Huis, Tuin en Keuken

Vic
01-03-2009 om 14:46
Directe 'klik' bij huis kopen
Ik ben op zoek naar een ander huis. Ik heb nu 4 huizen bekeken en heb tot op heden nog geen directe 'klik' gehad met een van die huizen. Zijn er mensen die een huis kopen op basis van alleen rationele argumenten als ligging, genoeg kamers, redelijke badkamer, tuin op zuiden etc. Loopt dat dan goed af en ga je je daar prettig voelen? Of is die 'klik' noodzakelijk voor een goede afloop?

Nanna
01-03-2009 om 14:55
Zonder klik
inderdaad op basis van rationele overwegingen. En voelde al heel snel als echt mijn thuis. Enige irritante achteraf - een hele tuin vol zevenblad - zie paar draadjes hierboven (maar omdat ik helemaal niet wist wat zevenblad was en hoe gestoord je daar van kunt worden was dat niet in mijn overwegingen meegenomen). Vier huizen kijken is niet veel en zeker niet in een tijd dat er veel te koop staat

Manda Rijn
01-03-2009 om 15:24
Hier 2 keer een huis gekocht
1e huis heb ik in mijn eentje gekocht zonder dat vriend het had gezien, de makelaar heeft mij ontzettend gepusht. De laatste 2 jaar heb ik mij er zelfs ongelukkig gevoelt, met veel overwaarde verkocht en dat maakte veel goed.
Dit huis was een ramp, 1e bezichtiging lag er al een bod dus ben ik afgehaakt al hoewel ik wel meteen zag dat het potentie had, die jaren 60 moest eruit en dan zou het een licht en vrolijk huis kunnen worden. Na een paar weken stond het nog steeds te koop en zijn we met zijn tweeen gaan kijken. MIjn vriend heeft de beslissing volledig aan mij overgelaten want het zou een gigantische verbouwing worden en we blijven verbouwen, dat is een nadeel er is altijd iets wat nog moet. Voordeel is dat alles wat nieuw gedaan wordt door ons zelf is ontworpen en uitgezocht en nu wonen we er een jaar. Dit huis voelt als 'ons huis' dat hebben we bij het vorige huis nooit gehad.

angel3
01-03-2009 om 16:08
Denk het wel
Ik denk dat het wel fijn is als er een klik is.
Wij hebben pas 1 huis gekocht. We zochten centrum van de stad, jaren 30 waar niet zoveel aan gedaan hoefde te worden voor een redelijke prijs. Wat hebben we gekocht? een oud gribushuis waar heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel aan gedaan moest worden in een aangrenzend dorp totaal buiten het centrum van het dorpje. Maar ja we waren verliefd geworden.....
Tot grote tevredenheid 7 jaar gewoond, nu naar nieuwbouw. Dat is lastig om te 'klikken' maar we werden wel verliefd op de locatie en de bouwstijl.
Huizen op basis van rationele zaken dat zijn er heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel, denk ik zo. Ik zou toch even verder snuffelen denk ik....

Vera*
01-03-2009 om 19:00
Wij
Wij hebben alle dorpen/buurten bekeken in de regio en daar kwam een wijkje uit in een dorp. Dat ligt centraal met alles op loopafstand. Je weet dan dat je ook kiest voor een bepaald soort huizen. In die zin zijn we ook niet verliefd geworden op het huis. Door veranderingen/verbeteringen is het wel óns huis geworden en is het hier heel fijn wonen.

Jujube
01-03-2009 om 19:07
Klik
Met het huis dat we 1 1/2 jaar geleden hebben gekocht hadden we onmiddellijk een klik. Het is net anders dan de meeste andere huizen hier in de wijk en zeer ruim en licht. Met de combinatie van een vrij uitzicht achter, leuke buren en straatgenoten en 1 minuut van de basisschool zijn we nog steeds supertevreden met ons huis en onze heerlijk rustige en groene wijk...10 minuten fietsen naar centrum Utrecht en in 5 minuten buiten de stad in Amelisweerd. Groot aanbod van VO scholen in de buurt en alle voorzieningen bij de hand.
Wat mij betreft is een klik wel nodig. We hebben zat huizen bekeken in deze buurt (waar we overigens al woonden), maar die hadden 'het'(dat 'je ne sais quoi') niet.
Groet,
Jujube

Mare
01-03-2009 om 19:15
Ook hier, de 'klik'
Wij zochten (al weer 13 jaar geleden, en in tijd waarin huizen soms binnen een dag verkocht werden) naar een huis. Geen vaste omgeving, wel binnen reisafstand van A'dam waar we beiden werkten.
Ik denk dat we in dat jaar zo'n 40 huizen hebben gezien? En grappig was dat we begonnen met lijstje wat huis 'moest' hebben (jaren 30, open haard etc) - maar na een jaar was dat lijstje behoorlijk gewijzigd. We zagen veel huizen die op papier wel klopten, maar die het toch om niet aantoonbare redenen gewoon niet waren. En schoot ik helemaal in de stress omdat ik dacht 'wat een enorme beslissing, hoe kun je nu weten of je het goede huis kiest?'
Tot we dit huis tegenkwamen... daar kwam alles samen. En was er geen spoortje van twijfel. Heerlijk huis, veel ruimte en licht, geweldige buurt, veel groen, goede scholen vlakbij, kortom echt geweldig. En we hebben hier dan ook al die tijd met ontzettend veel liefde en plezier gewoond.... Al een paar jaar broeide het met het verlangen naar een garage (ivm feit dat ik cursussen mozaiken ben gaan geven en dus heel erg veel materiaal heb), en zoeken we naar iets groter.
Ook hier weer; zat huizen bekeken maar steeds net niet leuk of speciaal genoeg om ons hiervandaan te halen.
Tot we onverhoopt tegen een nieuwbouwproject in Kudelstaart aanliepen; en we waren geheel verkocht!
Hier dus 2x echt met 'klik' gekocht. En dus ook met vol vertrouwen dat we er goed aan doen - al doet het achterlaten van dit fijne huis wel pijn.
groet
Mare

ishtar
01-03-2009 om 19:51
Klik
is ook bij mij echt 'nodig'
Maar, als verkoper van een huis met tuin op noord-west, wil ik toch even aanmerken dat zo'n punt als 'tuin op zuid, check' niet echt alles zegt. Mijn vorige tuin op noord-west is nl zonniger dan mijn huidige tuin op zuid. Pin je dus niet al te vast op: zuid is goed, noord(west/oost) is per definitie niet goed. Je mist anders misschien wel iets moois.(er even vanuitgaand dat het lijstje dat je boven weergeeft ook jouw eigen voorkeurslijstje is, anders, sorry dat ik me ertegenaan bemoei )

Temet
01-03-2009 om 22:03
Geen klik
Zowel mijn huidige als onze toekomstige woning zijn gekocht van tekening. Niks klik. Ik heb hier overigens met erg veel plezier gewoond (het wordt nu te krap, daarom verhuizen we).
Ik was ook niet in een positie om (in de volstrekt krankzinnige Amsterdamse huizenmarkt) op een klik te gaan zitten wachten. Dan had ik nog op mijn oude huuretagetje gewoond.
Groeten,
Temet

mirreke
02-03-2009 om 10:10
Combinatie
van klik en ratio. Het huis heeft alles wat we bedacht hadden dat we nodig hebben (daarop gingen we zoeken), en daarnaast voelde het gewoon heel goed. Het is van voren niet supermooi of zo, maar het is achter prachtig uitgebouwd en heeft een fantastische tuin. Verder hebben we ook nog eens veel verbouwd, waarvan veel zelf, en nu is het helemaal ons huis.

karin
03-03-2009 om 08:09
Gelukkig niet de enige
die al zoveel huizen heeft bezichtigd maar nog geen echte klik heeft gehad.
Ons probleem is dat wij nu achter heel vrij wonen met nadeel dat de tuin pal op het noorden ligt. Een donker huis dus waarin we ons niet echt thuisvoelen. Maar alle huizen die we hebben gezien hebben aan de achterkant weer andere blokken huizen liggen waardoor we al snel afhaken. Denken jullie dat je daar van zelf aan zult wennen of went dat nooit??

Minet
03-03-2009 om 10:30
Karin
TUssen blokken huizen in staan vaak schuren, en een boom in je tuin maakt al snel dat zomers het zicht van de achterburen op jouw tuin en vice versa verdwenen is.
Ik heb er geen enkel probleem mee, ook wij woonden in het vorige huis 'vrij' aan de achterkant, nu hebben we een blok huizen op 25 meter afstand staan met daartussen 2 rijen schuren en een 'achterompad'. In onze tuin staan achterin 2 bomen waardoor we veel privacy hebben.
Groetjes, Minet

Vic
03-03-2009 om 16:30
Geen haast (hoop ik)
Ik hoop nog rustig even te kunnen verder kijken. Mijn huidige huis staat een week te koop en morgen is de eerste bezichtiging. Ik hoop eigenlijk dat het nog een paar maanden duurt, dat mag je in deze markt toch wel verwachten. Anders ga ik compleet in de stress want ik wil toch wel een huis dat ik leuk vind en niet alleen omdat ik er op korte termijn in kan.

Mare
03-03-2009 om 17:38
Hoi vic!
Wat geestig. Lees eens het bovenste draadje.
Ik had bijna dezelfde reactie! Ons huis kwam in december op funda, en ook ik had het idee dat het - gezien de markt - wel even kon duren. Schrok me wild toen ik meteen al 2 bezichtigingen had. Wel logisch achteraf, nieuwe huizen springen er meteen uit dus alle 'zoekers' komen dan in 1 keer op het huis af. Bij ons leverde het toen niets op, al zijn we nu wel in onderhandeling met een bieder.
Ik begrijp dus je schrik want zover ben je nog niet. TOch denk ik dat je er echt heel verstandig aan doet om wel je huis al te koop te zetten en niet te wachten tot je je droomhuis vindt. Als het dan (erg) lang duurt om je huis te verkopen zit je met lange dubbele lasten en wordt het moeizaam. Mocht je toch je huidige huis eerder kunnen verkopen, dan zou je tussentijds kunnen gaan huren. Ook dat is een beetje vergelijkbaar met onze situatie. Veel nadelen natuurlijk, maar levensgrote voordelen ook; je hebt geen dubbele lasten meer, en je weet wat je kunt besteden voor je nieuwe huis want je weet exact je overwaarde.
In de huidige markt kan dat zomaar 10 of 20.000 schelen, en dat is een aardig bedrag.
Succes met je bezichtingen overigens!
Mare

ayla
04-03-2009 om 10:52
Niet echt klik
we hebben vrij lang gezocht, wisten de wijken waar wel wilden wonen, heoveel kamers, zolder, garage. We hebben echt veel huizen gezien. Ook bij 1 of 2 echt een klik gehad, maar dan waren we net te laat, dan lag er al een bod of ging iemand over ons uiterste bod heen.
Toen dit huis. zag er op de foto's heel leuk uit, alleen eenmaal binnen vond ik het tegenvallen, de kamer leek kleiner, tuin leek kleiner, boven leek kleiner. En vooral de tuin daar viel ik over, ik wilde juist een grotere tuin. Toen stond op een andere hoek hetzelfde soort huis te koop, maar met een veel grotere tuin, dat huis wilde ik, tie tuin geweldig. Manlief zag het echter niet zitten, diw wilde voor huis 1 gaan. Binnen waren ze verder eigenlijk gelijk, huis 1 was alleen wat beter onderhouden. Toen kregen we te horen dat ze bij huis 2 heel veel last hadden van hangjongeren bijd e garageboxen er tegenover. hmmm minder. Na wikken en wegen toch besloten voor huis 1. En wat ben ik blij. Nu het beter weer wordt staan meteen de jongens met de brommertjes tegenover huis 2. Er zijn plannen voor een crematorium met bijbehorende grote parkeerplaats tegenover huis 2. Nu ben ik blij dat ik toen braaf naar manlief geluisterd heb en een beetje rationeel heb nagedacht.
we hadden trouwens een tuin op zuid, vreselijk nooit meer, nu op het noordwest, misschien in het voorjaar minder zon maar wel in de zomer veel beter uit te houden

Karin
04-03-2009 om 13:09
Ayla
wat grappig dat jij nooit meer een tuin wilt op het zuiden. Wij zitten nu op het noorden maar vinden dat verschrikkelijk. Is het bij jouw ook niet erg donker in huis. Weten echt niet hoe we dit moeten aanpakken om het lichter te krijgen. We kunnen ook nooit op het terras bij het huis zitten want de zon komt daar nooit.

Vic
04-03-2009 om 15:34
Mare
Nou, het ziet er toch wel wat angstig uit hoor. De kijkers waren erg enthousiast en hebben gelijk een afspraak gemaakt met onze makelaar, om een prijsindicatie voor hun eigen woning. Ze zijn dus erg serieus, maar weten nog niet of ze het kunnen betalen. Ik ben in ieder geval niet van plan om tussentijds te gaan huren. Ik wil het de kinderen (en mezelf) niet aan doen om twee keer te moeten verhuizen en ik heb daar ook helemaal geen geld voor. Ondertussen heb ik mijn eigen zoekgebied maar wat uitgebreid want in de wijk waar ik wil wonen staat weinig leuks te koop.

Mare
04-03-2009 om 16:24
'angstig' maar wel goed, toch?
Dat is wel een behoorlijke luxe positie hoor Vic! In deze tijd je huis te koop zetten, en meteen (mogelijk) een koper hebben.... wauw!
Ligt idd wel aan financieringsgesprek, daar zijn bij ons een paar enthousiaste kopers wel op afgeketst. Banken zijn toch wat voorzichtiger geworden.
Tussentijds huren? Nooit! Riep ik een jaar geleden. En nu lijkt het er op dat we het toch gaan doen... Teveel om ons heen gezien en gehoord van lang te koop staande huizen met dubbele lasten en echt ellende.
Groot verschil; wij hebben al een ander huis. Dus bij ons gaat het om een afzienbare periode. Bij jullie is erg onduidelijk hoe lang zo'n 'tussenperiode' zou gaan duren, want idd stel dat het nog een jaar duurt voor je het droomhuis vindt? Ik snap wel dat dat een heel andere situatie is hoor.
Maar toch, maar toch. Bij ons nieuwbouwproject kwamen we mensen tegen die wel eerst verkocht hebben. Nu al bijna een jaar geleden, en - met kinderen - nu dus al jaar lang huren. Dat is voor kinderen best lange periode dus die zijn gewend (bleven ook op zelfde school, sportclubs etc). Voordeel is wel dat zij op het goede punt verkocht hebben (en dus veel meer overwaarde hebben weten te realiseren) geen dubbele lasten hebben, en al die tijd hun overwaarde hebben kunnen laten renderen op de bank. Stiekem wel tikje jaloers op geweest toen ons huis te koop stond ....
Lastige beslissing. Misschien maar even afwachten ook met welk bod ze komen? Als het echt een (heel) goed bod is veranderd dat eea misschien ook nog?
Ik lees/f met je mee!

Vic
04-03-2009 om 16:48
Nee
Ik ben waarschijnlijk de enige huizenverkoper die zijn huis helemaal niet snel wil verkopen. Het was niet mijn beslissing om te gaan scheiden en mijn (droom) huis kwijt te raken, dus ik ben ook niet helemaal in de stemming om een klik met een ander huis te krijgen. Die dingen gebeuren, maar ik zie het graag wat rustiger.