Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roos

Roos

08-02-2009 om 03:02

Dilemma-huis-scheiding

In november is de knoop doorgehakt dat wij gaan scheiden. Man blijft in ons huidige (koop)huis, ik sta ingeschreven bij een project waar ik zeer graag wil wonen. Daarvoor moet echter eerst iemand daar verhuizen, dus termijn waarop ik daar een huis krijg is zeer onzeker.
Een huurhuis vinden is erg moeilijk in mijn woonplaats. Urgentie krijg ik niet, op de 'normale' manier een huis huren kan nog zeker twee jaar duren. Particulier een huis huren is ten eerste erg duur, ten tweede zijn er vaak ontzettend hoge inkomenseisen waar ik niet aan voldoe (4 keer netto de huurprijs verdienen bv.). Ik heb nog wel een optie van een kennis die in Amsterdam een huis aan het zoeken is, en nu in een particuliere huurwoning woont die ik zou kunnen (en mogen, contact gehad met de huisbaa) huren. Echter heel onzeker hoe lang het duurt.
Nu kan ik via via voor een heel betaalbare prijs een (kleine) woning huren van mensen die hun huis al meer dan een jaar te koop hebben staan. Met de voorwaarde dat ik er binnen twee maanden uitga als het huis verkocht wordt.
Het risico is er dus dat ik al op korte termijn het huis uit zou moeten als het verkocht wordt en er nog geen plaats is in het project waar ik graag wil wonen.
Ik weet even niet meer wat ik moet doen. Uitzicht op een eigen huis is heel onzeker, dus ik heb het gevoel dat ik weinig keus heb. Maar kan ik het mijn kinderen aandoen om binnen bijv. 2 jaar wel 3 keer te moeten verhuizen? Wat als ik eruit moet en nog geen ander hius heb? Kan ik dat risico wel nemen? Voor mezelf zal ik wel een slaapplaats vinden, maar met twee kindern erbij?
Alle huizen zijn binnen fietsafstand, max 7 minuten fietsen, dus geen probleem qua school en dergelijke. De situatie thuis nu is niet onhoudbaar, maar bijna ex en ik praten bijv niet meer met elkaar, dus de sfeer is erg gespannen, en breekt me ook erg op.
Kinderen zijn 12 en 6.
Wie wil meedenken?
Roos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
judiths mama

judiths mama

08-02-2009 om 13:14

Effe meedenken

Kunnen je kinderen niet (tijdelijk) bij je man blijven wonen? Totdat je iets definitiefs hebt? Of kan je man niet tijdelijk ergens anders gaan wonen, en een aantal keer verhuizen, totdat jij iets definitiefs hebt?

Maar dan moet je man wel een beetje mee willen werken.

Saskia

Roos

Roos

08-02-2009 om 14:12

Opties

Tja, dat is wel een optie die ik vaker heb gehoord; de kinderen bij ex laten wonen. Maar hoe zou dat in de praktijk eruit zien? Dat ik dan naar zijn huis ga als hij aan het werk is? En de weekenden? Of misschien ze in ieder geval bij hem laten slapen? Zou zoiets iets zijn?
Ex gaat absoluut niet zelf ergens anders heen, dus die optie is er helaas niet. Ik had namelijk zelf wel graag gewild dat we dat andere tijdelijke huis dan ook een soort samen zouden hebben, en dan om de beurt in ons huidige huis voor de kinderen zouden zorgen. Maar goed, dat is geen optie.
Roos

Roos

"Tja, dat is wel een optie die ik vaker heb gehoord; de kinderen bij ex laten wonen. Maar hoe zou dat in de praktijk eruit zien? Dat ik dan naar zijn huis ga als hij aan het werk is? En de weekenden? Of misschien ze in ieder geval bij hem laten slapen? Zou zoiets iets zijn? "

Nou, dat klinkt me voor de kinderen wel goed in de oren eigenlijk. Zij blijven gewoon in hun eigen vertrouwde huis, alleen is mama 's avonds weg. Het lijkt me voor de kinderen in principe veel minder belastend dan meerdere verhuizingen kort op elkaar, en dat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken ontlast jou ook.

Ik kan toch niet nalaten wel even te waarschuwen voor het volgende: kennelijk is het nu de bedoeling dat jij de zorg voor de kinderen in hoofdzaak draagt, als je man daarin van gedachten zou veranderen en zou willen dat de kinderen in hoofdzaak bij hem blijven wonen, dan staat hij een stuk sterker, mocht het tot een confrontatie komen, als de kinderen ook feitelijk in zijn huis bij hem zijn blijven wonen. Maar of dat nou een reden is om je kinderen per se naar een nieuwe tijdelijke woning mee te slepen zou ik me ernstig afvragen.

Groeten,

Temet

Ander idee.

jij blijft in huidige huis wonen met de kinderen, en man gaat in die tijdelijke-goedkope-woning-waar-ie-misschien-snel-uit-moet.

Ondertussen zoek jij door (of wacht op) dat ideale huis, waar je dan intrekt, zodat man weer terugkan niaar zijn eigen stekkie. Mocht dat tijdelijke huurhuis te snel 'stoppen' dan komt man tijdelijk weer terug in jullie huis. Ook niet ideaal, maar je hebt voorlopig even rust in de tent, en de kinderen hoeven hooguit 1 keer te verhuizen....

Ingrid

Okee.

laat maar. Ik had je laatste berichtje niet gelezen. Als man absoluut niet weg wil (ook niet tijdelijk) dan werkt mijn optie natuurlijk niet.

Roos

Roos

08-02-2009 om 18:49

Helaas

Helaas inderdaad Ingrid, dat had een goede optie geweest, maar zit er echt niet in.
Ik pieker nog maar even door.
Roos

Flexibel

hoi, geloof mij maar.. kinderen zijn erg flexibel. 2 verhuizingen is misschien druk en spannend, maar als jij een stabiele en rustige thuissituatie creert, waarin ze zich veilig voelen, is het huis maar bijzaak.
Als ze nu thuis in een gespannen situatie leven is dit veel slechter voor de kids.
Het is wel jammer dat je er na 2 maanden uit zou moeten (tijdelijke huis).
Ik weet niet waar je woont maar je hebt ook echt wel huurhuizen in de particuliere sector die betaalbaar zijn hoor! vooral in de grote steden. Ik weet bv in Rotterdam heb je vastgoedbedrijven die ook appartementen en flats in eigendom hebben die je kan huren, voor 400 a 500 euro per maand. Ik weet niet welke omgeving je zoekt?
veel sterkte in ieder geval ermee!

Roos

Roos

08-02-2009 om 20:46

Annet

Het huis waar ik tijdelijk inkan is niet per se voor twee maanden. Het staat te koop en mocht het verkocht worden dan moet ik er binnen twee maanden uit zijn. Niemand weet uiteraard hoe lang het duurt voor het verkocht zal zijn. Het risico erbij is natuurlijk wel dat ik dan dus binnen twee maanden iets anders zal moeten hebben. En als dat niet lukt wat dan? Ik zelf kan wel bij vrienden gaan slapen, maar niet met twee kinderen erbij (nou ja, als het echt nood zou zijn wel natuurlijk, maar ideaal is dat niet).
Er zijn hier ook wel particuliere huurhuizen te huur, alleen het probleem daarbij is dat er vaak erg hoge inkomenseisen gesteld worden waar ik dus niet aan voldoe.
Roos

mirreke

mirreke

08-02-2009 om 23:23

Oplossing is al gegeven

Je kinderen blijven voorlopig bij je man wonen, in hun eigen huidige huis. Ik snap het probleem niet zo. Waarom twee kinderen meeslepen met het risico dat ze 3 keer binnen korte tijd moeten verhuizen.
Spreek gewoon af dat ze bij je man blijven totdat jij je definitieve plek hebt.
Enne overdag: de kinderen gaan lijkt mij naar school. Dus jij hoeft dan maar vanaf drie uur tot etenstijd te blijven.
Of je kinderen komen wel bij jou, maar slapen 's avonds bij papa. Een vriendin van ons doet dat zo. De kinderen zijn overdag bij haar, slapen bij hun vader, en in de weekeinden gaat het om en om.
Kinderen lijken wel flexibel, maar het hakt er allemaal wel in hoor... En als het niet hoeft, zo'n heen en weer gesleep, zou ik het niet doen.

Prulletje

Prulletje

08-02-2009 om 23:30

Ja maar

Alles staat en valt wat mij betreft bij wat eigenlijk de bedoeling is. Co-ouderschap? Of full-time bij mama? Of full-time bij papa? Dat laatste niet, maak ik op uit de reacties.
Laat ik het zo zeggen: Als ik zou gaan co-ouderen, dan zou ik ermee kunnen leven om de kinderen de eerste tijd full-time bij papa te laten. En ze zelf ook daar in huis te zien en op te vangen op de dagen waarop dat de bedoeling is. Of ze af en toe meenemen naar mijn eigen huis, maar bij papa wonen en dus slapen.
Als ze full-time bij mij zouden zijn vind ik bij papa blijven geen optie. Dat betekent waarschijnlijk dat de papa in kwestie (veel) meer werkt dan jij en (veel) minder zorgt. Dan lijkt me die situatie niet wenselijk en niet handig. In dat geval zou ik toch echt papa tijdelijk het huis uit bonjouren. Maar dat kan ik makkelijk zeggen natuurlijk.

Prulletje

Roos

Roos

09-02-2009 om 09:32

Omgangsregeling

De kinderen zullen van zondagmiddag tot dinsdagochtend bij hun vader zijn in de toekomst. Best redelijk veel dus, ik heb er wat dat betreft geen moeite mee als ze nu voorlopig bij hem zouden wonen.
Ik zal er wel wat meer zijn dan alleen vanaf 15 uur 's middags dan. Ex vertrekt 's ochtends om 6.15 van huis, dus dan zal ik er moeten zijn. Oudste gaat om 21.30 naar bed 's avonds.
Maar goed, als we het op deze manier zouden doen en dan met de omgangsregeling als uitgangspunt. Hm, even over nadenken. Vraag me af of vooral de jongste het fijn gaat vinden als ik er nooit meer ben 's nachts. Maar misschien beter dan heen en weer gesleep.
En zou het de spanningen die er nu zijn wegnemen als ik er nog zoveel ben? Wist je alles maar van te voren .
O, en eruit bonjouren kan sowieso al niet omdat hij dit huis zal gaan kopen.
Roos

jacci

jacci

09-02-2009 om 09:55

Nu al beginnen

met de omgangsregeling. Dus je/jullie huren de tijdelijke oplossing en je ex-to-be is thuis van zondag t/m dinsdag en jij bent thuis de andere dagen. De contradagen zitten jullie dus om en om in de tijdelijke extra woning.
En het feit dat hij het huis gaat kopen wil nog niet zeggen dat hij er niet uit kan hoor. Hij wil toch het beste voor zijn kinderen? Of heb jij er ook zoeen van het is MIJN huis, jij gaat maar weg. (het is JULLIE huis en jullie kinderen zijn het belangrijkste!) Ik heb mijn ex het huis (wat hij ging kopen) uit laten zetten, maar vooral ook omdat hij helemaal niet mee wilde werken aan wat dan ook. Dat deed de sfeer tussen ons geen goed, maar die was toch al niet je dat. En toen de uitspraak er was en hij het huis ook echt kon kopen moest ik er ook uit. Dat is dan de consequentie. Dus probeer eerst of hij om de kinderen wel mee wil werken.
Succes Jacci

Maylise

Maylise

09-02-2009 om 15:39

Tijdelijk huis nemen

Ik zou met de kinderen in het tijdelijk huis gaan wonen. ik denk niet dat het voor de kinderen te belastend is omdat de andere factoren in hun leven (school, huis ex, vriendjes) wel hetzelfde blijven. Ze zijn ook wel oud genoeg om te beseffen dat jullie nu een poosje in huis x gaan wonen en dan naar huis y gaan. Ik vind het niet slepen met de kinderen wat dat betreft. Het gaat om verhuizingen binnen hun buurt.
De kinderen bij ex laten zou voor mij geen oplossing zijn als dit zou betekenen dat ik alsnog de halve dag bij ex in huis moest zitten. Dan kom je alsnog niet toe aan het opbouwen van een eigen leven en de gespannen sfeer zal blijven omdat je nog teveel in elkaars invloedssfeer zit. De kinderen schieten er dus ook niets mee op. Het zal alleen maar verwarrend zijn. Het is beter om hun zo vlug mogelijk in de uiteindelijke omgangsregeling te krijgen.
Daarnaast is er ook nog het juridische argument wat Temet al heeft aangehaald. De kinderen bij ex laten maakt het makkelijker voor ex om de hoofdverblijfplaats van de kinderen bij hem te laten zijn mocht hij daar behoefte aan hebben en de omgangsregeling opeens niet meer zien zitten.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.