg te verzinnen en je krijgt vanzelf je favorieten

lekker dier

lekker dier

17-08-2017 om 17:59

bedankt voor de reacties

Bedankt voor jullie reacties!

Zelda heeft wel een punt. Je brent het wat cynisch af en toe, maar inderdaad, je doet het ook voor het goede gevoel. Qua eigen gezondheid maakt het denk ik niet eens zo heel veel uit.

Ik heb ooit gelezen: als iedereen zelf zijn eigen veestapeltje heeft en slacht, hebben we dat probleem helemaal niet meer. Want velen, waaronder ikzelf, kunnen het waarschijnlijk niet om zelf een kip, koe of varken te slachten en schoon te maken. Hypocriet? Ja, zeker weten.

Jammer dat biologische groente ook niet is wat ze zeggen.

Ely, misschien heb je gelijk en laat ik mezelf teveel gek maken. En ja, ik ben een beetje tobberig wat eten betreft. Mijn geweten roept "veganistisch!", mijn bourgondische aard "oh nee, dat niet!". En "niet" is een lelijk woord, dat heb ik van de diëtist wel geleerd (tenzij je ziek wordt van bepaald eten natuurlijk). "Af en toe" klinkt dan toch als een mooie middenweg.

AnneJ, noten kan ik wel eten, en als ik er over nadenk zijn linzen en kikkererwten ook wel te doen zonder dat mijn darmen meteen in de knoop schieten.

Angela, bedankt voor de url. Zaten wel wat eye openers in!

Kaaskopje, ja, het is een soort "geweten sussen". Maar ja, soja heeft milieutechnisch ook weer nadelen.

Jasmijn, bedankt voor je tips!

Ik denk dat het nderdaad het verstandigst is om "niet" te vervangen voor "af en toe" (en dan bedoel ik het vlees). En na wat Jasmijn schrijft word ik toch wel nieuwsgieriger naar veganistisch. Ik verdraag wel humus en kikkererwten en champignons vind ik heerlijk!

En inderdaad voor ogen houden er niet teveel in door te slaan. Maar wel bewuster omgaan met met name vlees en liever niet meer klakkeloos een kiloknaller uit het koelvak trekken.

Biologisch vlees

Is natuurlijk ook niet 100% diervriendelijk. maar als je het goed uitzoekt is het wel degelijk diervriendelijker dan niet-biologisch vlees. Ik ken genoeg biologische boerenbedrijven om te weten dat het daar gemiddeld echter diervriendelijker toegaat dan op conventionele boerenbedrijven. Dieren hebben meer ruimte, afwisselender voer, meer afleiding etc.
Maar natuurlijk eindigt het nog steeds in een slachthuis. Dus echt diervriendelijk is het natuurlijk niet.

Mijn man is vegetariër/pescetariër dus sinds we getrouwd zijn eet ik thuis ook altijd vegetarisch. Hij is de kok hier in huis. Hij kan heel goed koken. We eten vaak dingen als curry, lasagna, pastas, linzen, falafel, chili sin carne, vegetarische moussaka, bulgur, risotto, tortillas etc.
Daarnaast maakt hij ook wel eens vis dus we eten ook regelmatig zalm, tonijn etc.

Hij kookt heel zelden met vegetarisch vlees maar je kan natuurlijk ook altijd iets van quorn gebruiken. Al ben ik daar zelf geen enorme fan van.

Zelf eet ik nog wel vlees en als mijn man niet thuis is maak ik wel eens iets van vlees. Altijd biologisch vlees. Dan maar wat minder vlees. Ik vind biologisch vlees overigens helemaal niet zo duur vergeleken met ander vlees. Het is iets duurder maar het zijn niet zulke enorme verschillen. En inderdaad vlees hoeft zeker niet duur te zijn.

Melk en andere zuivelproducten plus eieren halen we altijd biologisch. Wij halen het rechtstreeks bij de boer en ik ken deze boer en ik weet dat het echt redelijk diervriendelijk is daar. Al blijft dat natuurlijk altijd binnen bepaalde grenzen want om melk te krijgen is er een kalfje nodig en de helft van de kalfjes die geboren worden zijn stiertjes en natuurlijk komen die aan een voortijdig einde.

In elk geval blijft dat spanningsveld er altijd. Maar door biologisch vlees te eten en vooral door veel minder vlees te eten ben je wel een stuk diervriendelijker bezig dan als je dat niet doet.

Pirata

Pirata

18-08-2017 om 07:58

Broodbeleg

Met fantasie kun je heel veel "hartig" broodbeleg zelf maken. Ik heb nu bijv. vegatarische "kip"kerriesalade mee. Een restje gebakken tempé fijnsnijden en mengen met kerrie en mayo en evt. een snippertje ui. En dat kan ook zo met een restje groente.
Een krentenbol of mueslibol heeft zelfs helemaal geen beleg nodig.

"Biologisch vlees", "keurmerken", ...

Ik vraag me af of iemand zich al ooit eens de moeite getroost heeft om zich te verdiepen in de criteria van die "keurmerken". Tientallen dicht beschreven pagina's waarin elk detail met zorg gedefinieerd is.
Wat evenwel niet belet dat een vleeskonijn het nog altijd moet doen met een leefoppervlakte van net geen A4-tje...
Het zal wel een verbetering zijn, vergeleken met de praktijken in de klassieke, intensieve teelt, maar of dat nu zo'n ongelofelijke verbetering is op het vlak van dierenwelzijn?
Bij mij wekt het eerder de indruk van de zoveelste overbodige geldmachine te zijn, bedoeld om allerlei controleurs en consultants aan een baan te helpen.
Niet wezenlijk verschillend dus, van de "integrale kwaliteitszorg"-, "LEAN-", "SIX SIGMA"- enzovoort mythologie, die al jarenlang publiek geld versluist naar consultancy-bedrijven, omhooggevallen managers en banken...

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2017 om 13:04

Biologisch boeren

Ik heb het gevoel dat boeren die alleen aan de omgeving leveren en dus niet grootschalig aan supermarkten e.d. enigszins geloofwaardig bio-boeren, maar dat is denk ik te kostbaar. Voor de rest komt er lijkt mij altijd wel iets bij wat niet gunstig is voor dier en milieu, maar toch ook weer beter dan bedrijven waarbij productie belangrijker is dan welzijn.

het gevoel...

Een goed gevoel is heel belangrijk! Dat kan je ook hebben door een forse biefstuk uit de goekoopste supermarkt te verorberen, terwijl je de Flair of de Margriet leest.

Ik heb in #11 de retorische vraag gesteld. Natuurlijk leest niemand die keurmerkcriteria (een zot zoals ik uitgezonderd) omdat het niemand interesseert.
Want dat kost enige moeite: er moet al eens iets nagelezen worden, wat cijfers opgezocht, wat bronnen kritisch onder de loep genomen.
Dat komt dan nog eens bovenop de zorg om de afbetaling van de hypotheek en de lening van de auto, de beugel voor de kleine en nieuwe kleren voor de andere koters ("dan toch maar Primark?").

Zo'n dingen delegeren we maar al te graag en de vrijgekomen tijd besteden we liever aan wat wauwelen op fora over "dierenleed". Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet weerom al eens iets nagelezen worden, wat cijfers opgezocht, wat bronnen kritisch onder de loep genomen.
Dus nee, liever niet. Laten we het maar op "het gevoel" houden...

Keurmerken

Ik heb me wel verdiept in de verschillende keurmerken en wat het inhoudt. Bijvoorbeeld het beter leven kenmerk. Dat heeft heel heldere criteria. Heb je bij een beter leven 3 sterren kenmerk diervriendelijker vlees? Ja. Is het vlees echt diervriendelijk? Nee, dat niet. De enige echt diervriendelijke keus is natuurlijk om geen vlees te eten.
Maar alsnog kan je dieren op een veel betere manier houden dan nu in de intensieve veehouderij gebeurd. Ik ben dus een groot voorstander van biologisch vlees. Natuurlijk is vegetarisch eten of veganistisch eten beter. Maar als iemand perse wel vlees wil eten (of af en toe) dan is biologisch vlees wel degelijk een betere keuze.

Het Beter Leven keurmerk

is er een van die die ik onder de loep genomen heb. De criteria daar zijn een absoluut minimum en het verschil tussen 1 - 2 - 3 ster(ren) is marginaal...

Ik twijfel er niet aan dat de boeren wel inspanningen willen leveren om het dierenwelzijn te verbeteren, als dat economisch mogelijk is. Wellicht is het dat vaak niet, tenzij de consument bijspringt en bereid is om wat meer te betalen. Ik wil onmiddellijk 5 - 10% meer betalen voor voeding, maar dan mag ook de tussenhandel en de financiële sector zijn winstverwachtingen wat matigen en wat rechtvaardiger bijdragen aan de samenleving.
Wie daarin geïnteresseerd is filtert maar eens de voedingsbedrijven uit de "Panama Papers" en gelijkaardige documenten...

Er is een tijd gewest dat zelfs kleine keuterboertjes goed konden rondkomen. Mijn grootouders (einde jaren 1960) waren kleine boeren: ze hadden drie melkkoeien, een varken of 15 - 20, een kleine kudde schapen van een 20-tal dieren, verder wat kippen en konijnen. Ze bewerkten ca. 10ha grond, waarvan een kwart in eigen bezit, deels akker, deels weide met hoogstamfruitbomen.

Rijk waren ze niet maar honger hebben ze nooit gekend en in elk geval konden ze de drie kinderen laten studeren en hen elk een mooi stuk bouwgrond meegeven. Hun jaarlijks inkomen schommelde weinig: als de aardappelen al eens niks opbrachten, werd dat wel geompenseerd door de tarwe, de gerst, de suikerbieten. Het voordeel van een gemengd bedrijf.

Maar die tijd is dus voorbij: de landbouw is industrieel en grootschalig geworden. De klemtoon ligt op monoculturen, waardoor boeren erg afhankelijk worden van de wisselvalligheden van de markt en de natuur. Om hen daar enigszins tegen te beschermen waren er systemen van prijsondersteunende maatregelen, die dan weer zorgden voor gesubsidieerde melkplassen, boterbergen en grootschalige vernietiging van perfect goed voedsel. Ook niet om vrolijk van te worden.

Tegelijk zijn de landbouwbedrijven zwaar ondergekapitaliseerd en gebouwd op schuld. Er is slechts weinig voor nodig om ze te laten omvallen: het volstaat soms dat een boer een maand geen eieren kan leveren...
Zoiets noemt men in de economie een bubbel en bubbels hebben de neiging van ooit eens te barsten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2017 om 14:01

Yvan

Jouw bijdrage #13 vind ik wat denigrerend overkomen naar mensen die niet alles napluizen. Ik ben het op zich wel met je eens, maar boodschappen doen en eten maken zou toch eigenlijk ook geen hogere wiskunde moeten zijn. Het moet gewoon duidelijk zijn wat je koopt.

Met mijn gevoel lijkt me niks mis als ik jouw verhaal lees. Dat gevoel is deels gebaseerd op wat ik inmiddels weet, maar ook hoe ik het inschat. Ik heb jaren in een dorp gewoond en dan zie je wel een beetje wat er gebeurt op veeteelt en landbouwgebied. Koeien die vervangen werden door tulpen o.a.. Boeren die geen erfgenamen hebben. Steeds meer grote kassen e.d..

Wat die vernietiging betreft, kan ik echt boos worden. Het is echt van de zotte dat kromme komkommers afgekeurd worden, omdat die niet compact in de vrachtwagen vervoerd kunnen worden. En als het al doorgedraaid moet worden, dat er niks van naar bijvoorbeeld varkens mag worden doorgesluisd. Er gaat zoveel verloren omdat het modelletje niet aan de Europese eisen voldoet.

"Gevoelens" hebben hun plaats

in een mensenleven en ze zijn van groot belang.
Reden te meer om ze niet te verwarren met Pavlov-reacties, waarbij consumenten al meteen het water in de mond krijgen, omdat een pientere marketeer er weer maar eens in gelaagd is om net die gevoelige snaar te beroeren.
Mensen kunnen dan wel denken dat hun zieleroerselen uniek en uiterst intiem zijn, maar in de realiteit valt dat nogal tegen.
Vrijheid, blijheid natuurlijk, maar wie prat wil gaan op zijn authentieke gevoelens, keer op keer "juist" gebleken, moet het er dan maar bijnemen, dat een pientere marketing-consultant hier of daar zich te pletter lacht om zoveel naïviteit.

"Wat die vernietiging betreft...": ik beoogde in mijn verhaal de doelbewuste (en van overheidswege gesubsidieerde) vernietiging van voedingswaar om de prijs in stand te houden.
U hebt het over een ander gegeven: de moedwillige uitsluiting van een (flink) deel van het aanbod, omdat het niet aan de "kwaliteitseisen" zou voldoen. Met "kwaliteit" an sich heeft zulks natuurlijk niks te maken. Het heeft enkel te maken met een definitie van kwaliteit, in het leven geroepen om toch maar zoveel mogelijk publieke gelden in de zakken van privé-investeerders te laten belanden, middels de fiscale aftrekbaarheid van consultancy-kosten.

Als dat georganiseerd profitariaat er al eens van tussen zou zijn, zouden de voedselprijzen sowieso al met enkele procenten kunnen dalen en zouden de staten hun schuldenlast met hetzelfde percentage zien dalen.

@ lekker dier

"Ik heb ooit gelezen: als iedereen zelf zijn eigen veestapeltje heeft en slacht, hebben we dat probleem helemaal niet meer. Want velen, waaronder ikzelf, kunnen het waarschijnlijk niet om zelf een kip, koe of varken te slachten en schoon te maken. Hypocriet? Ja, zeker weten.".

Ik heb die route een jaar of 15 bewandeld, in een tijd, toen elke hippie (toen al een anachronisme) die erbij wou horen, lyrisch deed over "Leven van het land" van John Seymour.

Daar kan ik een paar uur over palaveren, maar de bottomline bevestigt in elk geval uw idee: als je je kostje zelf eerst de kop moet inslaan en versnijden, gaat de lol er wel af.
En als ik zo eens in mijn omgeving luister, ben ik niet de enige van die met praktijkervaring die er zo over denkt...

Johanna

Johanna

20-08-2017 om 14:45

verschil tussen het een en het ander

Ik vond op het internet deze site: https://www.okvlees.nl/blog/68-wat-zijn-nu-de-verschillen-tussen-regulier-scharrel-en-biologisch-vlees
Het is een reclame voor een bedrijf dat vlees verkoopt, maar ik vond de uitleg tussen het een en het ander wel helder. Vooral het punt:

Biologische en scharrel vleesvarkens hebben binnen 1,3m2 ruimte, reguliere varkens 0,8m2. Scharrel en biologische varkens kunnen buiten komen en hebben dan respectievelijk 1,3m2 of 1m2 tot hun beschikking.

Dat is nog steeds niet veel!

Xaar

Xaar

21-08-2017 om 11:20

Hoe zit het dan

met het vee dat daadwerkelijk nogal wat ruimte krijgt?
Ik bedoel, hoe kan ik daar vlees van op mijn bord krijgen-
Want dat vee is er natuurlijk ook nog wel. (Gisteren bijv heel Frankrijk doorkruist en toch best veel koeien heel vrij zien staan)
Zelf heb ik geen moeite met het eten van dieren. Wel met het mishandelen van dieren opdat wij zoveel vlees op ons bord krijgen als we willen.
Ik probeer enigzins bewust vlees te eten, dus niet klakkeloos vleesbeleg in winkelkarretje mieteren. Niet teveel en te vaak vlees. En zoveel mogelijk biologisch. Niet omdat ik geloof dat die dieren het daadwerkelijk goed hebben gehad, maar het is ook een boodschap die je als consument afgeeft. Ja, het is duur. Maar ik wil geen kiloknaller wb vlees, dat staat me echt tegen. En niet omdat ik nu zo veel te besteden heb.
En ja, ik zou het allemaal helemaal uit kunnen zoeken. Daar heb ik geen tijd, kennis en kunde voor. En met mij de meeste mensen niet. Het zou simpel en transparant gemaakt moeten worden verantwoorder vlees te eten. Niet om goed te doen, maar om minder/ niet kwaad te doen.

Ach ja... #21

In Frankrijk zal u allicht melkkoeien gezien hebben.
Eens die hun melkproductie inzakt zal u ze enkel nog tegenkomen in frikadellen of laagwaardige "frietkotstoverij".
Sommigen (#22) denken dat alle heil van het internet komt. Je kan dezer dagen inderdaad een kwart koe of een half varken reserveren. Sommigen recycleren zo hun noodslachtingen. Toevallig is er geen stempel van de keuringsbeambte te vinden op het lot dat u kocht. Toeval, uiteraard.
Ik zou toch maar een factuur vragen...

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 21:25

Welnee Yvan

Internet is óók een mogelijkheid en als het moet kun je natuurlijk bij zo'n boer gaan kijken of het allemaal wel is wat het lijkt. Ik zou bijvoorbeeld naar Spaarnwoude kunnen gaan. Ik zoek ook altijd recensies.

Marjonneke

Marjonneke

23-08-2017 om 16:23

Vega(n) tips

Zelf eet ik al jaren (zo'n 16 jaar geloof ik) vegetarisch, en sinds ongeveer anderhalf jaar hoofdzakelijk veganistisch (ik maak af en toe een uitzondering als ik bijvoorbeeld ergens te gast ben). Voor mij voelt het als een keuze die helemaal bij mij past, omdat ik met dit eetpatroon zo min mogelijk bijdraag aan dierenleed. Omdat ik zo achter het idee sta, heb ik er geen moeite mee om bepaalde dingen, zoals kaas, niet meer te eten. Door zo bewust voor mijn eigen principes te kiezen, voel ik me juist krachtiger op de een of andere manier. Ik denk dus dat "volhouden" een stuk gemakkelijker wordt als je echt in je achterhoofd houdt waar je het voor doet.

Ik weet dat veganisten niet altijd een positief imago hebben en ik wil ook niet de indruk wekken dat ik je probeer over te halen om volledig veganistisch te eten. Zoals al eerder werd gezegd is het zeker niet alles of niets. Probeer gewoon eens te experimenteren met vegetarische of veganistische recepten of doe een keer mee met de vegan challenge: https://veganchallenge.nl/ Kijk dan hoe je je erbij voelt.

Hummus werd eerder al genoemd. Dit eet ik ook heel graag als hartig beleg. Meestal vul ik dat aan met wat groente, zoals tomaatjes en reepjes paprika. Je boterham vult dan ook wat meer. Verder zijn er tegenwoordig steeds meer veganistische groentespreads voor op brood verkrijgbaar, ik geloof zelfs bij de Lidl. En de vegetarische slager heeft ook steeds meer broodbeleg. Ik vind bijvoorbeeld de filet americain daarvan heerlijk (wel iets prijziger).
Qua avondeten is op internet veel inspiratie te vinden. Sites met relatief eenvoudige en lekkere recepten zijn o.a. die van de vegan challenge, http://www.degroenemeisjes.nl/, https://lisagoesvegan.com/, http://vegadutchie.nl/ en gewoon de website van de AH (daar kun je makkelijk recepten filteren)

lekker dier

lekker dier

23-08-2017 om 16:51

bedankt voor alle reacties!

Inmiddels zijn we een weekje verder, sorry dat ik niet zoveel heb gereageerd maar ik ben ziek geweest dus kon niet echt op onderzoek uit gaan.

Ik woon in een dorp in een agrarische omgeving, je kunt bij de boer kopen maar dat is niet altijd biologisch, wel netjes geprijsd. Maar het ging me niet zozeer om biologische groenten maar om (relatief) diervriendelijk vlees en producten.

Er is ook een boerderijwinkel die biologisch is, maar de prijzen zijn ver over the top.

Ik moet nog een kippenboer met eieren bezoeken, de kippen lopen buiten in het veld dus dat zit wel goed, en ik heb gehoord dat de eieren te betalen zijn.

Een rondje supermarkt leverde wel iets op, maar niet zoveel als in de grote steden, we hebben helaas ook geen Lidl die tegenwoordig biologsch en vegetarisch schijnt te hebben maar die is wel in een naburige stad te vinden. Helaas is er ook in de omgeving geen Ekoplaza.
Het gewone biologische/scharrelvlees valt wel binnen mijn budget, al zal ik dan wel moeten minderen in vlees. Wat ik geen probleem vind.

Verder ben ik in mijn eigen bestanden achter recepten aangegaan om zelf vegaburgers of groenteburgers te maken, vanwege mijn ziekte ben ik daar nog niet aan toe gekomen maar het resultaat is hoopgevend!

Wat me op is gevallen: de tofu is verschrikkelijk goedkoop en als je die goed kruidt of marineert kom je ook een heel eind. Ik vind dat prima te eten, doe het gewoon te weinig en ik weet niet waarom. Kwestie van een knop om.

Vleeswaren vind ik duur, ze hebben hier alleen de Vegetarische Slager. Voor af en toe moet het wel kunnen, maar voor de dagelijkse boterham is het onbetaalbaar. Ik heb de boterhamworst gekocht, die smaakte niet slecht, de structuur was wel even wennen (erg gladjes).

Ik ga me de komende dagen verder verdiepen in de links en de tips die zijn gegeven, bedankt voor het meedenken, het heeft me goed op weg geholpen en ik denk dat ik nu beter mijn weg kan vinden in diervriendelijker leven.

Nota bene: Wakker Dier heeft een wekelijks overzicht met diervriendelijke reclame, heb ik ontdekt. Ook erg prettig!

nog even over veganisme

Ik heb niets tegen veganisme op zich, heb zelf ook wat veganistische recepten die ik niet verkeerd vind. Vooral in de herfst kan ik heerlijk los gaan op de groenten die dan worden aangeboden en waar ik verschillende veganistische recepten voor heb. Maar om er echt een way of life van te maken is me te onoverzichtelijk. Dat ligt aan mijzelf, het moet goed overzichtelijk voor me zijn (ik ben een beetje "IADH") anders wordt het een te hoog gegrepen doel om dit dagelijks te kunnen uitvoeren.

Ik blijf dus flexitariër, maar wel met de bedoeling bewuster te gaan shoppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.