Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

15-08-2009 om 12:27

Digitale camera vraag

Waar moet ik op letten als ik een digitale camera wil die goede detailfoto's kan maken in de natuur? Uitvergroten is geen pre, maar ik wil wel weten waar je DAN weer op moet letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je krijgt waar voor je geld

De beste camera's zijn spiegelreflexcamera met een goede lens. Hier hangt ook een prijskaartje aan. Je hebt het over goede foto's. Dit is een begrip, wat de één goed vindt is voor een ander waardeloos.

Je moet eerst je uitgangspunt bepalen. Als geld een grote rol speelt dan val je onder de kleinere digitale camera's, die ik zelf overigens ook heb.
Waar je dan op moet letten is de optische zoom. Deze is belangrijker dan een digitale zoom. Kijk hier maar eens
http://www.optischezoom.nl/

Ik heb zelf nu deze camera en ik ben er zeer tevreden over. http://www.fan.tv/Digitaal/toontext.asp?id=15675
Deze camera heeft ook een goede lens van Leica en is in broekzakformaat wat voor mij de doorslag gaf om deze te kopen.

Hiervoor had ik een canon camera, deze voldeed ook voor gewone fotos maar op zomen niet.

Jakiro

Jakiro

15-08-2009 om 15:35

Voorzetlens

Op bijna iedere camera kan je een voorzetlens zetten (hoeft dus geen spiegelreflex te zijn), waarmee je écht mooie macro foto's kan nemen.
Maar inderdaad, het allermooiste blijft een spiegelreflex camera.
Jakiro

Huh>?

Ik zie het al, verkeerde link doorgegeven

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/panasonic/dmc-tz5/reviews/275857/

Echt een goede camera voor een mooie prijs!

Je kent mijn fotos toch, ook van dichtbij

Inzomen

Dat werkt ook heel goed. Alleen is de afstand zo beter te bekijken. Ik kan er ook portret fotos mee maken.

Deze

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/panasonic/dmc-fz8/262929/

Deze camera gekocht na allerlei lovende recenties, en ik moet zeggen:hij doet het prima!

Ook juist mooie macro opnames (heeft ie een aparte ´stand´ voor en daarbij de beeldstabilisator tegen mijn trillende handjes)
12 x opt.zoom

De enige nadelen van deze camera: hij is niet zo plat dat je em even wegsteekt en je moet de flitser openklappen (als je dat vergeet krijg je korrelige foto´s bij minder licht)

De prijs is ook gunstig rond de 180 euro.

Marie L

Marie L

16-08-2009 om 13:48

Close up foto maken

Ga dan vooral ook niet met je camera te dicht op je onderwerp. De meeste compact camera's kunnen binnen een meter niet scherpstellen.

Succes!

rosalinde

rosalinde

16-08-2009 om 17:21

Pixels

Voor het vergroten heb je de megapixels nodig,hoe meer hoe duidelijker de foto.
Maar je hebt al leuke camera's bv een canon power shot (ik heb A610) met 5.o mega pixels. Daar maak je mooie foto's mee maar die kun je niet enorm vergroten.heb je bv 10 mega pixel,dan kan je echt grote scherpe vergrotingen maken.
het is dus een beetje wat je wilt.

Pelle

Het is dus niet zo dat als Pelleman (die dit voornamelijk doet) een camera vindt van bijv 10x optische zoom dat die altijd goed is voor een beetje mooie close-ups?

Ja, het is wel zo dat een camera met een hogere optische zoom scherpere close-ups maakt.

Goed voorbeeld

Dit zijn 2 fotos op dezelfde plek (de weg) gemaakt. De eerste is niet ingezoomd en de 2e foto is op 8 ingezoomd.

Er staan ook nog 2 close-ups bij.

http://www.mijnalbum.nl/Album=IMLNGMJQ

Uitleg

Terrasloper 1, naast haar studie en ze werkt ongeveer 3 shifts per week ongeveer 20 uur per week. De 10.50 is bruto incl vakantietoeslag, maar omdat ze onder de belastbare loongrens blijft is bruto gelijk aan netto.
De fooi die ze daar boven op krijgt wordt door alle werknemers gedeeld en berekend over het aantal uren wat ze in een maand gewerkt hebben. Vandaar dat het bedrag tussen de 2 en 3 euro per uur zit. Nu zijn het goede terras tijden dus het levert meer op.
Terrasloper 2, afgestudeerd en nog steeds zoekende naar een fulltime baan. Ze werkt al 6 jaar bij een cateringbedrijf, ook zij zit rond de 10,70 per uur incl vak.toeslag. Fooi krijgt ze heel soms en persoonlijk. Het meeste fooi krijgt ze als ze bij concours Hippiques werkt

Jade

Jade

16-08-2009 om 22:06

*ehh* lis@,

deze reactie hoort in een andere rubriek?? Ik kan er namelijk geen kaas van maken in een draadje met een Digitale camera vraag

Leuk he

zucht....

Scherpstellen

Let ook op het scherpstellen, zeker ook als je close-up wil fotograferen. Stelt hij makkelijk scherp op het onderwerp dat je wilt fotograferen (bijv vogel op tak: wordt de vogel dan scherp of de bossages op de achtergrond (grr)

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 09:13

Close up stand

Mijn camera is al 5 jaar oud/verouderd (een fuji S5000 met 3 megapixel, 10x optische zoom en een speciale close-up stand) maar hij maakt mooiere foto's dan onze nieuwere compact samsung met 6 Mpixels en 3x optische zoom. In de close-up stand kun je niet eens inzoomen en moet je juist heel dicht bij je onderwerp komen. Erg geschikt voor bloemen e.d., minder voor bewegende dingen. En ondanks dat hij maar 3 Mpixel is kan ik de close-ups prima scherp uit laten vergroten tot A4 formaat.
Verder vind ik het belangrijk dat een digitale camera snel opstart/gebruiksklaar is en heb ik liever een camera met penlights dan een vaste accu. Dan heb je altijd reservestroom bij je en sta je nooit met een lege camera.
De optische zoom is ook erg prettig om kinderen ongezien van een afstandje te fotograferen zonder dat ze je in de gaten hebben, dus ik zou zeker gaan voor minimaal 10x optisch. Mijn volgende camera wil ik er meer hebben.

Ari69

Ari69

17-08-2009 om 23:33

Helemaal blij, net als mien

met de panasonic fz8. Goeie lens, dat is het belangrijkste. Deze camera kan op de macrostand tot heeeel dichtbij het onderwerp scherpstellen, soms raak ik het onderwerp zelfs per ongeluk aan ) Ik ben heel blij met deze camera. Niet duur en perfecte foto's. Ook fijn dat je hem, indien gewenst, helemaal zelf kunt instellen. Bij een ISO-waarde van 400 krijg je inderdaad al vrij snel een korrel dus je moet wel wat vlot flitsen. Vind ik zelf niet zo erg, ik gebruik de flits toch al vrij vaak, ook overdag. Je hebt met deze camera veel mogelijkheden. Fotografie is echt m'n hobby geworden met deze camera! (en ik heb geen aandelen Panasonic ))

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.